(opinia z inicjatywy własnej)(2018/C 081/01)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2018 r.)
Sprawozdawca: Dimitris DIMITRIADIS
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
26.1.2017 |
Podstawa prawna |
Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
|
Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności |
|
Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
7.9.2017 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
18.10.2017 |
Sesja plenarna nr |
529 |
Wynik głosowania |
199/0/1 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
Bruksela, dnia 18 października 2017 r.
|
Georges DASSIS |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Zob. opinie EKES-u: "Środki polityczne na rzecz MŚP", Dz.U. C 27 z 3.2.2009, s. 7; "Międzynarodowe zamówienia publiczne", Dz.U. C 224 z 30.8.2008, s. 32; "Small Business Act", Dz.U. C 182 z 4.8.2009, s. 30; "Instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerzy centralni i repozytoria transakcji", Dz.U. C 54 z 19.2.2011, s. 44 oraz "Dostęp MŚP do finansowania", EESC-2014-06006-00-00-RI-TRA.
3 Wstępna ocena skutków (2017)2868537 z dnia 8 czerwca 2017 r.
4 Art. 4 załącznika, zalecenie Komisji 2003/361/WE.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r.
6 Małe tradycyjne przedsiębiorstwa, które utrzymują ten sam model biznesowy przez bardzo długi okres i obsługują stosunkowo niewielkie społeczności - np. małe restauracje i kawiarnie, niezależne stacje benzynowe, piekarnie, rodzinne hotele, małe przedsiębiorstwa transportowe i handlowe itd.
7 Nie ma jednej definicji przedsiębiorstwa rodzinnego, lecz funkcjonuje raczej kilka definicji roboczych, które ewoluowały na przestrzeni lat. W definicjach tych podkreśla się, że w firmach rodzinnych to rodzina kontroluje w dużej mierze działalność poprzez udział w strukturze własności i na stanowiskach kierowniczych. (Sciascia i Mazzola, Family Business Review, tom 21, wydanie 4, 2008 r.). Firmy rodzinne stanowią łącznie ponad 85 % wszystkich przedsiębiorstw w krajach OECD. Niektóre z nich osiągają bardzo duże rozmiary, jednak niniejsza opinia dotyczy głównie małych przedsiębiorstw rodzinnych.
9 Rożne badania (np. Parlament Europejski, 2011; CSES, 2012; KE, 2008; OECD, 1998).
10 Zalecenie Komisji 2003/361/WE definiuje MŚP i przyporządkowuje je do trzech kategorii: mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa, w zależności od liczby zatrudnionych osób i obrotów. Główne źródła statystyczne nie przekazują danych na temat przedsiębiorstw zdefiniowanych jako MŚP ze względu na rygorystyczne stosowanie wspomnianej definicji MŚP. Dostępne dane opierają się na kryterium wielkości zatrudnienia. Dane statystyczne ujęte w niniejszej opinii opierają się zatem na tej definicji. Należy zauważyć, że podczas gdy włączenie kryteriów obrotów i/lub łącznych aktywów nie powinno w istotny sposób zmienić danych statystycznych, stosowanie zasad dotyczących niezależności przedsiębiorstw mogłoby mieć znaczny wpływ na wyniki; w badaniu przeprowadzonym w Niemczech zastosowanie tej zasady ograniczyło łączną liczbę MŚP o 9 % (CSES, 2012).
11 Niefinansowy sektor biznesowy obejmuje wszystkie sektory gospodarek UE-28 lub państw członkowskich z wyjątkiem usług finansowych, usług administracji, kształcenia, zdrowia, sztuki i kultury, rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa.
12 Annual Report on European SMEs 2014/2015 (Sprawozdanie roczne w sprawie europejskich MŚP za lata 2014-2015), Komisja Europejska.
13 Sprawozdanie końcowe, pakiet roboczy 2, Ex post evaluation of Cohesion Policy programmes 2007-2013, focusing on the European Regional Development Fund (ERDF) and the Cohesion Fund (CF) (Ocena ex post programów polityki spójności w latach 2007-2013, koncentrująca się na Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności), zamówienie: 2014CE16BAT002, http://ec.europa.eu/regional_policy/en/policy/evaluations/ec/2007-2013/.
14 Support to SMEs - Increasing Research and Innovation in SMEs and SME Development (Wsparcie dla MŚP - zwiększanie poziomu badań i innowacji w MŚP oraz rozwój MŚP), pakiet roboczy 2, pierwsze sprawozdanie okresowe, tom I: sprawozdanie podsumowujące, Ex post evaluation of Cohesion Policy programmes, 2007-2013, focusing on the European Regional, Development Fund (ERDF) and the Cohesion Fund (CF) (Ocena ex post programów polityki spójności w latach 2007-2013, koncentrująca się na Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności), zamówienie: 2014CE16BAT002, lipiec 2015 r.
15 To samo źródło co w przypisie 13.
16 To samo źródło co w przypisie 14.
17 Zob. opinia z inicjatywy własnej EKES-u w sprawie wspierania innowacyjnych i szybko rozwijających się przedsiębiorstw, Dz.U. C 75 z 10.3.2017, s. 6.
18 Dobrym przykładem jest agroturystyka, gdzie obecnie masowo korzysta się z cyfrowych platform marketingowych.
19 Komisja Europejska, dane na temat oceny skuteczności działania MŚP (wydanie z 2014 r.).
20 "Przedsiębiorca z konieczności" to osoba, która stała się przedsiębiorcą, gdyż nie dysponowała lepszymi możliwościami. "Przedsiębiorca z wyboru" to osoba, która w sposób aktywny zdecydowała się na założenie nowego przedsiębiorstwa w oparciu o przeświadczenie, że istnieją niewykorzystane lub niewystarczająco wykorzystane możliwości rynkowe. Istnieją dowody sugerujące, że wpływ na wzrost gospodarczy i rozwój różni się znacząco między przedsiębiorczością z konieczności i z wyboru. Zasadniczo przedsiębiorczość z konieczności nie ma wpływu na rozwój gospodarczy, podczas gdy przedsiębiorczość z wyboru wywiera pozytywny i istotny wpływ.
22 Według informacji udostępnionych przez system monitorujący i z dodatkowych źródeł (np. oceny ad hoc) tylko 12 % wszystkich instrumentów politycznych zapewnia rzetelne dowody potwierdzające ich pozytywne osiągnięcia. Instrumenty polityczne, które można ocenić jako nieskuteczne, stanowią do 5 % wszystkich instrumentów.