Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2014 r. (2015/2231(INI)).

Działalność Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2014 r.

P8_TA(2016)0062

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2014 r. (2015/2231(INI))

(2018/C 035/21)

(Dz.U.UE C z dnia 31 stycznia 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając sprawozdanie roczne dotyczące działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2014 r.,
-
uwzględniając art. 228 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 11, 19, 41, 42 i 43 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
-
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Euratom z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich 1 ,
-
uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,
-
uwzględniając art. 220 ust. 2 zdanie drugie i trzecie Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Petycji (A8-0020/2016),
A.
mając na uwadze, że sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za 2014 r. zostało oficjalnie przedstawione przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego w dniu 26 maja 2015 r., zaś w dniu 23 czerwca 2015 r. w Brukseli rzecznik Emily O'Reilly przedstawiła to sprawozdanie Komisji Petycji;
B.
mając na uwadze, że Parlament ponownie wybrał Emily O'Reilly na Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu w dniu 16 grudnia 2014 r.;
C.
mając na uwadze, że głównym priorytetem Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich jest dopilnowanie, by prawa obywateli były w pełni przestrzegane, a prawo do dobrej administracji odzwierciedlało najwyższe standardy, jakich oczekują instytucje, organy, jednostki organizacyjne i agencje Unii; mając na uwadze, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich odgrywa podstawową rolę w pomaganiu instytucjom UE, by stawały się bardziej otwarte, skuteczne i przyjazne obywatelom, co ma zaowocować podniesieniem poziomu zaufania obywateli do UE;
D.
mając na uwadze, że według badania Eurobarometru z maja 2015 r. 40 % obywateli ma zaufanie do Unii Europejskiej, natomiast 46 % wyraża brak zaufania; mając na uwadze, że zdolność instytucji do wzajemnej kontroli jest kluczowa, by podnieść poziom zadowolenia obywateli europejskich;
E.
mając na uwadze, że art. 24 TFUE stanowi, iż "każdy obywatel Unii może zwracać się do Rzecznika Praw Obywatelskich, ustanowionego zgodnie z postanowieniami artykułu 228";
F.
mając na uwadze, że na mocy art. 228 TFUE Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich uprawniony jest do przeprowadzania dochodzeń w sprawie niewłaściwego administrowania w działaniach instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii, z wyłączeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wykonującego swoje funkcje sądowe; mając na uwadze, że art. 41 karty praw podstawowych stanowi, że "każdy ma prawo do bezstronnego i sprawiedliwego rozpatrzenia swojej sprawy w rozsądnym terminie przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii";
G.
mając na uwadze, że art. 43 Karty stanowi, co następuje: "Każdy obywatel Unii i każda osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w Państwie Członkowskim ma prawo zwracać się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w przypadkach niewłaściwego administrowania w działaniach instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii, z wyłączeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wykonującego swoje funkcje sądowe";
H.
mając na uwadze, że według pierwszego Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich "niewłaściwe administrowanie ma miejsce wówczas, gdy organ publiczny nie działa zgodnie z przepisem lub zasadą, które mają dla niego charakter wiążący" 2 ; mając na uwadze, że wymaga to od instytucji, organów, urzędów i jednostek organizacyjnych Unii nie tylko wywiązywania się z ich obowiązków prawnych, lecz także stawiania sobie za cel służby obywatelom i dbania o to, by obywatele byli właściwie traktowani i w pełni korzystali ze swoich praw; mając na uwadze, że pojęcie dobrej administracji należy rozumieć jako ciągły proces stałego doskonalenia;
I.
mając na uwadze, że w 2014 r. o pomoc do Rzecznika zwróciło się 23 072 obywateli; mając na uwadze, że 19 170 osobom udzielono pomocy za pośrednictwem przewodnika interaktywnego na portalu Rzecznika; mając na uwadze, że w 2014 r. Rzecznik odnotował 2 079 skarg oraz 1 823 wniosków o informacje;
J.
mając na uwadze, że spośród ogółu 2 163 skarg rozpatrzonych przez Rzecznika, 736 mieściło się w zakresie jego kompetencji, zaś 1 427 wykraczało poza ten zakres;
K.
mając na uwadze, że spośród 2 163 rozpatrzonych skarg, w 1 217 przypadkach Rzecznik udzielił skarżącemu porady lub przekazał sprawę, w 621 przypadkach skarżący został poinformowany o braku możliwości dalszego udzielenia porad, a w 325 przypadkach wszczęto postępowanie;
L.
mając na uwadze, że Rzecznik otworzył 342 postępowania, z czego 325 na podstawie skarg, a 17 z inicjatywy własnej; mając na uwadze, że Rzecznik zamknął 400 postępowań, z czego 13 były postępowaniami wszczętymi z inicjatywy własnej; mając na uwadze, że 335 zamkniętych postępowań dotyczyło skarg wniesionych przez osoby prywatne, a 52 przez przedsiębiorstwa, stowarzyszenia i inne podmioty prawne;
M.
mając na uwadze, że Rzecznik przekazał 772 sprawy członkom europejskiej sieci rzeczników praw obywatelskich, w tym 86 spraw Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego, 144 Komisji oraz 524 innym instytucjom i organom; mając na uwadze, że większość postępowań dotyczyła Komisji (59,6 %), agencji UE (13,7 %), EPSO (9,4 %), innych instytucji (8,5 %), ESDZ (3,8 %), Parlamentu (3,5 %) oraz OLAF (3,2 %);
N.
mając na uwadze, że spośród postępowań zamkniętych przez Rzecznika 21,5 % dotyczyło wniosków o informacje i dostęp do dokumentów, 19,3 % roli Komisji jako strażnika traktatów, 19,3 % procedur konkursów i rekrutacji, 16 % spraw instytucjonalnych i dotyczących polityki, 11,3 % administracji i regulaminu pracowniczego, 8,3 % udzielania zamówień lub dotacji, a 6 % wykonywania umów;
O.
mając na uwadze, że w przypadku 133 zamkniętych postępowań sprawa została rozstrzygnięta przez instytucję lub zamknięta po uzgodnieniu rozwiązania polubownego, zaś w 163 przypadkach Rzecznik uznał, że dalsze postępowanie nie jest uzasadnione;
P.
mając na uwadze, że w 76 przypadkach nie stwierdzono niewłaściwego administrowania; mając na uwadze, że w 39 przypadkach stwierdzono niewłaściwe administrowanie, a w 13 przypadkach zastosowano inny sposób zamknięcia sprawy; mając na uwadze, że w przypadkach, w których stwierdzono niewłaściwe administrowanie, Rzecznik wydał uwagi krytyczne w 27 sprawach oraz projekty zaleceń w 12 sprawach;
Q.
mając na uwadze, że czas trwania postępowań w sprawach zamkniętych przez Rzecznika w 2014 r. wyniósł od 3 do 18 miesięcy; mając na uwadze, że średni czas zamknięcia postepowania wyniósł 11 miesięcy;
R.
mając na uwadze, że instytucje zastosowały się do 80 % zaleceń Rzecznika; mając na uwadze, że pozostaje jeszcze 20 % zaleceń, do których instytucje będące adresatami tych zaleceń powinny się zastosować;
S.
mając na uwadze, że Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego, która w samym 2014 r. otrzymała 2 714 petycji, jest ważnym elementem funkcjonowania instytucji Unii Europejskiej, gdyż przybliża Parlament obywatelom; mając na uwadze, że bliska współpraca między Rzecznikiem Praw Obywatelskich a Komisją Petycji poprawiłaby poziom kontroli demokratycznej działalności instytucji europejskich;
1.
zatwierdza sprawozdanie roczne za 2014 r. przedłożone przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich;
2.
gratuluje Emily O'Reilly z tytułu ponownego wyboru na urząd Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i jej doskonałej pracy; wspiera jej cel pomagania instytucjom UE w dążeniu do jak najlepszego służenia obywatelom i mieszkańcom Europy; uważa, że kluczowe znaczenie ma skupienie się Rzecznika na przejrzystości jako gwarancji dobrej administracji;
3.
z zadowoleniem przyjmuje i w pełni popiera większe wykorzystywanie przez Rzecznika uprawnień do wszczynania postępowań strategicznych z inicjatywy własnej; z zadowoleniem odnosi się do powołania w ramach urzędu Rzecznika koordynatora postanowień prowadzonych z inicjatywy własnej oraz do wprowadzenia nowych zasad wewnętrznych dotyczących sygnalizowania nieprawidłowości; pochwala wysiłki Rzecznika na rzecz reorganizacji jego biura, które zaowocowały już znacznym wzrostem wydajności; z zadowoleniem przyjmuje i wspiera przyszłościowe podejście Rzecznika oraz przyjęcie nowej pięcioletniej strategii na okres do roku 2019, która wprowadza bardziej strategiczne podejście do rozwiązywania problemów systemowych, oraz wspieranie dobrej administracji;
4.
z zadowoleniem przyjmuje postępowania wszczęte przez Rzecznika w 2014 r., w których wyróżniono następujące kluczowe tematy: przejrzystość w instytucjach UE, przejrzystość w działalności lobbystycznej i badaniach klinicznych, prawa podstawowe, kwestie etyczne, udział obywateli w unijnym procesie decyzyjnym, projekty i programy finansowane przez UE oraz unijna polityka konkurencji;
5.
przypomina, że na przestrzeni lat 20-30 % skarg dotyczyło przejrzystości oraz że najczęściej poruszaną kwestią w tej dziedzinie jest odmowa przez instytucje udzielenia dostępu do dokumentów lub informacji; jest zdania, że otwartość i dostęp do dokumentów, zgodnie z art. 5 TFUE oraz art. 42 Karty, stanowią nieodzowny element systemu instytucjonalnych mechanizmów kontroli i zachowania równowagi; popiera wszelkie inicjatywy Komisji i instytucji UE, których celem będzie zapewnienie wszystkim sprawiedliwego, szybkiego i łatwego dostępu do dokumentów UE; z uznaniem zauważa poprawę przejrzystości związaną z istnieniem publicznego rejestru dokumentów w internecie; wzywa Rzecznika do zbadania kwestii przejrzystości pod względem terminowego dostępu Parlamentu do dokumentów Komisji odnoszących się do postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i do procedur w ramach "EU Pilot", w szczególności gdy odnoszą się one do złożonych już petycji; uważa, że należy określić i wprowadzić właściwe mechanizmy w celu zapewnienia wiarygodnego dialogu międzyinstytucjonalnego;
6.
ostrzega, że jak dotąd nie wszystkie postanowienia związane z konwencją z Aarhus i odnoszącymi się do niej rozporządzeniami ((WE) nr 1367/2006 i (WE) nr 1049/2001) są rzeczywiście skutecznie przestrzegane; uważa, że jest nadal wiele możliwości poprawy w dziedzinie przejrzystości ze strony Komisji Europejskiej, szczególnie jeśli chodzi o dostępność - pod względem ilościowym i jakościowym - informacji przekazywanych poszczególnym obywatelom i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego w odpowiedzi na wniosek o dostęp do dokumentów; zwraca się do Rzecznika o przeprowadzenie postępowania na podstawie kompleksowej petycji nr 0134/2012 dotyczącej tych kwestii, z myślą o identyfikacji i naprawieniu wszelkich przypadków niewłaściwego administrowania w odniesieniu do wdrażania tych rozporządzeń przez właściwe instytucje UE;
7.
z zadowoleniem odnosi się do postępowań dotyczących tzw. procederu drzwi obrotowych dotyczącego wysoko postawionych urzędników UE; odnotowuje, że Rzecznik Praw Obywatelskich prowadził dochodzenie w sprawie skarg pięciu organizacji pozarządowych i skontrolował 54 procedury prowadzone przez Komisję Europejską; zachęca Rzecznika, by pomógł opracować oraz wprowadzić jasne i szczegółowe kryteria i mechanizmy egzekwowania, aby identyfikować i badać przypadki konfliktu interesów na wszystkich poziomach instytucji, organów i jednostek organizacyjnych UE oraz, w stosownych przypadkach, zapobiegać takim konfliktom;
8.
uważa, że pojęcie konfliktu interesów wykracza poza zwykłą kwestię przejrzystości i że zapewnienie, by europejska administracja publiczna była wolna od konfliktów interesów jest sprawą pierwszorzędnej wagi w dążeniu do zbudowania rzeczywistej demokracji europejskiej oraz zapewnienia zaufania Europejczyków, zaufania wśród urzędników służby cywilnej oraz w instytucjach; zaleca, aby w prowadzonych postępowaniach Rzecznik uwzględniał postanowienia Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji (UNCAC), wytyczne OECD dotyczące zarządzania konfliktami interesów w służbie cywilnej oraz szczegółowe zalecenia organizacji Transparency International;
9.
zauważa, że w wyniku postępowań przeprowadzonych przez Rzecznika Komisja Europejska opublikowała dokumenty dotyczące wejścia Grecji do strefy euro, Europejski Bank Centralny ujawnił pismo do rządu Irlandii dotyczące kryzysu finansowego, a także że Komisja Europejska zastosowała się do zalecenia Rzecznika w zakresie udostępnienia dokumentów dotyczących reformy wspólnej polityki rybołówstwa, choć stało się to dopiero po osiągnięciu porozumienia w sprawie tej reformy;
10.
z zadowoleniem przyjmuje postępy w zapewnieniu otwartości toczących się obecnie negocjacji TTIP w związku z postępowaniem przeprowadzonym przez Rzecznika dotyczącym przejrzystości tych rozmów; zwraca uwagę, że od tego czasu Rada opublikowała wytyczne, które UE wykorzystuje do negocjowania TTIP oraz że Komisja ogłosiła plany poprawy przejrzystości w dziedzinie prowadzenia działalności lobbystycznej oraz rozszerzenia dostępu do dokumentów dotyczących TTIP; odnotowuje zastrzeżenia obywateli dotyczące przejrzystości negocjacji w sprawie TTIP;
11.
przypomina, że do Komisji Petycji trafia wiele anonimowych skarg ze strony różnych grup i poszczególnych obywateli dotyczących braku przejrzystości w negocjacjach TTIP, co jest dowodem głębokiego zaniepokojenia obywateli tą kwestią na szczeblu europejskim;
12.
zastanawia się, czy długich opóźnień w podejmowaniu decyzji w przypadku niektórych inicjatyw ustawodawczych w Radzie - takich jak horyzontalna dyrektywa antydyskryminacyjna, która jest zamrożona od ponad 6 lat, lub ratyfikacja traktatu z Marrakeszu dotyczącego ułatwienia dostępu do opublikowanych utworów drukowanych osobom niewidomym, słabowidzącym i innym niepełnosprawnym - nie należałoby zaliczyć do kategorii niewłaściwego administrowania, gdyż powodują one znaczne rozczarowanie instytucjami UE wśród zainteresowanych obywateli; apeluje do Rady, a szczególnie do mniejszości blokujących w niej, o podjęcie niezbędnych działań w celu zaradzenia tym niedopuszczalnym sytuacjom; sugeruje, aby Rzecznik zbadał tę kwestię w ramach swoich kompetencji;
13.
z zadowoleniem przyjmuje niezbędne większe skupienie się Rzecznika na kwestii przejrzystości w działalności lobbystycznej oraz na jego działaniach na rzecz rejestru przejrzystości, aby obywatele orientowali się, kto próbuje wywierać wpływ na decydentów unijnych; z zadowoleniem przyjmuje prowadzone przez Rzecznika postępowanie w sprawie składu i przejrzystości grup ekspertów w Komisji, w szczególności grup doradczych ds. wspólnej polityki rolnej (WPR), na którą UE przeznacza ponad jedną trzecią swego budżetu; wspiera podejście Rzecznika w kwestii tych grup i zachęca go do kontynuowania kontroli przejrzystości składu tych grup, aby zagwarantować wyważoną reprezentację w licznych grupach interesu o charakterze gospodarczym i niegospodarczym we wszystkich dziedzinach polityki, również pod względem płci;
14.
zauważa, że ponad 7 000 instytucji dobrowolnie zarejestrowało się w rejestrze służącym przejrzystości, co odzwierciedla różnorodność zainteresowanych podmiotów publicznych i prywatnych, z którymi stale współpracują instytucje europejskie; popiera wsparcie przez Rzecznika planu wiceprzewodniczącego Komisji F. Timmermansa, aby uczynić ten rejestr obowiązkowym; pozytywnie odnosi się do decyzji Komisji z dnia 1 grudnia 2014 r. obligującej wszystkich członków Komisji oraz pracowników wyższych szczebli do podawania informacji o wszelkich kontaktach i spotkaniach z zainteresowanymi stronami i lobbystami; podkreśla, że rejestr powinien zawierać informacje na temat zasobów ludzkich i finansowych, jakie posiadają organizacje lobbystów, co zapewniłoby skuteczniejsze przestrzeganie obowiązujących zasad oraz przepisów dotyczących otwartości i dobrego zarządzania w instytucjach UE;
15.
zachęca Rzecznika do zachowania czujności i determinacji, a także do dalszego wymagania od Komisji pełnej przejrzystości, jeżeli chodzi o jej członków, spotkania wszystkich grup eksperckich, platformy technologiczne i agencje; przypomina, że w 2012 r. Parlament Europejski określił warunki towarzyszące odmrożeniu budżetu grup eksperckich;
16.
zwraca uwagę, że w 2014 r. Rzecznik odegrał kluczową rolę, jeżeli chodzi o przejrzystość danych dotyczących badań klinicznych, pomagając ukształtować aktywną politykę przejrzystości Europejskiej Agencji Leków (EMA); zauważa, że w październiku 2014 r. EMA sama postanowiła opublikować swe sprawozdania z badań klinicznych; zachęca Rzecznika do dalszego monitorowania sposobu udostępniania przez EMA danych dotyczących badań klinicznych oraz do dopilnowania, by agencja ta dochowywała najwyższych standardów przejrzystości;
17.
domaga się, by państwa członkowskie aktywniej angażowały się w obowiązkową współpracę z Rzecznikiem Praw Obywatelskich;
18.
nalega, by Rzecznik kontynuował propagowanie większej przejrzystości badań klinicznych, szczególnie oceny jakościowej wyników przez EMA; przypomina, że ocena ta powinna opierać się na wartości dodanej nowatorskich leków oraz rzeczywistych kosztach badań, aby ułatwić modele ustalania cen i finansowania stosowane przez państwa członkowskie;
19.
zwraca się do Rzecznika Praw Obywatelskich, by w ramach uprawnień swego urzędu nadal podejmował inicjatywy w celu zapewnienia większej przejrzystości w dziedzinie badań i rozwoju z myślą o zapewnieniu dostępu do służby zdrowia;
20.
z zadowoleniem przyjmuje nowe unijne rozporządzenie w sprawie badań klinicznych, które wymaga udostępniania informacji o tychże badaniach; zauważa, że ustanowiony przez Rzecznika "Międzynarodowy Dzień Prawa do Wiedzy" był w 2014 r. poświęcony przejrzystości danych dotyczących badań klinicznych;
21.
z zadowoleniem przyjmuje postępowanie Rzecznika dotyczące ochrony praw podstawowych we wszystkich przypadkach wdrażania unijnej polityki spójności, która powstała w celu stymulowania wzrostu i tworzenia miejsc pracy, rozwiązania problemu zmiany klimatu oraz zależności energetycznej, a także ograniczenia ubóstwa i marginalizacji społecznej;
22.
zauważa, że "Horyzont 2020" to trzeci w hierarchii ważności pakiet inwestycji budżetowych po WPR i funduszach strukturalnych, dysponujący budżetem niemal 80 000 mln EUR oraz że jest on kluczem do rozwoju gospodarczego i społecznego w przyszłości; wzywa Rzecznika do stałego gwarantowania przejrzystości całego procesu analizy i zatwierdzania projektów w ramach programu "Horyzont 2020";
23.
wzywa Frontex do zapewnienia poszanowania praw i bezpieczeństwa osób powracających do swych krajów podczas lotów powrotnych oraz do prawidłowego stosowania kodeksu postępowania w dziedzinie wspólnych działań państw członkowskich dotyczących powrotów; z zadowoleniem przyjmuje skierowane do Fronteksu wezwanie Rzecznika do stworzenia mechanizmu składania skarg indywidualnych dotyczących ewentualnych przypadków łamania praw podstawowych; zwraca się do Rzecznika o bardziej dogłębne zbadanie tej sprawy w obecnej sytuacji stale rosnącej liczby uchodźców na granicach UE;
24.
z zadowoleniem odnosi się do prowadzonego przez Rzecznika postępowania mającego wykazać, czy instytucje UE spełniają swe zobowiązania dotyczące wprowadzenia wewnętrznych zasad dotyczących sygnalizowania nieprawidłowości; przypomina, że dziewięć instytucji UE, w tym Komisja, Parlament i Rada, zwróciło się do Rzecznika, by poinformować go, że zasady takie już wprowadzono lub że planuje się ich wprowadzenie;
25.
wyraża uznanie dla Rzecznika w związku z postępowaniami w sprawie prawa obywateli do udziału w unijnym procesie decyzyjnym, w szczególności w związku z postępowaniami w sprawie funkcjonowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej; zauważa, że w 2014 r. Rzecznik zwrócił się do organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej, organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz innych zainteresowanych stron o przedstawienie uwag na temat tej inicjatywy z myślą o jej usprawnieniu; z zaniepokojeniem stwierdza, że przedstawiciele organizacji składających petycje domagają się większej harmonizacji, a także poprawy administracyjnych metod gromadzenia i rejestrowania podpisów; oczekuje dalszych sugestii w tym względzie, w szczególności dotyczących aktualnych ograniczeń technicznych i ograniczeń związanych z ochroną danych w procedurze zbierania podpisów; zwraca się do Rzecznika o podzielenie się doświadczeniami i wniesienie wkładu w przegląd rozporządzenia w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej;
26.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że instytucje UE w 80 % zastosowały się do zaleceń Rzecznika; wyraża zaniepokojenie w związku z utrzymującym się na poziomie 20 % odsetkiem przypadków niezastosowania się do jego zaleceń; jest świadomy, że sugestie Rzecznika nie są prawnie wiążące; nalega, by instytucje, organy i jednostki organizacyjne szybko, skutecznie i w sposób odpowiedzialny reagowały na krytyczne uwagi Rzecznika i projekty jego zaleceń; popiera wszystkie przyszłe dochodzenia Rzecznika prowadzone w ramach jego kompetencji, które będą miały na celu identyfikację ewentualnych luk pod względem przejrzystości w wykonywaniu budżetu UE, w razie konieczności przy współpracy z Trybunałem Obrachunkowym, OLAF-em oraz Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego;
27.
przypomina, że Rzecznik posiada również możliwość, a co za tym idzie obowiązek, kontrolowania Parlamentu w ramach realizacji celu zapewniania obywatelom UE dobrej administracji;
28.
wyraża uznanie dla inicjatywy podjętej przez Rzecznika w przededniu wyborów europejskich, polegającej na zorganizowaniu interaktywnej imprezy zatytułowanej "Twoje życzenia w stosunku do Europy", której celem jest zaangażowanie obywateli w proces podejmowania decyzji;
29.
zachęca Rzecznika do dalszego propagowania i wspierania europejskich sieci rzeczników praw obywatelskich z myślą o lepszym informowaniu obywateli UE o podziale obowiązków między Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, krajowych i regionalnych rzeczników praw obywatelskich oraz Komisję Petycji Parlamentu Europejskiego; odnotowuje istotne działania prowadzone przez tę sieć, również w zakresie wspierania wymiany wzorcowych praktyk i w odniesieniu do różnych prerogatyw i uprawnień jej członków; zauważa, że 59,3 % skarg rozpatrzonych w 2014 r. mieściło się w zakresie kompetencji członka sieci; wzywa Komisję Petycji do większej aktywności w roli członka tej sieci i do zacieśnienia współpracy z nią w obszarach polityki będących przedmiotem wspólnego zainteresowania wchodzących w zakres działalności Unii Europejskiej; zauważa, że w 2014 r. Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał tej komisji 86 skarg;
30.
zachęca Rzecznika do przeprowadzenia dochodzenia, w koordynacji z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, w sprawie programów i projektów finansowanych przez Unię Europejską, a w szczególności zbadania finansowania projektów mających na celu ograniczenie rozbieżności pod względem rozwoju;
31.
zgadza się z Rzecznikiem, że instytucje UE powinny dołożyć starań, aby ich usługi były dostępne dla wszystkich osób niepełnosprawnych oraz aby osoby te miały dostęp do informacji i środków komunikacji; apeluje do instytucji o dopilnowanie, by środowisko pracy było otwarte, integracyjne i dostępne dla osób niepełnosprawnych, umożliwiając im skuteczne i pełne uczestnictwo w życiu politycznym i publicznym;
32.
apeluje o podwyższenie budżetu rocznego Biura Rzecznika Praw Obywatelskich;
33.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz ich rzecznikom praw obywatelskich lub odpowiadającym im organom.
1 Dz.U. L 113 z 4.5.1994, s. 15.
2 "Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich - sprawozdanie roczne za rok 1999" (Dz.U. C 260 z 11.9.2000, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.35.125

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2014 r. (2015/2231(INI)).
Data aktu: 25/02/2016
Data ogłoszenia: 31/01/2018