Wyrok Trybunału z dnia 22 listopada 2012 r. w sprawie E-17/11 - Aresbank SA przeciwko Landsbankinn hf., Fjármálaeftirlitio (Urząd Nadzoru Finansowego) oraz Republice Islandii.

WYROK TRYBUNAŁU

z dnia 22 listopada 2012 r.

w sprawie E-17/11

Aresbank SA przeciwko Landsbankinn hf., Fjármálaeftirlitið (Urząd Nadzoru Finansowego) oraz Republice Islandii

(Dyrektywa 94/19/WE - Dyrektywa 2000/12/WE - Dyrektywa 2006/48/WE - Dopuszczalność - Ustawodawstwo krajowe będące transpozycją przepisów prawa EOG regulujących sytuacje czysto wewnętrzne - Pojęcie depozytów - Pożyczki międzybankowe - Wzajemne uznawanie zezwolenia na podjęcie i prowadzenie działalności przez instytucje kredytowe - Stosowanie decyzji Wspólnego Komitetu EOG)

(2013/C 75/07)

(Dz.U.UE C z dnia 14 marca 2013 r.)

W sprawie E-17/11 Aresbank SA przeciwko Landsbankinn hf., Fjármálaeftirlitið (Urząd Nadzoru Finansowego) oraz Republice Islandii - WNIOSEK skierowany do Trybunału na mocy art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości przez Hæstiréttur Íslands (sąd najwyższy w Islandii), dotyczący interpretacji pojęcia depozytów w art. 1 ust. 1 dyrektywy Rady 94/19/WE w sprawie systemów gwarancji depozytów, Trybunał w składzie: Carl Baudenbacher, Przewodniczący, Per Christiansen (sędzia sprawozdawca), sędziowie, wydał dnia 22 listopada 2012 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1)
Artykuł 1 ust. 1 dyrektywy Rady 94/19/WE w sprawie systemów gwarancji depozytów należy interpretować w taki sposób, że środki finansowe, które kredytująca instytucja kredytowa przekazuje instytucji kredytowej będącej pożyczkobiorcą oraz które muszą zostać zwrócone w z góry określonym terminie, wraz z odsetkami, które były przedmiotem indywidualnych negocjacji, należy traktować jako depozyt w rozumieniu tego przepisu. Ma to zastosowanie, nawet jeśli środki te nie zostały zdeponowane na specjalnym rachunku prowadzonym w imieniu kredytującej instytucji kredytowej, instytucja kredytowa będąca pożyczkobiorcą nie wydała żadnych specjalnych dokumentów ewidencjonujących otrzymanie tych środków i nie opłaciła związanych z tymi środkami składek na Fundusz Gwarancyjny Deponentów i Inwestorów, a ponadto środki nie zostały zapisane w księgach rachunkowych instytucji kredytowej będącej pożyczkobiorcą.

Takie środki przekazane przez jedną instytucję kredytową innej instytucji kredytowej, na podstawie umowy pożyczki, stanowią jednak depozyty, które nie są objęte systemami gwarancji depozytowych przewidzianymi w dyrektywie 94/19/WE. Takie środki nie kwalifikują się zatem do spłaty na mocy tej dyrektywy. W związku z tym można dokonać rozróżnienia między funkcjonalną definicją kwalifikujących się depozytów na mocy dyrektywy 94/19/WE, która to definicja opiera się na art. 1 ust. 1, interpretowanym w świetle art. 2, i definicją techniczną, która obejmuje również depozyty nieobjęte systemami gwarancji depozytowych przewidzianymi w dyrektywie 94/19/WE i w związku z tym niekwalifikujące się do spłaty. Do sądu krajowego należy stwierdzenie, czy do celów niniejszej sprawy na mocy prawa krajowego zastosowanie ma definicja techniczna czy funkcjonalna depozytów.

2)
Do celów ustalenia, czy pożyczka między dwiema instytucjami kredytowymi w EOG jest depozytem w rozumieniu art. 1 ust. 1 dyrektywy 94/19/WE, nie ma znaczenia fakt, że państwo, w którym siedzibę ma bank będący pożyczkobiorcą, dysponowało zezwoleniem ustanowionym w art. 7 ust. 2 dyrektywy 94/19/WE w celu wykluczenia depozytów instytucji finansowych z zabezpieczenia depozytów.
3)
W przypadku gdy instytucja kredytowa udzielająca pożyczek na rynku międzybankowym ma zezwolenie na przyjmowanie depozytów od ogółu społeczeństwa, na zakwalifikowanie międzybankowej pożyczki udzielonej przez tę instytucję innej instytucji kredytowej jako depozytu w rozumieniu art. 1 ust. 1 dyrektywy 94/19/WE nie ma wpływu fakt, że nie przyjmuje ona takich depozytów, lecz finansuje swoją działalność z wkładów wnoszonych przez jej właściciela oraz z emisji instrumentów finansowych, następnie ponownie udzielając pożyczek z tych środków pieniężnych na rynku międzybankowym, chyba że udzielone tej instytucji zezwolenie na podjęcie i prowadzenie działalności jako instytucji kredytowej zostało cofnięte przez właściwy organ.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.75.13

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 22 listopada 2012 r. w sprawie E-17/11 - Aresbank SA przeciwko Landsbankinn hf., Fjármálaeftirlitio (Urząd Nadzoru Finansowego) oraz Republice Islandii.
Data aktu: 14/03/2013
Data ogłoszenia: 14/03/2013