Opinia Komitetu Regionów "Osiąganie większej synergii między budżetami unijnym, krajowym i władz niższego szczebla"(2013/C 62/07)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2013 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Podkreśla, że władze lokalne i regionalne odpowiadają za znaczną część wydatków publicznych w Europie i że inwestycje publiczne na poziomie niższym niż krajowy najczęściej skupiają się w kilku najważniejszych sektorach priorytetowych, koniecznych dla skutecznej realizacji strategii "Europa 2020". Wzywa zatem do przyznania priorytetu politycznego tworzeniu synergii między budżetami UE, państw członkowskich oraz budżetami niższego szczebla (władz lokalnych i regionalnych). |
- Zauważa, że - mimo oddziaływania na stosunkowo niewielką skalę - budżet UE i Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) odgrywają kluczową rolę mechanizmu stymulującego inwestycje na całym obszarze UE. |
- Z zadowoleniem przyjmuje prowadzoną obecnie na szczeblu europejskim debatę na temat sposobów uzupełnienia istniejącej Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW) poprzez wprowadzenie zintegrowanych ram budżetowych dla UE. Uznaje, że wysoki poziom zależności i wzajemnego oddziaływania między gospodarkami i politykami budżetowymi państw strefy euro sprawia, że konieczne staje się rozwijanie mechanizmu zdolności fiskalnej mogącego ułatwiać dostosowanie się do wstrząsów gospodarczych. |
- Wyraża jednak zaniepokojenie z powodu nacisków na większą centralizację uprawnień i mocy decyzyjnych bez rzeczywistego zaangażowania władz na poziomie niższym niż krajowy w tę debatę. Odnotowuje, że niemożliwe jest stworzenie prawdziwej unii fiskalnej bez określenia praw i obowiązków poszczególnych poziomów rządu (federalizm fiskalny), jaśniejszego zdefiniowania związku między dostosowywaniem polityk a podejmowaniem decyzji budżetowych czy bez realizacji ambitnej wizji wzmocnienia wertykalnej synergii między budżetem UE a budżetami krajowymi i lokalnymi/regionalnymi, opartej na stosownych mechanizmach koordynacji. |
- Z zadowoleniem przyjmuje włączenie po raz pierwszy do sprawozdania Komisji Europejskiej w sprawie finansów publicznych UGW za 2012 r. rozdziału poświęconego wyłącznie decentralizacji fiskalnej w UE i wzywa Komisję Europejską, by dodała do kolejnych edycji tego sprawozdania rozdział poświęcony sytuacji finansów publicznych mniejszych jednostek terytorialnych. |
- Wzywa Komisję Europejską do rozważenia korzyści (oraz potencjalnych wyzwań/kosztów administracyjnych) płynących z większej harmonizacji cyklów budżetowych w UE oraz jej praktycznych aspektów, a także do propagowania i zachęcania do stosowania średniookresowych ram budżetowych na szczeblu niższym niż krajowy. |
- Wzywa Komisję Europejską do opublikowania zielonej księgi poświęconej tym zagadnieniom. |
Sprawozdawca |
Rhodri Glyn THOMAS (UK/EA), członek Zgromadzenia Narodowego Walii |
KOMITET REGIONÓW
Wstęp
Synergia między budżetem UE a budżetami lokalnymi/regionalnymi
W kierunku unii fiskalnej: reforma zarządzania gospodarczego i politycznego
Zarys podstawowych zasad, których należy przestrzegać w działaniach na rzecz pogłębienia synergii
Wąskie gardła na drodze do głębszej synergii pionowej
______(1) Dexia Crédit Local oraz Rada Gmin i Regionów Europy (2012), Subnational public finance in the European Union, lipiec 2012 r.
(2) Parlament Europejski (2010), "Tworzenie większej synergii pomiędzy budżetem europejskim a budżetami krajowymi" (dokument opracowany przez Deloitte Consulting na wniosek Komisji Budżetowej), s. 2 (Streszczenie).
(3)Regulatory Capacities at Sub-National Level for the Implementation of Public Investment Strategies related to the Absorption of EU Structural Funds, Allio-Rodrigo Consulting dla OECD, czerwiec 2012 r.
(4) Analiza Parlamentu Europejskiego (2010): Zwiększanie synergii między budżetem europejskim a budżetami krajowymi.