Wytyczne dotyczące kryteriów równego traktowania i przejrzystości, które mają być stosowane przez ENTSO-E i ENTSOG przy opracowywaniu ich dziesięcioletnich planów rozwoju sieci określonych w pkt 2.5 załącznika III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013.

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 24 lipca 2018 r.
w sprawie wytycznych dotyczących kryteriów równego traktowania i przejrzystości, które mają być stosowane przez ENTSO-E i ENTSOG przy opracowywaniu ich dziesięcioletnich planów rozwoju sieci określonych w pkt 2.5 załącznika III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013

(2018/C 265/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 172,

uwzględniając pkt 2.5 załącznika III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylającego decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 1  ("rozporządzenie TEN-E"),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dziesięcioletni plan rozwoju sieci dotyczący energii elektrycznej i dziesięcioletni plan rozwoju sieci dotyczący gazu to niewiążące dokumenty obejmujące całą Unię, opracowywane i publikowane co dwa lata odpowiednio przez europejską sieć operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej ("ENTSO-E") oraz gazu ("ENTSOG"), aby ocenić, zgodnie ze wszystkimi wymogami prawnymi, w jaki sposób wszystkie odpowiednie projekty europejskie przyczyniają się do poprawy europejskich systemów elektroenergetycznych i gazowych.

(2) Rozporządzenie TEN-E wymaga włączenia kandydujących projektów dotyczących energii elektrycznej i gazu do odpowiedniego dziesięcioletniego planu rozwoju sieci jako warunku wstępnego zgłoszenia ich jako kandydatów do włączenia do ogólnounijnych list projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

(3) Rozporządzenie TEN-E zobowiązuje Komisję Europejską do wydawania wytycznych dotyczących kryteriów, które mają być stosowane przez ENTSO-E i ENTSOG przy opracowywaniu odpowiednich dziesięcioletnich planów rozwoju sieci, aby zapewnić równe traktowanie i przejrzystość procesu.

(4) Komisja przygotowała niniejsze niewiążące wytyczne w sprawie kluczowych zasad, które powinny być przestrzegane, oraz aspektów, które powinny zostać uwzględnione w dokumentach dotyczących praktycznej realizacji, które są przyjmowane i stosowane przez ENTSO-E i ENTSOG przy przygotowywaniu odpowiednich dziesięcioletnich planów rozwoju sieci,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Europejskie sieci operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO-E) oraz gazu (ENTSOG) powinny przestrzegać niewiążących wytycznych zawartych w załączniku do niniejszego zalecenia. Wytyczne powinny pomóc w zapewnieniu równego traktowania i przejrzystości procesu opracowywania dziesięcioletnich planów rozwoju sieci, zgodnie z wymogami pkt 2.5 załącznika III do rozporządzenia TEN-E (rozporządzenia (UE) nr 347/2013).
2.
Niniejsze zalecenie jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Miguel ARIAS CAÑETE
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1. 

WPROWADZENIE

1.1. Cel wytycznych

Zalecenie Komisji pt. "Wytyczne dotyczące kryteriów równego traktowania i przejrzystości, które mają być stosowane przez europejską sieć operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO-E) oraz gazu (ENTSOG) przy opracowywaniu ich dziesięcioletnich planów rozwoju sieci (planów)" ("wytyczne") wynika z przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylającego decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 2  ("rozporządzenie TEN-E").

Dziesięcioletnie plany rozwoju sieci dla energii elektrycznej i gazu to kompleksowe i aktualne europejskie dokumenty referencyjne dla sieci przesyłu energii elektrycznej i gazu. Dokumenty te tworzone są co dwa lata i przedstawiają one przegląd planów rozbudowy sieci przesyłowych, które zostały określone jako niezbędne, by sieć przesyłowa przyczyniała się do realizacji celów polityki energetycznej UE. Plany stanowią podstawę sporządzenia list projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w sektorze energii elektrycznej i gazu. Jedynie projekty dotyczące gazu i energii elektrycznej, które znajdują się w planach, mogą ubiegać się o uzyskanie statusu projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania, a ich ocena opiera się w dużym stopniu na przedstawionej w planie analizie kosztów i korzyści poszczególnych projektów.

W wytycznych wyjaśniono ramy prawne mające zastosowanie do procesu opracowywania i przyjmowania planów. Mają one na celu zapewnienie sprawiedliwego, równego i przejrzystego procesu włączenia projektów do planów poprzez ustanowienie struktury, treści i zasad, które zapewnią spójność między oboma planami oraz jednolitą interpretację obowiązujących zasad i przepisów przez obie ENTSO. Ustanowiono w nich ogólne ramy przyjmowania, zmiany i stosowania dokumentów dotyczących praktycznej realizacji, które mają zostać przyjęte i być stosowane odpowiednio przez ENTSO-E i ENTSOG w celu zapewnienia równego traktowania i przejrzystości w ramach tych działań.

Wymóg opracowania niniejszych wytycznych zawarto w pkt 2.5 załącznika III do rozporządzenia TEN-E dotyczącym ustanawiania regionalnych list w ramach procesu identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania: "[...] Komisja wyda wytyczne dotyczące kryteriów, które mają być stosowane przez ENTSO energii elektrycznej i ENTSO gazu przy opracowywaniu odpowiednich dziesięcioletnich planów rozwoju sieci, o których mowa w pkt 3) i 4), aby zapewnić równe traktowanie i przejrzystość procesu". Zasady dotyczące procesu opracowywania planów, określone w niniejszych wytycznych, będą miały zastosowanie do każdego projektu rozpatrywanego pod kątem włączenia do odpowiedniego planu, niezależnie od tego, czy promotor zamierza przedłożyć go jako kandydata w kolejnej procedurze wyboru projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

Niniejsze wytyczne nie są prawnie wiążące. Wszystkie przyszłe metody, narzędzia i harmonogramy, które mają być stosowane przez ENTSO-E i ENTSOG w ramach procesów opracowywania planów, powinny być w pełni zgodne z wymogami rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 3  i (WE) nr 715/2009 4 , rozporządzenia TEN-E oraz wytycznych.

1.2. Adresaci

Wytyczne skierowane są do ENTSO energii elektrycznej i ENTSO gazu. Kryteria stosowane przez ENTSO zgodnie z niniejszym dokumentem będą miały wpływ na:

-
wszystkich promotorów projektów, którzy planują rozwijać projekt infrastruktury przesyłu energii elektrycznej, który znajduje się w całości lub w części w co najmniej jednym państwie reprezentowanym w ramach ENTSO-E i jest uznawany za mający znaczenie europejskie 5 , oraz promotorów, którzy planują rozwijać projekty w zakresie magazynowania energii elektrycznej na terenie Unii Europejskiej, z poszanowaniem ograniczeń technicznych określonych w załączniku II do rozporządzenia TEN-E lub z zastosowaniem wszelkich urządzeń lub instalacji niezbędnych do bezpiecznego i efektywnego działania systemu,
-
wszystkich promotorów projektów, którzy planują rozwijać projekt infrastruktury gazowej o znaczeniu europejskim: gazociągów przesyłowych, podziemnych instalacji magazynowych, instalacji do odbioru i magazynowania oraz regazyfikacji lub rozprężania skroplonego gazu ziemnego (LNG) lub sprężonego gazu ziemnego (CNG) lub wszelkich urządzeń lub instalacji niezbędnych do zapewnienia bezpiecznego i efektywnego działania systemu lub dwukierunkowych zdolności przesyłu w obu kierunkach.

2. 

DZIESIĘCIOLETNIE PLANY ROZWOJU SIECI

2.1. Wymogi prawne

Dziesięcioletnie plany rozwoju sieci dotyczące energii elektrycznej i gazu są opracowywane odpowiednio przez ENTSO-E i ENTSOG zgodnie z odpowiednimi art. 8 rozporządzeń (WE) nr 714/2009 i 715/2009. Niewiążące ogólnounijne plany są przyjmowane i publikowane co dwa lata i obejmują modelowanie zintegrowanej sieci, opracowywanie scenariuszy, europejską prognozę wystarczalności mocy wytwórczych lub europejską prognozę adekwatności dostaw (w zależności od przypadku), a także ocenę odporności systemu.

Dziesięcioletnie plany rozwoju sieci opierają się na krajowych planach inwestycyjnych, z uwzględnieniem regionalnych planów inwestycyjnych oraz, w stosownych przypadkach, unijnych aspektów planowania sieci, a także podlegają analizie kosztów i korzyści przeprowadzonej z wykorzystaniem metody ustanowionej zgodnie z rozporządzeniem TEN-E. Jeżeli chodzi o międzysystemowe połączenia transgraniczne, plany uwzględniają również uzasadnione potrzeby różnych użytkowników systemu i obejmują długoterminowe zobowiązania inwestorów oraz określają luki w inwestycjach, w szczególności w odniesieniu do transgranicznych zdolności przesyłowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzeń (WE) nr 714/2009 i 715/2009 oraz art. 6 ust. 3 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 6  Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("Agencja") przedstawia należycie uzasadnione opinie na temat projektów dziesięcioletnich planów rozwoju sieci, a także zalecenia dla ENTSO, w przypadku gdy uzna, że dany projekt planu nie przyczynia się do niedyskryminacji, skutecznej konkurencji, sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania rynków wewnętrznych lub wystarczającego poziomu międzysystemowych połączeń transgranicznych z dostępem dla osób trzecich.

ENTSO są prawnie zobowiązane 7  do prowadzenia szeroko zakrojonych konsultacji w trakcie przygotowywania planów. Konsultacje muszą być przeprowadzane na wczesnym etapie oraz w sposób otwarty i przejrzysty, z udziałem wszystkich właściwych uczestników rynku, krajowych organów regulacyjnych i innych organów krajowych oraz przedsiębiorstw dostarczających i wytwarzających energię elektryczną lub gaz oraz przedsiębiorstw produkcyjnych. Celem konsultacji jest poznanie opinii i propozycji wszystkich właściwych stron w ramach procesu decyzyjnego. Wszystkie dokumenty i protokoły ze spotkań związanych z konsultacjami muszą być podawane do wiadomości publicznej.

Rozporządzenie TEN-E, na podstawie którego wprowadza się proces identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, wymaga włączenia kandydujących projektów dotyczących energii elektrycznej i gazu do dziesięcioletniego planu rozwoju sieci jako warunku wstępnego włączenia ich do ogólnounijnych list projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania 8 .

Ponadto ENTSOG jest prawnie zobowiązana do zapewnienia spójności i dostosowania długoterminowych prognoz monitorowania jakości gazu publikowanych co dwa lata oraz dziesięcioletniego planu rozwoju sieci dla gazu w tym samym okresie. Proces konsultacji z zainteresowanymi stronami na potrzeby opracowania planu musi zostać rozszerzony o element jakości gazu.

2.2. Zasady, których mają przestrzegać ENTSO w procesie opracowywania planów

Aby zapewnić równe traktowanie i przejrzystość procesu opracowywania planów oraz w ramach monitorowania Agencji, jak określono w art. 9 rozporządzeń (WE) nr 714/2009 i 715/2009, ENTSO-E i ENTSOG powinny:

-
zorganizować, w odniesieniu do swoich planów dotyczących energii elektrycznej i gazu, przejrzyste i niedyskryminacyjne procedury w celu identyfikacji i uwzględnienia wszystkich istotnych projektów w zakresie europejskiej infrastruktury elektroenergetycznej i gazowej, niezależnie od statusu ich promotora (ENTSO lub członkowie niebędący ENTSO),
-
reklamować procesy opracowywania planów, przeprowadzić konsultacje z zainteresowanymi stronami podczas krytycznych etapów podejmowania decyzji oraz konsultować z nimi projekty planów, a także umożliwić ich zaangażowanie w ten proces. W razie konieczności i na żądanie ENTSO, odpowiednie stowarzyszenia zainteresowanych stron mogą zostać włączone w proces w trybie doraźnym, pełniąc rolę doradców. Odpowiednie stowarzyszenia zainteresowanych stron mogą również być regularnie informowane o trwających procesach opracowywania planów,
-
zapewnić przejrzystość danych wejściowych i wyjściowych w procesie opracowywania planu zgodnie z metodyką analizy kosztów i korzyści, umożliwiając na przykład zainteresowanym stronom zrozumienie oceny przeprowadzonej przez ENTSO,
-
począwszy od złożenia wniosku dotyczącego projektu po zakończenie prac nad planem - zapewnić sprawiedliwy i niedyskryminacyjny dostęp promotorów projektów do informacji na temat oceny projektów, prowadzonej zgodnie z metodyką analizy kosztów i korzyści.

W celu zapewnienia spójności między planem a procesem wyboru projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania ENTSO powinny konsultować się z Komisją i Agencja i informować je regularnie o procesie opracowywania planów, w szczególności w odniesieniu do włączania i oceny projektów. Umożliwi to ENTSO dostosowanie się do zaleceń Komisji i Agencji we właściwym czasie w ostatecznych planach.

3. 

PRZEDKŁADANIE PROJEKTÓW, KTÓRE MAJĄ ZOSTAĆ WŁĄCZONE DO PLANU

W planach dotyczących energii elektrycznej i gazu uwzględnia się wszystkie stosowne europejskie projekty w zakresie infrastruktury elektroenergetycznej i gazowej określone w rozporządzeniu (UE) nr 347/2013.

Aby zapewnić (1) sprawiedliwy i niedyskryminacyjny proces włączania projektów do planów, (2) przejrzystość procesu oraz (3) ogólną spójność podejść, ENTSO-E i ENTSOG powinny zbierać i zatwierdzać wszystkie wnioski dotyczące projektów we właściwym czasie, przy czym:

-
należy przewidzieć odpowiedni okres na składanie wniosków, umożliwiający promotorom projektów przedłożenie projektów i wymaganych informacji obejmujących również wszystkie istotne praktyczne szczegóły, które należy włączyć do planów. Daty rozpoczęcia i zakończenia okresu składania wniosków zostaną ogłoszone na stronach internetowych ENTSO. Te same terminy powinny mieć zastosowanie w odniesieniu do wszystkich promotorów projektów w trakcie całego procesu. Wszyscy promotorzy projektów powinni mieć dostęp do tych samych informacji w trakcie całego procesu, a jeśli jeden z nich poprosi o dodatkowe wyjaśnienia lub informacje na temat procesu, ENTSO powinny przekazać je również wszystkim innym promotorom projektów, dla których mogą one być ważne,
-
okres weryfikacji powinien być wystarczająco długi, aby umożliwić zgromadzenie wiarygodnych danych we wszystkich wnioskach, z uwzględnieniem porównywalnych projektów infrastrukturalnych (np. informacje na temat etapu rozwoju i daty oddania do użytku), oraz aby nie dopuścić do nieporozumień co do danych dotyczących projektów między ENTSO-E lub ENTSOG a każdym promotorem projektu,
-
publikacja na stronie internetowej danej ENTSO listy projektów rozpatrywanych pod kątem ich włączenia do dziesięcioletniego planu rozwoju sieci powinna nastąpić w rozsądnym terminie, aby zapewnić przejrzystość i wczesną dostępność podstawowych informacji umożliwiających identyfikację projektów,
-
należy zapewnić odpowiedni okres na konsultacje publiczne, aby umożliwić wszystkim zainteresowanym stronom przedłożenie informacji zwrotnych na temat każdego projektu planu.

4. 

DOKUMENTY ENTSO DOTYCZĄCE PRAKTYCZNEJ REALIZACJI

W celu zapewnienia wykonania wytycznych oraz przestrzegania zasad, o których mowa powyżej, ENTSO-E i ENTSOG opracowują szczegółowe dokumenty dotyczące praktycznej realizacji, których celem jest dostarczenie promotorom projektów wskazówek na temat kroków proceduralnych i niezbędnych informacji, które należy przekazać w celu włączenia ich projektu do odpowiedniego planu.

Dokumenty te powinny zostać opracowane i przyjęte przez odpowiednie ENTSO po konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami oraz z należytym uwzględnieniem zaleceń Komisji i Agencji.

W kolejnych procesach opracowywania planów, przegląd i aktualizacje dokumentów dotyczących praktycznej realizacji mogą być inicjowane przez odpowiednie ENTSO po konsultacji z Komisją i Agencją lub na wniosek Komisji.

Ponieważ włączenie niewłaściwych wniosków dotyczących projektów wpłynęłoby na modelowanie sieci energii elektrycznej i gazu, co mogłoby potencjalnie negatywnie wpłynąć na terminowe przyjęcie planów oraz na cel zapewnienia przejrzystości w odniesieniu do rozwoju sieci elektroenergetycznych i gazowych w Unii, przewidziany w motywie 9 rozporządzenia (WE) nr 714/2009 i w motywie 18 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, ENTSO-E i ENTSOG powinny określić w swoich dokumentach dotyczących praktycznej realizacji kryteria włączenia lub wykluczenia przedłożonych projektów. Wszystkie projekty, których włączenie do planu ma zostać zatwierdzone, powinny spełniać wymogi administracyjne i techniczne opisane w dokumentach dotyczących praktycznej realizacji odpowiednich ENTSO.

Dokumenty dotyczące praktycznej realizacji powinny zwięźle wyjaśnić proces opracowywania planów, w tym terminy zakończenia każdego etapu opracowywania planu, ich powiązania z procesem wyboru projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz powinny wymieniać kryteria administracyjne i techniczne, które należy spełnić, aby projekt mógł zostać włączony do danego planu. Kryteria te mogą zostać zgrupowane w różne kategorie i odpowiednio stosowane, w zależności od rodzaju promotora projektu, rodzaju infrastruktury, jaką dany projekt będzie realizował, a także od stanu zaawansowania projektu, przy jednoczesnym zapewnieniu przejrzystości procesu i równego traktowania wszystkich zainteresowanych promotorów. Promotorzy projektów już objętych poprzednimi planami muszą oficjalnie złożyć nowy wniosek o włączenie do przygotowywanego planu. Jeżeli dany projekt jest włączony do poprzedniego planu, możliwe jest jednak zastosowanie uproszczonej procedury składania wniosków o włączenie do obecnego planu, którą to procedurę należy opisać w dokumentach ENTSO dotyczących praktycznej realizacji.

Ostateczna decyzja o włączeniu projektu do listy projektów w ramach planu należy do danej ENTSO, a wszelkie decyzje dotyczące odmowy włączenia projektu do planu powinny zostać należycie uzasadnione.

4.1. Kryteria administracyjne i techniczne dotyczące promotorów projektów oraz projektów rozpatrywanych pod kątem ich włączenia do planu

Kryteria administracyjne i techniczne należy opracować z uwzględnieniem następujących aspektów:

-
promotorzy projektów, którzy planują rozwijać projekt infrastrukturalny i planują włączenie go do danego planu, powinni udowodnić swoją wiarygodność pod względem potencjału finansowego i wiedzy technicznej pozwalających na realizację danego projektu samodzielnie lub z wykorzystaniem podwykonawców. Niezależnie od tego, do jakiej kategorii należą promotorzy projektów w zakresie infrastruktury energetycznej, proces włączania do planów powinien opierać się na kryteriach administracyjnych, które zapewnią sprawiedliwe i niedyskryminacyjne traktowanie każdego promotora projektu, a jednocześnie zapewnią potwierdzenie zasadności rozważanych projektów,
-
w zależności od stopnia zaawansowania projektu promotorzy projektów powinni udowodnić zasadność projektu rozpatrywanego pod kątem włączenia do danego planu oraz przedstawić dowody pozwalające na ocenę przez ENTSO europejskiego wymiaru projektu. Niezależnie od tego, do jakiej kategorii należą promotorzy projektów w zakresie infrastruktury energetycznej, projekty rozpatrywane pod kątem ich włączenia do planu powinny spełniać pewne minimalne kryteria techniczne, które powinny zostać szczegółowo określone w dokumentach dotyczących praktycznej realizacji odpowiednich ENTSO. Celem wymagań technicznych i odpowiednich minimalnych progów, jeśli mają zastosowanie, powinno być zapewnienie, aby projekty miały wymiar europejski z punktu widzenia handlowego lub bezpieczeństwa dostaw,
-
jeśli chodzi o udowodnienie zasadności projektów rozpatrywanych pod kątem włączenia do planów, promotorzy projektów powinni być zobowiązani do przedstawienia dowodów dotyczących działań już podjętych w celu zainicjowania lub rozpoczęcia realizacji odnośnego projektu (np. status projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania, włączenie do ostatniego dostępnego krajowego planu rozwoju, podpisane umowy między ministerstwami lub organami regulacyjnymi przedmiotowych państw lub przeprowadzenie wstępnych studiów wykonalności/ studiów wykonalności itp.). ENTSO powinny zapewnić, by wymogi wykazania przez promotorów projektów ich zdolności finansowej i wiedzy technicznej na potrzeby realizacji projektu lub wymogi wykazania zasadności projektu, nie były nieproporcjonalne w stosunku do różnych kategorii promotorów projektów. Jeżeli uzasadnione jest zastosowanie różnych wymogów, ENTSO powinny zapewnić, aby od wszystkich promotorów projektów wymagać podobnego lub odpowiedniego poziomu szczegółowości i dowodów.

4.2. Przetwarzanie danych

4.2.1. Wykorzystywanie danych i publiczny dostęp do danych

Dokumenty administracyjne przedłożone przez promotorów projektów na etapie składania wniosków i odnoszące się do ich statusu prawnego, zdolności finansowych i wiedzy technicznej, o których mowa w pkt 4.1, powinny być wykorzystywane przez ENTSO wyłącznie w celu zapewnienia zgodności z kryteriami administracyjnymi określonymi w dokumentach ENTSO dotyczących praktycznej realizacji i powinny być traktowane przez ENTSO jako poufne zgodnie z ich przepisami wewnętrznymi, chyba że są one już publicznie dostępne.

Dane techniczne dostarczone przez promotorów projektów oraz korzyści wynikające z projektów ocenionych zgodnie z metodyką analizy kosztów i korzyści powinny zostać podane przez ENTSO do wiadomości publicznej w ramach procesu opracowywania planów.

Dane dotyczące kosztów przedłożone przez promotorów projektów w odniesieniu do projektów, które mają zostać włączone do planów, zostaną podane do wiadomości publicznej przez ENTSO. Można zastosować odstępstwa, jeżeli dane zostaną uznane za poufne przez odpowiednich promotorów projektów. W stosownych przypadkach zostaną one określone w dokumentach ENTSO dotyczących praktycznej realizacji.

Jednakże w kontekście wyboru projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania grupy regionalne utworzone na podstawie rozporządzenia TEN-E powinny mieć dostęp do wszystkich danych dotyczących kosztów przedłożonych przez promotorów projektów w ramach procesu opracowywania planów.

Zbiorcze lub ogólne wyniki oceny mogą zostać opublikowane przez ENTSO-E i ENTSOG lub wykorzystane w trakcie imprez publicznych zgodnie z dokumentami dotyczącymi praktycznej realizacji i przepisami wewnętrznymi.

4.2.2. Korekty danych wejściowych

W przypadku gdy informacje i dane techniczne przedłożone w odniesieniu do danego projektu nie są zgodne z wytycznymi oraz dokumentami ENTSO dotyczącymi praktycznej realizacji, promotor projektu powinien mieć możliwość przedłożenia danej ENTSO poprawionych informacji w okresie kontroli spójności, w terminie określonym w dokumentach ENTSO dotyczących praktycznej realizacji i nie później niż w momencie zakończenia konsultacji publicznych dotyczących planów.

Należy wyraźnie określić i zapewnić wystarczający czas na właściwe przedłożenie poprawionych informacji, jak również na niezbędną wymianę informacji lub wyjaśnień między właściwym ENTSO a promotorem projektu.

W razie jakichkolwiek niespójności w korektach informacji ENTSO-E i ENTSOG powinny - w zależności od przypadku - omówić z promotorami projektów włączenie danego projektu do listy projektów w ramach planu oraz podjąć odpowiednią decyzję w tej kwestii. Należy uzasadnić wszystkie decyzje ENTSO-E i ENTSOG dotyczące korekty informacji dotyczących projektu, podając przynajmniej uzasadnienie przyjęcia lub nieprzyjęcia wnioskowanych zmian, a uzasadnienie to należy przekazać zainteresowanym promotorom projektów, Komisji i Agencji. Jeśli niespójności mogą mieć wpływ na ewentualne włączenie projektu do planu, ENTSO mogą konsultować się z Komisją i Agencją w tej sprawie przed podjęciem decyzji.

Ponieważ projekty ewoluują w okresie między złożeniem wniosku o włączenie do planu a publikacją planu, w celu zapewnienia jasności w planach należy jasno określić datę ważności danych dotyczących projektów.

Możliwe do przestrzegania terminy ustanowione w odniesieniu do fazy korekty danych wejściowych nie mogą wpływać na harmonogram procesu opracowywania planu i powinny być wyraźnie określone w dokumentach ENTSO dotyczących praktycznej realizacji.

4.2.3. Dostęp promotorów do wyników oceny i do danych dotyczących planu

W stosownych przypadkach i zgodnie z metodyką analizy kosztów i korzyści ENTSO powinny w odpowiednim czasie przed rozpoczęciem konsultacji dotyczących planu dostarczyć promotorom projektów wyniki oceny ich projektu. Na wniosek promotora projektu powinien on mieć możliwość uczestnictwa w spotkaniu dwustronnym z przedstawicielami danej ENTSO, aby ułatwić mu zrozumienie wyników oceny projektów.

Oprócz dostępu do wyników opublikowanych w sprawozdaniu dotyczącym planu każdy promotor projektu ma prawo uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji na temat swojego projektu w zakresie, w jakim są one dostępne dla ENTSO-E i ENTSOG w ramach procesu oceny.

Ponadto, z uwagi na równe traktowanie, na wniosek promotora projektu właściwa ENTSO powinna udostępnić możliwie jak najszybciej i z odpowiednim wyprzedzeniem przed przyjęciem planu dane wejściowe i wyjściowe w celu szczegółowego wyjaśnienia oceny (w tym założeń dotyczących rynku i modelowania sieci).

4.2.4. Prawo promotorów do wnioskowania o przegląd oceny projektu

W przypadku braku zgody z właściwą ENTSO co do oceny przeprowadzonej zgodnie z metodyką analizy kosztów i korzyści, promotor projektu powinien mieć prawo do zwrócenia się o dokonanie przeglądu oceny projektu. Taki wniosek powinien być odpowiednio umotywowany i uzasadniony przez promotora.

Na etapie przeglądu ENTSO powinny konsultować się z Komisją i Agencją oraz, w razie konieczności, przy rozważaniu uzasadnień przedstawionych przez promotorów, mogą przeprowadzać konsultacje ad hoc z odpowiednimi zainteresowanymi stronami. Podejmując ostateczną decyzję, właściwa ENTSO powinna należycie uwzględnić wyrażone opinie.

Na etapie przeglądu nie powinny podlegać dyskusji następujące elementy uznane za skonsultowane z zainteresowanymi stronami wcześniej w trakcie procesu, uzgodnione i sfinalizowane: założenia i dane dotyczące scenariusza, metodyka analizy kosztów i korzyści oraz dane dotyczące projektu przedłożone w trakcie procesu.

1 Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39.
2 Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39.
3 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
4 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36
5 Jak określono w rozporządzeniach (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009: do tych planów rozwoju sieci należy włączyć wykonalne sieci przesyłu energii elektrycznej i gazu oraz niezbędne wzajemne połączenia regionalne, o istotnym znaczeniu z punktu widzenia handlu lub bezpieczeństwa dostaw.
6 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
7 Art. 10 rozporządzeń (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009.
8 Motyw 21 i pkt 2.3 i 2.4 załącznika III do rozporządzenia TEN-E.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.265.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Wytyczne dotyczące kryteriów równego traktowania i przejrzystości, które mają być stosowane przez ENTSO-E i ENTSOG przy opracowywaniu ich dziesięcioletnich planów rozwoju sieci określonych w pkt 2.5 załącznika III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013.
Data aktu: 24/07/2018
Data ogłoszenia: 27/07/2018
Data wejścia w życie: 24/07/2018