Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie pogorszenia sytuacji w zakresie praw człowieka w regionach Naddniestrze, Abchazja, Cchinwali/Osetia Południowa i Krym oraz w częściach obwodów donieckiego i ługańskiego.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie pogorszenia sytuacji w zakresie praw człowieka w regionach Naddniestrze, Abchazja, Cchinwali/Osetia Południowa i Krym oraz w częściach obwodów donieckiego i ługańskiego

(2018/C 99/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie przyszłości demokracji, bezpieczeństwa regionalnego oraz roli społeczeństwa obywatelskiego,
-
uwzględniając wcześniejsze rezolucje Parlamentu Europejskiego dotyczące europejskiej polityki sąsiedztwa, w szczególności rezolucję z dnia 21 stycznia 2016 r. w sprawie układów o stowarzyszeniu/pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą 1 , z dnia 5 października 2017 r. w sprawie spraw przywódców Tatarów krymskich Achtema Czijgoza, Ilmiego Umerowa i dziennikarza Mykoły Semeny 2 , z dnia 4 lutego 2016 r. w sprawie stanu poszanowania praw człowieka na Krymie, w szczególności sytuacji Tatarów krymskich 3  oraz z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie ukraińskich więźniów w Rosji oraz sytuacji na Krymie 4 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne UE dotyczące praw człowieka i demokracji na świecie za rok 2016,
-
uwzględniając raport Biura Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka z dnia 25 września 2017 r. dotyczący sytuacji w zakresie praw człowieka w czasowo okupowanej Republice Autonomicznej Krymu i mieście Sewastopol (Ukraina),
-
uwzględniając unijną Globalną strategię na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej, opublikowaną w czerwcu 2016 r.,
-
uwzględniając międzynarodowe prawo humanitarne, w szczególności jego przepisy dotyczące terytoriów okupowanych oraz traktowania i ochrony ludności cywilnej,
-
uwzględniając art. 9 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że pogorszenie sytuacji w zakresie praw człowieka w regionach Naddniestrze, Abchazja, Cchinwali/Osetia Południowa i Krym oraz w częściach obwodów donieckiego i ługańskiego jest wysoce niepokojące;
B.
mając na uwadze, że ludność zamieszkująca te terytoria ma ograniczony dostęp do wymiaru sprawiedliwości lub nie ma go wcale; mając na uwadze, że legalne władze nie mają dostępu do tych terytoriów, co uniemożliwia im kierowanie wymiarem sprawiedliwości,
C.
mając na uwadze, że często odbiera się dzieciom w wieku szkolnym mieszkającym na tych obszarach prawo do edukacji w języku ojczystym;
D.
mając na uwadze, że tak zwane władze terenowe wykazały znikomą chęć zapewnienia, aby przestrzegano praw człowieka i szanowano podstawowe wolności społeczności lokalnej;
E.
mając na uwadze, że Federacja Rosyjska ponosi odpowiedzialność za łamanie praw człowieka, ponieważ w sposób bezpośredni lub pośredni wpływa na wydarzenia na terenach objętych konfliktem za pomocą wsparcia finansowego, wojskowego i ekonomicznego dla tak zwanych władz terenowych;
F.
mając na uwadze, że ludność zamieszkująca obszary objęte konfliktem jest nieustannie zagrożona działaniami zbrojnymi lub dalszym pogorszeniem sytuacji;
1.
zdecydowanie potępia prześladowanie i zastraszanie osób, które sprzeciwiają się reżimowi prorosyjskiemu, udzielającemu pomocy przy ustanawianiu tak zwanych władz terenowych na obszarach objętych konfliktem;
2.
ubolewa nad faktem, że obywatele zamieszkujący wyżej wymienione regiony nie mogą przekraczać linii okupacyjnej i w wielu przypadkach nie są w stanie powrócić do domów; podkreśla, że zdarzają się sytuacje, w których linia okupacyjna (albo tak zwana granica) przechodzi przez wieś lub posiadłość jednej rodziny;
3.
wyraża nieustanne poparcie dla ludności zamieszkującej terytoria objęte konfliktem i przypomina, że można rozszerzyć pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (DCFTA), pod warunkiem że tak zwane władze terenowe będą przestrzegać prawa ustanowionego przez legalnie sprawujący władzę rząd centralny; potwierdza, że system bezwizowy w tych państwach obejmuje wszystkich obywateli, także zamieszkujących obszary objęte konfliktem, pod warunkiem że zostaną wdrożone wymogi dotyczące paszportów biometrycznych;
4.
wzywa Komisję do wspierania projektów i wspólnych inicjatyw mających na celu poprawę kontaktów międzyludzkich, a także służących budowaniu pokoju, rozwiązywaniu konfliktów, pojednaniu i dialogowi międzykulturowemu;
5.
wzywa do utworzenia misji obserwacyjnej, aby umożliwić monitorowanie sytuacji w zakresie praw człowieka na obszarach objętych konfliktem; apeluje do międzynarodowych obserwatorów praw człowieka, w tym w wyspecjalizowanych jednostkach ONZ, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) i Rady Europy, o zbadanie potencjalnych sposobów, jak można by uzyskać dostęp do tych terytoriów;
6.
zdecydowanie potępia powszechną praktykę przenoszenia zatrzymanych w odległe regiony Rosji, gdyż poważnie utrudnia im to kontakt z rodziną oraz ogranicza możliwości monitorowania ich sytuacji przez organizacje praw człowieka; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i delegaturę UE w Rosji, aby dokładnie śledziły trwające procesy sądowe i zwracały uwagę na to, jak traktuje się zatrzymanych; wyraża szczególne zaniepokojenie doniesieniami o represyjnym stosowaniu leczenia psychiatrycznego; oczekuje, że delegatura UE, ESDZ oraz ambasady państw członkowskich będą uważnie śledzić te postępowania sądowe oraz że będą zabiegać o kontakty z zatrzymanymi przed procesami sądowymi, w ich trakcie i po ich zakończeniu;
7.
wzywa Federację Rosyjską, która pośrednio lub bezpośrednio wpływa na tak zwane władze terenowe na obszarach objętych konfliktem, aby zapewniła przestrzeganie na tych obszarach praw człowieka, co stanowi jej zobowiązanie na mocy międzynarodowego prawa humanitarnego;
8.
apeluje do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, aby rozpatrzył w jak najbardziej priorytetowym trybie wszystkie wnioski o przyznanie zadośćuczynienia z rejonów objętych konfliktem, jak też przypadki zatrzymanych przewożonych z tych rejonów do Rosji, ponieważ tak zwany wymiar sprawiedliwości zarówno na obszarach objętych konfliktem, jak i w Rosji nie zapewnia możliwości dochodzenia środków prawnych w tego typu sytuacjach;
9.
popiera suwerenność, niepodległość, jedność i integralność terytorialną Gruzji, Mołdawii i Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową i stanowczo potwierdza, że potępia bezprawną aneksję Republiki Autonomicznej Krymu i miasta Sewastopol przez Federację Rosyjską, jak również trwającą okupację przez Rosję Abchazji i Regionu Cchinwali/Osetii Południowej, przynależnych do Gruzji;
10.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji/Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich i krajów Partnerstwa Wschodniego.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0018.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0382.
3 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0043.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0087.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.99.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie pogorszenia sytuacji w zakresie praw człowieka w regionach Naddniestrze, Abchazja, Cchinwali/Osetia Południowa i Krym oraz w częściach obwodów donieckiego i ługańskiego.
Data aktu: 15/03/2018
Data ogłoszenia: 15/03/2018