(Niektóre fragmenty tego tekstu zostały pominięte w celu zagwarantowania, że informacje poufne nie zostaną ujawnione; fragmenty te są ujęte w nawiasach kwadratowych i oznaczone gwiazdką.)
______(1) Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
(2) Punkt 239.
(3) Istnieją dwa podejścia do tego, co powszechnie określa się jako mobilny portfel: (i) portfel-kontener: portfel-kontener oferuje konsumentowi co najmniej przegląd wszystkich aplikacji, które zostały wczytane do elementu bezpieczeństwa, i pozwala mu wybrać, które karty płatnicze mają być aktywne, a które nieaktywne, oraz ustalić ich priorytetowość. Taki mobilny portfel służy do przechowywania wszystkich wirtualnych kart płatniczych konsumenta (komponent graficznego interfejsu użytkownika) i umożliwia konfigurowanie elementów bezpieczeństwa (komponent techniczny) nawet od różnych emitentów kart w podobny sposób jak w przypadku, gdy konsument posiada kilka materialnych kart płatniczych w swoim skórzanym portfelu; (ii) portfel ukierunkowany na aplikacje: zawiera tylko jedną aplikację, w której można uwzględnić kilka kart, jednak wydanych przez tego samego emitenta. W związku z tym karta należąca do indywidualnego dostawcy usług jest widoczna jako pojedyncza aplikacja w telefonie komórkowym. W świecie rzeczywistym jej odpowiednikiem jest karta plastikowa.
(4) Przedsiębiorstwo JV Co działałoby również jako podmiot przetwarzający transakcje wirtualne, umożliwiając detalistom analizowanie działalności detalicznej konsumentów. Przedsiębiorstwo JV Co tak naprawdę samo nie przetwarzałoby żadnych transakcji. Zamiast tego przedsiębiorstwo JV Co współpracowałoby z istniejącymi osobami trzecimi, które są podmiotami przetwarzającymi transakcje, i działałoby jako pośrednik do celów gromadzenia podstawowych informacji na temat zakupów online i fizycznych dokonywanych przez użytkowników mobilnego portfela, w tym konkretnych informacji szczegółowych dotyczących użytkownika. Przedsiębiorstwo JV Co przekazywałoby następnie informacje z powrotem do właściwego handlowca w ramach usługi dodanej. Mimo iż nie chodzi tu o właściwy rynek produktowy (ponieważ usługi przedsiębiorstwa JV Co w zakresie podmiotu przetwarzającego transakcje wirtualne nie są świadczone w formie odrębnej oferty produktowej), usługi takie wiążą się z elementami reklamy i analityki danych przedsiębiorstwa JV Co.
(5) Szereg przedsiębiorstw (Ericsson, Microsoft itd.) oferuje tzw. mobilne portfele typu white label. Przedsiębiorstwa te dążyły do zapewnienia uczestnikom rynku infrastruktury IT ułatwiającej dokonywanie transakcji, realizację bonów oraz analitykę danych w celu wprowadzenia markowego portfela. Świadczenie usług w zakresie portfeli typu white label przypomina w związku z tym ofertę platformy mobilnego portfela, którą właśnie przedsiębiorstwo JV Co chce złożyć osobie trzeciej będącej (wirtualnym) operatorem sieci komórkowej. Ponadto przedsiębiorstwa te, podobnie jak przedsiębiorstwo JV Co, prowadzą działalność jedynie na poziomie hurtowym i w związku z tym kwestia świadczenia usług dotycząca rynku usług hurtowych w zakresie platform mobilnego portfela różniłaby się zasadniczo od tej dotyczącej rynku detalicznej dystrybucji usług w zakresie mobilnego portfela świadczonych na rzecz klientów końcowych.
(6) Jest to zgodne z zieloną księgą Komisji "W kierunku zintegrowanego europejskiego rynku płatności realizowanych przy pomocy kart płatniczych, przez Internet i za pośrednictwem urządzeń przenośnych", w której stwierdzono, że linia podziału między płatnościami elektronicznymi a płatnościami mobilnymi jest nieostra, a w przyszłości podział ten może się jeszcze bardziej zacierać. Zob. pkt 2.4 zielonej księgi pod adresem: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52011DC0941:PL:NOT
(7) Zob. decyzję Komisji z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie COMP/M.4731 - Google/DoubleClick.
(8) Porównaj: przypis 7.
(9) Zob. decyzję Komisji z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie COMP/M.5650 - T-Mobile/Orange, pkt 24; decyzję Komisji z dnia 27 listopada 2007 r. w sprawie COMP/M.4947 - Vodafone/Tele2 Italy/Tele2 Spain, pkt 14; decyzję Komisji z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie COMP/M.3916 - T-Mobile Austria/Telering, pkt 18; decyzję Komisji z dnia 24 września 2004 r. w sprawie COMP/M.3530 - TeliaSonera/Orange, pkt 13 i decyzję Komisji z dnia 16 września 2003 r. w sprawie COMP/M.3245 - Vodafone/Singlepoint, pkt 12.
(10) Zob. decyzję Komisji z dnia 24 września 2004 r., sprawa COMP/M.3530 - TeliaSonera AB/Orange AS, pkt 16 i decyzję Komisji z dnia 24 października 2005 r., sprawa COMP/M.3920 -France Telefon/Amena, pkt 20.
(11) Strony zgłaszające dążą ponadto do tego, aby mobilny portfel przedsiębiorstwa JV Co był interoperacyjny w stosunku do różnych projektów portfeli w innych państwach członkowskich UE, co pozwoliłoby użytkownikom na korzystanie ze swoich mobilnych portfeli podczas podróży po Unii Europejskiej (i ewentualnie innych miejscach).
(12) Zob. decyzję Komisji z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie COMP/M.5650 - T-Mobile/Orange, pkt 25; ddecyzję Komisji z dnia 20 sierpnia 2007 r. w sprawie COMP/M.4748 - T-Mobile/ Orange Netherlands, pkt 16 i decyzję Komisji z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie COMP/M.3916 - T-Mobile Austria/Telering, pkt 19.
(13) Zob. rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
(14) Ocena wpływu na konkurencję jest przeprowadzana na rynku obejmującym całe Zjednoczone Królestwo. Na jakimkolwiek szerszym rynku geograficznym osiągnięto by podobne wnioski stwierdzające brak jakichkolwiek istotnych utrudnień dla skutecznej konkurencji.
(15) Zob. na przykład odpowiedzi na kwestionariusz Q1 i Q2 z dnia 7 marca 2012 r., pytania 64 i 65.
(16) Zob. wytyczne w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (2008/C 265/07), pkt 31 dotyczący definicji utrudnienia dostępu do czynników produkcji.
(17) Np. konkurencyjni (wirtualni) operatorzy sieci komórkowej, Google Wallet, Paypal lub inni dostawcy mobilnych portfeli.
(18) Odpowiedzi na kwestionariusz Q3 z dnia 7 marca 2012 r., pytanie 7.
(19) Zob. odpowiedź stron zgłaszających na wezwanie Komisji do udzielenia informacji z dnia 13 września 2011 r., pytanie 6.
(20) Zob. formularz CO, pkt 994 i 995.
(21) Usługi oparte na oprogramowaniu lub chmurze mogą być również stosowane w celu przechowywania danych uwierzytelniających płatności. Jest to nowa i rozwijająca się technologia i nadal nie jest zbyt jasne, w jaki sposób można ją stosować na rynku masowym. Technologia ta stanowi jednak potencjalną alternatywę dla usług świadczonych przez operatora sieci komórkowej.
(22) Np. RIM ze swoimi modelami Blackberry Curve 9360, Bold 9900, Bold 9790 i 9860, HTC ze swoimi modelami One X i Desire C, Samsung ze swoimi modelami Galaxy Nexus i Galaxy S III i Sony Ericsson ze swoim modelem Xperia S, z których wszystkie obsługują podwójną architekturę w odniesieniu do elementu bezpieczeństwa (wbudowany element bezpieczeństwa i element bezpieczeństwa oparty na karcie SIM), a także Samsung ze swoim Galaxy Note, który obsługuje tylko wbudowany element bezpieczeństwa.
(23) Odpowiedź stron zgłaszających na wezwanie Komisji do udzielenia informacji z dnia 24 kwietnia 2012 r., pytanie 14 i dokument techniczny z dnia 8 maja 2012 r. przedstawiony przez [...]* w imieniu stron zgłaszających, s. 21 i 22.
(24) Opinia Ofcom przedstawiona w dniu 31 maja 2012 r., pkt 2.4.4.
(25) Zob. w szczególności uzgodniony protokół z konferencji telefonicznej z Ofcom z dnia 6 czerwca 2012 r.
(26) Przedsiębiorstwo First Data twierdzi, że terminale płatnicze nie są jeszcze wyposażone w normy lub specyfikacje służące do przetwarzania transakcji niezwiązanych z uiszczaniem płatności, takich jak wykup bonów i przyznawanie punktów lojalnościowych. Istnieją różne możliwe sposoby określenia tych norm i odpowiedniego zaktualizowania terminali. Oczekuje się, że opracowanie takich norm lub specyfikacji będzie się odbywać w podmiotach będących stowarzyszeniami branżowymi, takich jak EMVCo, lub według międzynarodowych systemów kart płatniczych (Visa, MasterCard). Przedsiębiorstwo First Data zastosuje te normy lub specyfikacje zgodnie z wymaganiami branżowymi.
(27) Przedsiębiorstwo VeriFone twierdzi, że istnieją tylko normy i specyfikacje odnoszące się do transakcji płatniczych (ustanowione przez Visa i MasterCard). W przypadku bonów i punktów lojalnościowych operatorzy, tacy jak Google, muszą opracować konkretny protokół. VeriFone stara się również zapewnić jawne ramy interfejsu programowania aplikacji, aby zapewnić możliwość interakcji każdego mobilnego portfela obsługującego bony z jego terminalami. Przedsiębiorstwo VeriFone oczekuje, że ostatecznie zostaną opracowane normy globalne. W odniesieniu do procesu certyfikacji dotyczącego terminali VeriFone nie istnieje żadna standardowa certyfikacja dla zbliżeniowych terminali płatniczych. Terminale VeriFone są poddawane oddzielnym procesom certyfikacji przez Visa, MasterCard itp. Te różne procesy certyfikacji zmieniają się regularnie, ale obowiązują na całym świecie, z wyjątkiem przedsiębiorstwa Visa, które opracowało różne wersje w niektórych regionach (np. Visawave w regionach Azji i Pacyfiku).
(28) Przedsiębiorstwo VeriFone twierdzi, że nie istnieją żadne patenty na rozwiązanie w rodzaju jednego stuknięcia. Przedsiębiorstwo Google opracowałoby swoje specyfikacje dla Google Wallet i posiadałoby odpowiednie prawa rzeczowe. W oparciu o te specyfikacje VeriFone opracowuje interfejs programowania aplikacji do wdrożenia tych specyfikacji na terminalach VeriFone; VeriFone posiada prawa własności do tego interfejsu programowania aplikacji. Przedsiębiorstwo VeriFone opracowało również własne ogólne środowisko wspierania funkcjonowania mobilnych portfeli na swoich terminalach. Z tego powodu najprościej byłoby zaproponować innym przedsiębiorstwom usługę podobną do rozwiązania jednego stuknięcia Google.
(29) Zob. komunikat prasowy (20.12.2011), http://www.afscm.org/en/news/the-afsc-mreleases-a-new-set-of-specificaitions.htm?id=59
(30) Z wyjątkiem handlowego utrudnienia dostępu opartego na wykreślaniu telefonów komórkowych zawierających konkurencyjne mobilne portfele, które może być wdrażane bezpośrednio przez strony utrudniające.
(31) Zob. decyzję Komisji z dnia 13 lutego 2012 r. w sprawie COMP/M.6381 - Google/Motorola Mobility. Poza tym nawet jeżeli przedsiębiorstwo Google wkracza w działalność związaną ze sprzętem, niezależni eksperci potwierdzają, że: "Pomimo otwartej filozofii, w oparciu o którą wprowadzono początkowo system Android, Google wykazuje stałą tendencję do przejmowania coraz większej kontroli nad platformą. Przedsiębiorstwo zapoczątkowało ten proces, wydając pod własną marką urządzenia Nexus, których użyło, aby zaprezentować najnowszą wersję systemu Android, ale następnie odmówiło otwartego udostępnienia kodu źródłowego w odniesieniu do zoptymalizowanej dla tabletów wersji Honeycomb na system Android. Pojawiały się również doniesienia, że Google jest bardziej wybiórcze odnośnie do tego, którym producentom oryginalnego wyposażenia umożliwić wczesny dostęp do najnowszych wersji kodu źródłowego systemu Android, tworząc w istocie elitarny klub producentów oryginalnego wyposażenia, którzy muszą pozostać w bliskim związku z przedsiębiorstwem Google, aby utrzymać się w czołówce, jeżeli chodzi o rozwój najnowocześniejszej technologii. Google utrzymuje szereg zastrzeżonych punktów kontroli nad »otwartym« systemem operacyjnym, takich jak znak towarowy nazwy »Android«, a oprócz tego podstawowe aplikacje pod marką Google, takie jak Google Mail, Maps czy Android Marketplace. Ponadto licencja otwartego oprogramowania Apache 2.0, wybranego przez Google dla systemu Android, oznacza, że przedsiębiorstwo nie jest prawnie zobowiązane do udostępnienia kodu źródłowego, dlatego też mogło utrzymać kod Honeycomb w tajemnicy. Te czynniki oznaczają, że producenci oryginalnego wyposażenia muszą utrzymywać bliskie kontakty z Google i mieć przyzwolenie przedsiębiorstwa, aby uzyskać dostęp do kodu źródłowego, wykorzystywać jego popularne usługi i stosować markę Android w swoich urządzeniach. Mając to na uwadze, można jasno stwierdzić, że przedsiębiorstwo Google chce mieć większą kontrolę nie tylko nad tym, kto używa systemu Android, ale także nad tym, jak go używa. Przedsiębiorstwo najwyraźniej dostrzegło korzyści płynące z większej kontroli i zintegrowania pionowego poprzez obserwowanie wzrostu wartości jego bliskiego konkurenta, przedsiębiorstwa Apple i może również chcieć czerpać korzyści z większego zintegrowania pionowego.". Sprawozdanie [...]*, s. 6, dołączone jako załącznik 4 do wniosku stron zgłaszających z dnia 6 czerwca 2012 r.
(32) Przedsiębiorstwo RIM, producent telefonów komórkowych Blackberry, ogłosiło niedawno, że opracowanie aplikacji NFC dla jego smartfonów Blackberry będzie priorytetem, i stwierdziło, że "przez najbliższe 12 miesięcy technologie NFC będą dla przedsiębiorstwa RIM kwestią kluczową" (zob. http://www.forbes.com/sites/elizabethwoyke/2011/11/08/rim-plan-sbig-pus-hfor-nf-cenabled-blackberr-yapps/). Komisja bierze jednak pod uwagę zmieniającą się sytuację RIM, które wydaje się przechodzić pewien proces restrukturyzacji. Blackberry prawdopodobnie ma wystarczająco silną pozycję w łańcuchu dostaw telefonów komórkowych, aby zapewnić swoim popularnym telefonom komórkowym wprowadzenie do obrotu. Według [...]* trzy na dziesięć najpopularniejszych telefonów wśród klientów usług abonamentowych w Zjednoczonym Królestwie w Q1 2012 stanowiły telefony komórkowe Blackberry (zob. wniosek stron zgłaszających "Brak zdolności handlowej do utrudniania dostępu do usług hurtowych platform konkurencyjnych mobilnych portfeli", s. 35).
(33) Mintel, "Telecoms Retailing" (styczeń 2011 r.), ryc. 27.
(34) Zob. np. odpowiedzi stron zgłaszających na wezwanie Komisji do udzielenia informacji z dnia 31 maja 2012 r., dnia 8 czerwca 2012 r. i dnia 14 czerwca 2012 r.
(35) Sprawa T-342/99, Airtours przeciwko Komisji [2002], Rec. s. II-02585.
(36) Przedsiębiorstwo Three UK twierdzi, że dostępność mobilnego portfela będzie coraz istotniejszym parametrem konkurencyjności przy wyborze przez konsumentów planu taryfowego u operatora, w miarę jak telefony będą coraz bardziej wielofunkcyjne, a mobilny portfel będzie kolejnym krokiem w już istniejącej naturalnej ewolucji, stając się "czynnikiem higienicznym" w tym sensie, że będzie on integralną częścią telefonu komórkowego, tak jak np. aparat fotograficzny lub dostęp do Internetu.
(37) [...]*.
(38) Brak utrudnienia dostępu w działalności w zakresie transakcji pomaga także zapewnić możliwość zgromadzenia przez te przedsiębiorstwa odpowiednich danych po działaniu.
(39) Sprawozdanie Ofcom z sierpnia 2011 r., s. 201-202.
(40) Strony zgłaszające podkreślają, że na przykład Apple i Google gromadzą numery telefonów komórkowych, gdy klienci zakładają konta na iTunes lub Google Play.
(41) Na podstawie informacji dotyczących innych uczestników rynku Komisja wnioskuje, że przedsiębiorstwa Apple i Google obecnie nie sprzedają bezpośrednio tego typu danych.
(42) Zob. decyzję Komisji z dnia 27 maja 1998 r., sprawa IV/JV.1 -Telia/Telenor/Schibsted, pkt 28.