(2018/C 404/01)(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2018 r.)
SPIS TREŚCI
Strona
Wprowadzenie................................................................................................................... 3
Metodyka............................................................................................................................ 4
ROZDZIAŁ I..................................................................................................................... 4
Ramy prawne funkcjonowania OLAF ............................................................................... 4
Rola OLAF - kontekst prawny............................................................................................ 4
Instrumenty prawne, które ma do dyspozycji OLAF ......................................................... 6
ROZDZIAŁ II ................................................................................................................... 7
Tok dochodzenia: wpływ nowego rozporządzenia nr 883/2013 na skuteczność prowadzenia dochodzeń przez OLAF ........................................................................................ 7
Wszczęcie dochodzenia: wyrażenie niezależności OLAF.................................................. 7
Prowadzenie dochodzenia: środki dochodzeniowe, które OLAF jest uprawniony wdrażać.............................................. 8
Dostęp OLAF do informacji.............................................................................................. 10
Obowiązek współpracy z OLAF ....................................................................................... 11
Czas trwania dochodzeń prowadzonych przez OLAF: wzmocnienie niezależności OLAF .......................................................... 11
Zamknięcie dochodzenia: sprawozdanie końcowe, zalecenia i działania następcze.......................................... 12
ROZDZIAŁ III................................................................................................................ 13
Poszanowanie praw podstawowych i gwarancji proceduralnych w toku dochodzeń prowadzonych przez OLAF.
Prawo do skutecznej kontroli sądowej .............................................................................. 13
Poszanowanie praw podstawowych i gwarancji proceduralnych: założenia wstępne............................................. 13
Potrzeba wzmocnienia praw i gwarancji proceduralnych w nowym rozporządzeniu w sprawie OLAF
nr 883/2013: art. 9 rozporządzenia w sprawie OLAF i jego wpływ na dochodzenia wewnętrzne i zewnętrzne................. 13
Prawo do skutecznej kontroli sądowej .............................................................................. 15
prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U L 248 z 18.9.2013, s. 1).
ROZDZIAŁ IV ............................................................................................................... 16
Nadzór nad dochodzeniami prowadzonymi przez OLAF i kontrola tych dochodzeń; rola Komitetu Nadzoru i jego interakcja z innymi organami .......................................................... 16
Uwagi ogólne .................................................................................................................... 16
Rola Trybunału Sprawiedliwości ..................................................................................... 16
Rola krajowych organów sądowych ................................................................................. 17
Kontroler gwarancji proceduralnych ................................................................................ 17
ROZDZIAŁ V ................................................................................................................. 19
Rola, status i kompetencje Komitetu Nadzoru i jego Sekretariatu: rozporządzenie nr 883/2013 i rozporządzenie 2016/2030 .................................................................................... 19
Misja Komitetu Nadzoru: uwagi ogólne .......................................................................... 19
Zakres uprawnień Komitetu Nadzoru określony w nowym rozporządzeniu i w jego zmianach wprowadzonych rozporządzeniem 2016/2030 ........................................................ 19
Rola Komitetu Nadzoru: interpretacja na podstawie rozporządzenia nr 883/2013 ........... 20
Regularne monitorowanie funkcji dochodzeniowej OLAF .............................................. 20
Wspieranie dyrektora generalnego OLAF przez Komitet Nadzoru w zakresie wykonywania jego zadań: priorytety polityki dochodzeniowej, wytyczne w sprawie procedur dochodzeń i roczny plan zarządzania ...................................................................................... 21
Status członków Komitetu Nadzoru ................................................................................. 21
ROZDZIAŁ VI ............................................................................................................... 22
Ustanowienie Prokuratury Europejskiej i jego wpływ na dochodzenia OLAF ................ 22
Rola Komitetu Nadzoru w stosunkach z Prokuraturą Europejską .................................... 24
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń
2 Postanowienie prezesa Sądu z dnia 20 lipca 2016 r., Dyrektor generalny Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) przeciwko Komisji Europejskiej, sprawa T-251/16 R: Faits à l'origine du litige "des allegations d'écoutes téléfoniques illégales" (pkt 15). W postanowieniu oddalono drugi wniosek złożony przez dyrektora generalnego OLAF, w którym zwrócił się on do prezesa Sądu o pilne zawieszenie wykonania decyzji Komisji w celu uniknięcia poważnego i nieodwracalnego uszczerbku dla jego niezależności oraz niezależności i prawidłowego działania OLAF.
3 Ibidem. Sąd nie wydał jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie.
4 Zob. art. 15 ust. 1 akapit pierwszy in fine.
5 Zob. art. 11 ust. 7 akapit ostatni rozporządzenia nr 1073/1999 oraz art. 17 ust. 5 lit. b) rozporządzenia nr 883/2013. Zob. art. 13 ust. 5 regulaminu Komitetu Nadzoru OLAF (Dz.U. L 308 z 24.11.2011) dotyczący "działań podejmowanych na podstawie informacji przekazanych przez Dyrektora Generalnego", w szczególności w odniesieniu do mechanizmu ustanowionego w porozumieniu z OLAF, aby zabezpieczyć przestrzeganie praw podstawowych i gwarancji proceduralnych w przypadku "spraw wymagających przekazania informacji do organów sądowych państw członkowskich".
6 Komitet Nadzoru już zwrócił na to uwagę w swojej opinii nr 4/2011, s. 4.
7 Artykuł 11 ust. 2 rozporządzenia nr 883/2013.
8 Rozporządzenie nr 883/2013, w tym motywy 6 i 29 oraz art. 11 ust. 2.
9 Artykuł 101 ust. 1 projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (jak określono w dokumencie Rady nr 9941/17 z 30.6.2017).
10 Ibidem, art. 101 ust. 3 lit. a).
11 Zob. motyw 18 i art. 17 ust. 8 akapit ostatni rozporządzenia nr 883/2013.
12 Obejmującymi rozporządzenie nr 2988/95 i rozporządzenie nr 2185/96, porozumienie międzyinstytucjonalne, porozumienia administracyjne między instytucjami a OLAF oraz decyzję Komisji 1999/352/WE wraz z kolejnymi zmianami.
13 W art. 5 rozporządzenia nr 1073/1999 zaledwie wskazano, że dochodzenia zewnętrzne/wewnętrzne "wszczynane są na mocy decyzji dyrektora Urzędu".
14 Zob. wyrok Trybunału z dnia 10 lipca 2003 r., Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu, sprawa C-15/00, oraz wyrok Trybunału z dnia 10 lipca 2003 r., Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Europejskiemu Bankowi Centralnemu, sprawa C-11/00.
15 Artykuł 5 ust. 1 akapit ostatni rozporządzenia nr 883/2013 stanowi, że: "uwagę zwraca się na instytucję, organ, urząd lub agencję, które mają najlepsze warunki do ich przeprowadzenia, zważywszy w szczególności na charakter faktów, rzeczywisty lub potencjalny wymiar finansowy sprawy oraz prawdopodobieństwo jakichkolwiek sądowych działań następczych".
16 Artykuł 5 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 883/2013 stanowi: "[...] dyrektor generalny [...] może [...] niezwłocznie przekazać wszelkie stosowne informacje [...]".
17 Zob. motyw 103, art. 39 ust. 4 oraz art. 101 ust. 3 projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (jak określono w dokumencie Rady nr 9941/17 z 30.6.2017).
18 Na podstawie doświadczeń Komitetu Nadzoru w zakresie monitorowania, w tym także wartości dowodowej sprawozdania końcowego OLAF w państwach członkowskich. Informacje wysyłane Komitetowi Nadzoru przez OLAF w latach 2012-2016 dotyczące 142 zamkniętych spraw, w odniesieniu do których wydano zalecenia sądowe, oraz zaleceń wydanych przez OLAF, w związku z którymi organy sądowe państw członkowskich nie podjęły działań następczych.
19 Zob. decyzja Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 1663/2014/OV dotyczącej postępowania OLAF w dochodzeniu zewnętrznym.
20 Artykuł 7 ust. 4 rozporządzenia nr 883/2013 stanowi: "w przypadku gdy dochodzenie łączy elementy dochodzenia zewnętrznego i wewnętrznego, zastosowanie mają odpowiednio art. 3 i 4".
21 Zob. decyzja Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 2676/2009/ANA, postępowania prejudycjalne i sprawy związane z bezpośrednim postępowaniem toczące się przeciwko OLAF przed Trybunałem Sprawiedliwości. Informacje przesłane przez OLAF Komitetowi Nadzoru w sprawie 13 skarg złożonych na OLAF w latach 2014, 2015 i 2016 w związku z gwarancjami proceduralnymi w ramach procedury odwoławczej OLAF udostępnionymi na stronie internetowej OLAF dnia 20 stycznia 2014 r.
22 Zob. rezolucja legislacyjna z dnia 15 czerwca 2006 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot i zwalczania nadużyć finansowych - sprawozdanie roczne za rok 2004 - oraz rezolucja legislacyjna z dnia 19 lutego 2008 r. w sprawie ochrony interesów finansowych i zwalczania nadużyć finansowych - sprawozdania roczne za lata 2005 i 2006.
23 Ograniczenia określone w art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
24 W szczególności protokół nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.
25 Zob. rozdział V (Uprawnienia dochodzeniowe) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu.
26 Zob. wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 15 listopada 2011 r., Komisja przeciwko Republice Federalnej Niemiec, sprawa C-539/09, pkt 72; postanowienie Trybunału (wielka izba) z dnia 7 maja 2013 r., Akerberg Fransson, sprawa C-617/10, pkt 25 i 26; wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 8 września 2015 r., Taricco, sprawa C-105/14, pkt 39.
27 Sieć Eurofisc ustanowiono rozporządzeniem w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (rozporządzenie Rady nr 904/2010, Dz.U L 268 z 12.10.2010, s. 1). Jest to mechanizm umożliwiający państwom członkowskim zacieśnienie współpracy administracyjnej w zakresie zwalczania zorganizowanych oszustw związanych z VAT, w szczególności oszustw karuzelowych. VIES (system wymiany informacji o VAT) umożliwia przedsiębiorstwom uzyskanie szybkiego potwierdzenia numerów VAT ich partnerów handlowych, natomiast administracjom VAT - monitorowanie i kontrolowanie wewnątrzwspólnotowych przepływów handlowych w celu wykrywania wszelkiego rodzaju nieprawidłowości (zob. np. rozporządzenie Rady (EWG) nr 218/92 z dnia 27 stycznia 1992 r. w sprawie administracyjnej współpracy w dziedzinie podatku pośredniego (VAT)).
28 Europejski Trybunał Obrachunkowy, sprawozdanie specjalne pt. "Zwalczanie wewnątrzwspólnotowych oszustw związanych z VAT: wymagane dalsze działania", s. 9-10, s. 38, s. 43-44, s. 52.
29 Wraz z gromadzeniem przez nią danych wywiadowczych FIU może mieć sposobność do zwrócenia się o informacje do swoich odpowiedników w innych państwach członkowskich, korzystając z sieci FIU (FIU.net), z jednoczesną możliwością śledzenia i ochrony informacji - art. 5 ust. 4 decyzji Rady 2000/642/WSiSW.
30 Zob. komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący planu działania w sprawie VAT: "W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje".
31 Zob. poniżej rozdział V: Rola, status i kompetencje Komitetu Nadzoru i jego Sekretariatu.
32 Przedmiotowe dochodzenie OF/2012/0617 przeprowadzono zgodnie z instrukcjami dla pracowników dotyczącymi procedur dochodzeniowych, w których pod wieloma względami przewidywano treść reformy rozporządzenia OLAF. Zob. załącznik 3 do sprawozdania z działalności Komitetu Nadzoru za lata 2012-2013 oraz opinia Komitetu Nadzoru nr 2/2012: "Analiza sprawy OF/2012/0617".
33 Zob. wyrok Sądu do spraw Służby Publicznej (pierwsza izba) z dnia 28 kwietnia 2009 r., Violetti i in. przeciwko Komisji, sprawy połączone F-5/05 oraz F-7/07. Wyrok Sądu pierwszej instancji (trzecia izba) z dnia 8 lipca 2008 r., Yves Franchet i Daniel Byk przeciwko Komisji, sprawa T-48/05. Zob. art. 13 ust. 5 regulaminu Komitetu Nadzoru OLAF (Dz.U. L 308 z 24.11.2011) dotyczący "działań podejmowanych na podstawie informacji przekazanych przez Dyrektora Generalnego", w szczególności w odniesieniu do mechanizmu ustanowionego w porozumieniu z OLAF, aby zabezpieczyć przestrzeganie praw podstawowych i gwarancji proceduralnych w przypadku "spraw wymagających przekazania informacji do organów sądowych państw członkowskich".
34 Artykuł 23c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 513/2011 z dnia 11 maja 2011 r. dotyczącego zmiany rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych, oraz art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji.
35 Artykuł 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 883/2013.
36 Zob. opinia Komitetu Nadzoru nr 4/2011 w sprawie zmienionego wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i uchylającego rozporządzenie (Euratom) nr 1074/1999 oraz opinia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 6/2011.
37 Informacje wysyłane Komitetowi Nadzoru przez OLAF w latach 2012-2016 dotyczące 142 zamkniętych spraw, w odniesieniu do których wydano zalecenia sądowe, oraz zaleceń wydanych przez OLAF, w związku z którymi organy sądowe państw członkowskich nie podjęły działań następczych.
38 Zob. art. 11 ust. 7 rozporządzenia nr 1073/1999, który stanowi, że "dyrektor informuje Komitet Nadzoru o powodach, ze względu na które nie można jeszcze zakończyć dochodzenia, i przewidywanym terminie jego zakończenia".
39 Zob. załącznik 40 do wzorów formularzy OLAF w związku z opinią Komitetu Nadzoru nr 2/2009 w sprawie "sprawozdań OLAF dotyczących dochodzeń trwających dłużej niż dziewięć miesięcy" oraz "notatka dotycząca monitorowania przez Komitet Nadzoru zadań dochodzeniowych OLAF obejmujących lata 1999-2012".
40 Komitet Nadzoru zbadał 218 sprawozdań dotyczących dochodzeń prowadzonych przez ponad 12 miesięcy, przesłanych przez dyrektora generalnego w okresie od stycznia do kwietnia 2017 r., które nie zawierały istotnych informacji umożliwiających Komitetowi Nadzoru wypełnienie powierzonych mu kompetencji.
41 Zob. art. 12 i 21 "wytycznych w sprawie procedur dochodzeń dla pracowników OLAF" z dnia 1 października 2013 r. dotyczące kontroli zgodności z prawem i przeglądu końcowego.
42 Zob. powyżej "Instrumenty prawne, które ma do dyspozycji OLAF", pkt 10.
43 W szczególności w opinii nr 5/2010 "Poszanowanie praw podstawowych i gwarancji proceduralnych w dochodzeniach prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych", opinii nr 3/2010 dotyczącej dokumentu otwierającego debatę nad reformą OLAF, opinii nr 2/2011 "Uprawnienia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w zakresie niezależnego prowadzenia dochodzeń wewnętrznych w instytucjach UE", opinii nr 2/2013 "Ustanowienie wewnętrznej procedury OLAF w odniesieniu do skarg" oraz sprawozdaniu nr 2/2014 dotyczącym wdrożenia przez OLAF zaleceń Komitetu Nadzoru.
44 Jest to stale pojawiająca się kwestia w opiniach dotyczących przestrzegania praw podstawowych i gwarancji procesowych w toku dochodzeń oraz w dokumencie otwierającym debatę nad reformą OLAF (2010 r.), nad uprawnieniami Urzędu do prowadzenia dochodzeń wewnętrznych w instytucjach unijnych (2011 r.), opinii dotyczącej procedury odwoławczej (2013 r.) oraz sprawozdaniu dotyczącym działań następczych w związku z zaleceniami Komitetu Nadzoru (2014 r.).
45 Inne przejawy wzmacniania gwarancji proceduralnych można dostrzec w możliwości wyznaczenia inspektora ochrony danych zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 oraz w obowiązku przeprowadzania wewnętrznych kontroli zgodności z prawem środków dochodzeniowych OLAF (art. 17 ust. 7).
46 Przykładowo w sprawie Kadi z dnia 18 lipca 2013 r. TSUE wymienił prawa w pkt 11-132.
47 Rozporządzenie Rady wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej od dnia 30 czerwca 2017 r. (dok. nr 9941/17).
48 Mianowicie:
49 Zdaniem Komitetu Nadzoru jest to szczególnie istotne w sprawach transnarodowych dotyczących oszustw/nieprawidłowości związanych z VAT.
50 Zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 listopada 1991 r., Technische Universität München, C-269/90, Rec. 1991, s. I-5469, pkt 14; wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 22 listopada 2007 r., Hiszpania przeciwko Lenzing, C-525/04 P, Zb.Orz. 2007, s. I-9947, P. pkt 58 oraz M. pkt 88.
51 Komitet Nadzoru wzywał do rozwiązania tej kwestii już w 2000 r. (zob. sprawozdanie z postępu prac Komitetu Nadzoru z 2000 r.; zob. również drugie sprawozdanie Komisji Niezależnych Ekspertów z 1999 r., tom II, s. 178, pkt 5.12.8 i s. 185, pkt 5.14.4).
52 Zob. konstytucja Stanów Zjednoczonych, 5. poprawka, adnotacja 12.
53 Postanowienie Sądu pierwszej instancji (druga izba) z dnia 18 grudnia 2003 r., Gomez-Reino przeciwko Komisji, sprawa T-215/02, Rec. 2003, s. 345, pkt 50-56 i postanowienie Trybunału z dnia 8 kwietnia 2003 r., Gomez-Reino przeciwko Komisji, sprawa C-471/02 P, Rec. 2003, s. I-3207. Jeżeli chodzi o akty sporządzone poza dochodzeniem, stwierdzono dopuszczalność wniosków o unieważnienie dotyczących dostępu do informacji w posiadaniu OLAF (sprawy połączone T-391/03 i T-70/04 Franchet i Byk przeciwko Komisji).
54 Wyrok Sądu pierwszej instancji (czwarta izba) z dnia 4 października 2006 r., Tillack przeciwko Komisji, sprawa T-193/04, Rec. 2006, s. II-3995.
55 Zob. Société Canal Plus i inni przeciwko Francji, sprawa nr 29408/08 z 2010 r., Europejski Trybunał Praw Człowieka.
56 W tym a) możliwość zwrócenia się do Sądu przez urzędników UE (po zakończeniu postępowania administracyjnego zgodnie z art. 90 i 91 regulaminu pracowniczego); b) możliwość zwrócenia się do sądów krajowych, by złożyły odesłanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości, który jest jedynym sądem mogącym uchylać akty UE; c) możliwość wniesienia roszczenia o odszkodowanie.
57 J. F. H. Inghelram, Legal and Institutional Aspects of the European Anti-Fraud Office (OLAF) - An Analysis with a Look Forward to a European Public Prosecutor's Office, Europa Law Publishing, 2011, s. 200, 216, 230-233.
58 Komitet Nadzoru zdaje sobie sprawę, że istnieją różne opinie na temat tego, czy zmiany w TFUE tworzą wstępne warunki do zastosowania takiej kompetencji.
59 Średni czas trwania postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości zwykle przekracza 12 miesięcy (więcej szczegółowych informacji znajduje się w sprawozdaniu rocznym Trybunału Sprawiedliwoś ci Unii Europejskiej za 2016 r., s. 15).
60 Zob. art. 3 ust. 3 rozporządzenia nr 883/2013.
61 Zob. postanowienie Prezesa Trybunału z dnia 19 kwietnia 2005 r., Tillack/Komisja, C-521/04 P(R), EU:C:2005:240, pkt 38 i 39.
62 COM(2014) 340 final z dnia 11 czerwca 2014 r.; wniosek nadal czeka na rozpatrzenie przez Parlament Europejski.
63 Nota Komitetu Nadzoru do dyrektora generalnego OLAF, Bruksela, dnia 27 maja 2014 r., JD/ILC/aw D (2014-OSC-0081).
64 Komunikat w sprawie poprawy zarządzania OLAF oraz wzmocnienia gwarancji proceduralnych w dochodzeniach (COM(2013) 533 final z dnia 17 lipca 2013 r.).
65 Artykuł 15 rozporządzenia nr 883/2013.
66 Artykuł 15 ust. 2 i art. 16 rozporządzenia nr 883/2013.
67 Wyrok Sądu pierwszej instancji (trzecia izba) z dnia 8 lipca 2008 r., Yves Franchet i Daniel Byk przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, sprawa T-48/05.
68 Artykuł 7 ust. 8 i art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 883/2013.
69 Artykuł 4 ust. 6 rozporządzenia nr 883/2013.
70 Artykuł 15 ust. 1 rozporządzenia nr 883/2013.
71 Artykuł 17 ust. 5 rozporządzenia nr 883/2013.
72 Artykuł 17 ust. 8 rozporządzenia nr 883/2013.
73 Artykuł 15 ust. 1, art. 7 ust. 8 i art. 16 ust. 7 rozporządzenia nr 883/2013.
74 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2016/2030 z dnia 26 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do sekretariatu Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
75 Zob. również wspólna opinia służb prawnych trzech instytucji.
76 Aby zapoznać się z praktycznym podejściem do dostępu Komitetu Nadzoru do informacji związanych ze sprawami OLAF, zob. notatka dotycząca monitorowania przez Komitet Nadzoru zadań dochodzeniowych OLAF obejmujących lata 1999-2012.
77 Np. w sprawozdaniu Komitetu Nadzoru nr 1/2014 na temat ochrony niezależności OLAF i w sprawozdaniach z działalności Komitetu Nadzoru z lat 2014 i 2015.
78 M.in. opinia nr 4/2011 w sprawie zmienionego wniosku dotyczącego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i uchylającego rozporządzenie (Euratom) nr 1074/1999.
79 Przykładowo z pierwszego zdania art. 15 ust. 1 i 5 należy wykreślić słowa "w należycie uzasadnionych przypadkach".
80 Artykuł 17 ust. 5 i 8 rozporządzenia (UE) nr 883/2013 i art. 6 ust. 2 decyzji Komisji z dnia 28 kwietnia 1999 r. ustanawiającej Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (1999/352/WE, EWWiS, Euratom).
81 Artykuł 15 ust. 1 i art. 17 ust. 3 rozporządzenia nr 883/2013.
82 Artykuł 4 ust. 6 rozporządzenia nr 883/2013.
83 Wyniki posiedzenia Rady, 3546. posiedzenie Rady, WSiSW, Luksemburg, 8 i 9 czerwca 2017 r., 10136/17, PR CO 33.
84 Zob. np. uzasadnienie (skutki dla budżetu) wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie ustanowienia Prokuratury Europejskiej, COM(2013) 534 final z dnia 17 lipca 2013 r.
85 Artykuł 4 projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (tekst skonsolidowany z dnia 30 czerwca 2017 r.) wraz z art. 2 ust. 3, zgodnie z którymi "interesy finansowe Unii" oznaczają "wszystkie dochody, wydatki i aktywa ujęte w ramach, uzyskane za pośrednictwem lub należne na rzecz budżetu Unii oraz budżetów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych ustanowionych na mocy Traktatów oraz budżetów zarządzanych i monitorowanych przez te podmioty".
86 Artykuł 101 projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (tekst skonsolidowany z dnia 30 czerwca 2017 r.).
87 W rozumieniu art. 22 ust. 1 projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (tekst skonsolidowany z dnia 30 czerwca 2017 r.).
88 Ibidem art. 25 ust. 2, z wyjątkami określonymi w lit. a) i b).
89 Motywy 100, 103 i 105 projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (tekst skonsolidowany z dnia 30 czerwca 2017 r.).
90 Ibidem art. 101 ust. 2.
91 Nie przewidziano tego, aby na OLAF spoczywał obowiązek do działania na wniosek. Komitet Nadzoru sądzi, że OLAF nie powinien móc decydować o tym, czy przyjąć wniosek Prokuratury Europejskiej, czy go odrzucić.
92 Artykuł 101 ust. 3. lit. c) projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (tekst skonsolidowany z dnia 30 czerwca 2017 r.).
93 Ibidem, w rozumieniu art. 42.
94 Por. Europejski Trybunał Praw Człowieka, sprawa nr 42931/10 Camilleri przeciwko Malcie z dnia 22 stycznia 2013 r.
95 Por. np. wyrok Sądu (czwarta izba) z dnia 6 września 2013 r., Deutsche Bahn i inni przeciwko Komisji, sprawy połączone T-289/11, T-290/11 i T-521/11; Europejski Trybunał Praw Człowieka, sprawa nr 37370/97 Stratégies et Communications et Dumoulin przeciwko Belgii z dnia 15 lipca 2002 r.
96 Artykuł 2 ust. 5 projektu rozporządzenia wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (jak określono w dokumencie Rady nr 9941/17 z 30.6.2017).
97 Komitet Nadzoru odnosi się również do rozdziałów niniejszej opinii, które dotyczą rozszerzenia uprawnień OLAF.