Sprostowanie do wspólnej deklaracji w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na lata 2018-2019.

Sprostowanie do wspólnej deklaracji w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na lata 2018-2019

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 446 z dnia 29 grudnia 2017 r.)

(2018/C 12/11)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2018 r.)

Wspólna deklaracja opublikowana na s. 1 otrzymuje brzmienie:

"Wspólna deklaracja w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na lata 2018-2019

Przyszłość Europy leży w naszych rękach. Przekonani, że Unia Europejska jest najlepszym instrumentem do realizowania naszych celów, będziemy nadal współpracować na rzecz tego, aby w nadchodzących latach nasza Unia stała się silniejsza, bardziej zjednoczona i bardziej demokratyczna.

Europa odzyskuje siły, a my musimy wykorzystać te sprzyjające okoliczności. Mniej więcej 18 miesięcy pozostało nam do kolejnych europejskich wyborów - wydarzenia o kluczowym znaczeniu dla demokracji, dającego wyborcom możliwość ocenienia skuteczność Unii. Nadszedł czas, by pokazać, że Europa jest w stanie zrealizować potrzebne obywatelom działania, tam gdzie jest to konieczne i w odpowiednim terminie.

Wspólna deklaracja w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na rok 2017 - pierwszy taki dokument od momentu wprowadzenia obowiązku jego opracowywania w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. - okazała się użytecznym narzędziem skupienia politycznej uwagi na kluczowych wnioskach, w przypadku których rezultaty są najbardziej potrzebne, i należy przygotować kolejną - na okres do wyborów europejskich.

Trzy instytucje zgadzają się realizować zarówno pozytywny plan działania na rzecz bardziej zjednoczonej i sprzyjającej włączeniu społecznemu UE, jak i perspektywiczne nowe ramy finansowe na okres po roku 2020, wspierając cele Unii i zapewniając odpowiednią równowagę między unijnymi politykami w interesie obywateli. Jesteśmy głęboko przekonani o konieczności osiągnięcia założonych celów, dlatego w ramach procesu legislacyjnego priorytetowo potraktujemy wymienione niżej inicjatywy, starając się zapewnić rzeczywiste postępy w ich procedowaniu i, w miarę możliwości, zakończyć nad nimi prace przed wyborami europejskimi w 2019 r.:

1) skuteczniejsza ochrona bezpieczeństwa naszych obywateli - poprzez zadbanie o to, by organy państw członkowskich wiedziały, kto przekracza nasze wspólne granice zewnętrzne, a także poprzez zapewnienie interoperacyjnych systemów informacyjnych UE służących do zarządzania bezpieczeństwem, rejestrami karnymi oraz granicami i migracją, poprzez wzmocnienie naszych instrumentów do walki z terroryzmem i praniem pieniędzy oraz poprzez podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności unijnego przemysłu obronnego dzięki wykorzystywaniu środków z Europejskiego Funduszu Obronnego;

2) zreformowanie i rozwinięcie naszej polityki migracyjnej w duchu odpowiedzialności i solidarności - m.in. poprzez reformę wspólnego europejskiego systemu azylowego, w tym mechanizmu dublińskiego, oraz pakiet dotyczący legalnej migracji;

3) pobudzanie zatrudnienia, wzrostu gospodarczego i inwestycji - poprzez modernizację unijnych instrumentów ochrony handlu i czynienie postępów w monitorowaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w UE, poprzez poprawę gospodarowania odpadami w gospodarce o obiegu zamkniętym, poprzez kontynuowanie działań na rzecz pogłębienia naszej unii gospodarczej i walutowej oraz poprzez dokończenie budowy naszej unii bankowej w sposób, który zrównoważy podział i ograniczanie ryzyka;

4) uwzględnianie wymiaru społecznego Unii Europejskiej - poprzez pracowanie nad usprawnieniem koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, poprzez ochronę pracowników przed zagrożeniami dla zdrowia w miejscu pracy, poprzez zapewnienie na naszych rynkach pracy sprawiedliwego traktowania wszystkich osób (dzięki znowelizowanym przepisom dotyczącym delegowania pracowników) oraz poprzez usprawnienie transgranicznego egzekwowania prawa;

5) wywiązanie się z naszego zobowiązania do wdrożenia połączonego jednolitego rynku cyfrowego - poprzez zakończenie prac nad nowelizacją przepisów dotyczących sektora łączności elektronicznej, ustanowienie wyższych norm ochrony konsumentów w przypadku sprzedaży przez internet i sprzedaży na odległość (zarówno produktów cyfrowych, jak i produktów fizycznych) oraz poprzez zwiększenie cyberbezpieczeństwa;

6) zrealizowanie naszego celu zakładającego utworzenie ambitnej unii energetycznej i perspektywicznej polityki przeciwdziałania zmianie klimatu - zwłaszcza poprzez wdrożenie ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030, dalszą realizację postanowień porozumienia paryskiego, w tym poprzez przepisy dotyczące czystej energii dla wszystkich Europejczyków i przepisy dotyczące tzw. czystej mobilności;

7) dalsze rozwijanie legitymacji demokratycznej na szczeblu UE - poprzez poprawę funkcjonowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej oraz poprzez zwiększenie przejrzystości w finansowaniu partii politycznych.

Zgadzamy się ponadto, że postępy są również potrzebne w następujących ważnych dziedzinach:

- potwierdzenie naszego przywiązania do wspólnych europejskich wartości, demokracji, praworządności i praw podstawowych, wzmocnienie demokratycznej legitymacji UE oraz nasze wspólne zaangażowanie na rzecz przeciwstawiania się dyskryminacji i ksenofobii,

- prowadzenie solidnej, otwartej i opartej na zasadach polityki handlowej - ponieważ jesteśmy głęboko przekonani, że handel przyczynia się do tworzenia dobrobytu i miejsc pracy,

- zwalczanie oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, a także zapewnianie stabilnego i sprawiedliwego systemu podatkowego,

- zapewnianie sprawiedliwości i odpowiedniego poziomu ochrony socjalnej i praw socjalnych, zgodnie z 20 najważniejszymi zasadami filaru praw socjalnych,

- zwiększenie roli UE w zakresie ochrony i obrony naszych interesów poza jej granicami, jak również w zakresie przyczyniania się do stabilności, bezpieczeństwa i pokoju,

- zapewnianie wysokiego poziomu ochrony danych, praw cyfrowych i standardów etycznych, przy jednoczesnym czerpaniu korzyści z rozwoju sztucznej inteligencji i robotyki oraz unikaniu zagrożeń z tym związanych.

Trzy instytucje zgadzają się również kontynuować prace nad wszystkimi wnioskami oczekującymi na przyjęcie.

Chociaż w znacznym stopniu udało się zakończyć prace nad priorytetowymi wnioskami wskazanymi we wspólnej deklaracji na rok 2017, jesteśmy zdecydowani doprowadzić do końca to, do czego się zobowiązaliśmy. Będziemy kontynuować prace nad wnioskami przedstawionymi od grudnia 2016 r. Zajmiemy się również wnioskami ustawodawczymi przedstawionymi w programie prac Komisji na rok 2018.

Nadal jesteśmy zdecydowani wspierać właściwe wdrażanie i wykonywanie obowiązującego prawodawstwa.

Będziemy regularnie - jako przewodniczący Parlamentu Europejskiego, przewodniczący Rady i przewodniczący Komisji Europejskiej - monitorować, czy niniejsza wspólna deklaracja jest wdrażana odpowiednio szybko i skutecznie.

Antonio TAJANI Jüri RATAS Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Przewodniczący Rady Przewodniczący Komisji Europejskiej

Oświadczenie Rady

Co się tyczy zawartego we wspólnej deklaracji sformułowania odnoszącego się do dokończenia budowy unii bankowej, przypominamy o konkluzjach Rady Ecofin z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie planu działania na rzecz dokończenia budowy unii bankowej. Rada nadal zdecydowana jest realizować ten plan działania i podkreśla potrzebę dokończenia budowy unii bankowej w zakresie ograniczania i podziału ryzyka w sektorze finansowym - w odpowiedniej kolejności - jak stwierdza się w tych konkluzjach.

Oświadczenie Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w sprawie reformy systemu zasobów własnych Unii

Z zastrzeżeniem art. 311 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Parlament Europejski jest zaangażowany w reformę systemu zasobów własnych Unii w oparciu o zalecenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Zasobów Własnych. W tym kontekście Parlament Europejski podkreśla konieczność przedstawienia kompleksowych wniosków ustawodawczych dotyczących zasobów własnych Unii razem z następnymi wieloletnimi ramami finansowymi. Dochody i wydatki Unii należy rozpatrywać równolegle."

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.12.20

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do wspólnej deklaracji w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na lata 2018-2019.
Data aktu: 13/01/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2018
Data wejścia w życie: 29/12/2017