Konkluzje - Skuteczne i innowacyjne kształcenie i szkolenie służące inwestowaniu w umiejętności - wspieranie europejskiego semestru 2014.

Konkluzje Rady - Skuteczne i innowacyjne kształcenie i szkolenie służące inwestowaniu w umiejętności 1 - wspieranie europejskiego semestru 2014

(2014/C 62/05)

(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

W KONTEKŚCIE:

artykułu 165 i 166 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
strategii "Europa 2020" oraz
konkluzji Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") 2 ,

UWZGLĘDNIAJĄC:

zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 3 ,
konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2012 r. pt. "Kształcenie i szkolenie a strategia »Europa 2020« 4 - rola kształcenia i szkolenia w naprawie gospodarczej, we wzroście gospodarczym oraz w pobudzaniu zatrudnienia",
zalecenie Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 5 ,
konkluzje Rady z dnia 15 lutego 2013 r. w sprawie inwestowania w kształcenie i szkolenie 6 - odpowiedź na komunikat pt. "Nowe podejście do edukacji: inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych" oraz na roczną analizę wzrostu gospodarczego 2013,
zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. 7 w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży,
oświadczenie Rady przyjęte w dniu 15 października 2013 r. pt. "Europejski sojusz na rzecz przygotowania zawodowego" 8 ,
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu 9 ,

ORAZ W ODPOWIEDZI NA:

roczną analizę wzrostu gospodarczego na 2014 r. 10 oraz
komunikat Komisji pt. "Działania na rzecz otwartej edukacji: innowacyjne nauczanie i uczenie się dla wszystkich dzięki nowym technologiom i otwartym zasobom edukacyjnym" 11 ,

UZNAJE, ŻE:

1.
kształcenie i szkolenie mają do odegrania strategiczną rolę we wspieraniu odbudowy gospodarczej w Europie. Mimo znacznych postępów w realizacji wymiernego celu edukacyjnego wyznaczonego w strategii "Europa 2020" 12 wciąż pozostaje wiele do zrobienia, by zniwelować skutki kryzysu i zaradzić problemom strukturalnym leżącym u jego podstaw;
2.
z najnowszych danych wynika, że wspomniane problemy strukturalne są częściowo związane z brakiem stosownych umiejętności, a zatem stanowią wyzwanie dla naszych systemów kształcenia i szkolenia;
3.
co piąta osoba w wieku produkcyjnym w UE ma niski poziom umiejętności w zakresie czytania, pisania i liczenia, przez co ma ograniczone szanse na zatrudnienie; wśród uczniów zaś mimo pewnej poprawy w zakresie umiejętności podstawowych wciąż wysoki jest odsetek osób słabo radzących sobie z matematyką 13 ;
4.
choć prognozy wskazują, że w przyszłości prawie wszystkie zawody będą wymagały co najmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, wielu uczniów wciąż nie ma dostępu do technologii i treści cyfrowych niezbędnych do ich nabycia. Duża liczba dorosłych w ogóle nie dysponuje umiejętnościami cyfrowymi,

PODKREŚLA, ŻE:

1.
należy pilnie zająć się zasadniczymi wyzwaniami, którymi są bezrobocie młodzieży oraz nieodpowiednie poziomy umiejętności. Kształcenie i szkolenie, poza zasadniczą rolą, jaką odgrywają w sprzyjaniu spójności społecznej i aktywności obywatelskiej, znacznie przyczyniają się do generowania inteligentnego, trwałego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu, do podnoszenia poziomu konkurencyjności i zatrudnialności, a także do zwiększania wydajności i innowacyjności;
2.
choć uznaje starania już podejmowane w celu sprostania tym wyzwaniom, UE i państwa członkowskie powinny zintensyfikować wysiłki na rzecz poprawy kształcenia i szkolenia i dalej inwestować w efektywność i wysoką jakość tego sektora;
3.
przyszły przegląd strategii "Europa 2020" oraz zbliżający się śródokresowy przegląd ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") powinny stanowić okazję do wzmocnienia strategicznej roli kształcenia i szkolenia w ramach europejskiego semestru,

W CELU LEPSZEGO WYEKSPONOWANIA KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO SEMESTRU 2014 POSTANAWIA SKUPIĆ SIĘ NA:

1.
jak największym ułatwianiu - zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim - długoterminowego inwestowania w modernizację kształcenia i szkolenia oraz w rozwijanie umiejętności przy równoczesnym większym nacisku na efektywność i jakość inwestycji edukacyjnych;
2.
wyposażaniu osób w każdym wieku w lepsze i adekwatniejsze umiejętności, zwłaszcza poprzez wzmocnienie uczenia się przez całe życie oraz promowanie równych szans dostępu do dobrego jakościowo kształcenia i szkolenia, w tym dla osób uczących się ze środowisk defaworyzowanych;
3.
ułatwianiu przechodzenia z etapu kształcenia i szkolenia do etapu pracy, zwłaszcza poprzez promowanie uczenia się poprzez praktykę w miejscu pracy oraz w stosownym przypadku zwiększanie oferty dobrych jakościowo staży lub dobrego jakościowo przygotowania zawodowego;
4.
kontynuowaniu - we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi stronami - unowocześniania i ulepszania metod edukacyjnych na podstawie wyników najnowszych badań oraz pełnym wykorzystywaniu możliwości, jakie daje cyfrowe uczenie się, w tym - stosownie do warunków krajowych - poprzez:
a)
wspieranie instytucji edukacyjnych w doskonaleniu ich potencjału - a w stosownym przypadku inwestowanie w infrastrukturę informacyjno-komunikacyjną - tak by wykorzystać potencjał nowych technologii i treści cyfrowych, w tym masowych otwartych kursów on-line;
b)
promowanie większej różnorodności doświadczeń edukacyjnych, łączących bezpośrednie i cyfrowe metody uczenia się;
c)
zachęcanie, by w ramach kształcenia nauczycieli i ich doskonalenia zawodowego zbadać możliwości wykorzystania metod dydaktycznych wspieranych cyfrowo,

Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY STOSOWNIE DO WARUNKÓW KRAJOWYCH:

1.
kontynuowały starania, by zwiększyć nabywanie kompetencji kluczowych i zmniejszyć odsetek uczniów osiągających słabe wyniki;
2.
promowały nabywanie umiejętności podstawowych oraz przyjmowanie środków z zakresu przekwalifikowywania się i doskonalenia umiejętności poprzez wzmocnione uczenie się przez całe życie - ze szczególnym uwzględnieniem osób nisko wykwalifikowanych;
3.
przyjęły skuteczną, powszechną politykę kształcenia i szkolenia, należycie uwzględniającą potrzeby osób ze środowisk defaworyzowanych;
4.
zachęciły szeroko rozumiane zainteresowane strony do opartej na faktach debaty nad zapewnieniem i ochroną trwałych i skutecznych metod finansowania kształcenia i szkolenia;
5.
podjęły stosowne działania w reakcji na kluczowe przesłania z zakresu kształcenia i szkolenia zawarte w oświadczeniu Rady w sprawie europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego oraz w zaleceniu Rady w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży;
6.
zbadały, w jaki sposób instrumenty przejrzystości i uznawania wykorzystywane w kształceniu formalnym można stosować w nowych formach uczenia się, w tym w walidowaniu umiejętności nabytych za pomocą dobrego jakościowo uczenia się on-line;
7.
wspierały instytucje kształcenia i szkolenia w wykorzystywaniu potencjału nowych technologii i treści cyfrowych w celu uzupełnienia tradycyjnych podejść edukacyjnych i zaspokojenia potrzeb szerokiego spektrum osób uczących się, w tym osób ze środowisk defaworyzowanych;
8.
wspierały nauczycieli i liderów edukacyjnych w nabywaniu umiejętności cyfrowych na wysokim poziomie i stosowaniu innowacyjnych praktyk dydaktycznych, np. poprzez elastyczne szkolenia, systemy zachęt oraz uaktualnione programy kształcenia nauczycieli;
9.
w pełni wykorzystały instrumenty finansowe nowej generacji, zwłaszcza program Erasmus+ oraz europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, by stawić czoła wyżej wspomnianym wyzwaniom w dziedzinie kształcenia i szkolenia;
10.
starały się ułatwić inwestowanie w kształcenie i szkolenie jako sektory sprzyjające wzrostowi, a jednocześnie uwzględniały odnoszące się do kształcenia i szkolenia aspekty zaleceń kierowanych do poszczególnych krajów w ramach strategii "Europa 2020",

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY:

1.
wzmocniły rolę kształcenia i szkolenia w unijnej agendzie wzrostu i zatrudnienia, efektywniej i skuteczniej korzystając z inwestycji w celu podnoszenia poziomu umiejętności, poprawy efektów uczenia się, a także radzenia sobie z niedoborem umiejętności;
2.
zachęcały twórców treści edukacyjnych do tworzenia partnerstw na szczeblu krajowym i europejskim, po to by zwiększać ofertę dobrych jakościowo otwartych zasobów edukacyjnych i innych cyfrowych materiałów edukacyjnych w różnych językach, z należytym uwzględnieniem kwestii praw autorskich i licencji;
3.
w dalszym ciągu korzystały z platformy eTwinning i wykorzystały nowy portal Open Education Europa jako punkt referencyjny dla istniejących otwartych zasobów edukacyjnych opracowanych w UE;
4.
kontynuowały tematykę podjętą podczas debaty orientacyjnej na forum Rady w listopadzie 2013 r., organizując szczyt poświęcony wyzwaniom związanym z nowymi technologiami i otwartymi zasobami edukacyjnymi, zwłaszcza jeżeli chodzi o zapewnianie jakości oraz ocenianie i poświadczanie umiejętności nabytych za pomocą nowych sposobów uczenia się;
5.
zwiększyły wartość dodaną i zoptymalizowały skuteczność strategicznych ram "ET 2020" oraz stosowanych w tym kontekście metod zarządzania i pracy, zwłaszcza w następujący sposób:
a)
w dalszym ciągu rozwijając współpracę między specjalistami z dziedziny edukacji i zatrudnienia;
b)
dopilnowując, by otwarta metoda koordynacji, w tym grupy robocze "ET 2020" 14 , skutecznie pomagały w podejmowaniu działań w reakcji na zidentyfikowane wyzwania;
c)
kontynuując dobrowolne wzajemne przeglądy na wysokim szczeblu w ramach istniejących struktur otwartej metody koordynacji, poświęcone odnoszącym się do kształcenia i szkolenia aspektom zaleceń dla poszczególnych krajów;
d)
korzystając ze śródokresowego przeglądu ram "ET 2020" jako pomocy w przygotowaniu kolejnego wspólnego sprawozdania o bardziej perspektywicznym charakterze, wskazującego kluczowe dziedziny priorytetowe i konkretną problematykę przyszłych prac;
e)
optymalizując, redukując i upraszczając struktury służące sprawozdawczości z zakresu kształcenia i szkolenia, aby zapobiec powielaniu działań,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

1.
zestawiła dane i opracowała analizę na temat ekonomicznych i społecznych skutków i korzyści, jakie niesie edukacja, tak by analiza ta mogła posłużyć za podstawę do przyszłej debaty na forum Rady;
2.
promowała otwartą debatę publiczną - w kontekście konsultacji w sprawie europejskiego obszaru umiejętności i kwalifikacji - na temat wpływu nowych technologii i treści cyfrowych na obecne praktyki oraz instrumenty i polityki UE, w tym na kwestie takie, jak zapewnianie jakości, ocena i certyfikacja.
1 Do celów niniejszych konkluzji termin "umiejętności" ma znaczenie ogólne, zgodne z definicją z załącznika I do zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz.U. C 111 z 6.5.2008, s. 4).
2 Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 2.
3 Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10.
4 Dz.U. C 393 z 19.12.2012, s. 5.
5 Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
6 Dz.U. C 64 z 5.3.2013, s. 5.
7 Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1.
8 Dok. 14986/13.
9 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50.
10 Dok. 15803/13 + ADD 1.
11 Dok. 14116/13 + ADD 1.
12 Zgodnie z Monitorem Kształcenia i Szkolenia 2013.
13 Dane według OECD: badanie umiejętności dorosłych PIAAC z 2013 roku (międzynarodowe badanie kompetencji osób dorosłych) oraz badanie umiejętności w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych wśród 15-latków PISA z 2012 roku (Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów).

Uwaga: należy zapewnić wszystkim państwom członkowskim prawo uczestnictwa w pracach tej organizacji.

14 Uwaga wyjaśniająca: wspomniane grupy robocze - ustanowione przez Komisję w ramach programu prac "Edukacja i szkolenie 2010" w celu realizowania otwartej metody koordynacji w dziedzinie kształcenia i szkolenia - stanowią forum wymiany sprawdzonych rozwiązań w tej dziedzinie. Gromadzą one - na zasadzie dobrowolności - ekspertów z państw członkowskich i w swojej obecnej formie zajmują się sześcioma kluczowymi obszarami: oświatą, szkolnictwem wyższym, kształceniem i szkoleniem zawodowym, uczeniem się dorosłych, kompetencjami przekrojowymi oraz uczeniem się cyfrowym.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.62.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje - Skuteczne i innowacyjne kształcenie i szkolenie służące inwestowaniu w umiejętności - wspieranie europejskiego semestru 2014.
Data aktu: 04/03/2014
Data ogłoszenia: 04/03/2014