Konkluzje Rady w sprawie działań następczych dotyczących unijnego kodeksu celnego.

Konkluzje Rady w sprawie działań następczych dotyczących unijnego kodeksu celnego

(2016/C 357/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2016 r.)

Rada,

UZNAJĄC, ŻE:

-
unijny kodeks celny (UKC) jest kamieniem milowym w trwającym od 1968 r. procesie tworzenia unii celnej, gdyż stanowi zasadniczą zmianę istniejących unijnych przepisów celnych służącą zapewnieniu bardziej przejrzystych procedur celnych, wyższego poziomu ochrony i bezpieczeństwa obywateli UE oraz - poprzez nowe systemy informatyczne - ściślejszej współpracy pomiędzy organami celnymi a Komisją,
-
ścisła współpraca między Komisją, Radą i Parlamentem Europejskim oraz informacje przekazane przez sektor handlu umożliwiły przyjęcie podstawowych ram prawnych UKC w dniu 9 października 2013 r.,
-
intensywne prace trwały jeszcze do niedawna i służyły zwłaszcza dopełnieniu ram prawnych za pomocą szczegółowych aktów wykonawczych i delegowanych,
-
"pakiet związany z UKC" 1 zaczął obowiązywać od dnia 1 maja 2016 r., przewidziano jednak dalsze prace w okresie przejściowym do 2020 r., by udoskonalić i w pełni wdrożyć nowe przepisy,

PODKREŚLAJĄC:

-
jak ważny jest ten okres przejściowy, by zapewnić pragmatyczne, przyjazne dla przedsiębiorstw podejście do wdrażania przepisów, w którym zasadnicze znaczenie ma konstruktywne i pomocne podejście Komisji,
-
jak istotne jest to, aby dalsze prace w tym okresie przejściowym, w szczególności w zakresie systemów informatycznych, oparte były na realistycznym planowaniu kosztów i terminów oraz by w ramach tych prac poszukiwać sposobów minimalizowania kosztów ponoszonych przez organy celne i sektor handlu, np. poprzez przyjęcie wspólnych rozwiązań informatycznych,

PODKREŚLAJĄC kluczową rolę organów celnych w odniesieniu do przepływu towarów między państwami członkowskimi UE, w szczególności, jak określono w UKC, w zakresie ochrony dochodów, bezpieczeństwa i ochrony obywateli UE, w zwalczaniu nadużyć oraz zachowywaniu należytej równowagi pomiędzy kontrolami a ułatwianiem legalnej wymiany handlowej,

PODKREŚLAJĄC POTRZEBĘ:

-
spoglądania w przyszłość i kontynuowania prac nad dalszą modernizacją "pakietu związanego z UKC" - aby skutecznie radzić sobie z ciągle ewoluującym otoczeniem, w którym funkcjonują organy celne; obejmuje to zmiany w technologiach informatycznych, zarządzaniu zintegrowanym łańcuchem dostaw, przepływach handlowych, handlu elektronicznym, bezpieczeństwie i ochronie,
-
kontynuowania prac, które skutecznie odzwierciedlają wkład i potrzeby organów celnych i sektora handlu oraz uwzględniają potrzeby MŚP,
-
kontynuowania prac na rzecz dalszych ułatwień i uproszczeń w handlu,
-
kontynuowania prac w oparciu o jasne i realistyczne określenie kosztów i terminów wdrażania nowych przepisów przez państwa członkowskie i sektor handlu,

ZACHĘCA, BY KOMISJA ORAZ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:

-
kontynuowały prace, dzięki którym "pakiet związany z UKC" pozostanie aktualny, tj. nowoczesny, elastyczny i zdolny do sprostania wyzwaniom stojącym przed organami celnymi. Obejmuje to w szczególności:
-
dalsze prace nad skutecznymi uproszczeniami i modernizacją, takimi jak odprawa scentralizowana i samoobsługa celna, a także nowoczesne podejście np. do systemu jednego okienka oraz współpracy między organami celnymi a organami rządowymi biorącymi udział w przepływie towarów między państwami członkowskimi UE,
-
zwiększanie korzyści dla upoważnionych przedsiębiorców,
-
zapewnienie najlepszego dostosowania przepisów i procedur w dziedzinie cła i innych obszarów polityki, w tym efektywne i skuteczne zarządzanie ryzykiem na całym obszarze celnym,
-
poprawę przejrzystości w opracowywaniu systemów informatycznych, w szczególności pod względem planowania, poprzez wynajdowanie elastycznych metod podejścia, sposobów finansowania i racjonalizacji kosztów,
-
zamieszczenie w podstawowym tekście ustawodawczym precyzyjnych przepisów oraz wspólne podejście do stosowania aktów delegowanych, aktów wykonawczych i wskazówek. Wskazówki powinny opierać się na optymalnych rozwiązaniach, by były pomocne państwom członkowskim w procesie wdrażania, i nie mogą przekroczyć limitów określonych w przepisach,
-
propagowanie wykorzystywania przepisów opartych na UKC, np. w umowach o wolnym handlu i instrumentach Światowej Organizacji Celnej,
-
przy rozważaniu dalszych prac należy zwrócić uwagę na:
-
zapewnienie właściwej równowagi pomiędzy kontrolą a ułatwieniami dla legalnego handlu ze strony państw członkowskich, a zwłaszcza ze strony Komisji, przy opracowywaniu nowych wniosków ustawodawczych,
-
zapewnienie zwrócenia należytej uwagi na realistyczne ramy czasowe, koszty i skutki dla urzędów celnych i sektora handlu, w oparciu o kompleksowe uzasadnienia biznesowe oraz, w miarę możliwości, projekty pilotażowe,
-
zapewnienie udziału sektora handlu w odpowiednim czasie i w optymalnym zakresie,
-
przepisy o ochronie danych oraz odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich,
-
kontynuowały w sposób proaktywny współpracę w strategicznych kwestiach na szczeblu Rady, aby uzyskać jak największe korzyści z polizbońskich ram instytucjonalnych. Ma to nadal kapitalne znaczenie dla zapewnienia faktycznej unii celnej,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI o zapewnienie na szczeblu Rady regularnej i odpowiedniej sprawozdawczości odnośnie do postępów oraz odnośnie do planowania dalszej modernizacji "pakietu związanego z UKC", z uwzględnieniem sprawozdawczości już przewidzianej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r., rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. oraz decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.357.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie działań następczych dotyczących unijnego kodeksu celnego.
Data aktu: 29/09/2016
Data ogłoszenia: 29/09/2016