(2018/C 018/01)(Dz.U.UE C z dnia 18 stycznia 2018 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 ust. 4 oraz art. 322,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii, otrzymany w dniu 6 października 2017 r.,
uwzględniając wniosek Rady o wydanie opinii, otrzymany w dniu 11 października 2017 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne nie są organami utworzonymi przez Unię w rozumieniu art. 287 ust. 1 TFUE i nie podlegają jako takie kontrolom prowadzonym przez Trybunał. Niemniej jednak Trybunał jest uprawniony do przeprowadzania kontroli tych jednostek w zakresie, w jakim otrzymują one finansowanie z budżetu UE, a kontrola ta polega na badaniu dokumentacji i na wizytach kontrolnych w tych jednostkach, zgodnie z warunkami określonymi w art. 287 TFUE.
(2) Środki, które europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne otrzymują ze źródeł innych niż budżet UE, nie podlegają automatycznie kontrolom prowadzonym przez Trybunał. Jednak z uwagi na interakcję finansowania unijnego z finansowaniem z innych źródeł Trybunał może uznać w toku swojej kontroli, że konieczne jest zbadanie również innych źródeł finansowania.
(3) W kontekście prowadzonej przez Trybunał kontroli rocznego sprawozdania finansowego UE zbadał on ograniczoną liczbę transakcji związanych z europejskimi partiami politycznymi lub europejskimi fundacjami politycznymi. W 2014 r. poddał kontroli transakcję dotyczącą dotacji wypłaconej na rzecz europejskiej partii politycznej. W przypadku dwóch transakcji zbadanych w 2015 i 2016 r. Trybunał przeprowadził kontrolę wykorzystania wydatków zadeklarowanych przez grupy polityczne 2 . Kontrole te wykazały uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia, a także wykryto w ich wyniku niekwalifikowalne wnioski o płatność 3 .
(4) Celem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych było zwiększenie widoczności, uznania, skuteczności, przejrzystości i rozliczalności europejskich partii politycznych i powiązanych z nimi fundacji politycznych. Trybunał z zadowoleniem przyjął usprawnienia przedstawione w projekcie tego rozporządzenia i podniósł kilka kwestii w swojej opinii nr 1/2013 4 .
(5) W dniu 15 czerwca 2017 r. Parlament przyjął rezolucję 5 , w której wezwał Komisję do złożenia wniosku w sprawie wprowadzenia zmian w obowiązujących ramach prawnych, tak aby zaradzić kwestii luk prawnych w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 1141/2014.
(6) Trybunał odnotowuje, że rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r. oraz że sprawozdanie na temat jego zastosowania ma ukazać się nie wcześniej niż w połowie 2018 r.,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
UWAGI OGÓLNE
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIĄ OPINIĄ
OBECNY WNIOSEK - UWAGI SZCZEGÓŁOWE
Współfinansowanie
Odzyskiwanie nienależnie wypłaconych kwot i egzekwowanie przestrzegania kryteriów rejestracji
Wyraźniejsze powiązanie partii krajowych i europejskich
Termin złożenia wniosku
Jednolity zbiór przepisów
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 14 grudnia 2017 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (COM(2017) 481 final z dnia 13 września 2017 r.).
2 Wniosek, którego dotyczy opinia, nie obejmuje grup politycznych Parlamentu Europejskiego. Stosowane w odniesieniu do nich mechanizmy kontroli (powołanie niezależnego zewnętrznego kontrolera) i procedura udzielania absolutorium są podobne do tych, które mają zastosowanie do europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych.
3 Zob. pkt 10.15 sprawozdania rocznego za 2016 r., pkt 9.11 sprawozdania rocznego za 2015 r. oraz pkt 9.11 i ramka 9.1 sprawozdania rocznego za 2014 r.
4 Opinia nr 1/2013 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych oraz w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w odniesieniu do finansowania europejskich partii politycznych (Dz.U. C 67 z 7.3.2013, s. 1).
5 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie finansowania partii politycznych i fundacji politycznych na szczeblu europejskim (2017/2733(RSP)).
6 Opinia nr 1/2013 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych oraz w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w odniesieniu do finansowania europejskich partii politycznych.
7 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (COM(2012) 499 final z dnia 12 września 2012 r.) oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w odniesieniu do finansowania europejskich partii politycznych (COM(2012) 712 final z dnia 29 listopada 2012 r.).
8 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie finansowania partii politycznych i fundacji politycznych na szczeblu europejskim (2017/2733(RSP)).
9 COM(2017) 481.
10 Zob. uzasadnienie, s. 4.
11 Zob. opinia nr 1/2013, pkt 5.
12 Zob. opinia nr 1/2013, pkt 6.
13 Zob. opinia nr 1/2013, pkt 10.
14 Zob. rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014, art. 27 ust. 4.
15 Zob. rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014, art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (iv).
16 Zob. opinia nr 1/2013, pkt 11.
17 Aby koszty mogły zostać uznane za kwalifikowalne do zwrotu w ramach finansowania unijnego, muszą one spełniać warunki określone w art. II.18 decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2017 r. ustanawiającej zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (Dz.U. C 205 z 29.6.2017, s. 2).
18 Wezwanie do wnoszenia wkładów IX-2018/01 - "Wkłady na rzecz europejskich partii politycznych" (2017/C 206/13).
19 Część II - Tytuł VIII - Wkłady na rzecz europejskich partii politycznych.
20 Takich jak zagadnienia dotyczące współfinansowania, sprawozdawczości i kontroli.