Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2017 na rok budżetowy 2017 - obniżenie środków na płatności i środków na zobowiązania zgodnie ze zaktualizowanymi prognozami dotyczącymi wydatków i aktualizacją dochodów (zasoby własne i grzywny) (14275/2017 - C8-0417/2017 - 2017/2217(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 6 do budżetu ogólnego na 2017 r.: Zmniejszenie środków na płatności i środków na zobowiązania zgodnie ze zaktualizowanymi prognozami dotyczącymi wydatków i aktualizacją dochodów (zasoby własne i grzywny)

P8_TA(2017)0453

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2017 na rok budżetowy 2017 - obniżenie środków na płatności i środków na zobowiązania zgodnie ze zaktualizowanymi prognozami dotyczącymi wydatków i aktualizacją dochodów (zasoby własne i grzywny) (14275/2017 - C8-0417/2017 - 2017/2217(BUD))

(2018/C 356/35)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 1 grudnia 2016 r. 2 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 6/2017, przyjęty przez Komisję dnia 9 października 2017 r. (COM(2017)0597),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 6/2017, przyjęte przez Radę dnia 27 listopada 2017 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (14275/2017 - C8-0417/2017),
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0379/2017),
A.
mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 6/2017 r. jest aktualizacja budżetu zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów w celu uwzględnienia ostatnich zmian;
B.
mając na uwadze, że po stronie wydatków za pośrednictwem projektu budżetu korygującego nr 6/2017 środki na płatności obniża się o 7 719,7 mln EUR, przeważnie w liniach budżetowych w dziale 1b ("Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna"), a także w mniejszym stopniu w dziale 2 ("Zrównoważony wzrost gospodarczy - zasoby naturalne"), 3 ("Bezpieczeństwo i obywatelstwo") i 4 ("Globalny wymiar Europy") oraz w Funduszu Solidarności Unii Europejskiej, a tym samym redukuje się odpowiednio wysokość wkładów krajowych;
C.
mając na uwadze, że za pośrednictwem projektu budżetu korygującego nr 6/2017 w dziale 2 obniża się wysokość środków na zobowiązania o 15,33 mln EUR oraz uwalnia środki na zobowiązania w wysokości 46 mln EUR, przeznaczone na Fundusz Solidarności Unii Europejskiej;
D.
mając na uwadze, że po stronie dochodów projekt budżetu korygującego nr 6/2017 zawiera również dostosowania związane z rewizją prognoz tradycyjnych zasobów własnych (tj. ceł i opłat wyrównawczych w sektorze cukru), podstawy opodatkowania VAT i podstawy dochodu narodowego brutto (DNB), a także dostosowania związane z ujęciem w budżecie kwot rabatu brytyjskiego w roku 2013 i 2016 oraz ich finansowania;
E.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 6/2017 w pełni uwzględniono kwotę 3 209,7 mln EUR z tytułu grzywien, która ma charakter ostateczny i jest wyższa niż początkowo przewidywano w kontekście budżetu na rok 2017, a także zważywszy, iż w projekcie budżetu korygującego różnicę między kwotą wynikającą z początkowych prognoz a ostateczną wysokością wpływów z grzywien (sięgającą nawet 2 209,7 mln EUR) przeznacza się na obniżenie składek państw członkowskich do budżetu Unii na poczet zasobów własnych;
F.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 6/2017 skutkuje powrotem środków w wysokości 9 829,6 mln EUR do budżetów krajowych, dodatkowo do środków w wysokości 6 405 mln EUR, które powróciły na podstawie budżetu korygującego nr 2/2017;
1.
wyraża poważne zaniepokojenie nadwyżką płatności w wysokości 7 719,7 mln EUR; wyraża w szczególności zdziwienie sytuacją europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, przedstawioną w poddziale 1b, gdyż w lipcu państwa członkowskie skorygowały w dół prognozy dotyczące wniosków o płatności o 5,9 mld EUR z powodu utrzymujących się opóźnień we wdrażaniu programów i tym samym odcięły wiele potencjalnych projektów i beneficjentów od wsparcia Unii; ubolewa również, że wbrew oczekiwaniom państwa członkowskie nie zdołały rozpocząć realizacji krajowych programów w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego ani odpowiednio wdrożyć programów w zakresie relokacji uchodźców, co doprowadziło do obniżenia środków w dziale 3 o 287,6 mln EUR;
2.
przyjmuje do wiadomości sporządzoną przez Komisję analizę przyczyn niepełnego wykonania budżetu w poddziale 1b, obejmującą takie aspekty jak skoncentrowanie się na wykorzystaniu środków przewidzianych na lata 2007-2013, późne przyjęcie podstaw prawnych, powolne wyznaczanie organów krajowych, zmiany spowodowane nowymi ramami prawnymi oraz ograniczenie zachęt wynikające z zasady umarzania n+3; wyraża zaniepokojenie, że zgodnie z najnowszymi prognozami Komisji również w najbliższych latach będziemy mieć do czynienia ze zjawiskiem niepełnego wykonania budżetu, co spowoduje, że dodatkowe płatności w wysokości 31 mld EUR zostaną przeniesione do kolejnych wieloletnich ram finansowych; zwraca uwagę, że nie wszystkie państwa członkowskie borykają się z takimi samymi trudnościami w zakresie wykonania budżetu; apeluje w szczególności do państw członkowskich, w których skala niepełnego wykonania budżetu jest bardzo wysoka, o podjęcie - we współpracy z Komisją - niezbędnych działań w celu należytego wdrożenia programów uzgodnionych wspólnie z Unią;
3.
wyraża ubolewanie z powodu opóźnień w wydatkowaniu funduszy Unii w krajach ubiegających się o członkostwo i w krajach sąsiadujących, co skutkuje znacznym obniżeniem płatności (- 702,2 mln EUR) w okresie, kiedy byłyby one nader potrzebne; zdaje sobie sprawę z nieprzewidywalnych warunków, w jakich Unia musi niekiedy działać; zwraca się do Komisji o podjęcie niezbędnych kroków, w tym również w postaci intensywniejszego dialogu merytorycznego i pomocy technicznej, aby zapobiegać takim opóźnieniom;
4.
z zadowoleniem odnotowuje natomiast, że programy unijne w poddziale 1a ("Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia") są z reguły dobrze wdrażane, o czym świadczy niniejszy budżet korygujący i niedawne zatwierdzenie przesunięcia zbiorczego, a tym samym wchłonięcie przez poddział 1a istotnej części płatności niewykonanych w ramach innych działów; podkreśla, że dowodzi to, iż Rada nie ma racji, obstając przy podejściu, zgodnie z którym środki w tym poddziale należy obniżyć z powodu domniemanego braku zdolności absorpcyjnych;
5.
wyraża ubolewanie, że kwoty odzyskiwane z powodu niepełnego wykonania programów unijnych oraz pozyskiwane z grzywien nakładanych w ramach unijnej polityki konkurencji przeznacza się na obniżenie wkładów państw członkowskich, opartych na DNB, zamiast wykorzystać je na finansowanie priorytetów Unii; podkreśla, że projekt budżetu korygującego nr 6/2017 skutkuje powrotem wkładów opartych na DNB w wysokości 9 829,6 mln EUR do państw członkowskich, dodatkowo do środków w wysokości 6 405 mln EUR, które powróciły na podstawie budżetu korygującego nr 2/2017; zwraca uwagę, że po czytaniu w Parlamencie i na początku okresu pojednawczego brak zgody między obydwoma organami władzy budżetowej co do wydawania środków z budżetu Unii na rok 2018 dotyczył zaledwie 3 619,8 mln EUR w środkach na zobowiązania i 2 182,4 mln EUR w środkach na płatności;
6.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 6/2017;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 6/2017 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
4 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.356.160

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2017 na rok budżetowy 2017 - obniżenie środków na płatności i środków na zobowiązania zgodnie ze zaktualizowanymi prognozami dotyczącymi wydatków i aktualizacją dochodów (zasoby własne i grzywny) (14275/2017 - C8-0417/2017 - 2017/2217(BUD)).
Data aktu: 30/11/2017
Data ogłoszenia: 04/10/2018