Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych" [COM(2017) 481 final - 2017/0219 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych"

[COM(2017) 481 final - 2017/0219 (COD)]

(2018/C 129/16)

(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2018 r.)

Sprawozdawca: Sir Graham WATSON

Współsprawozdawcy: Anne DEMELENNE

Stéphane BUFFETAUT

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 11.10.2017

Podstawa prawna Artykuł 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Decyzja Prezydium Grupa redakcyjna, 17.10.2017

Data przyjęcia na sesji plenarnej 7.12.2017

Sesja plenarna nr 530

Wynik głosowania 141/0/5

(za/przeciw/wstrzymało się)

1.
W ślad za Komisją EKES podkreśla, że demokracja jest jedną z podstawowych wartości UE i że partie i fundacje polityczne odgrywają niezbędną rolę w demokracji przedstawicielskiej, co uznano w art. 10 TUE i art. 12 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
2.
Komitet odnotowuje, że rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych pomogło w procesie zwiększenia widoczności, uznania, skuteczności, przejrzystości i rozliczalności europejskich partii i powiązanych z nimi fundacji politycznych. Podziela jednak pogląd Komisji, że wiele pozostało jeszcze do zrobienia w celu zwiększenia udziału obywateli i integracyjnego charakteru wyborów, wzmocnienia europejskiego wymiaru w debacie politycznej, podkreślenia powiązań między krajowymi i europejskimi partiami oraz promowania odpowiedzialności politycznej.
3.
Komitet zgadza się z Komisją, że pomimo postępów poczynionych w odniesieniu do rozporządzenia (UE, Euratom) 1141/2014 w obowiązujących przepisach istnieją luki, które należy usunąć, i odnotowuje postulat Parlamentu Europejskiego (2017/2733 (RSP)) dotyczący poprawienia i dostosowania przepisów.
4.
Komitet popiera propozycje Komisji w sprawie zmian do rozporządzenia dotyczących podmiotów, które mogą sponsorować rejestrację europejskiej partii politycznej, a także dotyczących proporcjonalności unijnego finansowania, progu dostępu do takiego finansowania, zgodności z kryteriami rejestracji oraz odzyskania środków nieprawidłowo wydanych.
5.
Komitet przyjmuje z zadowoleniem zamiar Komisji, by zwiększyć dostępność programów wyborczych europejskich partii politycznych dla obywateli. Wyraża jednak wątpliwości co do proponowanego nowego ustępu 3 lit. a) do art. 18 rozporządzenia. Wymaga się w nim, by europejska partia polityczna uwzględniła w swoim wniosku dowody wykazujące, iż jej partie członkowskie publikowały w sposób ciągły na swoich stronach internetowych, przez 12 miesięcy poprzedzających moment złożenia wniosku, program polityczny i logo europejskiej partii politycznej, a także - w odniesieniu do wszystkich jej partii członkowskich - informacje dotyczące reprezentacji płci wśród kandydatów biorących udział w ostatnich wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz wśród posłów do Parlamentu Europejskiego.
6.
Komitet zastanawia się szczególnie, w jaki sposób kontrolowane będzie spełnienie pierwszego wymogu, jak może się on stosować do nowo powstałych partii w państwach członkowskich, a także do europejskich partii politycznych opóźnionych w przyjmowaniu programów politycznych. Ponadto powstaje pytanie, dlaczego drugi wymóg dotyczy wyłącznie płci, a nie na przykład kryteriów rasowych, etnicznych lub językowych.
7.
Komitet zaleca zatem Komisji, by długość czasu, kiedy program musi być dostępny na stronach internetowych partii, został skrócony z 12 do 3 miesięcy i by informacje o różnorodności kandydatów na listach wyborczych były wymagane nie tylko w celu ukazania względnej liczby kobiet i mężczyzn, lecz również pochodzenia etnicznego i różnorodności językowej.
8.
Ponadto EKES ponownie zwraca uwagę na pogłębiające się różnice w traktowaniu między europejskimi partiami i fundacjami politycznymi a europejskimi stowarzyszeniami i fundacjami realizującymi ogólniejsze cele (np. stowarzyszeniami gospodarczymi, społecznymi, humanitarnymi, kulturalnymi, ekologicznymi czy też sportowymi itd.).
9.
Komitet ponownie ubolewa nad decyzją Komisji podjętą kilka lat temu dotyczącą wycofania projektu statusu europejskiego stowarzyszenia oraz nad przeszkodami w rejestrowaniu spółek wyposażonych w statut europejski i ponownie nalega, by Komisja przedstawiła w najbliższej przyszłości podobne rozporządzenie europejskie w sprawie statusu i finansowania europejskich stowarzyszeń politycznych niepowiązanych z partiami.

Bruksela, dnia 7 grudnia 2017 r.

Georges DASSIS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.129.96

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych" [COM(2017) 481 final - 2017/0219 (COD)].
Data aktu: 07/12/2017
Data ogłoszenia: 11/04/2018