Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N)
Pomoc na restrukturyzację grupy Areva

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 301/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 2016 r.)

Pismem z dnia 19 lipca 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

[TEKST STRESZCZENIA]

Grupa Areva bezpośrednio lub pośrednio stanowi własność państwa francuskiego w 86,5 %. Grupa ta prowadzi działalność w dwóch głównych segmentach łańcucha wartości sektora jądrowego: (i) cykl związany z paliwem jądrowym (wydobycie, wzbogacanie, recykling, gospodarowanie odpadami, logistyka); oraz (ii) reaktory i usługi pokrewne, poprzez swoją spółkę zależną "Areva NP".

Areva przechodzi obecnie poważne trudności finansowe: rok 2015 był piątym rokiem z rzędu, w którym grupa odnotowała stratę - ujemny wynik netto wyniósł 2,0 mld EUR. Wynika to głównie z pogorszenia warunków rynkowych w następstwie awarii w Fukushimie oraz z poważnych strat wynikających z kilku dużych projektów inwestycyjnych, na przykład w Olkiluoto ("OL3" Finlandia), gdzie Areva buduje nowe reaktory o innowacyjnej konstrukcji.

Władze francuskie zgłosiły plan restrukturyzacji, który ma na celu przywrócenie długoterminowej rentowności grupy poprzez zastrzyki kapitałowe oraz skupienie działalności grupy na cyklu związanym z paliwem jądrowym.

Plan ten obejmuje w szczególności:

-
sprzedaż grupie EDF (i ewentualnym dalszym inwestorom) większościowego udziału w Areva NP, przy czym Areva zachowałaby jedynie mniejszościowy udział. Aby umożliwić sprzedaż nierentownego projektu OL3, ma on zostać oddzielony od innych przedsiębiorstw oraz zostać włączony do holdingu grupy. Sprzedaż ta pozostaje jednak uzależniona od pomyślnego ukończenia pewnych testów bezpieczeństwa dotyczących innego projektu nowego reaktora we Francji (Flamanville). Ostateczne wyniki tych badań nie zostaną ogłoszone przed rokiem 2017,
-
wydzielenie działalności związanej z cyklem paliwowym i przeniesienie jej do nowego podmiotu "nowa Areva", który miałby zostać dokapitalizowany częściowo przez państwo francuskie, a częściowo przez potencjalne podmioty trzecie,
-
dokapitalizowanie przez państwo francuskie spółki Areva SA (obecnej spółki holdingowej grupy), która przejęłaby część nadmiernych pasywów (takich jak OL3), natomiast reszta grupy zostałaby albo sprzedana albo wydzielona.

Łączny wkład państwa francuskiego w obie wspomniane operacje dokapitalizowania wyniósłby 4 mld EUR.

Komisja zgadza się z władzami francuskimi i uważa, że wspomniane dwie operacje należy wspólnie uznać za pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE:

-
można je przypisać Francji i wiążą się z użyciem zasobów państwowych,
-
biorąc pod uwagę, że przedmiotowe środki są środkami ad hoc przeznaczonymi wyłącznie dla grupy Areva, mają one charakter selektywny,
-
środki stanowią korzyść dla grupy Areva, ponieważ żaden prywatny inwestor nie zgodziłby się na dokapitalizowanie grupy w jej obecnej sytuacji finansowej,
-
planowana restrukturyzacja wywiera zatem wpływ na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja uważa, że wspomniana pomoc w wysokości 4 mld euro powinna zostać oceniona w świetle wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 (zwanych dalej "wytycznymi"). Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc spełnia wszystkie warunki zgodności określone w wytycznych. W szczególności:

-
Komisja ma wątpliwości co do niektórych założeń, na których opiera się plan przywrócenia długoterminowej rentowności opracowany przez grupę. Po pierwsze, biznesplan nowej Arevy nie odzwierciedla potencjalnego negatywnego wpływu podzielenia grupy - pod względem utraty synergii - na pozycję konkurencyjną tego nowego przedsiębiorstwa na jej rynkach po restrukturyzacji. Po drugie, główne czynniki ryzyka dla zrestrukturyzowanego podmiotu nie zostały wyraźnie zidentyfikowane ani zhierarchizowane w oparciu o odpowiednią analizę wrażliwości. Po trzecie, nie jest jasne, czy nowa Areva byłaby w stanie uzyskać wystarczającą płynność w przypadku najgorszego scenariusza. Po czwarte, koszty wydzielenia OL3 nie wydają się pewne na obecnym etapie.
-
Komisja ma również wątpliwości dotyczące poziomu wkładu własnego Arevy w koszty restrukturyzacji. Niektóre istotne elementy wkładu własnego nie wydają się być realne i rzeczywiste, np. przychody ze sprzedaży spółki Areva NP lub wkład podmiotów trzecich w podwyższenie kapitału nowej Arevy.
-
Wreszcie Komisja ma też wątpliwości co do stosowności proponowanych przez władze francuskie środków mających na celu ograniczenie zakłócenia konkurencji spowodowanego przez pomoc. W szczególności Komisja kwestionuje założenie władz francuskich, zgodnie z którym zbycie spółki Areva NP miałoby niekorzystny wpływ na pozycję konkurencyjną Arevy na jej rynkach po restrukturyzacji. Wątpliwości Komisji wynikają głównie z faktu, że Areva negocjowała umowę o partnerstwie strategicznym z EDF mającą na celu odbudowę synergii, które mogą zostać utracone poprzez częściowe podzielenie grupy.

[PISMO]

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.301.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/08/2016
Data ogłoszenia: 19/08/2016