(przedstawiona na mocy art. 322 TFUE)w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013, (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1308/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) nr 283/2014, (UE) nr 652/2014 oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 541/2014/UE Rewizja rozporządzenia finansowego - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1)
(2017/C 91/01)
(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2017 r.)
SPIS TREŚCI
Punkty
PODSUMOWANIE I-IX
WSTĘP 1-4
PODSTAWA WNIOSKU 5-6
Ocena skutków 5-6
KLUCZOWE KWESTIE NIEUWZGLĘDNIONE WE WNIOSKU KOMISJI 7-27
Zarządzanie 7-15
Jednolite sprawozdanie dotyczące rozliczalności 7-11
Publikowanie szacowanego poziomu błędu 12-13
Komitet odpowiedzialny za audyt 14-15
Kontrola zewnętrzna 16-27
Prawo Trybunału Obrachunkowego do dostępu do informacji 16-17
Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego 18-20
Sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego 21-22
Agencje i partnerstwa publiczno-prywatne (organy Unii) 23-27
ZMIANY PROPONOWANE PRZEZ KOMISJĘ 28-108
Uproszczenia dla odbiorców środków finansowych UE 28-34
Stosowanie jednego zbioru przepisów w odniesieniu do działań hybrydowych lub w przypadku łączenia środków lub instrumentów 35-41
Interwencje finansowe 42-50
Elastyczność budżetowa 51-63
Fundusze powiernicze 64-68
Dochody przeznaczone na określony cel 69-76
Płatność na podstawie spełnionych warunków lub osiągniętych rezultatów 77-84
Ramy wykonania 85-89
Usprawnienie sprawozdawczości 90-99
Mechanizmy kontroli 100-108
Wzajemne uznawanie wyników audytów 100-105
Zasady i procedury kontroli 106-108
INNE PORUSZONE KWESTIE 109-148
Roczne sprawozdania finansowe 109-112
Sponsoring korporacyjny 113-116
Umowy o gwarantowanym poziomie usług 117-119
Przepisy dotyczące zamówień publicznych 120-123
Połączenie zespołu ds. nieprawidłowości finansowych z zespołem ds. systemu wczesnego wykrywania i wykluczania 124-128
Zróżnicowane traktowanie inwestorów 129-131
Zmiana okresu kwalifikowalności w przypadku instrumentów finansowych objętych zarządzaniem dzielonym 132-133
Przepisy dotyczące odzyskiwania należności 134-136
Status "rolnika aktywnego zawodowo" 137-139
Płatność dla młodych rolników 140-142
Definicje 142-148
ZAŁĄCZNIK I - TEKST ZMIENIONY PRZEZ KOMISJĘ I SUGESTIE TRYBUNAŁU
ZAŁĄCZNIK II - SPRAWOZDAWCZOŚĆ
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 322, w połączeniu z Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 1 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1296/2013 2 , (UE) nr 1301/2013 3 , (UE) nr 1303/2013 4 , (UE) nr 1304/2013 5 , (UE) nr 1305/2013 6 , (UE) nr 1306/2013 7 , (UE) nr 1307/2013 8 , (UE) nr 1308/2013 9 , (UE) nr 1309/2013 10 , (UE) nr 1316/2013 11 , (UE) nr 223/2014 12 , (UE) nr 283/2014 13 , (UE) nr 652/2014 14 oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady 541/2014/UE 15 (16 ,
uwzględniając wniosek Rady z dnia 9 grudnia 2016 r. o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
1 Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 238.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 289.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
5 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 470.
6 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487.
7 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
8 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608.
9 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
10 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
11 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129.
12 Dz.U. L 72 z 12.3.2014, s. 1.
13 Dz.U. L 86 z 21.3.2014, s. 14.
14 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1.
15 Dz.U. L 158 z 27.5.2014, s. 227.
16 COM(2016) 605 final.
17 Uzasadnienie - s. 2.
18 Podobne uwagi Trybunał poczynił na przykład w odniesieniu do śródokresowego przeglądu wieloletnich ram finansowych, rozporządzenia (UE) 2015/2017 w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) oraz wniosku COM(2016) 597 w sprawie zmiany rozporządzenia EFIS.
19 Niniejsza sekcja opiera się na uwagach i zaleceniach przedstawionych w sprawozdaniu specjalnym Trybunału nr 27/2016 "Administracja w Komisji Europejskiej - przykład najlepszej praktyki?".
20 Zob. również art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1).
21 Przykłady najlepszych praktyk obejmują: roczne sprawozdania finansowe brytyjskiego Ministerstwa Pracy i Świadczeń Emerytalnych oraz roczne sprawozdania finansowe irlandzkiego Ministerstwa Ochrony Socjalnej.
22 Zob. zalecenie 2 f) w sprawozdaniu specjalnym nr 27/2016. Komisja przyjęła to zalecenie.
23 CIPFA/IFAC, "International Framework: Good Governance in the Public Sector" [Ramy międzynarodowe - dobre zarządzanie w sektorze publicznym], 2014, s. 29-30. W strukturach Komisji, Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów działają komitety odpowiedzialne za audyt, które mają różny skład i różnorodne zadania.
24 Komisja planuje obecnie powiększenie składu o dodatkowego niezależnego członka.
25 Sprawozdanie specjalne nr 27/2016, pkt 65.
26 Art. 125 rozporządzenia finansowego w obecnym brzmieniu stanowi, że "[c]elem ani skutkiem dotacji nie może być osiągnięcie zysku" (zasada niedochodowości) i że "[w] przypadku wypracowania zysku Komisja jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi Unii".
27 Uzasadnienie - s. 6.
28 Podmioty, z którymi Komisja może nawiązać współpracę opartą na większym zaufaniu w następstwie oceny ex ante bądź z uwagi na spełnienie wymogu korzystania z pewnych określonych procedur.
29 Zob. również zalecenie 1 w sprawozdaniu specjalnym nr 19/2016 pt. "Wykonywanie budżetu UE za pośrednictwem instrumentów finansowych - wnioski na przyszłość z okresu programowania 2007-2013".
30 Na przykład w: dokumencie roboczym towarzyszącym projektowi budżetu na 2017 r.; załączniku dotyczącym instrumentów finansowych towarzyszącym budżetowi na 2017 r.; rocznym sprawozdaniu z działalności dotyczącym instrumentów finansowych; sprawozdaniu Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie realizacji pomocy makrofinansowej dla państw trzecich w 2015 r.; sprawozdaniu Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie gwarancji pokrytych z budżetu ogólnego - Stan na dzień 31 grudnia 2015 r.; sprawozdaniu Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie działalności Unii Europejskiej w zakresie zaciągania i udzielania pożyczek w 2015 r.
31 Musi on zostać przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 1 września roku poprzedzającego rok, w którym budżet ma zostać wykonany.
32 "Rezerwa elastyczności" umożliwia Komisji przenoszenie na kolejny rok maksymalnie 10 % rocznych środków przeznaczonych na trzy instrumenty budżetowe (Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) i Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju na okres 2014-2020 (DCI)), tak by można je wykorzystać w celu reagowania na nieprzewidziane sytuacje.
33 "Rezerwa ujemna" umożliwia przesunięcie środków na płatności do danej linii budżetowej, zanim zidentyfikowana zostanie nadwyżka środków z innej linii.
34 Art. 125 stanowi, że "Komisja wykonuje te zasoby [.] w miarę możliwości na rzecz odnośnego państwa członkowskiego".
35 Mogą one zostać przesunięte do innej linii budżetowej tylko pod warunkiem wykorzystania ich na cel, na który zostały przeznaczone.
36 Z wyjątkiem dochodów z najmu, które są przenoszone automatycznie.
37 Opinia nr 6/2010, pkt 7 i 8.
38 Punkt 1.61 i wykres 1.6 sprawozdania rocznego za 2014 r. oraz pkt 1.47 i ryc. 1.5 i 1.6 sprawozdania rocznego za 2015 r.
39 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
40 Plany strategiczne wytyczają pięcioletnie cele Komisji i dyrekcji generalnych, na które często wpływ mają czynniki zewnętrzne. Z kolei w planach zarządzania i rocznych sprawozdaniach z działalności określane są zasoby główne działania i ich wyniki, które są pod kontrolą Komisji, a także prowadzona jest sprawozdawczość na ich temat.
41 Sprawozdanie specjalne nr 27/2016, odpowiedź Komisji do pkt 21.
42 Wszystkie te sprawozdania istniałyby nadal w ramach "zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej".
43 Pkt 2.10 sprawozdania rocznego za 2015 r., pkt 2.22 sprawozdania rocznego za 2014 r., pkt 1.50 sprawozdania rocznego za 2013 r. oraz pkt 1.59 sprawozdania rocznego za 2012 r.
44 Zob. również wytyczna IPSAS nr 1 dotycząca zalecanych praktyk "Sprawozdawczość na temat długoterminowej stabilności finansów podmiotu".
45 Opinia nr 1/2015 dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. C 52 z 13.2.2015, s. 1).
46 Objęcie zagadnienia zamówień publicznych z jednej strony rozporządzeniem finansowym, a z drugiej załącznikiem I narusza zasady i procedury dotyczące procesu decyzyjnego określone w Traktatach i wyjaśnione w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości.
47 COM(2016) 605, motyw 188.
48 Pkt 6.52 sprawozdania rocznego za 2014 r. i pkt 6.45 sprawozdania rocznego za 2015 r.
49 Podobną propozycję zgłoszono w dokumencie COM(2011) 628, na którym opierało się rozporządzenie (UE) nr 1306/2013. Propozycja ta nie została przyjęta przez prawodawcę.
50 Opinia nr 1/2012 w sprawie niektórych wniosków dotyczących rozporządzeń w sprawie wspólnej polityki rolnej na lata 2014-2020, pkt 43 i 44.
51 Sprawozdanie specjalne nr 5/2011 pt. "System płatności jednolitych (SPJ): problemy, które należy rozwiązać, aby uzyskać poprawę w zakresie należytego zarządzania finansami".
52 W sprawozdaniu specjalnym nr 19/2016 "Wykonywanie budżetu UE za pośrednictwem instrumentów finansowych - wnioski na przyszłość z okresu programowania 2007-2013" Trybunał zaleca, by Komisja ujęła "w rozporządzeniu finansowym (a następnie w rozporządzeniach sektorowych) definicję efektu mnożnikowego instrumentów finansowych mającą zastosowanie we wszystkich obszarach budżetu UE, która wprowadzi wyraźne rozróżnienie między efektem mnożnikowym wkładów prywatnych i krajowych wkładów publicznych w ramach PO lub dodatkowych prywatnych bądź publicznych wkładów kapitałowych oraz uwzględniać będzie rodzaj danego instrumentu. Definicja ta powinna wyraźnie wskazywać, w jaki sposób należy ustalać kwoty zmobilizowane przez wkłady unijne i krajowe wkłady publiczne, na przykład zgodnie z wytycznymi OECD w tym zakresie".
53 Sprawozdanie roczne za 2015 r., pkt 3.54-3.59, i sprawozdanie roczne za 2014 r., pkt 3.52 i 3.92.