Opinia Komitetu Regionów - Wzmocniona współpraca między publicznymi służbami zatrudnienia.

Opinia Komitetu Regionów - Wzmocniona współpraca między publicznymi służbami zatrudnienia

(2014/C 114/14)

(Dz.U.UE C z dnia 15 kwietnia 2014 r.)

I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1.
Zdecydowanie popiera wniosek Komisji Europejskiej dotyczący wzmocnienia i sformalizowania współpracy między publicznymi służbami zatrudnienia, co powinno przyczynić się - dzięki poprawie skuteczności tych służb - do realizacji celu zawartego w artykule 3 Traktatu z Lizbony, dotyczącego promowania pełnego zatrudnienia, oraz do zwalczania bezrobocia wśród młodzieży i osiągnięcia celów strategii "Europa 2020" dotyczących zatrudnienia.
2.
Zwraca uwagę, że zgodnie z art. 29 Karty praw podstawowych "każdy ma prawo dostępu do bezpłatnego pośrednictwa pracy", i wyraża w związku z tym zdziwienie, że w przedstawionym przez Komisję Europejską wniosku dotyczącym decyzji nie ma odesłania do tego przepisu.
3.
Przypomina, że publiczne służby zatrudnienia wchodzą w zakres usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym i w związku z tym odnosi się do nich art. 14 TFUE oraz art. 36 Karty praw podstawowych.
4.
Podkreśla różnorodny charakter publicznych służb zatrudnienia w państwach członkowskich UE, jeśli chodzi o struktury, modele świadczenia usług, prowadzone działania oraz fakt, że działają one w różnych warunkach rynkowych i dysponują różnym poziomem zasobów.
5.
Podkreśla deklaracje składane przez uczestników konferencji na temat zatrudnienia młodzieży, która odbyła się 3 lipca w Berlinie, zwłaszcza obietnicę złożoną przez przedstawicieli europejskich publicznych służb zatrudnienia, że służby te będą odgrywać kluczową rolę w propagowaniu zatrudnienia młodych ludzi w Europie, poprawie skuteczności i pogłębianiu współpracy z innymi zainteresowanymi podmiotami.

Dotychczasowe funkcjonowanie sieci publicznych służb zatrudnienia

6.
Zauważa, że od 1997 r. istnieje nieformalna sieć publicznych służb zatrudnienia o charakterze doradczym, obejmująca grupy robocze "Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy oraz "Skuteczność publicznych służb zatrudnienia", a także program wzajemnego uczenia się i dialog pomiędzy publicznymi służbami zatrudnienia.
7.
Potwierdza, że wniosła ona istotny wkład w kształtowanie polityki na poziomie UE, zapewniając konsultacje ekspertów w takich kwestiach, jak flexicurity, rola publicznych służb zatrudnienia w "opłacalności zmiany miejsca pracy" oraz gwarancje dla młodzieży.
8.
Zauważa, że sieć ta jest bardzo użytecznym, racjonalnym pod względem kosztów forum wymiany sprawdzonych rozwiązań między publicznymi służbami zatrudnienia i że stanowi istotny ośrodek wzajemnego uczenia się i innowacji w najróżniejszych dziedzinach, takich jak usługi elektroniczne i profilowanie klientów.
9.
Przyznaje, że w niektórych państwach członkowskich wiedza pozyskana w tej sieci poprawiła wyniki i usługi świadczone w terenie.

Usprawnienie sieci i zapewnienie podstawy prawnej

10.
Podkreśla, że ten wniosek ustawodawczy ustanawiałby sieć publicznych służb zatrudnienia w celu rozszerzania, umacniania i konsolidacji bieżących inicjatyw zmierzających do dalszej poprawy skuteczności publicznych służb zatrudnienia i funkcjonowania rynku pracy.
11.
Podkreśla, że wniosek dotyczący decyzji przedstawiony przez Komisję mieści się w ramach kompetencji w zakresie koordynacji i wsparcia określonych w art. 149 TFUE i jest w związku z tym zgodny z zasadą pomocniczości.
12.
Uważa, że wniosek nadaje sieci większą zauważalność, prawomocność i wyraźniejszy mandat polityczny, ale utrzymuje, że sieć powinna zachować swój doradczy charakter.
13.
Uważa, że takie przepisy zwiększą wśród publicznych służb zatrudnienia poczucie odpowiedzialności za sieć i przyznają im dodatkowe uprawnienia do wspólnego działania w stosownych okolicznościach.
14.
Zwraca uwagę na fakt, że nie wszystkie publiczne służby zatrudnienia były zaangażowane w działalność sieci w tym samym stopniu, co wpływa ujemnie na jakość pracy sieci i osłabia jej reakcję na działania polityczne.
15.
Uważa, że sformalizowanie sieci zagwarantuje zaangażowanie w nią wszystkich państw członkowskich, które będą musiały systematycznie przedkładać sprawozdania ze sposobów wdrożenia zmian zgodnie z politycznymi decyzjami UE, co pomoże zidentyfikować słabsze wyniki i związane z tym problemy strukturalne.
16.
Podkreśla, że skuteczność publicznych służb zatrudnienia ma kluczowe znaczenie dla wdrażania systemu gwarancji dla młodzieży. Istotne jest, by wszystkie publiczne służby zatrudnienia posiadały głęboką znajomość struktury bezrobocia młodzieży, mocnych i słabych stron młodych ludzi, możliwości zatrudnienia oraz wymogów właściwych dla danego miejsca pracy.
17.
Stwierdza, że należy bardzo precyzyjnie określić zakres kompetencji sieci, tak by jej praca nie dublowała się na przykład z pracą Komitetu Zatrudnienia (EMCO) i jego podgrup ani z innymi grupami, takimi jak europejska sieć ds. polityki poradnictwa przez całe życie lub EURES. Jednocześnie uważa jednak, że sprawniejsza sieć powinna się starać osiągnąć synergię z tymi grupami w stosownych przypadkach.
18.
Podkreśla, że wyniki działań sprawniejszej sieci powinny zasilać prace nad polityką zatrudnienia na poziomie UE, zwłaszcza działania EMCO oraz Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (EPSCO).
19.
Przyznaje, że rosnąca złożoność rynków pracy wymaga zwiększonej współpracy i partnerstwa z partnerami społecznymi i innym podmiotami publicznymi, prywatnymi i nienastawionymi na zysk, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w sprawniejszej sieci.

Analiza porównawcza i wzajemne uczenie się

20.
Zgadza się z tym, że można prowadzić dalsze analizy porównawcze, które są warunkiem wstępnym uczenia się od siebie nawzajem, uważa jednak, że należy zachować przy tym ostrożność i w pełni uwzględnić różnice miedzy poszczególnymi państwami i regionami.
21.
Odnotowuje, że art. 8 wniosku przekazuje Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych dotyczących realizacji inicjatyw w zakresie analizy porównawczej i wzajemnego uczenia się. W tym kontekście Komitet Regionów zwraca uwagę, iż nie powinno się za pomocą aktów delegowanych nakładać żadnych istotnych obciążeń administracyjnych na władze lokalne i regionalne.
22.
Uważa, że nie należy nigdy dążyć do tworzenia "tabeli ligowej" ani wytyczania celów ilościowych, lecz ułatwiać uczenie się dzięki wspólnej metodyce. Zgodnie z art. 14 TFUE władze krajowe lub regionalne i lokalne ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ocenę swych publicznych służb zatrudnienia na podstawie szeregu wskaźników jakościowych i ilościowych.
23.
Zaznacza, że w analizach porównawczych i wzajemnym uczeniu się należy raczej położyć nacisk na jakość niż na ilość.
24.
Wzywa, by wyniki działań sieci opierać na rygorystycznych, niezależnych badaniach prowadzonych przez podmioty zewnętrzne, korzystające z najlepszych dostępnych dowodów.
25.
Proponuje, by nowe przepisy prawne umożliwiały dalszy rozwój obecności sieci w internecie, co pozwoli na lepsze informowanie o jej pracach i zaangażowanie zainteresowanych podmiotów.
26.
Stwierdza, że jednym ze skutków sprawniejszej sieci będzie zwiększona zdolność do bardziej całościowych działań, obejmujących kluczowe kompetencje publicznych służb zatrudnienia i ściśle związane z nimi zagadnienia, takie jak praktyki zawodowe, tworzenie przedsiębiorstw i kształcenie z zakresu przedsiębiorczości. Podkreślenia wymaga znaczenie i skuteczność finansowania z funduszy UE w tych dziedzinach.

Wymiar lokalny i regionalny

27.
Podkreśla, że w niektórych państwach członkowskich władze lokalne i regionalne są odpowiedzialne za publiczne służby zatrudnienia posiadające zdecentralizowane struktury i uprawnienia decyzyjne, a w wielu innych odpowiadają one za takie działania, jak systemy przyuczania do zawodu, dostosowywanie i przewidywanie potrzebnych umiejętności, szkolenia, subwencjonowanie zatrudnienia itp., które są ściśle powiązane z kluczowymi zadaniami publicznych służb zatrudnienia, a w niektórych państwach członkowskich należą do zakresu kompetencji tych służb.
28.
Stwierdza, że sprawdzone i najlepsze wzorce często pojawiają się na poziomie lokalnym i regionalnym, dlatego należy bezwzględnie uznać znaczenie działań podejmowanych na tym poziomie. Sieć powinna uwzględniać i propagować sprawdzone rozwiązania.
29.
Zauważa, że poziom lokalny i regionalny są często najbliższe osobom poszukującym pracy i większości pracodawców oraz że rynek pracy jest w przeważającym stopniu rynkiem lokalnym.
30.
Wzywa przedstawicieli państw członkowskich, aby dołożyli wszelkich starań, by zapewnić wpływ poglądów i doświadczeń lokalnych i regionalnych służb zatrudnienia na działania sieci oraz w pełni informować lokalne i regionalne służby zatrudnienia o działaniach sieci. Podkreśla, że zadaniem przedstawicieli państw członkowskich jest także zadbanie o to, by na działania sieci miały również wpływ poglądy i doświadczenia podmiotów lokalnych i regionalnych zajmujących się osobami poszukującymi pracy, jak i znalezienie odpowiedniej do tego celu struktury w ramach dialogu z lokalnymi i regionalnymi służbami zatrudnienia.
31.
Wnosi, by w sieci uczestniczył obserwator z ramienia KR-u, który dbałby o odzwierciedlenie w niej poglądów, doświadczeń i praktyk szczebla lokalnego i regionalnego.
II.
ZALECANE POPRAWKI
Poprawka 1
Preambuła
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 149, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 149 i 14,

uwzględniając Kartę praw podstawowych, w szczególności jej art. 29 i 36,

Uzasadnienie
Wynika z pkt. 2 i 3.
Poprawka 2
Motyw 8
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Sieć publicznych służb zatrudnienia powinna wzmocnić współpracę pomiędzy swoimi członkami, opracować wspólne inicjatywy mające na celu wymianę informacji i najlepszych praktyk we wszystkich obszarach objętych działaniem publicznych służb zatrudnienia, analizę porównawczą i doradztwo oraz promowanie innowacyjnych metod świadczenia usług w zakresie zatrudnienia. Dzięki ustanowieniu sieci możliwe będzie kompletne, oparte na dowodach i ukierunkowane na wyniki porównanie wszystkich publicznych służb zatrudnienia prowadzące do identyfikacji najlepszych praktyk. Po uzyskaniu tych rezultatów członkowie sieci powinni być w stanie opracować koncepcję i określić realizację usług w zakresie zatrudnienia w ramach ich szczegółowych obowiązków. Inicjatywy prowadzone przez sieć powinny poprawić skuteczność publicznych służb zatrudnienia i umożliwić większą efektywność wydatków publicznych. Sieć publicznych służb zatrudnienia powinna wzmocnić współpracę pomiędzy swoimi członkami, opracować wspólne inicjatywy mające na celu wymianę informacji i najlepszych praktyk we wszystkich obszarach objętych działaniem publicznych służb zatrudnienia, analizę porównawczą i doradztwo oraz promowanie innowacyjnych metod świadczenia usług w zakresie zatrudnienia.

Dzięki ustanowieniu sieci możliwe będzie kompletne, oparte na dowodach i ukierunkowane na wyniki porównanie wszystkich publicznych służb zatrudnienia prowadzące do identyfikacji najlepszych praktyk. Po uzyskaniu tych rezultatów członkowie sieci powinni być w stanie opracować koncepcję i określić realizację usług w zakresie zatrudnienia w ramach ich szczegółowych obowiązków. Inicjatywy prowadzone przez sieć powinny poprawić skuteczność publicznych służb zatrudnienia i umożliwić zagwarantować większą efektywność wydatków publicznych.

Uzasadnienie
Tekst zaproponowany przez Komisję w motywie 8 jest w dużej mierze zbędny, gdyż powtarza treść motywu 4. Jednakże pierwsze i ostatnie zdanie zwięźle podsumowują, jaki powinien być cel działania sieci i jak będzie ona funkcjonować.
Poprawka 3
Artykuł 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Ustanawia się ogólnounijną sieć publicznych służb zatrudnienia - dalej zwaną "siecią" - na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. Ustanawia się ogólnounijną sieć publicznych służb zatrudnienia - dalej zwaną "siecią" - na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
Sieć będzie prowadzić inicjatywy określone w art. 3. Sieć będzie prowadzić inicjatywy określone w art. 3.
W skład sieci wchodzą: W skład sieci wchodzą:
(a) publiczne służby zatrudnienia wyznaczone przez państwa członkowskie; oraz (a) publiczne służby zatrudnienia wyznaczone przez państwa członkowskie; oraz
(b) Komisja. (b) Komisja.
Państwa członkowskie posiadające autonomiczne publiczne służby zatrudnienia na szczeblu regionalnym zapewniają ich odpowiednią reprezentację w poszczególnych inicjatywach sieci. Państwa członkowskie posiadające autonomiczne i zdecentralizowane publiczne służby zatrudnienia na szczeblu regionalnym lub lokalnym mają obowiązek zapewnić zapewniają ich odpowiednią reprezentację tych służb w poszczególnych inicjatywach sieci.
Uzasadnienie
Celem poprawki jest zadbanie o to, by w przypadku częściowo lub całkowicie zdecentralizowanych publicznych służb zatrudnienia sieć miała obowiązek prawny zagwarantowania odpowiedniej reprezentacji tych służb w poszczególnych inicjatywach sieci.
Poprawka 4
Artykuł 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Cele Cele
Środek zachęcający przewidziany w niniejszej decyzji przyczynia się poprzez przedmiotową sieć do osiągnięcia następujących celów: Środek zachęcający przewidziany w niniejszej decyzji przyczynia się poprzez przedmiotową sieć do osiągnięcia następujących celów:
a) realizacji strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz jej głównych celów, w szczególności tych związanych z zatrudnieniem; a) realizacji strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz jej głównych celów, w szczególności tych związanych z zatrudnieniem;
b) lepszego funkcjonowania rynków pracy w UE; b) promowania trwałego zatrudnienia o wysokiej jakości;
c) lepszej integracji rynków pracy; bc) lepszego funkcjonowania rynków pracy w UE;
d) zwiększonej mobilności geograficznej i zawodowej; cd) lepszej integracji rynków pracy;
e) walki z wykluczeniem społecznym oraz integracji osób wyłączonych z rynku pracy. de) zwiększonej mobilności geograficznej i zawodowej bez nieuczciwej konkurencji między pracownikami, zgodnie z ustawodawstwem Unii w tej dziedzinie;
ef) walki z wykluczeniem społecznym oraz integracji osób wyłączonych z rynku pracy.
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 5
Artykuł 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Współpraca

1. Sieć współpracuje z zainteresowanymi stronami związanymi z rynkiem pracy, w tym z innymi podmiotami świadczącymi usługi w zakresie zatrudnienia poprzez włączanie ich w odpowiednie działania i posiedzenia sieci oraz wymianę informacji i danych.

Współpraca

1. Sieć współpracuje z zainteresowanymi stronami związanymi z rynkiem pracy, w tym z innymi podmiotami świadczącymi usługi w zakresie zatrudnienia poprzez włączanie ich w odpowiednie działania i posiedzenia sieci oraz wymianę informacji i danych.

2. Sieć przyzna status obserwatora przedstawicielowi wyznaczonemu przez Komitet Regionów.

Uzasadnienie
Tak jak w poprzedniej poprawce, dodany tekst jest o tyle istotny, że odzwierciedla fakt, iż w wielu państwach członkowskich władze lokalne i regionalne są całkowicie odpowiedzialne za publiczne służby zatrudnienia albo prowadzą działania takie jak szkolenia, poradnictwo, doradztwo, subwencjonowanie zatrudnienia, przewidywanie potrzebnych umiejętności itp., które są ściśle powiązane z działalnością publicznych służb zatrudnienia (a w niektórych państwach członkowskich należą do zakresu ich kompetencji).
Poprawka 6
Artykuł 7
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych dotyczących ogólnych ram realizacji inicjatyw w zakresie analizy porównawczej i wzajemnego uczenia się określonych w art. 3 ust. 1, w tym metodyki, podstawowych wskaźników ilościowych i jakościowych służących do oceny wyników publicznych służb zatrudnienia, narzędzi dydaktycznych zintegrowanego programu wzajemnego uczenia się i warunków uczestnictwa w tych inicjatywach, zgodnie z art. 8. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych dotyczących ogólnych ram realizacji inicjatyw w zakresie analizy porównawczej i wzajemnego uczenia się określonych w art. 3 ust. 1, w tym metodyki, podstawowych wskaźników ilościowych i jakościowych służących do oceny funkcjonowania wyników publicznych służb zatrudnienia, narzędzi dydaktycznych zintegrowanego programu wzajemnego uczenia się i warunków uczestnictwa w tych inicjatywach, zgodnie z art. 8.
Uzasadnienie
Zmiana terminologiczna dla zachowania spójności z punktem 21.

Bruksela, 28 listopada 2013 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.114.85

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia Komitetu Regionów - Wzmocniona współpraca między publicznymi służbami zatrudnienia.
Data aktu: 28/11/2013
Data ogłoszenia: 15/04/2014