ROZDZIAŁ 1: POSTANOWIENIA OGÓLNE ...........................................................................
Artykuł 1 Definicje .............................................................................................................
Artykuł 2 Cel .......................................................................................................................
Artykuł 3 Zakres zastosowania ...........................................................................................
Artykuł 4 Biura posłów .......................................................................................................
Artykuł 5 Zasady .................................................................................................................
Artykuł 6 Organizacja .........................................................................................................
Artykuł 7 Zadania Dyrekcji Generalnej ds. Bezpieczeństwa i Ochrony ...........................
Artykuł 8 Upoważnieni pracownicy ...................................................................................
Artykuł 9 Wykonywanie obowiązków przez pracowników DG SAFE ..............................
Artykuł 10 Obowiązek przestrzegania przepisów i współpracy ..........................................
Artykuł 11 Delegowanie zadań stronie umowy ...................................................................
ROZDZIAŁ 2: STOPNIE ALARMOWE ....................................................................................
Artykuł 12 Poziomy stopni alarmowych ..............................................................................
Artykuł 13 Decyzja w sprawie poziomu stopnia alarmowego .............................................
Artykuł 14 Komunikacja w związku z poziomami stopni alarmowych ..............................
ROZDZIAŁ 3: ZAPOBIEGANIE INCYDENTOM ZWIĄZANYM Z BEZPIECZEŃSTWEM .
Artykuł 15 Ocena ryzyka ......................................................................................................
Artykuł 16 Kontrola dostępu ................................................................................................
Artykuł 17 Środki ochrony indywidualnej ...........................................................................
ROZDZIAŁ 4: REAGOWANIE NA INCYDENTY ZWIĄZANE Z BEZPIECZEŃSTWEM ....
Artykuł 18 Podejrzenie wystąpienia incydentu związanego z bezpieczeństwem ...............
Artykuł 19 Wystąpienie incydentu związanego z bezpieczeństwem ..................................
Artykuł 20 Sprawozdanie dotyczące incydentu związanego z bezpieczeństwem ...............
ROZDZIAŁ 5: BROŃ SŁUŻBOWA ...........................................................................................
Artykuł 21 Zasady ogólne .....................................................................................................
Artykuł 22 Zezwolenie na posiadanie przy sobie broni służbowej .....................................
Artykuł 23 Stosowanie i używanie broni służbowej ............................................................
Artykuł 24 Obecność uzbrojonych zewnętrznych pracowników ochrony na terenie Parlamentu ..........................................................................................................
Artykuł 25 Konsekwencje wyciągnięcia lub użycia broni służbowej - sprawozdawczość i pomoc .................................................................................................................
ROZDZIAŁ 6: EGZEKWOWANIE ............................................................................................
Artykuł 26 Egzekwowanie przestrzegania środków bezpieczeństwa ..................................
ROZDZIAŁ 7: DOCHODZENIA W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA I DOCHODZENIA POMOCNICZE ...................................................................................................
Artykuł 27 Dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa ...........................................................
Artykuł 28 Dochodzenia pomocnicze ..................................................................................
Artykuł 29 Czynności dochodzeniowe w ramach dochodzeń pomocniczych .....................
ROZDZIAŁ 8: PRZEPISY KOŃCOWE .....................................................................................
Artykuł 30 Kontakty z przyjmującymi państwami członkowskimi i państwami trzecimi, organami krajowymi, innymi instytucjami Unii i podmiotami międzynarodowymi ............................................................................................
Artykuł 31 Mechanizm składania skarg przez posłów do Parlamentu Europejskiego .......
Artykuł 32 Przepisy wykonawcze ........................................................................................
Artykuł 33 Uchylenie ............................................................................................................
Artykuł 34 Wejście w życie i publikacja .............................................................................
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 232,
uwzględniając Protokół nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej załączony do Traktatów, w szczególności jego art. 1 i 18,
uwzględniając Regulamin Parlamentu Europejskiego, w szczególności jego art. 25 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem Parlamentu w zakresie bezpieczeństwa jest umożliwienie jego właściwego funkcjonowania przez utrzymanie porządku i zapewnienie bezpiecznego i zabezpieczonego środowiska na terenie Parlamentu oraz wystarczającego poziomu ochrony osób fizycznych, budynków i mienia przed zagrożeniami.
(2) Parlament powinien dążyć do osiągnięcia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa osób, budynków i mienia, który zapewnia właściwą równowagę między bezpieczeństwem a dostępnością.
(3) Bezpieczeństwo i ochrona w Parlamencie powinny opierać się na zasadach legalności, proporcjonalności, odpowiedzialności i skuteczności.
(4) Kwestie bezpieczeństwa i ochrony powinny być uwzględniane przy opracowywaniu i wdrażaniu wszystkich strategii politycznych Parlamentu.
(5) Ciążący na Parlamencie obowiązek dochowania należytej staranności obejmuje podejmowanie wszelkich racjonalnych kroków w zakresie wdrażania środków bezpieczeństwa mających zapobiec dającej się racjonalnie przewidzieć szkodzie dla osób, o których mowa w art. 3 ust. 2, szkodom w odniesieniu do budynków Parlamentu, a także szkodom majątkowym.
(6) Parlament zawarł porozumienia z rządami Belgii, Luksemburga i Francji, które to umowy potwierdzają, że Parlament jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na swoim terenie.
(7) Parlament podpisał protokół ustaleń z rządem Belgii dotyczący weryfikacji zabezpieczeń i może podpisać podobne porozumienia z innymi państwami członkowskimi.
(8) Praktyki stosowane obecnie w instytucjach unijnych, państwach członkowskich i innych organizacjach międzynarodowych wskazują, że system stopni alarmowych jest najbardziej efektywnym sposobem zapewniającym podjęcie odpowiednich i proporcjonalnych środków bezpieczeństwa w odpowiedzi na stwierdzony poziom ryzyka, system stopni alarmowych obowiązujący w Parlamencie wprowadzony decyzją Prezydium z dnia 16 grudnia 2002 r. należy poddać przeglądowi i uprościć, aby uczynić go bardziej elastycznym i skutecznym w odpowiedzi na zagrożenia bezpieczeństwa.
(9) Przyjmujące państwa członkowskie i państwa trzecie powinny mieć możliwość zezwolenia Parlamentowi na zapewnianie uzbrojonej ochrony osobistej Przewodniczącemu podczas jego pobytu na ich terytorium i na posiadanie broni palnej do ochrony osób na swoim terenie.
(10) Kwestie związane z wydawaniem przepustek reguluje odrębna decyzja Prezydium przyjęta na podstawie art. 126 ust. 1 Regulaminu Parlamentu. 1
(11) Wdrażając niniejszą decyzję, Parlament powinien zapewnić ochronę prywatności i danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.79.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Przepisy regulujące kwestie bezpieczeństwa i ochrony w Parlamencie Europejskim - Decyzja Prezydium z dnia 15 stycznia 2018 r. |
| Data aktu: | 02/03/2018 |
| Data ogłoszenia: | 02/03/2018 |
| Data wejścia w życie: | 02/03/2018 |