[COM(2017) 292 final](2018/C 081/16)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2018 r.)
Sprawozdawca: Daniel MAREELS
Wniosek o konsultację |
Komisja Europejska, 5.7.2017 |
Podstawa prawna |
Artykuł 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
5.10.2017 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
19.10.2017 |
Sesja plenarna nr |
529 |
Wynik głosowania |
136/0/3 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
Preambuła
Niniejsza opinia jest częścią szerszego pakietu czterech opinii EKES-u w sprawie przyszłości europejskiej gospodarki ("Pogłębienie unii gospodarczej i walutowej", "Polityka gospodarcza strefy euro", "Unia rynków kapitałowych" i "Przyszłość finansów UE") 1 . Pakiet pojawia się w kontekście procesu refleksji nad białą księgą w sprawie przyszłości Europy, rozpoczętego niedawno przez Komisję Europejską, i uwzględnia orędzie o stanie Unii wygłoszone w 2017 r. przez przewodniczącego Jeana-Claude'a Junckera. Zgodnie z rezolucją EKES-u w sprawie przyszłości Europy 2 i wcześniejszymi opiniami w sprawie ukończenia tworzenia UGW 3 , we wspomnianym pakiecie opinii podkreśla się potrzebę kierowania się poczuciem wspólnego celu w zarządzaniu Unią, które wykraczałoby daleko poza techniczne podejście i środki i byłoby przede wszystkim kwestią woli politycznej i wspólnej perspektywy.
Bruksela, dnia 19 października 2017 r.
|
Georges DASSIS |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
7 W dniu 8 czerwca 2017 r.
10 Tamże, przypis 9.
17 W związku z tym również asymetryczne skutki wstrząsów gospodarczych będą lepiej łagodzone.
19 Zob. pkt 2.3 niniejszej opinii.
20 Zob. przypis 13.
21 Przeprowadzony w niecałe dwa lata po opublikowaniu planu działania.
22 Zatem tam, gdzie to możliwe, należy na przykład dawać pierwszeństwo rozporządzeniom, a nie dyrektywom.
24 Podczas seminarium wysokiego szczebla centrum eksperckiego EUROFI na Malcie (w dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2017 r.) przeprowadzono wśród uczestników różne sondaże. Jedno z pytań brzmiało: "W jaki sposób można znacząco przyspieszyć utworzenie unii rynków kapitałowych?" 37 % respondentów odpowiedziało, że poprzez "skoncentrowanie się na kilku kluczowych priorytetach", zaś 29 % wybrało odpowiedź: "poprzez poparcie polityczne dla zniesienia barier krajowych". 12 % respondentów odpowiedziało: "budując jedno centrum finansowe w UE27" a kolejne 12 % uznało, że "nie jest możliwe znaczne przyspieszenie tworzenia unii rynków kapitałowych". Czwartym i piątym wyborem było "zwiększenie konwergencji nadzorczej" (8 %) oraz "dalsze dostosowanie przepisów bankowych do specyfiki rynku finansowego UE" (3 %). Inne pytanie brzmiało: "Jakie są dwa najważniejsze priorytety w UE27 na rzecz osiągnięcia celów unii rynków kapitałowych?" Trzy najczęstsze odpowiedzi to: "poprawa spójności przepisów dotyczących niewypłacalności oraz papierów wartościowych (21 %), "rozwój finansowania kapitałowego" (16 %) i "pomyślna realizacja krótkoterminowych priorytetów (sekurytyzacja, prospekty emisyjne itp.) (15 %). Aby uzyskać więcej informacji na temat seminarium wysokiego szczebla EUROFI (w tym m.in. wyników sondaży), zob.: https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2017/html/sp170406_2.en.html.
26 Mamy do czynienia ze zróżnicowaną sytuacją w poszczególnych państwach członkowskich.
28 O których nie wspomniano w innym miejscu niniejszej opinii.