Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 stycznia 2018 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40220 - Qualcomm (Wypłaty z tytułu wyłączności)).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 stycznia 2018 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40220 - Qualcomm (Wypłaty z tytułu wyłączności))

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 240)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 269/16)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2018 r.)

W dniu 24 stycznia 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 , Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) Decyzja stanowi, że Qualcomm Inc. ("Qualcomm") naruszył art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienia EOG") przez dokonywanie wypłat na rzecz Apple Inc. ("Apple"), pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety pasma podstawowego 2  zgodne ze standardem LTE (ang. long-term evolution) oraz ze standardem GSM (globalny system łączności ruchomej) i standardem UMTS (Uniwersalny System Telekomunikacji Ruchomej), pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy. Takie chipsety pasma podstawowego zwane są w decyzji "chipsetami LTE".

(2) Naruszenie trwało od dnia 25 lutego 2011 r. do dnia 16 września 2016 r.

(3) W dniach 19 i 23 stycznia 2018 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywne opinie dotyczące przedmiotowej decyzji na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 oraz grzywny nałożonej na Qualcomm.

2. UMOWY ZAWARTE PRZEZ QUALCOMM Z APPLE

(4) W dniu 25 lutego 2011 r. Qualcomm zawarł umowę z przedsiębiorstwem Apple ("umowa przejściowa") na dostawę chipsetów pasma podstawowego. Umowę przejściową zmieniono w dniu 28 lutego 2013 r. w drodze późniejszej umowy ("pierwsza zmiana umowy przejściowej"). Pierwsza zmiana umowy przejściowej weszła w życie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2013 r.

(5) Zarówno umowa przejściowa, jak i pierwsza zmiana umowy przejściowej przewidywały dokonywanie przez Qualcomm wypłat na rzecz przedsiębiorstwa Apple, pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety LTE pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy.

(6) Chociaż umowa przejściowa po pierwszej zmianie (łącznie "umowy") miała wygasnąć w dniu 31 grudnia 2016 r., wygasła w następstwie wprowadzenia przez Apple w dniu 16 września 2016 r. urządzeń iPhone 7 wyposażonych w chipsety Intel LTE.

3. DEFINICJA RYNKU

(7) W decyzji stwierdzono, że właściwym rynkiem produktowym jest rynek sprzedaży chipsetów LTE.

(8) W decyzji stwierdzono, że rynek chipsetów LTE ma zasięg międzynarodowy.

4. DOMINACJA

(9) W decyzji stwierdzono, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Qualcomm zajmował pozycję dominującą na światowym rynku chipsetów LTE.

(10) Po pierwsze, od 2010 r. Qualcomm posiada duże udziały na światowym rynku chipsetów LTE.

(11) Po drugie, cechą charakterystyczną światowego rynku chipsetów LTE jest szereg barier utrudniających wejście na rynek i ekspansję.

(12) Po trzecie, siła rynkowa klientów kupujących chipsety pasma podstawowego Qualcomm nie jest w stanie wpłynąć na pozycję dominującą Qualcomm.

5. NADUŻYCIE POZYCJI DOMINUJĄCEJ

(13) W decyzji stwierdza się, że Qualcomm nadużył swojej pozycji dominującej na światowym rynku chipsetów LTE przez dokonywanie wypłat na rzecz przedsiębiorstwa Apple, pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety LTE pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy.

(14) Po pierwsze, wypłaty dokonywane przez Qualcomm na rzecz przedsiębiorstwa Apple, pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety LTE pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy, stanowiły wypłaty z tytułu wyłączności.

(15) Po drugie, pomimo przeciwnych argumentów Qualcomm, wypłaty z tytułu wyłączności mogły wywołać skutki antykonkurencyjne.

(16) Przede wszystkim wypłaty dokonywane przez Qualcomm ograniczyły bodźce, które zachęcałyby przedsiębiorstwo Apple do przestawienia się na konkurencyjnych dostawców chipsetów LTE, co potwierdziły wewnętrzne dokumenty i wyjaśnienia przedsiębiorstwa Apple.

(17) Ponadto wypłaty z tytułu wyłączności Qualcomm obejmowały znaczny udział w światowym rynku chipsetów LTE.

(18) Poza tym przedsiębiorstwo Apple jest atrakcyjnym klientem dla dostawców chipsetów LTE ze względu na swoje znaczenie dla wejścia na światowy rynek chipsetów LTE lub ekspansji na tym rynku.

(19) Po trzecie, analiza marży krytycznej przedstawiona przez Qualcomm nie potwierdza jego twierdzenia, że wypłaty z tytułu wyłączności nie były w stanie wywołać skutków antykonkurencyjnych.

(20) Po czwarte, Qualcomm nie wykazał, że korzyści pod względem efektywności, w tym korzyści odnoszone przez konsumentów, równoważyły antykonkurencyjne skutki wypłat z tytułu wyłączności lub nad tymi skutkami przeważały. Wynika to z faktu, że Qualcomm nie wykazał, iż wypłaty z tytułu wyłączności były konieczne do osiągnięcia jakiegokolwiek wzrostu wydajności.

(21) Naruszenie ze strony Qualcomm miało miejsce w okresie od dnia 25 lutego 2011 r. do dnia 16 września 2016 r.

6. JURYSDYKCJA

(22) W decyzji stwierdza się, że prawidłowo zastosowano art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG w odniesieniu do naruszenia ze strony Qualcomm, ponieważ zarówno miało ono miejsce, jak i mogło mieć znaczące, natychmiastowe i przewidywalne skutki w EOG.

7. WPŁYW NA HANDEL

(23) W decyzji stwierdza się, że naruszenie ze strony Qualcomm ma odczuwalny wpływ na handel pomiędzy państwami członkowskimi w rozumieniu art. 102 TFUE oraz pomiędzy umawiającymi się stronami w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG.

8. ŚRODKI ZARADCZE I GRZYWNY

(24) W momencie przyjęcia decyzji ustało naruszenie ze strony Qualcomm, ponieważ umowy wygasły w dniu 16 września 2016 r. w związku z wprowadzeniem przez przedsiębiorstwo Apple urządzeń iPhone 7 wyposażonych w chipsety Intel LTE.

(25) Na mocy decyzji wymaga się jednak, aby Qualcomm powstrzymał się od ponownego podejmowania działań opisanych w decyzji oraz od wszelkich działań lub zachowań, które miałyby taki sam lub równoważny cel lub skutek, jak te opisane w decyzji. Obejmuje to płatności, rabaty lub wszelkiego rodzaju wynagrodzenie uzależnione od pozyskania przez przedsiębiorstwo Apple od Qualcomm chipsetów LTE pokrywających całe zapotrzebowanie na te elementy lub jego większość.

(26) Grzywnę nałożoną na Qualcomm za naruszenie oblicza się na podstawie zasad określonych w wytycznych z 2006 r. w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 1/2003. W decyzji stwierdza się, że ostateczna kwota grzywny, która zostanie nałożona na Qualcomm, wynosi 997 439 000 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Chipsety pasma podstawowego umożliwiają podłączenie smartfonów i tabletów do sieci komórkowej i są wykorzystywane zarówno do transmisji głosu, jak i danych.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.269.25

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 stycznia 2018 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40220 - Qualcomm (Wypłaty z tytułu wyłączności)).
Data aktu: 24/01/2018
Data ogłoszenia: 31/07/2018