P8_TA(2017)0414Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 2017 r. w sprawie stosowania dyrektywy 2004/35/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu (tzw. ELD) (2016/2251(INI))
(2018/C 346/24)
(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2018 r.)
Parlament Europejski,
1 Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 56.
2 Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.
3 Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 15.
4 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114.
5 Dz.U. L 178 z 28.6.2013, s. 66.
6 PE 556.943.
7 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 marca 2010 r., ERG i inni, C-378/08, ECLI:EU:C:2010:126, pkt 45; Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 marca 2010 r., ERG i inni, C-379/08 i C-380/08, ECLI:EU:C:2010:127, pkt 38; Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 marca 2010 r., Buzzi Unicem SpA i inni, C-478/08 i C-479/08, ECLI:EU:C:2010:129, pkt 35.
8 Zgodnie ze sprawozdaniem Komisji (COM(2016)0204) w okresie od kwietnia 2007 r. do kwietnia 2013 r. państwa członkowskie zgłosiły około 1 245 potwierdzonych przypadków szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu, które pociągały za sobą zastosowanie dyrektywy ELD. Ponadto według tego samego sprawozdania liczba przypadków różni się znacząco w różnych państwach. Dwa państwa członkowskie zgłosiły ponad 86 % wszystkich zgłoszonych przypadków (Węgry: 563 przypadki, Polska: 506 przypadków), a większość pozostałych przypadków została zgłoszona przez sześć państw członkowskich (Niemcy - 60 przypadków, Grecja - 40 przypadków, Włochy - 17 przypadków, Łotwa, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo - 8 przypadków). Jedenaście państw członkowskich nie zgłosiło takich zdarzeń w 2007 r., prawdopodobnie dlatego, że stosują w tej sytuacji wyłącznie prawo krajowe.
9 Wyrok Trybunału z dnia 4 marca 2015 r., Ministero dell'Ambiente e della Tutela del Territorio e del Mare i in. v Fipa Group Srl i in., sprawa C-534/13, ECLI:EU:C:2015:140.
10 "Study to explore the feasibility of creating a fund to cover environmental liability and losses occurring from industrial accidents" (Studium badające wykonalność utworzenia funduszu pokrywającego koszty odpowiedzialności za środowisko i straty powstałe w wyniku katastrof przemysłowych), sprawozdanie końcowe, Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 17 kwietnia 2013 r.
11 IPCC, "Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change" (Zmiany klimatu 2013: Podstawy fizyczne. Wkład grupy roboczej I do piątego sprawozdania oceniającego Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC)), 2013, Stocker, T. F. i in. Cambridge University Press, Cambridge, Zjednoczone Królestwo i Nowy Jork, NY, USA, s. 1535, doi:10.1017/CBO9781107415324.
12 Możliwość rozważana w dokumencie Komisji z dnia 19 lutego 2014 r. zatytułowanym "Study on ELD Effectiveness: Scope and Exceptions" [Badanie dotyczące skuteczności dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za środowisko: zakres i wyjątki], s. 84.
13 Jeżeli chodzi o tę możliwość, można odnieść się do opublikowanego przez Komisję Europejską w dniu 17 kwietnia 2013 r. dokumentu pt. "Study to explore the feasibility of creating a fund to cover environmental liability and losses occurring from industrial accidents" [Studium badające wykonalność utworzenia funduszu pokrywającego koszty odpowiedzialności za środowisko i straty powstałe w wyniku katastrof przemysłowych].
14 Jak już przewidziano w Portugalii i rozważono w badaniu Komisji z dnia 16 maja 2013 r. pt. "Implementation challenges and obstacles of the Environmental Liability Directive (ELD)" [Wyzwania i przeszkody we wdrażaniu dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za środowisko (dyrektywy ELD)], s. 75.