Resort edukacji przygotował rozporządzenie w tej sprawie - IBE od 1 stycznia 2025 r. ma zyskać status  państwowego instytutu badawczego, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. Dzięki temu ma być lepiej przygotowany do realizacji zadań związanych zwłaszcza z opracowywaniem kierunków, w jakich ma rozwijać się edukacja.

 

Uczeń ma wiedzę i kompetencje, ale nie umie z nich skorzystać>>

 

Nowy status ułatwi realizację zadań

Nadanie z dniem 1 stycznia 2025 r. IBE statusu państwowego instytutu badawczego, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, umożliwi zlecenie mu do wykonywania w sposób ciągły szczególnie istotnych dla planowania i realizacji polityki państwa zadań, których wykonywanie jest niezbędne dla rozwoju edukacji i kultury, rozwoju gospodarczego oraz poprawy jakości życia obywateli, tj.:

  1. Prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauk społecznych i humanistycznych oraz założeń, organizacji, metodyki i efektywności systemu kształcenia, roli rodziny i innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, a także rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie, oraz przystosowanie ich wyników do upowszechnienia lub wdrożenia w praktyce.
  2. Prowadzenia reprezentatywnych i dających podstawę do ewaluacji polityki oświatowej i na rzecz uczenia się przez całe życie oraz monitorowania stanu systemu oświaty i rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie, badań dotyczących:
    • Nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych oraz pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach systemu oświaty.
    • Dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, uczniów, słuchaczy, wychowanków i innych osób uczących się oraz osób zdających egzaminy zewnętrzne.
    • Jednostek systemu oświaty oraz innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, egzaminowania oraz uczenia się przez całe życie.
  3. Ewaluacji programów i przedsięwzięć istotnych dla rozwoju systemu kształcenia i uczenia się przez całe życie.
  4. Analiz danych administracyjnych oraz danych z rynku pracy umożliwiających śledzenie losów uczniów, słuchaczy, wychowanków i absolwentów szkół i placówek działających w systemie oświaty celem oceny efektów kształcenia oraz zapotrzebowania na kwalifikacje uczniów i nauczycieli.
  5. Wsparcia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w analizie, doskonaleniu i wdrażaniu kluczowych regulacji systemu oświaty, w tym dotyczących:
    • Podstaw programowych.
    • Ramowych planów nauczania.
    • Podręczników.
    • Zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
    • Przyznawania im stypendiów.
    • Warunków kształcenia, pracy, doskonalenia i awansu zawodowego nauczycieli.
  6. Formułowania rekomendacji i wspierania ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz innych organów państwowych.