(2015/C 172/03)(Dz.U.UE C z dnia 27 maja 2015 r.)
RADA UE I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,
PRZYPOMINAJĄC O POLITYCZNYM TLE PRZEDMIOTOWEJ KWESTII PRZEDSTAWIONYM W ZAŁĄCZNIKU, A ZWŁASZCZA O TYM, CO NASTĘPUJE:
UZNAJĄ, ŻE:
PODKREŚLAJĄ, ŻE:
W TYM KONTEKŚCIE ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UE, BY Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:
ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO, BY ROZWAŻYŁ:
1 Dok. 16559/14.
2 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 12.
3 Dz.U. C 168 z 20.7.2006, s. 1.
4 Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
5 "Sport powszechny" ("sport na poziomie najbliższym obywatelowi") oznacza sport w formie zorganizowanej, uprawiany na poziomie lokalnym przez amatorów oraz sport dla wszystkich. Źródło: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50).
6 Różne agencje i organizacje w różny sposób nazywają te umiejętności: określają je np. mianem "kompetencji kluczowych" lub "umiejętności miękkich", "umiejętności transferowalnych" lub "umiejętności podstawowych", "podstawowych umiejętności zawodowych" lub "podstawowych umiejętności niezbędnych do znalezienia zatrudnienia". Według glosariusza Europejskiej Sieci Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego umiejętności przekrojowe są umiejętnościami istotnymi dla prac i zawodów innych niż te, które dana osoba właśnie wykonuje lub niedawno wykonywała. Umiejętności te mogły zostać również nabyte w okolicznościach innych niż praca lub w ramach aktywności w czasie wolnym lub też w drodze uczestnictwa w kształceniu lub szkoleniu. Generalnie są to umiejętności, które nabyto w określonym kontekście lub w celu poradzenia sobie w konkretnej sytuacji/w przypadku konkretnego problemu i które mogą zostać przeniesione do innego kontekstu.
7 COM/2012/669 final.
8 Definicja: "uczenie się pozaformalne" oznacza uczenie się, które odbywa się poprzez zaplanowane działania (w postaci celów i czasu przeznaczonego na naukę), w którym obecna jest pewna forma wsparcia (na przykład relacja uczeń-nauczyciel), a które nie jest częścią formalnego systemu kształcenia i szkolenia. Źródło: Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50
9 Definicja: "uczenie się nieformalne" oznacza uczenie się wynikające z codziennych działań związanych z pracą, rodziną lub czasem wolnym, które nie jest zorganizowane ani ustrukturyzowane poprzez cele, czas uczenia się ani wsparcie w uczeniu się; z perspektywy uczącego się może być ono niezamierzone. Źródło: Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50
10 Jeśli chodzi o nabywanie umiejętności poza kształceniem formalnym, z badań wynika, że 52 % Europejczyków ocenia, że nabywanie umiejętności (np. rozwiązywania problemów, współpracy z innymi itd.), które mogą zostać później wykorzystane w innych sektorach, jest w takich okolicznościach możliwe. Źródło: Eurobarometr - specjalne badanie 417 (2014) "European area of skills and qualifications" (Europejski obszar umiejętności i kwalifikacji), s. 12.
11 W drugim kwartale 2014 r. w UE-28 bezrobotnych było ponad 5 mln młodych ludzi (w wieku poniżej 25 lat). Stanowi to stopę bezrobocia równą 21,7 %, przy czym stopa NEET (młodzież niekształcąca się, niepracująca ani nieszkoląca się) wynosiła 13 %. Źródło: Eurostat
12 Atrakcyjne dla młodych ludzi nowe formy sportów to na przykład: uliczna piłka nożna, gimnastyka uliczna i parkour, jazda na deskorolce i longboarding, akrobacyjna jazda na rolkach, koszykówka uliczna i taniec uliczny.
13 Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10.
14 Europejskie wytyczne w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. Cedefop (2009).
15 Dz.U. C 326 z 3.12.2010, s. 5.
16 Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 24.
17 Dz.U. C 64 z 5.3.2013, s. 5.
18 Dz.U. C 32 z 4.2.2014, s. 2.