Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N)
Pomoc na restrukturyzację grupy Areva

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 301/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 2016 r.)

Pismem z dnia 19 lipca 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

[TEKST STRESZCZENIA]

Grupa Areva bezpośrednio lub pośrednio stanowi własność państwa francuskiego w 86,5 %. Grupa ta prowadzi działalność w dwóch głównych segmentach łańcucha wartości sektora jądrowego: (i) cykl związany z paliwem jądrowym (wydobycie, wzbogacanie, recykling, gospodarowanie odpadami, logistyka); oraz (ii) reaktory i usługi pokrewne, poprzez swoją spółkę zależną "Areva NP".

Areva przechodzi obecnie poważne trudności finansowe: rok 2015 był piątym rokiem z rzędu, w którym grupa odnotowała stratę - ujemny wynik netto wyniósł 2,0 mld EUR. Wynika to głównie z pogorszenia warunków rynkowych w następstwie awarii w Fukushimie oraz z poważnych strat wynikających z kilku dużych projektów inwestycyjnych, na przykład w Olkiluoto ("OL3" Finlandia), gdzie Areva buduje nowe reaktory o innowacyjnej konstrukcji.

Władze francuskie zgłosiły plan restrukturyzacji, który ma na celu przywrócenie długoterminowej rentowności grupy poprzez zastrzyki kapitałowe oraz skupienie działalności grupy na cyklu związanym z paliwem jądrowym.

Plan ten obejmuje w szczególności:

-
sprzedaż grupie EDF (i ewentualnym dalszym inwestorom) większościowego udziału w Areva NP, przy czym Areva zachowałaby jedynie mniejszościowy udział. Aby umożliwić sprzedaż nierentownego projektu OL3, ma on zostać oddzielony od innych przedsiębiorstw oraz zostać włączony do holdingu grupy. Sprzedaż ta pozostaje jednak uzależniona od pomyślnego ukończenia pewnych testów bezpieczeństwa dotyczących innego projektu nowego reaktora we Francji (Flamanville). Ostateczne wyniki tych badań nie zostaną ogłoszone przed rokiem 2017,
-
wydzielenie działalności związanej z cyklem paliwowym i przeniesienie jej do nowego podmiotu "nowa Areva", który miałby zostać dokapitalizowany częściowo przez państwo francuskie, a częściowo przez potencjalne podmioty trzecie,
-
dokapitalizowanie przez państwo francuskie spółki Areva SA (obecnej spółki holdingowej grupy), która przejęłaby część nadmiernych pasywów (takich jak OL3), natomiast reszta grupy zostałaby albo sprzedana albo wydzielona.

Łączny wkład państwa francuskiego w obie wspomniane operacje dokapitalizowania wyniósłby 4 mld EUR.

Komisja zgadza się z władzami francuskimi i uważa, że wspomniane dwie operacje należy wspólnie uznać za pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE:

-
można je przypisać Francji i wiążą się z użyciem zasobów państwowych,
-
biorąc pod uwagę, że przedmiotowe środki są środkami ad hoc przeznaczonymi wyłącznie dla grupy Areva, mają one charakter selektywny,
-
środki stanowią korzyść dla grupy Areva, ponieważ żaden prywatny inwestor nie zgodziłby się na dokapitalizowanie grupy w jej obecnej sytuacji finansowej,
-
planowana restrukturyzacja wywiera zatem wpływ na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja uważa, że wspomniana pomoc w wysokości 4 mld euro powinna zostać oceniona w świetle wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 (zwanych dalej "wytycznymi"). Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc spełnia wszystkie warunki zgodności określone w wytycznych. W szczególności:

-
Komisja ma wątpliwości co do niektórych założeń, na których opiera się plan przywrócenia długoterminowej rentowności opracowany przez grupę. Po pierwsze, biznesplan nowej Arevy nie odzwierciedla potencjalnego negatywnego wpływu podzielenia grupy - pod względem utraty synergii - na pozycję konkurencyjną tego nowego przedsiębiorstwa na jej rynkach po restrukturyzacji. Po drugie, główne czynniki ryzyka dla zrestrukturyzowanego podmiotu nie zostały wyraźnie zidentyfikowane ani zhierarchizowane w oparciu o odpowiednią analizę wrażliwości. Po trzecie, nie jest jasne, czy nowa Areva byłaby w stanie uzyskać wystarczającą płynność w przypadku najgorszego scenariusza. Po czwarte, koszty wydzielenia OL3 nie wydają się pewne na obecnym etapie.
-
Komisja ma również wątpliwości dotyczące poziomu wkładu własnego Arevy w koszty restrukturyzacji. Niektóre istotne elementy wkładu własnego nie wydają się być realne i rzeczywiste, np. przychody ze sprzedaży spółki Areva NP lub wkład podmiotów trzecich w podwyższenie kapitału nowej Arevy.
-
Wreszcie Komisja ma też wątpliwości co do stosowności proponowanych przez władze francuskie środków mających na celu ograniczenie zakłócenia konkurencji spowodowanego przez pomoc. W szczególności Komisja kwestionuje założenie władz francuskich, zgodnie z którym zbycie spółki Areva NP miałoby niekorzystny wpływ na pozycję konkurencyjną Arevy na jej rynkach po restrukturyzacji. Wątpliwości Komisji wynikają głównie z faktu, że Areva negocjowała umowę o partnerstwie strategicznym z EDF mającą na celu odbudowę synergii, które mogą zostać utracone poprzez częściowe podzielenie grupy.

[PISMO]

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.301.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/08/2016
Data ogłoszenia: 19/08/2016