Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa SA.46470 (2017/C) (ex 2017/NN) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Inter IKEA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii EuropejskiejTekst mający znaczenie dla EOG.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY
Pomoc państwa SA.46470 (2017/C) (ex 2017/NN) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Inter IKEA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2018/C 121/04)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2018 r.)

Pismem z dnia 7 grudnia 2017 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W następstwie zarzutów opublikowanych w prasie, dotyczących praktyk unikania opodatkowania stosowanych przez grupę Inter IKEA ("Inter IKEA"), pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. Komisja zwróciła się do władz niderlandzkich o informacje na temat interpretacji indywidualnych prawa podatkowego wydanych spółkom należącym do grupy Inter IKEA. W 2016 i 2017 r. zwrócono się o dodatkowe informacje i zostały one przekazane.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Niniejsze postępowanie wyjaśniające dotyczy dwóch uprzednich porozumień cenowych (APA) na korzyść spółki Inter IKEA Systems BV (spółka "Systems") zawartych w 2006 i 2011 r. (odpowiednio "APA 2006" i "APA 2011"). Spółka "Systems", będąca rezydentem Niderlandów, opracowała koncepcję franczyzy IKEA, która opiera się na pewnych prawach własności intelektualnej. Na podstawie umowy franczyzy spółka "Systems" udziela praw do korzystania z koncepcji franczyzy IKEA sklepom IKEA na całym świecie (tzn. osobom trzecim w stosunku do grupy Inter IKEA).

APA 2006 dotyczy okresu od 2006 do 2011 r. Porozumienie to umożliwia spółce "Systems" odliczanie od podstawy opodatkowania opłaty licencyjnej, jaką winna ona była ówczesnym właścicielom prawnym praw własności intelektualnej, którymi były dwie spółki holdingowe należące do grupy Inter IKEA z siedzibą w Luksemburgu (do 2009 r.) i na Arubie (w 2010 i 2011 r.).

Pod koniec 2011 r. spółka "Systems" nabyła prawa własności intelektualnej i w związku z tym przestała uiszczać opłatę licencyjną. Aby sfinansować nabycie tych praw, spółka "Systems" uzyskała pożyczkę od fundacji Inter IKEA z siedzibą w Liechtensteinie. APA 2011 dotyczy okresu następującego po nabyciu (tj. począwszy od 2012 r.). W porozumieniu tym zatwierdzono cenę nabycia praw własności intelektualnej oraz kwotę i warunki pożyczki udzielonej przed fundację Inter IKEA w Liechtensteinie. Porozumienie umożliwiało także spółce "Systems" odliczenie od podstawy opodatkowania odsetek uiszczanych w związku z tą pożyczką. Zatwierdzono w nim również odliczanie rezerw związanych z ewentualnym wzrostem ceny nabycia, który ma zostać opłacony dopiero po grudniu 2023 r.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Komisja uważa, że APA 2006 i APA 2011 mogą zapewniać selektywną korzyść grupie Inter IKEA, ponieważ umożliwiają spółce "Systems" stosowanie w transakcjach wewnątrz grupy cen transferowych, które nie przypominają cen, jakie naliczono by w warunkach pełnej konkurencji między niezależnymi przedsiębiorstwami negocjującymi w porównywalnych okolicznościach.

Komisja ma wątpliwości do wysokości opłaty licencyjnej ustalonej w APA 2006, ponieważ wydaje się ona zawyżona, czyli odbiegająca od wiarygodnego wyniku rynkowego w warunkach pełnej konkurencji. Komisja ma mianowicie wątpliwości, czy spółka "Systems" wykonywała rutynowe zadania, podejmowała niewielkie ryzyko i nie była właścicielem wartościowych aktywów, co założyły władze niderlandzkie przy obliczaniu kwoty opłaty licencyjnej. Wręcz przeciwnie Komisja uważa na obecnym etapie, że spółka "Systems" wnosiła wyjątkowy i cenny wkład w działalność franczyzową IKEA.

Na tym etapie Komisja z kilku powodów kwestionuje także APA 2011. Po pierwsze cena uzgodniona za prawa własności intelektualnej może także nie odzwierciedlać zadań wykonywanych przez spółkę "Systems" ani aktywów będących jej własnością, a co za tym idzie ceny, jaką niezależne przedsiębiorstwa zgodziłyby się zapłacić za te prawa na rynku w porównywalnych okolicznościach i w warunkach pełnej konkurencji, co skutkuje nadmiernym zadłużeniem i nadmiernymi płatnościami odsetek. Po drugie Komisja ma także wątpliwości co do tego, czy warunki pożyczki przyznanej na nabycie praw własności intelektualnej, a także postanowienia związane z możliwym wzrostem ceny nabycia są zgodne z zasadą pełnej konkurencji i mającymi zastosowanie przepisami prawa niderlandzkiego.

Opłaty licencyjne i odsetki, które wydają się zawyżone, a zostały zatwierdzono odpowiednio w APA 2006 i APA 2011, a także postanowienia zawarte w APA 2011 prowadzą do tego, że znaczna część dochodu wygenerowanego przez spółkę "Systems" w Niderlandach pozostaje nieopodatkowana, a następnie zostaje przeniesiona do jurysdykcji o niskich stawkach podatkowych.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy APA 2006 i APA 2011 oraz ich realizacja w rocznych deklaracjach podatkowych nie stanowią pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE na rzecz Inter IKEA. Komisja nie widzi ponadto podstaw dla stwierdzenia zgodności takich ewentualnych środków z rynkiem wewnętrznym.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.121.30

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa SA.46470 (2017/C) (ex 2017/NN) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Inter IKEA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii EuropejskiejTekst mający znaczenie dla EOG.
Data aktu: 06/04/2018
Data ogłoszenia: 06/04/2018