Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania oraz zmiany dyrektywy 2013/34/UE w zakresie określonych elementów oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania oraz zmiany dyrektywy 2013/34/UE w zakresie określonych elementów oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w językach angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2014/C 417/06)

(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacja z EIOD
1.
W dniu 9 kwietnia 2014 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania oraz zmiany dyrektywy 2013/34/UE w zakresie określonych elementów oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego (zwany dalej "wnioskiem") 1 . Następnego dnia Komisja przesłała wniosek Inspektorowi do konsultacji.
2.
Inspektor z uznaniem przyjmuje fakt, iż przeprowadzono z nim konsultację w sprawie wniosku przed jego przyjęciem oraz że umożliwiono EIOD przedstawienie Komisji nieformalnych uwag. Niektóre z tych uwag zostały przez Komisję uwzględnione. W efekcie wzmocniono zawarte w proponowanej dyrektywie gwarancje ochrony danych. Inspektor z uznaniem przyjmuje również odniesienie do konsultacji z EIOD w preambule.
1.2.
Kontekst, cel i zakres wniosku
3.
W 2012 r. Komisja przyjęła komunikat pt. "Plan działania: Europejskie prawo spółek i ład korporacyjny - nowoczesne ramy prawne na rzecz bardziej zaangażowanych udziałowców i zrównoważonych przedsiębiorstw" 2 , w którym określono harmonogram działań Komisji w przedmiotowym obszarze w oparciu o cele zwiększenia przejrzystości i zaangażowania akcjonariuszy.
4.
EIOD przedstawił uwagi na temat istotnych elementów planu działania w piśmie do Komisji z dnia 27 marca 2013 r. 3 . Przede wszystkim Inspektor sformułował wstępne wytyczne dotyczące aspektów ochrony danych i prywatności w ramach "identyfikacji akcjonariuszy" i "nadzoru akcjonariuszy nad polityką wynagrodzeń".
5.
Ogólnym celem przedmiotowego wniosku w jego istotnej części jest zmiana dyrektywy 2007/36/WE (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie praw akcjonariuszy") 4 , w której określono minimalne standardy mające zapewnić udziałowcom terminowy dostęp do istotnych informacji przed walnym zgromadzeniem i proste zasady głosowania na odległość, a także szereg innych wspólnych wymogów dotyczących praw akcjonariuszy.
3.
Wnioski
34.
Inspektor z uznaniem odnotowuje fakt skonsultowania przedmiotowego wniosku z EIOD oraz uwzględnienia przez Komisję niektórych jego uwag. W efekcie wzmocniono zawarte w proponowanej dyrektywie gwarancje ochrony danych.
35.
W niniejszej opinii Inspektor zaleca następujące dalsze ulepszenia:
-
Należy dodać ogólny przepis prawa materialnego odwołujący się do obowiązującego prawodawstwa w dziedzinie ochrony danych, w tym do "przepisów prawa krajowego wdrażających dyrektywę 95/46/WE".
-
Ponadto we wniosku należy wskazać cele przetwarzania oraz doprecyzować, że informacje dotyczące tożsamości akcjonariuszy i dane na temat wynagrodzenia poszczególnych dyrektorów spółek nie będą wykorzystywane do celów niezgodnych z przepisami.
-
Ponadto we wniosku należy zobowiązać spółki do zapewnienia środków technicznych i organizacyjnych ograniczających dostępność informacji dotyczących osób fizycznych (np. akcjonariuszy lub poszczególnych dyrektorów) po upływie określonego czasu.
-
Wreszcie też, we wniosku powinien znaleźć się wymóg, by w przypadku gdy udostępnienie szczegółowych informacji na temat pakietu wynagrodzenia danego dyrektora prowadzi do ujawnienia danych dotyczących zdrowia lub innych szczególnych kategorii danych chronionych na podstawie art. 8 dyrektywy 95/46/WE, informacje takie zostały zredagowane w sposób wykluczający wszelkie odniesienia do tego rodzaju "bardziej wrażliwych" informacji.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 października 2014 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2014) 213 final.
2 COM(2012) 740 final.
3 Tekst pisma w języku angielskim dostępny jest na stronie internetowej EIOD pod adresem: https://secure.edps.europa.eu/EDPSWEB/ webdav/site/mySite/shared/Documents/Consultation/Comments/2013/13-03-27_Letter_Company_Law_EN.pdf
4 Dyrektywa 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.417.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy 2007/36/WE w zakresie zachęcania akcjonariuszy do długoterminowego zaangażowania oraz zmiany dyrektywy 2013/34/UE w zakresie określonych elementów oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego.
Data aktu: 28/10/2014
Data ogłoszenia: 21/11/2014