Język postępowania: portugalski(2016/C 454/34)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2016 r.)
Sąd odsyłający
Tribunal da Relação do Porto.
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: José Joaquim Neto de Sousa.
Strona pozwana: Estado Português.
Pytania prejudycjalne
Czy postanowienia dyrektyw drugiej 1 i trzeciej 2 dotyczących zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w związku z ruchem pojazdów mechanicznych sprzeciwiają się temu, aby prawo krajowe przewidywało odszkodowanie z tytułu szkód materialnych na rzecz ponoszącego winę kierowcy w przypadku śmierci jego małżonka, który towarzyszył mu w pojeździe jako pasażer [zgodnie z art. 7 ust. 3 Decreto Lei 522/85, z dnia 31 grudnia w brzmieniu nadanym przez Decreto Lei 130/94 z dnia 19 maja]?
1 Druga dyrektywa Rady (84/5/EWG) z dnia 30 grudnia 1983 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych (Dz.U. L 8 z 1984, str. 17).
2 Trzecia dyrektywa Rady (90/232/EWG) z dnia 14 maja 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych (Dz.U. L 129 z 19.5.1990, s. 33).