P7_TA(2013)0489Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 20 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych (COM(2012)0352 - C7-0179/2012 - 2012/0169(COD)) 1
(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(2016/C 436/44)
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)
[Poprawka 1]
POPRAWKI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO *
do wniosku Komisji
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 2 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 3 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Inwestorom indywidualnym, którzy rozważają dokonanie inwestycji, coraz częściej oferuje się szeroką gamę produktów inwestycyjnych różnego rodzaju. Produkty te mogą zapewniać szczególne rozwiązania inwestycyjne dostosowane do potrzeb inwestorów indywidualnych, są jednak również często złożone i trudne do zrozumienia. Obecnie informacje ujawniane inwestorom w odniesieniu do tych produktów inwestycyjnych są nieskoordynowane i często nie pomagają inwestorom indywidualnym w porównaniu różnych produktów, zrozumieniu ich charakterystyki, nie przyczyniają się też do edukacji finansowej inwestorów. W rezultacie inwestorzy indywidualni często dokonywali inwestycji obarczonych ryzykiem i kosztami, które nie zostały w pełni przez nich zrozumiane, i w związku z tym czasami ponosili nieprzewidziane straty.
(2) Udoskonalenie przepisów w sprawie przejrzystości produktów inwestycyjnych oferowanych inwestorom indywidualnym stanowi ważny środek ochrony inwestorów, a także konieczny warunek odbudowy zaufania inwestorów indywidualnych do rynku finansowego, szczególnie ważny w następstwie kryzysu finansowego. Pierwsze kroki w tym kierunku podjęto już na poziomie unijnym poprzez opracowanie systemu kluczowych informacji dla inwestorów ustanowionego w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS).
(3) Zróżnicowane przepisy, które różnią się od siebie w zależności od sektora, który oferuje produkty inwestycyjne, i krajowych przepisów w tym obszarze, tworzą nierówne warunki konkurencji między poszczególnymi produktami i kanałami dystrybucji, stanowiąc dodatkową przeszkodę dla powstania jednolitego rynku usług i produktów finansowych. Państwa członkowskie podejmują już rozbieżne i nieskoordynowane działania mające na celu wyeliminowanie niedociągnięć w środkach ochrony inwestorów, i proces ten będzie najprawdopodobniej dalej postępował. Rozbieżne podejścia do ujawniania informacji na temat produktów inwestycyjnych utrudniają rozwój równych warunków działania dla twórców różnych produktów inwestycyjnych oraz podmiotów sprzedających te produkty, zaburzając tym samym konkurencję. Sytuacja ta prowadzi również do nierównego poziomu ochrony inwestorów w Unii. Te rozbieżności stanowią przeszkodę w ustanowieniu i bezproblemowym funkcjonowaniu jednolitego rynku. W związku z tym odpowiednią podstawę prawną przedmiotowych regulacji stanowi art. 114 TFUE, interpretowany zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
(4) Aby zapobiec tym rozbieżnościom oraz ograniczyć koszty i niepewność podmiotów udostępniających produkty i prowadzących ich dystrybucję, konieczne jest ustanowienie na poziomie Unii jednolitych przepisów w zakresie przejrzystości, mających zastosowanie do wszystkich uczestników rynku produktów inwestycyjnych. Rozporządzenie jest konieczne, aby zapewnić ustanowienie wspólnego standardu dla dokumentu zawierającego kluczowe informacje w sposób na tyle jednolity, aby umożliwić harmonizację jego formatu i treści. Bezpośrednio stosowane przepisy rozporządzenia powinny zapewnić objęcie wszystkich uczestników rynku produktów inwestycyjnych tymi samymi wymogami. Powinno to również zapewnić istnienie jednolitych obowiązków w zakresie ujawniania informacji, zapobiegając rozbieżnościom w krajowych wymogach, które powstałyby w wyniku transpozycji dyrektywy. Zastosowanie rozporządzenia jest również zasadne, aby zapewnić objęcie wszystkich podmiotów sprzedających produkty inwestycyjne jednolitymi wymogami w zakresie przekazywania dokumentu zawierającego kluczowe informacje inwestorom indywidualnym.
(5) Poprawa jakości ujawnianych informacji na temat produktów inwestycyjnych ma zasadnicze znaczenie dla odbudowy zaufania inwestorów indywidualnych do rynków finansowych. Równie ważna jest jednak skuteczna regulacja procesów sprzedaży tych produktów. Niniejsze rozporządzenie stanowi uzupełnienie środków w zakresie dystrybucji (obejmujących doradztwo inwestycyjne, środki ochrony inwestorów i inne usługi sprzedaży) określonych w dyrektywie 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Jest ono również uzupełnieniem środków dotyczących dystrybucji produktów ubezpieczeniowych określonych w dyrektywie 2002/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(6) Niniejsze rozporządzanie powinno stosować się do wszystkich produktów lub bazowych inwestycji, bez względu na ich formę lub konstrukcję, które wytwarzane są przez branżę usług finansowych w celu zapewnienia inwestorom indywidualnym szans inwestycyjnych, w przypadku gdy wysokość oferowanego inwestorowi zysku uzależniona jest od wyników jednego lub większej liczby aktywów lub wartości referencyjnych ▌ . Zakresem rozporządzenia powinny być zatem objęte produkty inwestycyjne takie jak fundusze inwestycyjne i polisy ubezpieczenia na życie oraz inwestycje bazowe tych funduszy inwestycyjnych i polis ubezpieczenia na życie oraz produkty detaliczne ▌ , w tym aktywa posiadane bezpośrednio, takie jak obligacje skarbowe lub akcje oferowane publicznie lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym znajdującym się lub działającym w jednym z państw członkowskich. Strukturyzowane konfekcjonowane produkty detaliczne stanowią pośrednie ogniwo między inwestorem i rynkami w wyniku procesu "konfekcjonowania" - czyli "ubrania" lub łączenia aktywów w celu osiągnięcia innej ekspozycji na ryzyko, zapewnienia innych cech produktu lub osiągnięcia innych struktur kosztowych niż w przypadku bezpośredniego posiadania danych aktywów. Takie "konfekcjonowanie" może pozwolić inwestorom indywidualnym na realizację strategii inwestycyjnych, które w innym razie byłyby dla nich nieosiągalne lub niepraktyczne, może również jednak rodzić konieczność udostępnienia dodatkowych informacji, zwłaszcza w celu umożliwienia porównania różnych form produktów inwestycyjnych oraz zapewnienia inwestorom detalicznym możliwości zrozumienia kluczowych cech i rodzajów ryzyka związanych z detalicznymi produktami inwestycyjnymi.
(6a) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć również zastosowanie do udziałów lub jednostek uczestnictwa w spółkach celowych i spółkach holdingowych, które twórca produktu inwestycyjnego może powoływać w celu obejścia przepisów niniejszego rozporządzenia.
(6b)Konfekcjonowane produkty inwestycyjne powinny zapewniać inwestorom indywidualnym wyraźne korzyści, takie jak rozłożenie ryzyka inwestycyjnego na różne sektory gospodarki lub różne aktywa bazowe. Jednak techniki konfekcjonowania mogą być również wykorzystywane w celu nadania produktom inwestycyjnym cech, których celem jest wprowadzanie konsumenta w błąd w momencie podejmowania przezeń decyzji inwestycyjnej. Niektóre produkty o cenach promocyjnych wykorzystują tendencyjne zachowania inwestorów indywidualnych, w tym przypadku ich chęć natychmiastowego uzyskania atrakcyjnego zysku. Stosowanie nazw produktów wskazujących na większe bezpieczeństwo niż to, które jest możliwe, wykorzystuje tendencyjne zachowania konsumentów w podobny sposób, odnosząc się do ich niechęci do podejmowania ryzyka. Zatem tego rodzaju techniki konfekcjonowania wiążą się z zagrożeniem, że inwestor w dużym stopniu skupi się na natychmiastowych korzyściach finansowych, nie zdając sobie w pełni sprawy z powiązanego ryzyka, jakie może wystąpić w przyszłości. W niniejszym rozporządzeniu powinno się dążyć do unikania cech konfekcjonowania wykorzystujących tendencje inwestorów w zakresie podejmowania decyzji, aby wspierać przejrzystość oraz lepsze rozumienie ryzyka związanego z konfekcjonowanymi detalicznymi produktami inwestycyjnymi.
(7) ▌ Z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia należy wyłączyć produkty ubezpieczeniowe, które nie zapewniają szans inwestycyjnych ▌ . Ponieważ nadrzędnym celem niniejszego rozporządzenia jest zwiększenie porównywalności i zrozumiałości informacji na temat produktów inwestycyjnych oferowanych inwestorom indywidualnym, z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia wyłączone powinny być zakładowe produkty emerytalne ▌ i indywidualne produkty emerytalne, pod warunkiem że na podstawie przepisów prawa krajowego wymagany jest udział finansowy pracodawcy, a pracodawca lub pracownik nie mają możliwości wyboru dostawcy produktu emerytalnego. W zakres niniejszego rozporządzenia nie wchodzą również fundusze inwestycyjne ukierunkowane na inwestorów instytucjonalnych, ponieważ ich sprzedaż nie jest prowadzona na rzecz inwestorów indywidualnych. Zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia powinny jednak być objęte produkty inwestycyjne mające na celu gromadzenie oszczędności na potrzeby prywatnych emerytur, ponieważ często konkurują one z innymi produktami objętymi niniejszym rozporządzeniem i są w podobny sposób rozpowszechniane wśród inwestorów indywidualnych.
(8) Aby uniknąć niejasności w zakresie powiązań między obowiązkami ustanowionymi niniejszym rozporządzeniem a obowiązkami ustanowionymi dyrektywą 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 oraz dyrektywą 2009/ 138/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , należy postanowić, że dyrektywy te mają charakter uzupełniający w stosunku do niniejszego rozporządzenia. W szczególności dokument zawierający kluczowe informacje powinien, po przeglądzie niniejszego rozporządzenia, obejmować podsumowanie zawierające kluczowe informacje, o którym mowa w art. 5 ust. 2 dyrektywy 2003/71/WE.
(8a) Twórcy produktów inwestycyjnych powinni upewnić się, że produkt inwestycyjny, który konstruują, jest zgodny z profilem docelowego inwestora indywidualnego. Powinni oni zatem wprowadzić proces uprzedniego zatwierdzenia produktu, aby zadbać o to, by ich produkty inwestycyjne nie narażały inwestorów indywidualnych na zakup aktywów bazowych, których profilu ryzyka i zysku nie można łatwo zrozumieć.
(8b)Właściwe organy oraz europejskie organy nadzoru (ESA) powinny otrzymać na żądanie wszystkie informacje niezbędne do sprawdzenia treści dokumentów zawierających kluczowe informacje, oceny zgodności z niniejszym rozporządzeniem oraz zapewnienia ochrony klientów i inwestorów na rynkach finansowych. Uprawnienia Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EUNUiPPE) powinny zostać w sposób spójny dostosowane do uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych uchylającej dyrektywę nr 2004/ 39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady [MIFIR].
(9) Twórcy produktów inwestycyjnych - tacy jak zarządzający funduszami, zakłady ubezpieczeń, emitenci papierów wartościowych, instytucje kredytowe lub firmy inwestycyjne - powinni sporządzać dokument zawierający kluczowe informacje dla wytwarzanych przez siebie produktów inwestycyjnych, ponieważ to oni znają najlepiej dany produkt i są za niego odpowiedzialni. Twórcy produktów inwestycyjnych powinni udostępniać dokument zawierający kluczowe informacje osobom sprzedającym ten produkt inwestycyjny. Dokument zawierający kluczowe informacje powinien być sporządzany przez twórcę produktu inwestycyjnego, zaś załącznik (wraz z opłatami) - przez osobę dokonującą sprzedaży produktu inwestycyjnego, zanim produkt może zostać sprzedany inwestorom indywidualnym. W przypadku gdy produkt nie jest jednak sprzedawany inwestorom indywidualnym, nie ma potrzeby sporządzania dokumentu zawierającego kluczowe informacje, a w sytuacji, gdy sporządzenie tego dokumentu jest niepraktyczne dla twórcy produktu inwestycyjnego, zadanie to może zostać zlecone innym podmiotom. Jeżeli sporządzenie dokumentu zawierającego kluczowe informacje jest zlecane w całości lub częściowo osobom trzecim, twórca produktu powinien zachować ogólną odpowiedzialność za sporządzenie i treść tego dokumentu. W celu zapewnienia szerokiego upowszechnienia i dostępności dokumentów zawierających kluczowe informacje w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć możliwość publikacji tego dokumentu przez twórcę produktu inwestycyjnego za pośrednictwem wybranej przez niego strony internetowej.
(10) W celu zaspokojenia potrzeb inwestorów indywidualnych należy zadbać o to, by informacje na temat produktów inwestycyjnych były dokładne, rzetelne, jasne dla inwestorów i nie wprowadzały ich w błąd. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem określać wspólne standardy sporządzania dokumentu zawierającego kluczowe informacje, aby zapewnić jego zrozumiałość dla inwestorów indywidualnych. Zważywszy na trudności ze zrozumieniem specjalistycznej terminologii finansowej, jakie napotyka wielu inwestorów detalicznych, należy zwrócić szczególną uwagę na słownictwo i styl języka używane w dokumencie. Należy również określić przepisy dotyczące języka, w którym dokument ten powinien być sporządzany. W zrozumiały sposób należy również wyjaśnić wyliczenia ewentualnych kosztów. Ponadto inwestorzy indywidualni powinni być w stanie zrozumieć dokument zawierający kluczowe informacje sam w sobie, bez odwoływania się do innych informacji. Nie powinno to jednak wykluczać stosowania w dokumencie zawierającym kluczowe informacje wzajemnych odniesień do innych dokumentów mogących zawierać dodatkowe informacje, które mogłyby być interesujące dla niektórych inwestorów indywidualnych.
(11) Inwestorom indywidualnym należy zapewnić informacje niezbędne im do podjęcia świadomej decyzji inwestycyjnej oraz porównania różnych produktów inwestycyjnych, przy czym informacje te muszą być krótkie i zwięzłe, ponieważ w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że inwestorzy nie będą z nich korzystać. Dokument zawierający kluczowe informacje powinien zatem zawierać wyłącznie informacje o zasadniczym znaczeniu, zwłaszcza informacje dotyczące charakteru i cech produktu, w tym możliwości ewentualnej utraty kapitału, kosztów, profilu ryzyka i zysku w formie wskaźnika ogólnego, produktu oraz jego inwestycji bazowych, a także istotne informacje na temat wyników oraz pewne inne szczególne informacje, które mogą być konieczne do zrozumienia cech poszczególnych rodzajów produktów, w tym produktów przeznaczonych do wykorzystania na potrzeby planowania emerytalnego. Komisja powinna wziąć pod uwagę możliwość dostarczenia kluczowych informacji na temat profilu ryzyka odnoszącego się do obligacji skarbowych emitowanych przez państwa członkowskie przez europejską publiczną agencję ratingową, o której mowa w stanowisku Parlamentu Europejskiego przyjętym w pierwszym czytaniu w dniu 16 stycznia 2013 r. z myślą o przyjęciu rozporządzenia (UE) nr .../2013 Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych 8 .
(11a) Inwestorzy powinni być w pełni świadomi kosztów i opłat, jakie będą zawarte w ich inwestycji, nie tylko w momencie zawierania transakcji, ale przez cały okres inwestycji. Opłaty powinny być ujawnianie w pełnej wysokości, w składanym ujęciu kumulatywnym i wyrażone w wartościach pieniężnych. Koszty doradztwa należy obliczać w prostszy sposób, aby ułatwić inwestorowi zrozumienie, jakie opłaty poniesie.
(11b)EUNB, EUNUiPPE i EUNGiPW powinny opracować internetowe narzędzie do analizowania funduszy, które pozwoliłoby inwestorom obliczać ostateczną wartość podejmowanych przez nich inwestycji po uwzględnieniu opłat i kosztów.
(12) Dokument zawierający kluczowe informacje powinien być sporządzany w formacie umożliwiającym inwestorom indywidualnym porównywanie różnych produktów inwestycyjnych. Tylko staranne zaprojektowanie i sporządzenie formatu, sposobu prezentacji i treści informacji - uwzględniające zachowania i możliwości konsumentów - zapewni maksymalne zainteresowanie dokumentem zawierającym kluczowe informacje, i w ten sposób przyczyni się do edukacji finansowej, zrozumienia i wykorzystania informacji. W każdym dokumencie poszczególne punkty i nagłówki tych punktów powinny występować w tej samej kolejności. Ponadto szczegółowa treść informacji, które powinny znaleźć się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla poszczególnych produktów, oraz prezentacja tych informacji powinny być przedmiotem dalszej harmonizacji w drodze aktów delegowanych uwzględniających dotychczasowe i trwające badania nad zachowaniami konsumentów, w tym wyniki badań skuteczności różnych metod prezentacji informacji prowadzonych z udziałem konsumentów. Ponadto niektóre produkty inwestycyjne dają inwestorom indywidualnym możliwość wyboru spośród wielu bazowych instrumentów inwestycyjnych i mogą zawierać koszty i opłaty uzależnione od osobistych cech klienta, takich jak wiek lub wybrana przez niego kwota inwestycji. Produkty te należy uwzględnić przy przygotowaniu formatu dokumentu zawierającego kluczowe informacje.
(12a)Na górze dokumentu zawierającego kluczowe informacje należy umieścić oznaczenie informujące o złożoności w przypadku produktów złożonych, które uznaje się za nieodpowiednie dla inwestorów indywidualnych. Taki dodatkowy poziom przejrzystości pomoże konsumentom powziąć świadomą decyzję o podejmowanym ryzyku oraz pozwoli uniknąć niewłaściwej sprzedaży produktów.
(13) Podejmując decyzje inwestycyjne, inwestorzy indywidualni coraz częściej dążą nie tylko do osiągnięcia zysków finansowych. Często realizują oni również inne cele, takie jak cele społeczne czy związane z ochroną środowiska. Informacje na temat niefinansowych aspektów inwestycji mogą mieć również znaczenie dla osób poszukujących długoterminowych inwestycji realizowanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Informacje na temat społecznych lub środowiskowych wyników inwestycji czy też wyników w zakresie ładu korporacyjnego, do których osiągnięcia dąży twórca danego produktu inwestycyjnego, mogą być jednak trudne do porównania lub mogą być niedostępne. Dlatego też pożądana jest dalsza harmonizacja szczegółowej treści informacji na temat tego, czy - a jeżeli tak, to w jaki sposób - produkt inwestycyjny uwzględnia aspekty ochrony środowiska, aspekty społeczne lub aspekty ładu korporacyjnego.
(14) Dokument zawierający kluczowe informacje powinien wyraźnie odróżniać się od wszelkich materiałów marketingowych i zostać od nich oddzielony. Te inne dokumenty nie powinny pomniejszać jego znaczenia. Inwestor indywidualny powinien potwierdzić otrzymanie tego dokumentu.
(15) Aby zagwarantować wiarygodność informacji zawartych w dokumencie zawierającym kluczowe informacje, niniejsze rozporządzenie powinno nałożyć na twórców produktów inwestycyjnych i osoby dokonujące sprzedaży produktów inwestycyjnych wymóg aktualizacji tego dokumentu. Podmiot dostarczający lub sprzedający dokument zawierający kluczowe informacje powinien również aktualizować informacje przekazywane inwestorom indywidualnym. W tym celu w akcie delegowanym, który zostanie przyjęty przez Komisję, należy określić szczegółowe przepisy dotyczące warunków i częstotliwości dokonywania przeglądu informacji oraz zmiany dokumentu zawierającego kluczowe informacje i załącznika do niego. Dokument zawierający kluczowe informacje oraz wszystkie jego aktualizacje powinno się przekazywać właściwemu organowi.
(16) Dokumenty zawierające kluczowe informacje stanowią podstawę decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez inwestorów indywidualnych. Z tego też względu na twórcach produktów inwestycyjnych oraz osobach dokonujących sprzedaży tych produktów spoczywa ważny obowiązek wobec inwestorów indywidualnych, a mianowicie konieczność zapewnienia przestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia. Należy zatem zapewnić inwestorom indywidualnym, którzy oparli się na dokumencie zawierającym kluczowe informacje przy podjęciu decyzji inwestycyjnej, skuteczne prawo dochodzenia swoich roszczeń. Należy również zapewnić wszystkim inwestorom indywidualnym w całej Unii jednakowe prawo do dochodzenia odszkodowania z tytułu szkody, którą mogą ponieść w wyniku naruszenia przez twórców produktów inwestycyjnych wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Konieczna jest zatem harmonizacja przepisów regulujących odpowiedzialność twórców produktów inwestycyjnych. Aby zapewnić spójność należy również wprowadzić ujednolicone podejście do kar. Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić, że inwestor indywidualny powinien być w stanie pociągnąć twórcę produktu do odpowiedzialności za naruszenie przepisów tegoż rozporządzenia, w przypadku gdy strata powstała w wyniku wykorzystania dokumentu zawierającego kluczowe informacje, który wprowadzał w błąd, był niedokładny lub niezgodny z prospektem emisyjnym lub, w przypadku braku prospektu, z warunkami produktu.
(17) Ponieważ inwestorzy indywidualni zasadniczo nie mają dokładnego wglądu w procedury wewnętrzne twórców produktów inwestycyjnych, na inwestorze indywidualnym nie powinien spoczywać ciężaru dowodu. Inwestor indywidualny musi wskazać, pod jakim względem według niego dokument zawierający kluczowe informacje nie spełnia wymogów niniejszego rozporządzenia. Do podmiotu tworzącego produkt należy zatem udzielenie odpowiedzi na to zastrzeżenie.
(18) ▌ Odpowiedzialność cywilną twórcy produktu inwestycyjnego nieobjętą niniejszym rozporządzeniem ▌ powinny regulować stosowne przepisy prawa krajowego określone w oparciu o odpowiednie przepisy prawa prywatnego międzynarodowego. Ustalenia sądu właściwego do orzekania w sprawie roszczenia z tytułu odpowiedzialności cywilnej wniesionego przez inwestora indywidualnego powinno się dokonywać zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi jurysdykcji międzynarodowej.
(19) Aby inwestor indywidualny był w stanie podjąć świadomą decyzję inwestycyjną, osoby sprzedające produkty inwestycyjne powinny mieć obowiązek przekazania mu dokumentu zawierającego kluczowe informacje z należytym wyprzedzeniem przed zawarciem jakiejkolwiek transakcji. Inwestor powinien złożyć podpis - odręczny lub elektroniczny - potwierdzający, że otrzymał dokument zawierający kluczowe informacje. Wymóg ten powinien ▌ obowiązywać bez względu na miejsce lub sposób zawarcia transakcji. Osoby doradzające na temat produktów inwestycyjnych lub sprzedające produkty inwestycyjne obejmują zarówno dystrybutorów, jak i samych twórców produktów inwestycyjnych, w przypadku gdy ci ostatni decydują się na doradzanie na temat produktu lub na sprzedaż produktu bezpośrednio inwestorom indywidualnym. Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla dyrektywy 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 . W miarę możliwości inwestorom należy zapewnić czas na zastanowienie, w którym mogą podjąć decyzję o anulowaniu transakcji.
(20) Należy wprowadzić jednolite przepisy dające osobie sprzedającej produkt inwestycyjny pewną możliwość wyboru nośnika informacji, na którym dokument zawierający kluczowe informacje przekazywany jest inwestorom indywidualnym, dopuszczając wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w przypadku, gdy są one odpowiednie, mając na uwadze okoliczności transakcji. Inwestorowi indywidualnemu należy jednak zapewnić możliwość otrzymania tego dokumentu w formie papierowej. Przez wzgląd na konieczność zapewnienia konsumentom dostępu do informacji dokument zawierający kluczowe informacje powinien być zawsze udostępniany nieodpłatnie.
(21) Aby zapewnić zaufanie inwestorów indywidualnych do produktów inwestycyjnych i ogólnie do rynków finansowych, należy wprowadzić wymogi w zakresie stosownych procedur wewnętrznych zapewniających otrzymanie przez inwestorów indywidualnych merytorycznych odpowiedzi od twórcy produktu inwestycyjnego na złożone przez nich skargi.
(21a)Chociaż poprawa jakości ujawnianych informacji na temat produktów inwestycyjnych ma zasadnicze znaczenie dla odbudowy zaufania inwestorów indywidualnych do rynków finansowych, dla zapewnienia skutecznej ochrony inwestora indywidualnego równie ważne są zasady tworzenia produktu. Niedoskonałe porady udzielane przez doradców finansowych, stronniczość przy podejmowaniu decyzji oraz dowody na to, że zachowania finansowe zależą przede wszystkim od cech psychicznych stwarzają problemy, które należy rozwiązać przez ograniczenie złożoności w konfekcjonowaniu produktów inwestycyjnych.
(22) Procedury alternatywnego rozstrzygania sporów umożliwiają szybsze i mniej kosztowne rozstrzyganie sporów niż postępowania sądowe i odciążają system sądowniczy. Dlatego też twórcy produktów inwestycyjnych i osoby sprzedające te produkty powinni mieć obowiązek uczestniczenia w postępowaniach prowadzonych w oparciu o te procedury, wszczynanych przez inwestorów indywidualnych w odniesieniu do praw i obowiązków ustanowionych niniejszym rozporządzeniem, z zastrzeżeniem pewnych zabezpieczeń zgodnych z zasadą skutecznej ochrony sądowej. Procedury alternatywnego rozstrzygania sporów nie powinny zwłaszcza naruszać praw przysługujących stronom takich postępowań do wniesienia powództwa do sądu. Do sporów na mocy niniejszego rozporządzenia powinna mieć zastosowanie dyrektywa 2013/11/UE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(23) Ponieważ dokument zawierający kluczowe informacje powinien być sporządzany dla produktów inwestycyjnych przez podmioty działające w określonych sektorach rynków finansowych: sektorze bankowym, ubezpieczeniowym, sektorze papierów wartościowych oraz sektorze funduszy, kwestią najwyższej wagi jest zapewnienie harmonijnej współpracy między różnymi organami nadzorującymi twórców produktów inwestycyjnych, tak aby przy stosowaniu niniejszego rozporządzenia kierowały się one wspólnym podejściem.
(23a)Rozszerzenie uprawnień i kompetencji przyznanych Unii oraz krajowym organom nadzorczym powinno się ułatwiać poprzez zapewnienie odpowiednich zasobów kadrowych oraz środków finansowych.
(24) Zgodnie z komunikatem Komisji z grudnia 2010 r. w sprawie wzmocnienia systemów sankcji w branży usług finansowych oraz w celu zapewnienia wypełniania wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu istotne jest podejmowanie przez państwa członkowskie niezbędnych działań mających na celu zadbanie o to, by naruszenia niniejszego rozporządzenia podlegały odpowiednim sankcjom i środkom administracyjnym. W celu zapewnienia odstraszającego skutku sankcji oraz wzmocnienia ochrony inwestorów poprzez ostrzeganie ich o produktach inwestycyjnych wprowadzanych na rynek z naruszeniem niniejszego rozporządzenia informacje o nałożonych sankcjach i środkach powinny być ▌ publikowane ▌ .
(25) Aby osiągnąć cele niniejszego rozporządzenia, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do określenia szczegółów dotyczących prezentacji i formatu dokumentu zawierającego kluczowe informacje, treści informacji, które należy zawrzeć w dokumencie zawierającym kluczowe informacje, szczegółowych wymogów dotyczących momentu przekazania dokumentu zawierającego kluczowe informacje oraz jego zmiany i przeglądu. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje i badania konsumentów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(26) Komisja powinna przyjąć projekty regulacyjnych standardów technicznych, opracowanych zgodnie z art. 8 przez EUNGiPW, EUNB i EUNUiPPE i dotyczących metodyki prezentacji informacji na temat ryzyka i zysków oraz obliczania kosztów, a także kryteriów środowiskowych, społecznych lub kryteriów zarządzania, w drodze aktów delegowanych na podstawie art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz zgodnie z art. 10-14 odpowiednio rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, 1094/2010 i 1095/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 .
(27) Przetwarzanie danych osobowych prowadzone w państwach członkowskich w ramach niniejszego rozporządzenia i pod nadzorem właściwych organów reguluje dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych. Przetwarzanie danych osobowych prowadzone przez Europejskie Urzędy Nadzoru na podstawie niniejszego rozporządzenia i pod nadzorem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych reguluje rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Przetwarzanie danych osobowych prowadzone w ramach niniejszego rozporządzenia, takie jak wymiana lub przekazywanie danych osobowych przez właściwe organy, powinno każdorazowo przebiegać zgodnie z dyrektywą 95/46/WE, a każda wymiana lub każde przekazanie informacji przez Europejskie Urzędy Nadzoru powinny przebiegać zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
(28) Chociaż UCITS są produktami inwestycyjnymi w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, wprowadzenie w ostatnim czasie wymogów w zakresie kluczowych informacji dla inwestorów na podstawie dyrektywy 2009/65/WE oznacza, że za proporcjonalne należy uznać przyznanie takim UCITS przejściowego okresu wynoszącego pięć lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w którym to okresie produkty te nie podlegałyby niniejszemu rozporządzeniu. Po upływie tego okresu produkty te, w przypadku nieprzedłużenia okresu przejściowego, zostałyby objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. Takie samo odstępstwo powinno mieć również zastosowanie do funduszy niebędących UCITS, w przypadku gdy są one już na mocy prawa krajowego zobowiązane do opracowania dokumentu zawierającego kluczowe informacje według formatu i o treści określonych w art. 78-81 dyrektywy 2009/65/WE.
(29) Przegląd niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzić cztery lata od jego wejścia w życie w celu uwzględnienia zmian na rynku, takich jak pojawienie się nowych rodzajów produktów inwestycyjnych, a także zmian w innych obszarach unijnego prawa oraz doświadczeń państw członkowskich. W ramach przeglądu należy ocenić, czy wprowadzone środki przyczyniły się do lepszego zrozumienia produktów inwestycyjnych przez przeciętnych inwestorów indywidualnych, ochrony tych inwestorów i ich edukacji finansowej oraz lepszej porównywalności tych produktów. Przy okazji tego przeglądu należy również rozważyć ewentualną konieczność przedłużenia okresu przejściowego mającego zastosowanie do UCITS oraz zasadność rozpatrzenia innych wariantów regulacji UCITS. Na podstawie tego przeglądu Komisja powinna przedłożyć sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, dołączając do niego, w stosownym przypadku, wnioski ustawodawcze.
(30) W celu zapewnienia twórcom produktów inwestycyjnych i osobom sprzedającym produkty inwestycyjne wystarczająco długiego czasu na przygotowanie się do stosowania w praktyce wymogów wynikających z niniejszego rozporządzenia, wymogi te powinny zacząć obowiązywać dopiero dwa lata po wejściu niniejszego rozporządzenia w życie. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do transakcji zawartych w przeszłości.
(31) Niniejsze rozporządzenie respektuje prawa podstawowe oraz jest zgodne z zasadami wyrażonymi w szczególności w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
(32) Ponieważ cel działania, które ma zostać podjęte, a mianowicie podwyższenie poziomu ochrony inwestorów indywidualnych oraz poprawa zaufania do produktów inwestycyjnych a także naprawienie stwierdzonych niedoskonałości, w tym w przypadku transgranicznej sprzedaży tych produktów, nie może zostać w wystarczającym stopniu osiągnięty przez państwa członkowskie działające niezależnie od siebie ▌ , a zatem cel ten, przez wzgląd na jego skutki, może zostać skuteczniej osiągnięty na poziomie Unii, Unia może przyjąć stosowne środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: