Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40181 - Philips.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Sprawa AT.40181 - Philips

(2018/C 340/06)

(Dz.U.UE C z dnia 24 września 2018 r.)

(1)
W projekcie decyzji skierowanej do Philips France S.A.S ("Philips France") oraz do Koninklijke Philips N.V. (razem zwanych "Philips") stwierdzono, że Philips naruszył art. 101 TFUE, stosując praktyki służące ograniczeniu zdolności sprzedawców detalicznych we Francji do niezależnego ustalania cen odsprzedaży.
(2)
Dochodzenie rozpoczęło się w dniu 3 grudnia 2013 r. niezapowiedzianymi kontrolami w pomieszczeniach spółki Koninklijke Philips S.p.A.we Włoszech oraz spółki Koninklijke Philips N.V. w Niderlandach.
(3)
Po kontrolach oraz po przeprowadzeniu dochodzenia wewnętrznego Philips zadeklarował swoją gotowość do współpracy z Komisją. W dniu [...] r. spółka Koninklijke Philips N.V. przedstawiła dalsze dowody dotyczące przedmiotowych praktyk.
(4)
W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 2  skierowane przeciwko Koninklijke Philips N.V. oraz Philips France. W dniach 7 lutego i 16 maja 2017 r. Komisja skierowała do przedsiębiorstwa Philips wnioski o udzielenie informacji, na które Philips odpowiedział w dniach 6 marca i 2 czerwca 2017 r.
(5)
W dniu [...] r. Philips złożył oficjalną ofertę współpracy ("propozycję ugodową"). Propozycja ugodowa zawiera:
-
wyraźne i jednoznaczne przyznanie się Philips France do odpowiedzialności za bezpośredni udział w naruszeniu, ze zwięzłym opisem jego przedmiotu, głównych okoliczności faktycznych naruszenia, ich kwalifikacji prawnej, w tym roli, jaką odegrała dana strona, oraz czasu trwania jej udziału w naruszeniu,
-
wyraźne i jednoznaczne przyznanie się Koninklijke Philips N.V., jako spółki dominującej Philips France w momencie naruszenia, do odpowiedzialności za naruszenie,
-
wskazanie maksymalnej kwoty grzywny, której nałożenia przez Komisję oczekuje Philips oraz którą zaakceptowałby w ramach procedury współpracy,
-
potwierdzenie, że Philips został dostatecznie poinformowany o zarzutach, jakie Komisja zamierza przeciwko niemu podnieść, oraz że zapewniono mu dostateczną możliwość przekazania swojego stanowiska Komisji,
-
potwierdzenie, że Philips nie zamierza występować z wnioskiem o dalsze udostępnienie akt lub ponowne wysłuchanie w ramach przesłuchania ustnego, chyba że Komisja nie uwzględni jego propozycji ugodowej w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń oraz w decyzji,
-
wyrażenie zgody na otrzymanie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz decyzji ostatecznej w języku angielskim.
(6)
W dniu 7 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, na które Philips odpowiedział, potwierdzając, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść propozycji ugodowej.
(7)
Stwierdzone naruszenie oraz grzywna, której nałożenie przewidziano w projekcie decyzji, odpowiadają naruszeniu, do popełnienia którego przyznała się spółka, oraz grzywnie, jaką przyjęła spółka w propozycji ugody. Kwota grzywny zostaje obniżona o 40 % ze względu na fakt, że Philips współpracował z Komisją w stopniu wykraczającym ponad jego prawny obowiązek: (i) dostarczając dodatkowe dowody, które stanowiły znaczącą wartość dodaną w stosunku do dowodów będących w posiadaniu Komisji, znacznie zwiększając zdolność Komisji do udowodnienia naruszenia; (ii) uznając fakt naruszenia art. 101 TFUE w odniesieniu do praktyk spółki; oraz (iii) odstępując od niektórych praw proceduralnych, co zwiększyło skuteczność administracyjną.
(8)
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, w stosunku do których Philips miał możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
(9)
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 lipca 2018 r.

Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.340.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40181 - Philips.
Data aktu: 12/07/2018
Data ogłoszenia: 24/09/2018