(2018/C 39/03)(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykułem 173 Traktatu powierzono Unii i państwom członkowskim zadanie zapewnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii.
(2) Zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym.
(3) Skuteczna strategia przemysłowa powinna opierać się na atutach i mocnych stronach Europy w strategicznych łańcuchach wartości w zakresie nowych technologii, co często wymaga wspólnych, skoordynowanych wysiłków i inwestycji ze strony organów publicznych i przedstawicieli przemysłu z różnych państw członkowskich.
(4) Potrzebne jest większe zaangażowanie ze strony państw członkowskich oraz przemysłu w celu wsparcia ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (tzw. projekty IPCEI) 1 , które mogą odgrywać istotną rolę w promowaniu strategii politycznych i działań w obszarach kluczowych dla rozwoju gospodarczego.
(5) W komunikacie Komisji zatytułowanym "Inwestowanie w inteligentny, innowacyjny i zrównoważony przemysł. Odnowiona strategia dotycząca polityki przemysłowej UE" 2 wezwano do ustanowienia strategicznego forum z udziałem najważniejszych zainteresowanych stron w celu określenia kluczowych łańcuchów wartości i projektów inwestycyjnych oraz monitorowania postępów.
(6) W związku z powyższym Komisja musi odwołać się do wiedzy fachowej specjalistów działających w ramach organu doradczego.
(7) Konieczne jest zatem ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie strategicznych łańcuchów wartości i projektów inwestycyjnych, w szczególności w odniesieniu do ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, oraz zdefiniowanie jej zadań i struktury.
(8) Grupa powinna udzielać Komisji porad oraz być źródłem wiedzy fachowej, tak aby pomóc w tworzeniu wspólnej unijnej wizji w zakresie kluczowych dla Europy łańcuchów wartości oraz ułatwić osiąganie porozumień w sprawie opracowywania i realizacji nowych projektów inwestycyjnych w kluczowych dla Europy łańcuchach wartości dzięki współpracy i koordynacji działań organów publicznych oraz najważniejszych zainteresowanych stron z różnych państw członkowskich.
(9) W skład grupy powinni wchodzić wysokiego szczebla urzędnicy z właściwych organów państw członkowskich, wysokiego szczebla przedstawiciele innych podmiotów publicznych, takich jak organy Unii i organizacje międzynarodowe (działające w obszarach takich jak technologia i innowacje, energetyka, transport, inwestycje, analiza ekonomiczna, bezpieczeństwo i obrona), wysokiego szczebla przedstawiciele organizacji reprezentujących interesy środowisk akademickich i badawczych, sektora finansów, przemysłu, małych i średnich przedsiębiorstw oraz pracowników, a także osoby fizyczne powołane do działania we własnym imieniu.
(10) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(11) Dane osobowe należy przetwarzać zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Komisja udostępnia zasady pomocy państwa (Dziennik Urzędowy C 188 z dnia 20 czerwca 2014 r.), opracowane specjalnie w celu udzielenia państwom członkowskim wskazówek co do sposobu przekazywania finansowania publicznego na rzecz zintegrowanych projektów IPCEI, które muszą mieć wyraźne pozytywne efekty zewnętrzne dla szerokiej części gospodarki i społeczeństwa Unii, na przykład w zakresie kluczowych technologii prorozwojowych. Kluczowe technologie prorozwojowe to technologie oparte na wiedzy i powiązane z intensywnością badań i rozwoju, krótkimi cyklami innowacji, dużymi nakładami kapitałowymi oraz wysokimi kwalifikacjami pracowników - COM(2012) 341.
2 COM(2017) 479 final.
3 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
4 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
5 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
6 Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.