Zarządzenie zmienia brzmienie dotychczas funkcjonującej regulacji. Po zmianach zmieniane przepisy wyraźnie wskażą, że oddział NFZ może żądać:

  1. dokumentów potwierdzających kwalifikacje i staż pracy osób wymienionych w wykazie personelu określonym w formularzu wniosku (oryginał lub odwzorowanie cyfrowe);
  2. dokumentów potwierdzających prawo do korzystania z lokalu jako miejsca udzielania świadczeń (oryginał lub odwzorowanie cyfrowe);
  3. przedstawienia do wglądu oryginału dokumentu w przypadku, gdy kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej zgodności z oryginałem. 

Wprowadzono postać elektroniczną wniosków na realizację świadczeń. Zespoły ds. oceny wniosków przedmiotowych mogą wnioskować o dostarczenie dokumentów w formie oryginału lub odwzorowania cyfrowego tylko w przypadkach, gdy kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej zgodności z oryginałem.

Wniosek elektroniczny zamiast papierologii

Jak argumentuje NFZ, zmiany mają na celu doprecyzowanie przepisów i wprowadzenie ułatwień dla wnioskujących i pracowników funduszu. Jednym z udogodnień jest odstąpienie od konieczności dołączania skanów potwierdzających kwalifikacje i staż pracy pracowników, a także prawo do lokalu na rzecz składanych przez wnioskujących oświadczeń.

Nowelizacja dotyczy też zmiany numeru rachunku bankowego. Usunięto obowiązek składania przez świadczeniodawcę wniosku w sprawie zmiany rachunku bankowego również w formie pisemnej. Po zmianach świadczeniodawca może złożyć wniosek w formie elektronicznej poprzez portal NFZ. Wzór stanowi załącznik nr 3 do umowy.

Czytaj również: Na koncie Funduszu Medycznego 6,5 mld zł - ale nie dla NFZ