Uwagi XLVIII konferencji COSAC - Nikozja, 14-16 października 2012 r.

UWAGI XLVIII KONFERENCJI COSAC

Nikozja, 14-16 października 2012 r.

(2013/C 97/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2013 r.)

1.
Pokojowa Nagroda Nobla

COSAC z zadowoleniem przyjmuje przyznanie Pokojowej Nagrody Nobla Unii Europejskiej w uznaniu jej istotnego wkładu w działania na rzecz pokoju, pojednania, demokracji, praw człowieka i solidarności. COSAC uważa to wyróżnienie za wielki zaszczyt dla rodziny europejskiej, ale również za wyzwanie dla Unii Europejskiej, jakim jest utrzymanie i dalsze promowanie wartości demokracji, pokoju i praw człowieka na całym świecie.

2.
Od słów do czynów: realizacja idei "Więcej Europy"
2.1.
COSAC uznaje potrzebę ulepszenia i wzmocnienia istniejącej unii gospodarczej i walutowej oraz popiera wzmocnienie architektury UGW, co umożliwi zapobieganie kryzysom, zarządzanie nimi i ich rozwiązywanie.
2.2.
W świetle obecnych wydarzeń w Unii Europejskiej, COSAC ocenia, że wzmocnienie UGW zapoczątkuje nowy etap w procesie integracji europejskiej.
2.3.
COSAC uważa, że wzmacnianie architektury UGW poprzez unię fiskalną i bankową powinno przebiegać z poszanowaniem zasad demokratycznej legitymacji i odpowiedzialności. COSAC podkreśla, że Parlament Europejski i parlamenty narodowe powinny odegrać w tym względzie kluczową rolę; COSAC zaleca, aby Parlament Europejski i parlamenty narodowe były w pełni konsultowane w kwestiach związanych z przyszłym kształtem UGW oraz w pełni zaangażowane w budowę UGW w celu wzmocnienia demokratycznej legitymacji i odpowiedzialności.
3.
Energia
3.1.
COSAC docenia starania Unii Europejskiej zmierzające do zapewnienia stałych dostaw energii po konkurencyjnych cenach z myślą o optymalnym funkcjonowaniu gospodarki europejskiej oraz dobrobycie jej obywateli, podejmowane w sposób wspierający realizację długoterminowych celów Unii związanych ze zrównoważonym rozwojem.
3.2.
Ukończenie budowy wewnętrznego rynku energii UE poprzez rozwój i modernizację jej infrastruktury energetycznej umożliwi szybki i skuteczny przesył elektryczności, gazu i innych form energii na terenie całej Europy, gwarantując tym samym stałe i konkurencyjne dostawy energii dla mieszkańców Europy i umożliwiając wszystkim państwom członkowskim UE czerpanie korzyści z wewnętrznego rynku energii. Dlatego COSAC z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, który ma na celu położenie fundamentów pod realizację celów określonych w strategii "Europa 2020" oraz długoterminowych celów Unii w zakresie zrównoważonego rozwoju.
3.3.
COSAC odnotowuje, że wszystkie parlamenty narodowe, które poddały kontroli wspomniany powyżej projekt, poparły (17) lub częściowo poparły (8) jego cele. Niektóre parlamenty wyraziły jednak pewne obawy dotyczące różnych jego aspektów, co odnotowano w osiemnastym sprawozdaniu półrocznym COSAC. Analiza kontroli parlamentarnej powyższego projektu, udokumentowana w tym sprawozdaniu, wykazuje, że na wczesnym etapie procesu legislacyjnego na poziomie europejskim poszczególne obawy wyrażone przez parlamenty narodowe mogą się znacznie między sobą różnić.
3.4.
W związku z powyższym COSAC wzywa Radę i Parlament Europejski do uwzględnienia uwag wyrażonych przez parlamenty narodowe i jak najszybszego uchwalenia wspomnianego projektu, aby ułatwić terminową modernizację infrastruktury energetycznej Europy.
4.
Zarządzanie jednolitym rynkiem
4.1.
COSAC uznaje znaczenie jednolitego rynku jako narzędzia promocji integracji europejskiej oraz siły napędzającej zrównoważony wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy dla obywateli Europy. COSAC uważa jednak, że potencjał jednolitego rynku wciąż nie jest w pełni wykorzystany, co wynika w dużej mierze z trudności z wdrażaniem i egzekwowaniem zasad jednolitego rynku.
4.2.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji Europejskiej w sprawie lepszego zarządzania jednolitym rynkiem, służący z jednej strony określeniu kluczowych obszarów wykazujących potencjał wzrostu i podjęciu szybkich działań wspierających taki wzrost, a z drugiej strony przedstawieniu środków, które usprawniają sposób tworzenia, wdrażania, stosowania i egzekwowania zasad jednolitego rynku.
4.3.
COSAC wzywa Komisję Europejską do podjęcia ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim i parlamentami narodowymi dla realizacji celów określonych we wspomnianym komunikacie oraz do wzięcia udziału w owocnej debacie dotyczącej sposobów dalszego doskonalenia jednolitego rynku z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorców z Unii Europejskiej.
4.4.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji Europejskiej do sporządzenia, w ramach przeprowadzanej przez siebie w 2013 r. rocznej analizy wzrostu gospodarczego, pierwszego sprawozdania na temat integracji jednolitego rynku oraz realizacji celów komunikatu w sprawie lepszego zarządzania jednolitym rynkiem, które będzie stanowić przydatne narzędzie rejestrowania osiągniętych postępów. COSAC wzywa do podjęcia dalszych kroków w celu regularnego kontrolowania wdrażania zasad jednolitego rynku - na podobnej zasadzie jak w przypadku semestru europejskiego - i uznaje znaczenie badania jednolitego rynku w celu dokonania oceny wpływu obowiązujących przepisów na jednolity rynek.
5.
Strategia "Europa 2020" - wyjście z kryzysu gospodarczego
5.1.
COSAC ponownie stwierdza potrzebę podjęcia wspólnych działań w celu skutecznego zwalczania kryzysu gospodarczego i społecznego, ożywienia gospodarczego oraz zrównoważonego i powszechnego wzrostu w Unii. COSAC podkreśla zatem kluczową rolę strategii "Europa 2020" dla osiągnięcia tych celów.
5.2.
COSAC docenia wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz promowania właściwych działań i środków wspierających rozwój, zatrudnienie i lepsze zarządzanie gospodarcze zgodnie z celami strategii "Europa 2020" oraz z pełnym poszanowaniem zasady solidarności. Ponadto COSAC podkreśla konieczność realizacji tych celów przez państwa członkowskie.
5.3.
Utrzymujący się kryzys gospodarczy uwidacznia potrzebę określenia przez państwa członkowskie celów w obszarach, w których konieczne jest dokonanie postępów, aby móc lepiej śledzić wyniki w każdym sektorze oraz podejmować w odpowiednich przypadkach działania korygujące. W związku z tym COSAC zachęca parlamenty narodowe do wzmożenia wysiłków na rzecz monitorowania postępów w realizacji celów strategii "Europa 2020", w szczególności poprzez kontrolę wdrażania zaleceń skierowanych do poszczególnych państw członkowskich w ramach semestru europejskiego oraz ich krajowych programów reform.
6.
Dialog polityczny
6.1.
COSAC uznaje znaczenie dialogu politycznego jako narzędzia wzmacniającego współpracę między instytucjami europejskimi a parlamentami narodowymi. COSAC dostrzega znaczny postęp w dziedzinie dialogu politycznego, uważa jednak, że dialog ten można jeszcze bardziej usprawnić.
6.2.
W związku z powyższym, COSAC z zadowoleniem przyjmuje jednoznaczne zobowiązanie Komisji do dalszego wzmacniania dialogu politycznego z parlamentami narodowymi zawarte w jej odpowiedzi na Uwagi XLVII Konferencji COSAC.
6.3.
COSAC wzywa Komisję Europejską do dalszego wzmocnienia współpracy z parlamentami narodowymi poprzez terminowe przesyłanie bardziej merytorycznych odpowiedzi, o co apelowało wiele parlamentów. COSAC z zadowoleniem przyjmuje sugestię, aby roczne sprawozdania Komisji Europejskiej dotyczące relacji z parlamentami narodowymi wyraźniej odzwierciedlały wpływ opinii lub innych uwag parlamentów narodowych na ostateczne brzmienie danego projektu. Ponadto COSAC wzywa do wzmożonej współpracy nad projektami, w związku z którymi przedstawiono znaczną liczbę uzasadnionych opinii.
6.4.
COSAC zauważa, że po raz pierwszy od wejścia w życie Traktatu z Lizbony doszło do uruchomienia mechanizmu "żółtej kartki" w wyniku złożenia przez wystarczającą liczbę parlamentów narodowych lub ich izb uzasadnionych opinii w odniesieniu do projektu Rozporządzenia w sprawie wykonywania prawa do podejmowania działań zbiorowych w kontekście swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. COSAC przyjmuje do wiadomości, że Komisja Europejska wycofała projekt. COSAC wzywa Komisję Europejską do przedstawienia indywidualnych odpowiedzi na złożone uzasadnione opinie i wyjaśnienia, dlaczego jej zdaniem nie doszło do naruszenia zasady pomocniczości.
6.5.
COSAC dostrzega wartość częstych kontaktów między parlamentami narodowymi a Komisją w związku z konkretnymi projektami i dziękuje Komisji za działania podejmowane przez nią w tym zakresie. COSAC wzywa Komisję do dalszego wzmacniania dialogu politycznego poprzez składanie częstszych wizyt w parlamentach narodowych i stosowanie zindywidualizowanego podejścia do potrzeb każdego parlamentu (każdej izby).
6.6.
COSAC docenia wartość dialogu międzyparlamentarnego oraz dyskusji z komisarzami podczas konferencji COSAC i wzywa Komisję, aby nadal przykładała dużą wagę do uczestnictwa w konferencjach COSAC, umożliwiając tym samym kontynuację dotychczasowych owocnych dyskusji.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024