Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2018/C 403/16)

(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2018 r.)

1.
Wprowadzenie

(1) W przypadkach, w których Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 , Komisja może zdecydować o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję.

(2) Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2.
Streszczenie sprawy

(3) W dniu 23 lipca 2015 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące między innymi postępowania przedsiębiorstw The Walt Disney Company i The Walt Disney Company Limited (razem zwanych "Disney"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(4) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono, że Disney zawarł umowę licencyjną z nadawcą telewizji kodowanej Sky UK Limited, która to umowa zawierała klauzulę o zakazie lub ograniczeniu świadczenia przez Sky detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG"), ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią ("klauzula sporna").

(5) Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zawiera wstępny wniosek, że postępowanie przedsiębiorstwa Disney stanowi naruszenie art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), ponieważ:

(i)
sporna klauzula ma na celu ograniczenie konkurencji w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE i art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG;
(ii)
nie istnieją żadne okoliczności leżące w gospodarczym i prawnym kontekście klauzuli spornej, które uzasadniałyby stwierdzenie, że klauzula ta nie może naruszać konkurencji; oraz
(iii)
sporna klauzula nie spełnia warunków wyłączenia na mocy art. 101 ust. 3 TFUE i art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG.

(6) Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczy również umów licencyjnych między, z jednej strony, Sky, a z drugiej strony - Paramount, NBCUniversal, Sony, Twentieth Century Fox i Warner Bros., zawierających klauzule, które:

a)
nakładają na przedsiębiorstwo Sky zakaz lub wymóg ograniczenia świadczenia detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią; lub
b)
wymagają, aby Paramount, NBCUniversal, Sony, Twentieth Century Fox i Warner Bros. nałożyły na nadawców mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią, zakaz lub wymóg ograniczenia świadczenia detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią.

(7) W dniu 26 lipca 2016 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003, w której uznała za wiążące zobowiązania zaproponowane przez Paramount w celu uwzględnienia zastrzeżeń wyrażonych przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.

(8) Komisja w dalszym ciągu bada zgodność postępowania NBCUniversal, Sony, Twentieth Century Fox, Warner Bros. i Sky z postanowieniami art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG (w tym postępowania przedsiębiorstwa Sky w odniesieniu do wyżej wymienionych klauzul zawartych w umowach licencyjnych między Sky i Paramount oraz Sky i z Disney).

3.
Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(9) Disney nie zgadza się z zastrzeżeniami wyrażonymi w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 wytwórnia ta zaproponowała, że przyjmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w zakresie konkurencji. Zobowiązania dotyczą przedsiębiorstwa Disney, jego następców prawnych oraz wszelkich obecnych i przyszłych jednostek zależnych, nad którymi sprawuje ono pozytywną wyłączną kontrolę w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) 2 . Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zaproponowanych zobowiązań.

a)
Disney nie może zawierać, odnawiać ani przedłużać umowy licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji 3 , która (ponownie) wprowadza jakiekolwiek "zobowiązania nadawcy" lub "zobowiązania wytwórni filmowej" w odniesieniu do jakiegokolwiek obszaru na terytorium EOG. Zobowiązania te określa się odpowiednio jako:
-
przedmiotowe klauzule 4  lub równoważne klauzule w zakresie, w jakim nakładają one na nadawcę zakaz lub wymóg ograniczenia odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją tego nadawcy ("zobowiązanie nadawcy"),
-
przedmiotowe klauzule lub równoważne klauzule w zakresie, w jakim zobowiązują one Disney do nałożenia na nadawcę telewizji kodowanej mającego siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją nadawcy zakazu lub wymogu ograniczenia odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na tym obszarze objętym licencją nadawcy ("zobowiązanie wytwórni filmowej");
b)
Disney nie może:
-
dążyć do wykonania postanowień lub wszczęcia postępowania przed sądem lub trybunałem w związku z naruszeniem - odpowiednio - zobowiązania nadawcy lub zobowiązania wytwórni filmowej zawartych w obowiązującej umowie licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji, oraz
-
wypełniać zobowiązań nadawcy lub zobowiązań wytwórni filmowej, którym podlega na mocy obowiązującej umowy licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji.

(10) Zobowiązania przedsiębiorstwa Disney obejmować mają zarówno linearne usługi telewizji kodowanej, jak również - w zakresie przewidzianym w umowie licencyjnej (lub oddzielnych umowach licencyjnych) z nadawcą telewizji kodowanej - usługi subskrypcji usług wideo na żądanie (w przypadku towarzyszącej usługi na żądanie, jeżeli takowa występuje, w ramach abonamentu danego klienta na usługi telewizji kodowanej świadczone przez tego nadawcę).

(11) Okres obowiązywania zobowiązań wynosiłby pięć lat od dnia, w którym Disney otrzyma oficjalne powiadomienie o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 lub, w odniesieniu do przyszłych spółek zależnych, od dnia po upływie miesiąca od zamknięcia nabycia pełnej kontroli nad tą przyszłą spółką zależną.

(12) Pełną wersję wszystkich zobowiązań opublikowano w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html

4.
Zaproszenie do zgłaszania uwag

(13) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(14) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".

(15) Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. W przypadku stwierdzenia ewentualnego problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.

(16) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission Directorate-General for Competition Antitrust Registry 1049 Bruxelles/Brussel BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
3 "Umowa licencyjna w zakresie telewizji kodowanej dotycząca produkcji" oznacza umowę, na podstawie której nadawca otrzymuje licencję (jako licencjobiorca) na wyprodukowane w przyszłości przez licencjodawcę określone filmy na zasadzie wyłączności (i która może obejmować inne treści audiowizualne) przez ograniczony okres, podczas którego nadawca może wyświetlać te filmy w telewizji kodowanej i, w zakresie przewidzianym w umowie licencyjnej (lub oddzielnych umowach licencyjnych) zawartej z takim nadawcą, na zasadzie SVOD (w przypadku towarzyszącej usługi na żądanie, jeżeli takowa występuje, w ramach abonamentu danego klienta na usługi telewizji kodowanej świadczone przez tego nadawcę).
4 "Przedmiotowe klauzule" oznaczają klauzule w umowie licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji (nawet jeżeli brak ich w umowie, o której mowa w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń), która (i) w odniesieniu do transmisji satelitarnych przewiduje, że a) nadawanie na obszarach innych niż obszar objęty licencją nie będzie uznawane za naruszenie umowy przez nadawcę, pod warunkiem że nie zezwala on świadomie na odbiór treści poza obszarem objętym licencją lub że b) nadawanie na obszarze objętym licencją nie będzie uznawane za naruszenie umowy przez wytwórnię filmową, pod warunkiem że nie zezwala ona na dostępność dekodera osoby trzeciej niezbędnego do odbioru treści na obszarze objętym licencją; oraz (ii) w odniesieniu do transmisji internetowych a) nakłada na nadawcę obowiązek zapobiegania nieupoważnionemu ściąganiu i/lub strumieniowej transmisji filmów (oraz innych treści audiowizualnych, jeżeli je obejmuje) poza obszarem objętym licencją za pomocą filtrowania geograficznego lub równoważnej technologii, lub b) przewiduje, że rozpowszechnianie za pomocą internetu na obszarze objętym licencją nadawcy nie stanowi naruszenia umowy przez wytwórnię, pod warunkiem że zobowiąże ona innych nadawców do stosowania filtrowania geograficznego lub równoważnej technologii.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.403.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej.
Data aktu: 09/11/2018
Data ogłoszenia: 09/11/2018