Wezwanie do składania propozycji - instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy.

Wezwanie do składania propozycji - instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy

(2014/C 186/08)

(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2014 r.)

Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego zarządza stosunkami instytucjonalnymi z uniwersytetami przede wszystkim za pośrednictwem programu wiedzy, w którego skład wchodzą trzy programy:

EIBURS (EIB University Research Sponsorship Programme) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych,
STAREBEI (STAges de REcherche BEI) - program finansowania na rzecz młodych naukowców pracujących nad wspólnymi projektami EBI i uniwersytetów,
Sieci uniwersytetów i EBI - mechanizm współpracy z sieciami uniwersytetów wykazującymi cechy, które są szczególnie odpowiednie do wspierania celów grupy EBI.

EIBURS jest źródłem grantów dla uniwersyteckich ośrodków badawczych zajmujących się kwestiami i tematami, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania banku. Granty EBI, w wysokości do 100 tys. EUR na rok przez okres trzech lat, są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersyteckim lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami w państwach członkowskich UE, krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących, o uznanej renomie w dziedzinach wybranych przez EBI. Te granty mają umożliwić im poszerzenie działalności w tych dziedzinach. Zwycięska propozycja powinna gwarantować osiągnięcie różnorodnych efektów (w zakresie badań naukowych, organizacji kursów i seminariów, tworzenia sieci kontaktów, rozpowszechniania wyników itd.), które będą przedmiotem umowy kontraktowej z bankiem.

W roku akademickim 2014/2015 wybrano trzy nowe kierunki badań w ramach programu EIBURS; są to:

Analiza ekonomiczna inwestycji w zakresie efektywności energetycznej (EE)

Poprawa efektywności energetycznej (EE) gospodarki jest najbardziej oczywistym sposobem realizacji celów energetycznych i środowiskowych, łącznie z bezpieczeństwem dostaw energii. Jednakże obecne poziomy inwestycji wydają się niewystarczające z ekonomicznego punktu widzenia. Lepsze zrozumienie aspektów ekonomicznych EE może zapewnić wgląd na temat sposobów rozwijania potencjału inwestycyjnego EE w gospodarce.

Ośrodek badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach EIBURS, powinien opracować program badawczy w celu opracowania ogólnych ram analizy wpływu inwestycji w zakresie EE na dobrobyt oraz wykorzystać to do przeprowadzenia analizy kosztów i korzyści dla różnych rodzajów inwestycji (w tym nowych aktywów i odbudowy istniejących aktywów). Należy przeanalizować pozagospodarcze przeszkody dla EE (na przykład rozbieżność motywacji, brak informacji na temat sposobów poprawy efektywności energetycznej czy błędy organizacyjne) i sposoby ich przezwyciężenia. Analiza powinna również uwzględnić potrzebę i zakres interwencji publicznej oraz wyciągnąć wnioski z różnych polityk mających na celu usprawnienie EE. W szczególności analizie należy poddać przydatność polityk mających na celu ułatwienie dostępu do finansowania lub opracowanie konkretnych instrumentów finansowych z przeznaczeniem dla wspierania inwestycji w zakresie EE.

Ten projekt może obejmować wszelką dodatkową działalność, jakiej dany ośrodek uniwersytecki byłby gotów się podjąć w ramach przyznanego mu grantu, w tym:

organizację kursów i seminariów,
tworzenie baz danych,
przeprowadzanie ankiet.

Zmiany demograficzne w UE, osoby najstarsze i konieczność opracowania innowacyjnych modeli bardziej skutecznej opieki nad osobami starszymi

Zmiany demograficzne będą jednym z najważniejszych wyzwań dla UE w ciągu następnych dziesięcioleci. W niektórych krajach europejskich szybko rosnący wskaźnik obciążenia demograficznego spowoduje, że w roku 2050 na każdego emeryta będą przypadać tylko dwie osoby czynne zawodowo. Ponadto liczba najstarszych osób (powyżej 80 roku życia) zwiększy się w nieproporcjonalny sposób. Przewiduje się, że duża część tego wzrostu przypadnie na okres do 2030 roku, kiedy to ma nastąpić największe przyśpieszenie procesu starzenia się ludności.

Gospodarczy ciężar starzejącego się społeczeństwa jest podwójny: obciążone systemy emerytalne i rosnące koszty opieki zdrowotnej. Badania pokazują, że zmiany demograficzne mają doprowadzić do wzrostu wydatków publicznych na opiekę zdrowotną średnio o około 2 % PKB w większości państw członkowskich UE w latach 2007-2060.

W związku z tym zapewnienie osobom starszym długoterminowej opieki, która byłaby zarówno skuteczniejsza, jak i bardziej efektywna kosztowo, stało się jedną z najważniejszych kwestii w UE i poza jej granicami. Ośrodek badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach EIBURS, powinien opracować program badawczy zorientowany na dokonanie przeglądu tradycyjnych i innowacyjnych podejść do rozwiązania tego problemu. Bardziej pogłębione badania powinny skupić się na następujących zagadnieniach, które są przedmiotem zainteresowania starzejącego się społeczeństwa:

wymogi budżetowe pozwalające opiece zdrowotnej w różnych krajach UE na rozwiązanie potrzeb starzejącego się społeczeństwa, w szczególności grupy najstarszych osób w ciągu najbliższych dwóch dekad,
strategiczne podejście i gotowość państw UE do rozwiązania potrzeb w zakresie infrastruktury i zasobów ludzkich,
modele organizacyjne (również z udziałem sektora prywatnego) i technologie w celu świadczenia usług, które staną się ważne,
implikacje w zakresie kosztów i instrumenty finansowe w celu utworzenia/utrzymania infrastruktury opieki,
strategie wdrażania i poszerzenia zasięgu udanych modeli opieki w przyszłości.

Oczekiwane działania i rezultaty obejmują:

badania jakościowe i ilościowe (w tym ankiety, wywiady, przegląd literatury itp.),
raporty, pogłębione badania polityki i modele przewidywania potrzeb w zakresie finansowania,
organizację seminariów i imprez służących rozpowszechnianiu informacji,
tworzenie baz danych.

Wpływ mikrofinansowania na włączenie finansowe i społeczne w Europie

Włączenie finansowe i społeczne jest ważnym punktem politycznych programów w Europie i jednym z celów strategii 2020 Unii Europejskiej. Mikrofinansowanie w swoich różnych formach - mikrokredytów, mikrooszczędności, mikroubezpieczenia itd. - jest na ogół postrzegane jako sposób na podniesienie poziomu życia, ograniczenie podatności na zagrożenia oraz wzmocnienie potencjału społecznego i gospodarczego.

W Europie mikrofinansowanie również odgrywa ważną rolę w niwelowaniu różnic pomiędzy tradycyjnym sektorem finansowym, który często bardzo niechętnie świadczy usługi na rzecz osób/mikroprzedsiębiorców uważanych za obarczonych większym ryzykiem i mniej atrakcyjnych z biznesowego punktu widzenia a regionalnymi i krajowymi kreatorami polityki społecznej, którzy często są skłonni wspierać słabsze grupy, ale nie mają wyraźnej strategii pobudzania czynnego włączenia społecznego. W związku z tym mikrofinansowanie można uznać za działalność, która może mieć pozytywny wpływ na finansowanie sprzyjające włączeniu społecznemu oraz pełnić rolę ważnego narzędzia polityki dla decydentów.

Przykłady programów mikrofinansowania na szczeblu unijnym to europejski instrument mikrofinansowy Progress (EPMF), uruchomiony w 2010 roku oraz kanał mikrofinansowania późniejszego programu na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych (EaSI), zapoczątkowanego w 2013 roku.

Ośrodek badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach EIBURS, powinien opracować program badawczy zorientowany na następujące kluczowe kwestie (przede wszystkim w oparciu o doświadczenie europejskie):

W jaki sposób włączenie finansowe może wywierać wpływ na włączenie społeczne i vice versa? W jaki sposób można określić i zmierzyć wpływ mikrofinansowania na włączenie finansowe i społeczne na szczeblu mikro- i makroekonomicznym (np. wpływ mikrofinansowania w zakresie tworzenia przedsiębiorstw i jako sposób na wyjście z bezrobocia)?
Jakie są powiązania pomiędzy wyceną mikrokredytów, przystępnymi kredytami a włączeniem finansowym/społecznym?
Jaki wpływ ma wycena kredytów na stronę popytową i podażową mikokredytów, w szczególności mikrokredytów przyznawanych grupom niestabilnych finansowo kredytobiorców?
Jaki jest względny wkład różnych produktów mikrofinansowania, takich jak kredyty, oszczędności i ubezpieczenie, do włączenia finansowego i społecznego?
Jaka jest różnica pomiędzy mikrokredytami dla przedsiębiorstw a mikrokredytami osobistymi pod względem wpływu na włączenie finansowe i społeczne?
Pod jakim względem różnią się poziomy wykluczenia społecznego i finansowego na szczeblu regionalnym/ krajowym w UE? W jaki sposób jest to powiązane z fazą rozwoju odpowiednich rynków finansowych w ogólności i rynków mikrofinansowania w szczególności?

Geograficzny zasięg propozycji obejmowałyby przede wszystkim kraje UE-28. Od wnioskodawców oczekuje się nawiązania współpracy z innymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi, które mają doświadczenie w zakresie finansowania sprzyjającego włączeniu społecznemu w ogólności i mikrofinansowania w szczególności.

Ten projekt może obejmować wszelką dodatkową działalność, jakiej dany ośrodek uniwersytecki byłby gotów się podjąć w ramach przyznanego mu grantu, w tym:

organizację kursów i seminariów,
tworzenie baz danych,
przeprowadzanie ankiet.

Propozycje należy składać w języku angielskim lub francuskim do dnia 30 września 2014 r. Propozycje, którą wpłyną po tym terminie, nie zostaną wzięte pod uwagę. Propozycje należy wysłać na następujący adres:

Wersja elektroniczna:

events.eibinstitute@eib.org

Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji EIBURS oraz pozostałych programów i mechanizmów można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.186.8

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Wezwanie do składania propozycji - instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy.
Data aktu: 18/06/2014
Data ogłoszenia: 18/06/2014