Opinia w sprawie projektów technicznych standardów regulacyjnych i wykonawczych przedstawionych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych Komisji do przyjęcia w drodze rozporządzeń delegowanych i wykonawczych Komisji uzupełniających rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (CON/2012/95).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 27 listopada 2012 r.

w sprawie projektów technicznych standardów regulacyjnych i wykonawczych przedstawionych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych Komisji do przyjęcia w drodze rozporządzeń delegowanych i wykonawczych Komisji uzupełniających rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji

(CON/2012/95)

(2013/C 60/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2013 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 8 listopada 2012 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Komisji o wydanie opinii w sprawie projektów technicznych standardów regulacyjnych (zwanych dalej "projektami standardów regulacyjnych") i projektów technicznych standardów wykonawczych (zwanych dalej "projektami standardów wykonawczych") przedstawionych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) Komisji do przyjęcia zgodnie z art. 10-15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010(1), w drodze:

a)
rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr .../... uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych, obowiązku rozliczania, rejestru publicznego, dostępu do systemu obrotu, kontrahentów niefinansowych, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego (zwanego dalej "projektem standardów regulacyjnych w sprawie obowiązku rozliczania i ograniczania ryzyka");
b)
rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr .../... uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kolegiów ds. kontrahentów centralnych (zwanego dalej "projektem standardów regulacyjnych w sprawie kolegiów ds. kontrahentów centralnych");
c)
rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr .../... uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów obowiązujących kontrahentów centralnych (zwanego dalej "projektem standardów regulacyjnych w sprawie wymogów obowiązujących kontrahentów centralnych");
d)
rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr .../... uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny poziom szczegółowości informacji podlegających zgłoszeniu repozytoriom transakcji (zwanego dalej "projektem standardów regulacyjnych w sprawie minimalnego poziomu szczegółowości informacji podlegających zgłoszeniu repozytoriom transakcji");
e)
rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr .../... uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dane, które mają być publikowane i udostępniane przez repozytoria transakcji, a także standardy operacyjne dotyczące agregowania i porównywania danych oraz dostępu do tych danych (zwanego dalej "projektem standardów regulacyjnych określających dane, które mają być publikowane i udostępniane przez repozytoria transakcji, a także standardy operacyjne dotyczące agregowania i porównywania danych oraz dostępu do tych danych");
f)
rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr .../... ustanawiającego wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do formatu i częstotliwości dokonywania zgłoszeń dotyczących transakcji do repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (zwanego dalej "projektem standardów wykonawczych w sprawie formatu i częstotliwości dokonywania zgłoszeń dotyczących transakcji do repozytoriów transakcji")

(zwanych dalej wspólnie "projektami standardów regulacyjnych i wykonawczych").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekty standardów regulacyjnych i wykonawczych zawierają postanowienia mające w szczególności wpływ na wykonywanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) zadania w postaci wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych, jak również na wkład ESBC w sprawną realizację polityki w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, w prowadzenie operacji walutowych oraz utrzymywanie oficjalnych rezerw walutowych państw członkowskich i zarządzanie nimi zgodnie z art. 127 ust. 2 i 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1.
Uwagi ogólne
1.1.
W dniu 13 stycznia 2011 r. EBC wydał opinię CON/2011/1 w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji(2), w której podkreślił m.in. że banki centralne posiadają statutowe zadania i obowiązki w zakresie zapewnienia ochrony stabilności finansowej, jak również bezpieczeństwa i wydajności infrastruktury finansowej. Ostateczny tekst rozporządzenia (UE) nr 648/2012 odpowiednio podkreślił rolę ESBC we wspieraniu niezakłóconego funkcjonowania systemów płatniczych oraz nałożył na EUNGiPW obowiązek opracowywania projektów standardów technicznych w ścisłej współpracy z ESBC(3).
1.2.
EBC brał aktywny udział w pracach EUNGiPW nad standardami technicznymi dotyczącymi kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji i z zadowoleniem przyjmuje wolę współpracy EUNGiPW i fakt uwzględnienia w projektach standardów regulacyjnych i wykonawczych większości uwag EBC. Ogólnie rzecz biorąc, EBC popiera opracowane przez EUNGiPW projekty standardów technicznych i uważa, że są one zrównoważone oraz zgodne z zasadami CPSS-IOSCO dotyczącymi infrastruktury rynku finansowego(4). Niemniej jednak EBC pragnie skomentować niektóre najważniejsze kwestie i zgłosić propozycje odpowiednich zmian, w tym w odniesieniu do kwestii mających znaczenie dla EBC w kontekście tego, że rozporządzenie (UE) nr 648/2012 nie wymaga uczestnictwa ESBC w pracach przygotowawczych EUNGiPW.
2.
Uwagi szczegółowe
2.1.
EBC z zadowoleniem przyjmuje postanowienie projektu standardów regulacyjnych w sprawie obowiązku rozliczania i ograniczania ryzyka(5), które określa elementy, jakie EUNGiPW powinien wziąć pod uwagę przy ocenie stopnia standaryzacji warunków umownych i procesów operacyjnych danej klasy instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym podlegającej obowiązkowi rozliczania. Postanowienie to rzeczywiście wyjaśnia samo pojęcie "standaryzacji". Jest to bardzo ważne w kontekście zwiększenia przejrzystości rynku instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, zmniejszenia ryzyka systemowego i wzmocnienia stabilności finansowej, zgodnie z deklaracjami przywódców krajów grupy G20(6). Niemniej jednak jest ważne, aby zagwarantować, by skupienie się na standaryzacji warunków umownych nie stanowiło zachęty dla uczestników rynku do uchylania się od procesu standaryzacji umów w celu uniknięcia wprowadzenia obowiązku rozliczania. W tym kontekście EBC podkreśla także kompetencje EUNGiPW w zakresie: a) monitorowania aktywności na instrumentach pochodnych niepodlegających rozliczaniu w celu określenia przypadków, w których dana klasa instrumentów pochodnych może powodować powstanie ryzyka systemowego; oraz b) zapobiegania arbitrażowi regulacyjnemu pomiędzy transakcjami na instrumentach pochodnych podlegających i niepodlegających rozliczaniu(7).
2.2.
Ponadto EBC zauważa, że art. 1 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 stanowi, iż rozporządzenie nie ma zastosowania do: a) członków ESBC; b) innych organów państw członkowskich pełniących podobne funkcje oraz c) innych unijnych organów publicznych, którym powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą w takim zarządzaniu(8). Jednak nałożenie na kontrahentów członków ESBC obowiązku przekazywania repozytoriom transakcji wszystkich danych dotyczących transakcji tych kontrahentów ograniczyłoby efektywność wspomnianego powyżej wyłączenia. Aby rozporządzenie (UE) nr 648/2012 nie ograniczało możliwości realizowania przez członków ESBC zadań leżących w interesie ogólnym, ważne jest, aby w szczególności chronione były księgi członków ESBC oraz aby zachować efektywność funkcji sygnalizacyjnej operacji banku centralnego. Ten efekt zostałby osiągnięty w największym stopniu, gdyby z obowiązku przekazywania informacji o transakcjach na instrumentach pochodnych wyłączeni byli nie tylko członkowie ESBC, ale także ich kontrahenci w tych transakcjach.
2.3.
EBC zauważa, że depozyty gotówkowe składane w ramach depozytu w banku centralnym lub innych podobnych stałych instrumentów oferowanych przez bank centralny mogą być denominowane albo w walucie emitowanej przez ten bank centralny (tj. "pieniądzu banku centralnego"), albo w innej walucie, nie emitowanej przez ten bank centralny (tj. "pieniądzu banku komercyjnego"), a zatem mogą mieć różne profile ryzyka. Fakt ten powinien mieć odzwierciedlenie w polityce inwestycyjnej kontrahenta centralnego w postaci odmiennego traktowania takich depozytów; należy to także wziąć pod uwagę przy okazji kolejnego przeglądu rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

Propozycje zmian w projektach standardów regulacyjnych i wykonawczych wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 listopada 2012 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
______

(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.

(2) Dz.U. C 57 z 23.2.2011, s. 1.

(3) Zob. motyw 11 oraz art. 26 ust. 9, art. 34 ust. 3, art. 41 ust. 5, art. 42 ust. 5, art. 44 ust. 2, art. 45 ust. 5, art. 46 ust. 3, art. 47 ust. 8, art. 49 ust. 4, art. 54 ust. 4 i art. 81 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(4) Dostępne na stronie Banku Rozrachunków Międzynarodowych pod adresem: http://www.bis.org

(5) Artykuł 6.

(6) Zob. w szczególności deklarację przywódców grupy G20 z Toronto, 26-27 czerwca 2010 r., dostępną pod adresem: http://canadainternational.gc.ca

(7) Zob. art. 11 ust. 3 i art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(8) Artykuł 1 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

ZAŁĄCZNIK 

Propozycje zmian w projekcie standardów regulacyjnych w sprawie kolegiów ds. kontrahentów centralnych

Tekst przedstawiony Komisji przez EUNGiPW Zmiany proponowane przez EBC(1)
Zmiana nr 1
Preambuła
"uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji, w szczególności jego art. 18 ust. 6,"

"uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji, w szczególności jego art. 18 ust. 6,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(*),

______

(*) Dz.U. C X z xx.xx.201x, s. xx."

Uzasadnienie
Zgodnie z art. 296 Traktatu, który stanowi, że akty prawne odnoszą się do wszelkich opinii przewidzianych w Traktatach, proponowana zmiana jest konieczna w celu odzwierciedlenia faktu, że projekt rozporządzenia delegowanego jest przyjmowany zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu. Przepisy te wyrażają obowiązek konsultowania z EBC wszelkich projektów unijnych aktów prawnych w dziedzinach podlegających jego kompetencji(2).
Zmiana nr 2
Artykuł 8 (nowy)
Brak tekstu "Zarządzanie kryzysowe w sytuacjach nadzwyczajnych
Procedury dotyczące sytuacji nadzwyczajnych powinny odzwierciedlać zadania i potrzeby w zakresie informacji członków kolegium oraz zawierać niezbędne narzędzia umożliwiające terminową, proporcjonalną i efektywną komunikację w ramach procesu zarządzania kryzysowego. W ramach procedur dotyczących sytuacji nadzwyczajnych właściwy organ danego CCP zapewnia rozważenie przez kolegium ustanowienia następujących narzędzi:
a) stałych instrumentów komunikacji kryzysowej;
b) minimalnego wykazu kontrolnego kluczowych komunikatów podczas sytuacji kryzysowych;
c) regularnego testowania procedur zarządzania kryzysowego."
Uzasadnienie
Dokument konsultacyjny EUNGiPW (ESMA/2012/379) zawierał fragment dotyczący sytuacji nadzwyczajnych. Zgodnie z zadaniem E "Współpraca z innymi organami", zawartym w zasadach CPSS-IOSCO dotyczących infrastruktury rynków finansowych, porozumienia o współpracy pomiędzy poszczególnymi organami powinny być efektywne nie tylko w normalnych okolicznościach, ale także w okresach napięć na rynku i sytuacjach kryzysowych.
(1) Pogrubienie w tekście wskazuje, w którym miejscu EBC proponuje wprowadzenie nowego tekstu. Przekreślenie w tekście oznacza, że EBC proponuje wykreślenie fragmentu tekstu.

(2) EBC wskazuje, że każdy z projektów standardów regulacyjnych i projektów standardów wykonawczych, do których w niniejszej opinii proponuje się zmiany, powinien zawierać odniesienie do tej opinii.

Propozycje zmian w projekcie standardów regulacyjnych w sprawie minimalnego poziomu szczegółowości informacji podlegających zgłoszeniu repozytoriom transakcji
Tekst przedstawiony Komisji przez EUNGiPW Zmiany proponowane przez EBC
Zmiana nr 3

Załącznik, tabela 2, dodanie nowej sekcji dotyczącej kredytowych instrumentów pochodnych poniżej pola 54

Brak tekstu
"Sekcja 2h(1) - kredyt Jeżeli zgłoszony identyfikator produktu zawiera wszystkie poniższe informacje, nie ma potrzeby dokonywania zgłoszenia. Kredytowe instrumenty pochodne
55 Klauzula restrukturyzacji Wskazuje rodzaj klauzuli restrukturyzacji
(1) Wymaga zmiany numeracji sekcji i pól następujących poniżej."
Uzasadnienie

Z perspektywy stabilności finansowej i analizy ryzyka systemowego niezwykle ważne jest uzyskanie informacji dotyczących rodzaju klauzul restrukturyzacji aktywnych swapów ryzyka kredytowego (CDS). Informacje te pozwolą odpowiednim organom na bardziej precyzyjną analizę wpływu zdarzenia kredytowego na ekspozycje uczestników rynku z tytułu swapów ryzyka kredytowego oraz zrozumienie, jakie rodzaje zdarzeń kredytowych miałyby zastosowanie do określonych pozycji swapów ryzyka kredytowego. Dlatego też brak tych informacji ograniczałby analizę ryzyka kredytowego w odniesieniu do zdarzeń kredytowych.

Propozycje zmian w projekcie standardów regulacyjnych określających dane, które mają być publikowane i udostępniane przez repozytoria transakcji, a także standardy operacyjne dotyczące agregowania i porównywania danych oraz dostępu do tych danych

Tekst przedstawiony Komisji przez EUNGiPW Zmiany proponowane przez EBC
Zmiana nr 4

Artykuł 2 ust. 10

"10. Repozytorium transakcji udostępnia odpowiednim członkom ESBC dane o pozycjach w odniesieniu do kontraktów pochodnych w walucie emitowanej przez tego członka." "10. Repozytorium transakcji udostępnia odpowiednim członkom ESBC dane transakcyjne i dane o pozycjach w odniesieniu do kontraktów pochodnych w walucie emitowanej przez tego członka. Jeżeli żaden z kontrahentów instrumentu pochodnego nie ma siedziby w jurysdykcji danego członka ESBC, repozytorium transakcji może przekazywać takie dane transakcyjne bez wskazywania kontrahentów instrumentu pochodnego."
Uzasadnienie

Obecny projekt mówi jedynie o dostępie do "danych o pozycjach" dla emitującego banku centralnego. W celu wypełniania mandatu określonego w art. 127 ust. 2 i 5 Traktatu, w szczególności w odniesieniu do polityki pieniężnej, sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych oraz stabilności finansowej, EBC potrzebuje dostępu do danych transakcyjnych dotyczących kontraktów pochodnych denominowanych w euro.

W tym względzie przedmiotem zainteresowania EBC jest: a) monitorowanie zagregowanych lub indywidualnych przepływów płatności mających wpływ na systemy płatności i rozrachunku; b) monitorowanie płynności w euro oraz c) monitorowanie działalności spekulacyjnej na tej walucie. Będzie to szczególnie użyteczne do oceny potencjalnych trudności z pozyskiwaniem płynności mogących mieć wpływ na realizację polityki pieniężnej. Dane o pozycjach obejmują jedynie dane o stanach, nie zaś dane o przepływach, które są potrzebne do prowadzenia analiz płynności.

Ponadto obowiązkowe rozliczanie będzie miało znaczący wpływ na płynność rynku i przepływy płatności. Dostęp do danych transakcyjnych jest zatem także potrzebny do zrozumienia struktury rynku oraz odporności na ryzyko płynności rynku instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym.

Eurosystem będzie potrzebował dostępu do danych transakcyjnych również w związku z tym, że będzie pełnił rolę członka kolegiów CCP reprezentującego bank centralny emitujący daną walutę. Biorąc pod uwagę, że euro jest zdecydowanie najważniejszą walutą Unii jeżeli chodzi o kontrakty pochodne, EBC oczekuje, że Eurosystem będzie członkiem wielu kolegiów CCP.

Propozycje zmian w projekcie standardów wykonawczych w sprawie formatu i częstotliwości dokonywania zgłoszeń dotyczących transakcji do repozytoriów transakcji

Tekst przedstawiony Komisji przez EUNGiPW Zmiany proponowane przez EBC
Zmiana nr 5

Załącznik, tabela 2, dodanie nowej sekcji dotyczącej kredytowych instrumentów pochodnych poniżej pola 54

Brak tekstu
"Sekcja 2h(1) - kredyt Jeżeli zgłoszony identyfikator produktu zawiera wszystkie poniższe informacje, nie ma potrzeby dokonywania zgłoszenia. Kredytowe instrumenty pochodne
55 Klauzula restrukturyzacji Old R = stara restrukturyzacja

Mod R = zmodyfikowana restrukturyzacja

Mod-Mod R = zmodyfikowana zmodyfikowana restrukturyzacja

No R = brak restrukturyzacji

(1) Wymaga zmiany numeracji sekcji i pól następujących poniżej."
Uzasadnienie

Z perspektywy stabilności finansowej i analizy ryzyka systemowego niezwykle ważne jest uzyskanie informacji dotyczących rodzaju klauzul restrukturyzacji aktywnych swapów ryzyka kredytowego. Informacje te pozwolą odpowiednim organom na bardziej precyzyjną analizę wpływu zdarzenia kredytowego na ekspozycje uczestników rynku z tytułu swapów ryzyka kredytowego oraz zrozumienie, jakie rodzaje zdarzeń kredytowych miałyby zastosowanie do określonych pozycji swapów ryzyka kredytowego. Dlatego też brak tych informacji ograniczałby analizę ryzyka kredytowego w odniesieniu do zdarzeń kredytowych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.60.1

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie projektów technicznych standardów regulacyjnych i wykonawczych przedstawionych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych Komisji do przyjęcia w drodze rozporządzeń delegowanych i wykonawczych Komisji uzupełniających rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (CON/2012/95).
Data aktu: 27/11/2012
Data ogłoszenia: 01/03/2013