Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2013/C 6/07)

(Dz.U.UE C z dnia 10 stycznia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (Wspólne Przedsiębiorstwo FCH) z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w maju 2008 r.(1) na okres do 31 grudnia 2017 r.
2.
Cele Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH obejmują wspieranie działań w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym(2) w sposób skoordynowany i we współpracy z przemysłem i organizacjami naukowo-badawczymi w celu rozwoju zastosowań rynkowych, a w konsekwencji wspieranie dodatkowych starań sektora przemysłu mających na celu szybkie wprowadzenie do użytku technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(3).
3.
Członkami Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, zrzeszenie branżowe New Energy World (NEW-IG) oraz społeczność badawcza (N.ERGHY).
4.
Maksymalny wkład UE na pokrycie kosztów bieżących i działalności badawczej Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH wynosi 470 mln euro. Wkład wnoszony jest ze środków budżetu siódmego programu ramowego, przy czym na pokrycie kosztów bieżących może być przeznaczone nie więcej niż 20 mln euro. NewIG wnosi swój wkład na pokrycie 50 % kosztów bieżących Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, a N.ERGHY wnosi 1/12 kosztów bieżących; oba te podmioty wnoszą wkład rzeczowy(4) na poczet kosztów operacyjnych o wartości co najmniej równej wkładowi finansowemu Unii.
5.
Wspólne Przedsiębiorstwo uzyskało niezależność finansową w dniu 15 listopada 2010 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(5) Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych obejmujące "sprawozdanie finansowe"(6) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(7) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
8. Niniejsze poświadczenie wiarygodności jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(8).
Zadania kierownictwa
9. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(9). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(10) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(11), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.
Zadania Trybunału
10. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
11. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli oraz kodeksami etyki IFAC i ISSAI(12). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych i zawodowych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
12. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji wykorzystywany do sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
13. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
14. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego.
Podstawa do wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
15. W styczniu 2011 r. Rada Zarządzająca przyjęła strategię kontroli ex post, która jest kluczowym mechanizmem kontroli służącym do oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń(13). Do września 2012 r. zakończono tylko osiem z dwunastu kontroli ex post, obejmujących transakcje na łączną kwotę 4,8 mln euro (27 % wszystkich zestawień poniesionych wydatków otrzymanych przez Wspólne Przedsiębiorstwo FCH w 2011 r.). W ramach sześciu z tych kontroli nie stwierdzono istotnych błędów, lecz w dwóch z nich wykryto poważne błędy(14), z których większy (764.000 euro) został skorygowany w roku następnym.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
16. W opinii Trybunału, z wyjątkiem implikacji kwestii poruszonych w punkcie 15, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
17.
Uwagi przedstawione w pkt 18-27 nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

18.
Ostateczny budżet na 2011 r. obejmował środki na zobowiązania i środki na płatności w wysokości odpowiednio 117 mln euro i 60 mln euro. Wskaźniki wykorzystania dostępnych środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 99,8 % i 87,9 %. Środki na zobowiązania przeznaczone na działania operacyjne (tytuł III budżetu) w kwocie 112 mln euro zostały wykorzystane w ramach globalnego zobowiązania związanego z zaproszeniem do składania wniosków z 2011 r.
19.
Nie przestrzegano procedury budżetowej określonej w regulaminie finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH(15). Przyznane przez Komisję odstępstwo, umożliwiające wprowadzenie środków, które zostaną anulowane, do preliminarza dochodów i wydatków w ciągu następnych trzech lat, zostało niewłaściwie zinterpretowane. Wspólne Przedsiębiorstwo zdecydowało się wykorzystać środki na płatności w wysokości 3,3 mln euro(16) (równowartość środków na płatności przeniesionych z 2010 na 2011 r.), mimo że nadal dostępne były zatwierdzone środki na płatności na bieżący rok budżetowy w wysokości 6,3 mln euro(17). W wyniku takiej interpretacji procedury budżetowej przez Wspólne Przedsiębiorstwo FCH wynik budżetowy za ten rok nie jest poprawny z uwagi na fakt, że w wyliczeniach nie ujęto środków na płatności w wysokości 6,3 mln euro(18), przeniesionych z 2011 na 2012 r. Ponadto rachunek wyniku budżetowego za 2010 r. nie uwzględnia 3,3 mln euro środków na płatności przeniesionych z 2010 na 2011 r.
20.
Niewykorzystane zobowiązania globalne z 2010 r. w wysokości 10,4 mln euro, z ostatecznym terminem realizacji przypadającym na 31 grudnia 2011 r., nie zostały anulowane w 2011 r., ale w styczniu 2012 r.

Zaproszenia do składania wniosków

21.
Wynikiem zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008, 2009 i 2010 było podpisanie umów o dotację na łączną kwotę 183,4 mln euro(19), a w 2011 r. ogłoszono czwarte zaproszenie do składania wniosków na łączną kwotę 111,6 mln euro. Kwoty te stanowią odpowiednio 41 % i 25 % maksymalnego wkładu UE na pokrycie kosztów działalności badawczej Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH(20). Ocenę wniosków otrzymanych w ramach tego zaproszenia sfinalizowano w 2011 r., a wybrane projekty są obecnie w fazie negocjacji. W styczniu 2012 r. ogłoszono piąte zaproszenie do składania wniosków na łączną kwotę 79 mln euro, czyli kolejne 18 % maksymalnego wkładu UE. Wskazuje to na satysfakcjonujący postęp w zakresie wykonania budżetu.

UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ WSPÓLNE PRZEDSIĘBIORSTWO SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI

22.
Na koniec 2011 r. księgowy zatwierdził podstawowe procesy biznesowe(21), jak wymaga tego regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa. W swoim sprawozdaniu stwierdził on szereg niedociągnięć(22), które będzie monitorował w 2012 r.

Roczna ocena poziomu wkładu rzeczowego

23.
Metody oceny poziomu wkładu rzeczowego(23) zostały sfinalizowane(24) i ocenione przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS) i jednostkę audytu wewnętrznego w kwietniu 2012 r. ((25) Łączny poziom wkładów rzeczowych zatwierdzonych przez urzędnika zatwierdzającego na dzień 8 lutego 2012 r. (data graniczna na potrzeby przygotowania wstępnej wersji sprawozdania finansowego za 2011 r.) wyniósł 347,6 mln euro. Ze sprawozdania z oceny wynika, że kwota ta powinna być pomniejszona o 0,93 mln euro(26) (czyli 0,3 %).

Zarządzanie finansami

24.
Na koniec grudnia 2011 r. saldo na rachunku bankowym Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH wyniosło 9,2 mln euro(27). W okresie od sierpnia do grudnia 2011 r. saldo gotówkowe Wspólnego Przedsiębiorstwa wynosiło średnio między 30 mln euro a 60 mln euro. Wspólne Przedsiębiorstwo ma wdrożyć wszystkie środki konieczne do zminimalizowania salda środków posiadanych na koncie do uzasadnionego poziomu.

INNE KWESTIE

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

25.
W 2011 r. Wspólne Przedsiębiorstwo opracowało plan ciągłości działania i poczyniło postępy w zakresie sformalizowania polityki bezpieczeństwa informatycznego. Plan ciągłości działania obejmujący plan przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej został przyjęty przez Wspólne Przedsiębiorstwo FCH w dniu 12 czerwca 2012 r.
26.
Nie wprowadzono jeszcze zmian w regulaminie finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do niego przepisów dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji(28).
27.
Umowa z państwem przyjmującym(29) między Wspólnym Przedsiębiorstwem a władzami belgijskimi w sprawie pomieszczeń biurowych, przywilejów i immunitetów oraz pozostałego wsparcia została podpisana w dniu 3 lutego 2012 r.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 13 listopada 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1).

(2) Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy badawcze UE i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu gospodarczego, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.

(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsiębiorstwa.

(4) Art. 12 ust. 3 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 521/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo FCH stanowi, że koszty operacyjne wspólnego przedsiębiorstwa FCH są pokrywane z wkładu finansowego Unii oraz z wkładów rzeczowych wnoszonych przez podmioty prawne uczestniczące w jego działaniach. Wkład uczestniczących podmiotów prawnych jest co najmniej równy wkładowi finansowemu Unii.

(5) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku. Podaje się w nim między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(6) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz objaśnienia do sprawozdania finansowego zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(7) Sprawozdanie z wykonania budżetu składa się z rachunku wyniku budżetowego, uzgodnienia pomiędzy wynikiem budżetowym a rachunkiem dochodów i wydatków oraz ze sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2011.

(8) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(9) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(10) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(11) Zasady dotyczące przedstawiania przez organy UE sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH.

(12) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(13) Art. 12 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 521/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo stanowi: "Wspólne przedsiębiorstwo FCH przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u podmiotów otrzymujących od niego publiczne środki finansowe". Kontrole ex post mogą doprowadzić do wykrycia zadeklarowanych przez beneficjentów wydatków niekwalifikowalnych, które w takim przypadku podlegają procedurom odzyskania środków.

(14) Z obliczeniem stopy błędu należy zaczekać do czasu zakończenia pozostałych kontroli.

(15) Art. 10 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH stanowi, że środki, które nie zostały wykorzystane do końca roku budżetowego, na który zostały przewidziane, podlegają anulowaniu. Z uwagi na potrzeby Wspólnego Przedsiębiorstwa, środki, które zostaną anulowane, mogą zostać wprowadzone do preliminarza dochodów i wydatków w ciągu trzech lat budżetowych zgodnie z art. 27. Jednak decyzją Rady Zarządzającej podjętą nie później niż 15 lutego mogą zostać one przeniesione jedynie na kolejny rok budżetowy.

(16) 3,3 mln euro niewykorzystanych środków na płatności przeznaczonych na działania operacyjne od 2010 r. zostało wprowadzonych do budżetu poprzez drugi budżet korygujący przyjęty przez Radę Zarządzającą w dniu 22 listopada 2011 r.

(17) Art. 10 ust. 4 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH stanowi, że Wspólne Przedsiębiorstwo wykorzystuje najpierw środki zatwierdzone na bieżący rok budżetowy i nie wykorzystuje środków przeniesionych, dopóki środki na bieżący rok nie zostaną wyczerpane.

(18) Wersja wstępna rocznego sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2011 stanowi, że niewykorzystane środki na płatności z działań w 2011 r. (6.267.731 euro) [...] zostaną przywrócone (przeniesione) do budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH na 2012 r. w ramach budżetu korygującego [...] (Wersja wstępna rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH za rok budżetowy 2011, s. 42).

(19) Środki, na które zaciągnięto zobowiązania, obejmują również składki Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu w wysokości 2,4 % od państw stowarzyszonych z siódmym programem ramowym.

(20) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 521/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo FCH i art. 12 załącznika do tego rozporządzenia maksymalny wkład UE na pokrycie kosztów bieżących i kosztów działalności badawczej Wspólnego Przedsiębiorstwa wynosi 470 mln euro, z czego wkład na pokrycie kosztów bieżących nie przekracza 20 mln euro. W przypadku gdy część wkładu na pokrycie kosztów bieżących nie zostanie wykorzystana, może ona zostać przeznaczona na działalność badawczą.

(21) Art. 43 ust. 1 lit. e) regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH stanowi, że księgowy odpowiedzialny jest za "określanie i sprawdzanie systemów rachunkowości".

(22) Przykłady zidentyfikowanych niedociągnięć obejmują potrzebę ustanowienia i prowadzenia kompleksowego rejestru zobowiązań prawnych i potrzebę skuteczniejszego śledzenia i nadzorowania szybkiego i poprawnego wprowadzania zmian do zobowiązań prawnych.

(23) Wkłady rzeczowe są to koszty kwalifikowalne ponoszone przez podmioty prawne biorące udział w działaniach, których kosztów nie zwraca Wspólne Przedsiębiorstwo FCH (Metodyka dotycząca wkładów rzeczowych Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH).

(24) Art. 12 ust. 7 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 521/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo FCH stanowi, że "metody wyceny wkładów rzeczowych określa wspólne przedsiębiorstwo FCH zgodnie z jego przepisami finansowymi i na podstawie zasad uczestnictwa w siódmym programie ramowym".

(25) Art. 12 ust. 7 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 521/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo stanowi, że wyceny dokonuje niezależny podmiot na koniec każdego roku budżetowego, a wyniki wyceny są przedstawiane Komisji w terminie czterech miesięcy od zakończenia każdego roku budżetowego.

(26) Korekta ta jest związana z ośmioma projektami w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2008 r., w przypadku których niektórzy uczestnicy wykazali poniesione koszty zabudżetowane przy zastosowaniu stawki ryczałtowej 60 % do wyliczenia kosztów pośrednich zamiast stawki ryczałtowej 20 % mającej zastosowanie do Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH (Roczna ocena poziomu wkładu rzeczowego - sprawozdanie końcowe).

(27) Saldo gotówkowe na koniec 2010 r. wyniosło 5 mln euro.

(28) Pkt 20 sprawozdania Trybunału Obrachunkowego dotyczącego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH za 2010 r. (Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 40).

(29) Pkt 21 sprawozdania Trybunału Obrachunkowego dotyczącego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH za 2010 r.

ZAŁĄCZNIK 

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu Art. 187 i art. 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Decyzja nr 1982/2006/WE dotycząca siódmego programu ramowego przewiduje wkład Unii w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez Wspólne Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 TFUE.
Kompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa

(rozporządzenie (WE) nr 521/2008 zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1183/2011)

Cele
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego, w szczególności tematów "Współpraca", "Energia", "Nanonauki, nanotechnologie, materiały i nowe technologie produkcyjne", "Środowisko (w tym zmiany klimatu)" oraz "Transport (w tym aeronautyka)".
W szczególności Wspólne Przedsiębiorstwo:
a) dąży do zapewnienia Europie wiodącej pozycji w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz do stworzenia warunków dla dokonania się przełomu rynkowego w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, umożliwiając w ten sposób siłom rynkowym urzeczywistnienie znacznego potencjału korzyści dla społeczeństwa;
b) w sposób skoordynowany wspiera badania, rozwój technologiczny i demonstracje (zwane dalej "BRT + D") w państwach członkowskich i krajach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym (dalej zwanych "krajami stowarzyszonymi"), aby przezwyciężyć niewydolność mechanizmów rynkowych, oraz koncentruje się na rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki sektora przemysłu, mające na celu szybkie wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych;
c) wspiera realizację priorytetów w zakresie BRT + D wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, zwłaszcza przez przyznawanie dotacji na podstawie zgodnych z zasadami konkurencji zaproszeń do składania wniosków;
d) stwarza zachęty do zwiększania inwestycji sektora publicznego i prywatnego w badania w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w państwach członkowskich i w krajach stowarzyszonych.
Zadania
a) zapewnienie ustanowienia wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych;
b) osiągnięcie masy krytycznej prac badawczych, pozwalającej przemysłowi, inwestorom publicznym i prywatnym, decydentom i innym zainteresowanym podmiotom nabrać zaufania do uczestnictwa w długoterminowym programie;
c) pozyskanie od przemysłu oraz ze źródeł krajowych i regionalnych dalszych środków na BRT + D;
d) integracja BRT + D, koncentracja na osiągnięciu zrównoważonego rozwoju w długim okresie oraz na realizacji zakładanej konkurencyjności przemysłu w zakresie kosztów, sprawności i trwałości, a także rozwiązanie najważniejszych problemów natury technicznej;
e) pobudzanie innowacji i powstawania nowych łańcuchów wartości obejmujących MŚP;
f) ułatwianie współpracy przemysłu, uczelni wyższych i ośrodków badawczych, między innymi w dziedzinie badań podstawowych;
g) promowanie uczestnictwa MŚP w swoich działaniach zgodnie z celami siódmego programu ramowego;
h) zachęcanie do uczestnictwa instytucji ze wszystkich państw członkowskich i z krajów stowarzyszonych;
i) realizacja szeroko zakrojonych badań socjotechnoekonomicznych mających na celu ocenę i monitorowanie postępu technicznego oraz pozatechnicznych barier utrudniających wejście na rynek;
j) realizacja badań wspierających opracowanie nowych oraz zmianę obowiązujących regulacji prawnych i norm, w celu usunięcia sztucznych barier utrudniających wejście na rynek oraz w celu wspierania wymienności, interoperacyjności, transgranicznego handlu wodorem oraz rynków eksportowych, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa eksploatacji i nieutrudnianiu innowacji;
k) podejmowanie działań związanych z informowaniem i upowszechnianiem oraz zapewnienie społeczeństwu rzetelnych informacji w celu budowania świadomości i akceptacji społecznej w zakresie bezpieczeństwa wodoru oraz związanych z nowymi technologiami korzyści dla środowiska, bezpieczeństwa dostaw, kosztów energii oraz zatrudnienia;
l) opracowanie i wykonywanie wieloletniego planu realizacji;
m) zapewnianie wkładu finansowego Unii oraz mobilizowanie zasobów sektora prywatnego i innych zasobów pochodzących z sektora publicznego potrzebnych do realizacji działań Wspólnego Przedsiębiorstwa w zakresie BRT + D;
n) zapewnienie należytej realizacji działań BRT + D i należytego zarządzania zasobami;
o) przekazywanie i rozpowszechnianie informacji o projektach, w tym nazw uczestników, wyników działań BRT + D i kwot wkładu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH;
p) informowanie podmiotów prawnych, które zawarły ze wspólnym przedsiębiorstwem FCH umowę o przyznanie dotacji, o możliwościach zaciągnięcia pożyczki w Europejskim Banku Inwestycyjnym, w szczególności o mechanizmie finansowania opartym na podziale ryzyka utworzonym na mocy siódmego programu ramowego;
q) zapewnienie wysokiego poziomu przejrzystości i uczciwej konkurencji w warunkach równoprawnego dostępu wszystkim podmiotom ubiegającym się o uczestnictwo w działaniach badawczych i demonstracyjnych Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, niezależnie od tego, czy należą do zrzeszenia podmiotów badawczych lub zrzeszenia branżowego (zwłaszcza MŚP);
r) śledzenie rozwoju sytuacji w przedmiotowej dziedzinie na arenie międzynarodowej oraz w stosownych przypadkach uczestniczenie we współpracy międzynarodowej;
s) rozwijanie ścisłej współpracy i zapewnianie koordynacji z ramowym programem w zakresie badań i innymi działaniami, podmiotami i zainteresowanymi stronami na szczeblu europejskim, krajowym i ponadnarodowym;
t) monitorowanie postępu w realizacji celów Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH;
u) wykonywanie wszelkich innych działań niezbędnych do realizacji celów.
Zarządzanie Organami Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są:
a) Rada Zarządzająca;
b) Dyrektor Wykonawczy;
c) Komitet Naukowy.
Rada Zarządzająca
Rada Zarządzająca jest najważniejszym organem decyzyjnym Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH.
Dyrektor Wykonawczy
Dyrektor Wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsiębiorstwem i jest jego prawnym przedstawicielem. Odpowiada za swoje działania przed Radą.
Komitet Naukowy
W jego skład wchodzi nie więcej niż dziewięciu członków. W komitecie reprezentowani są w sposób zrównoważony światowej klasy eksperci ze środowisk akademickich, sektora przemysłu i organów regulacyjnych. Wykonuje on następujące zadania:
a) doradza w sprawie priorytetów naukowych na potrzeby wniosku w sprawie rocznego i wieloletniego planu realizacji;
b) doradza w sprawie osiągnięć naukowych opisanych w rocznym sprawozdaniu z działalności;
c) doradza w kwestii składu komitetów wzajemnej oceny.
Zewnętrznymi organami doradczymi Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są:
- Grupa przedstawicieli państw FCH oraz Walne Zgromadzenie Wspólników.
Grupa przedstawicieli państw FCH
W jej skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i każdego kraju stowarzyszonego. W szczególności wydaje ona opinie na temat postępu w realizacji programu Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, monitoruje realizację celów i koordynację programów krajowych w celu uniknięcia powielania prac.
Walne Zgromadzenie Wspólników
Walne Zgromadzenie Wspólników jest istotnym kanałem komunikacyjnym w odniesieniu do działań Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH i jako takie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego i publicznego oraz dla międzynarodowych grup interesów z państw członkowskich oraz krajów stowarzyszonych i krajów trzecich. Walne Zgromadzenie Wspólników zwoływane jest raz w roku. Jest ono informowane o działaniach Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH i zachęcane do przedstawiania swoich uwag.
Audytor wewnętrzny i organ prowadzący kontrolę zewnętrzną Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz organ udzielający absolutorium Wspólnemu Przedsiębiorstwu to:
Audyt wewnętrzny
- Dyrektor ds. audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH (tj. funkcja audytu wewnętrznego),
- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.
Kontrola zewnętrzna
Trybunał Obrachunkowy.
Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
Środki udostępnione Wspólnemu Przedsiębiorstwu w roku 2011 Budżet

117,2 mln euro środków na zobowiązania, z czego 113,1 mln euro to wkład finansowy UE na działania (wkład rzeczowy członków z sektora prywatnego planowany jest na takim samym poziomie) oraz 4 mln euro na koszty bieżące.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.
18 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia dla pracowników zatrudnionych na czas określony, z czego wszystkie zostały obsadzone
2 stanowiska dla pracowników kontraktowych, z czego oba obsadzone
Pracownicy wykonujący:
zadania operacyjne: 6
zadania administracyjne: 7
zadania mieszane: 7
Główne osiągnięcia w roku 2011 - korekta wieloletniego planu działań (MAIP), przyjętego przez Radę Zarządzającą w dniu 22 listopada 2011 r.,
- opracowanie priorytetów w zakresie BRT + D oraz tematów zaproszenia do składania wniosków w 2011 r. (36), z uwzględnieniem przybliżonego finansowania FCH JU w wysokości 109 mln euro,
- opracowanie priorytetów w zakresie BRT + D oraz tematów zaproszenia do składania wniosków w 2012 r. (31), z uwzględnieniem przybliżonego finansowania FCH JU w wysokości 77,5 mln euro,
- opublikowanie zaproszenia do składania wniosków w maju 2011 r. z terminem składania wniosków w sierpniu 2011 r.,
- ocena wniosków otrzymanych w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2011 r. we wrześniu 2011 r. oraz przygotowanie listy projektów, w przypadku których można rozpocząć negocjacje; lista przedłożona Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia w listopadzie 2011 r. (30); negocjacje rozpoczęto w dniu 28 listopada 2011 r.,
- negocjacje w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2010 r. dotyczące wybranych wniosków po zatwierdzeniu przez Radę Zarządzającą współczynnika korygującego i zawarcie odpowiednich umów o dotację (26),
- rozwój międzynarodowej współpracy z kluczowymi partnerami (USA, Japonia i Korea). W zaproszeniu do składania wniosków z 2012 r. w jednym z tematów zawarto dodatkowe kryterium kwalifikowalności: związek z projektem finansowanym przez Departament Energii (USA),
- wymiana informacji z państwami członkowskimi i krajami stowarzyszonymi (sesje informacyjne),
- współpraca z regionami Europy (za pośrednictwem HyER),
- współpraca ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC) na poziomie projektowym i programowym. Uzgodnienie działań w ramach wspólnego planu prac dotyczącego pomiaru, analizy technologii i doradztwa strategicznego. Walne Zgromadzenie Wspólników odbyło się w dniach 22-23 listopada 2011 r. razem z pierwszym dniem poświęconym przeglądowi programu z udziałem prawie 400 uczestników oraz innymi działaniami w zakresie komunikacji z naciskiem na wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych do użytku komercyjnego, zwłaszcza w sektorze transportu.
Inne główne osiągnięcia
- przeniesienie się do nowej siedziby (wspólnie z czterema innymi Wspólnymi Przedsiębiorstwami w połowie stycznia 2011 r.),
- pierwsza okresowa ocena Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH,
- zatwierdzenie systemu księgowego przez księgowego w dniu 21 listopada 2011 r.,
- przyjęcie rozporządzenia Rady (UE) nr 1183/2011 zmieniającego rozporządzenie ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo FCH,
- otrzymanie pierwszych zestawień poniesionych wydatków i ich rozpatrzenie,
- przeprowadzenie pierwszych kontroli ex post.
Źródło: informacje przekazane przez Wspólne Przedsiębiorstwo.

ODPOWIEDZIWSPÓLNEGOPRZEDSIĘBIORSTWANARZECZTECHNOLOGIIOGNIW PALIWOWYCH I TECHNOLOGII WODOROWYCH (FCH)

Punkt 15 i 16

Wspólne Przedsiębiorstwo FCH opracowało wieloletnią strategię kontroli, łączącą elementy kontroli ex ante i ex post oraz uwzględniającą aspekty gospodarności. Kontrole ex post stanowią podstawowy składnik ogólnego systemu kontroli wewnętrznej oraz jeden z głównych elementów leżących u podstaw poświadczenia wiarygodności Dyrektora Wykonawczego. W celu należytego zaspokojenia potrzeb w zakresie kontroli i poświadczenia Wspólne Przedsiębiorstwo FCH rozpoczęło pierwsze kontrole ex post natychmiast po otrzymaniu i zatwierdzeniu pierwszych zestawień poniesionych wydatków w 2011 r.

Wspólne Przedsiębiorstwo FCH z zadowoleniem przyjmuje opinię Trybunału o legalności i prawidłowości wszystkich transakcji leżących u podstaw sprawozdania, jedynie z wyjątkiem transakcji odnoszących się do zatwierdzania zestawień poniesionych wydatków. Zdaniem Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, formułując opinię o legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania w ogóle oraz zestawień poniesionych wydatków zatwierdzonych w 2011 r. w szczególności, należy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

Terminy, rodzaj płatności i ich wagę: Wspólne Przedsiębiorstwo otrzymało i zatwierdziło pierwsze zestawienia poniesionych wydatków dopiero w 2011 r. Z tytułu zatwierdzonych zestawień poniesionych wydatków dokonano płatności okresowych na kwotę 4,6 mln EUR. Stanowi to 8 %(1) całkowitej kwoty płatności za 2011 r., wynoszącej 56,7 mln EUR.
Skuteczność systemu kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH: W 2011 r. system kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsiębiorstwa wykazał swoją skuteczność. Trybunał nie zgłosił Wspólnemu Przedsiębiorstwu żadnych błędów w zakresie legalności i prawidłowości wykrytych przez siebie w trakcie badania transakcji. Błędy przedstawione przez Trybunał zostały wykryte przez własny system kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsiębiorstwa (tj. kontrole ex post).
Charakter i wpływ finansowy wykrytych błędów: 97 % błędów (pod względem wartości) Wspólne Przedsiębiorstwo wykryło podczas tylko jednej kontroli, której poddano nowego beneficjenta, niezaznajomionego z zasadami Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, przy czym wykryte błędy były wynikiem mylnej interpretacji kryteriów kwalifikowalności. Chociaż całkowite niekwalifikowalne wydatki zgłoszone przez beneficjenta wyniosły 764.000 EUR, wpływ finansowy wykrytego błędu, biorąc pod uwagę wkład pieniężny Wspólnego Przedsiębiorstwa (tj. nadpłatę), jest znacznie niższy (177.971 EUR).
Działania naprawcze: Wszystkie błędy wykryte przez Wspólne Przedsiębiorstwo zostały uznane przez beneficjentów i w 98 % (pod względem wartości) skorygowane przez Wspólne Przedsiębiorstwo, jak uznał Trybunał.
Zakres kontroli: Kontrole ex post rozpoczęte przez Wspólne Przedsiębiorstwo w 2011 r. objęły 43 % (pod względem wartości) zestawień poniesionych wydatków zatwierdzonych we wspomnianym roku. Jak stwierdził Trybunał, kontrole zakończone na wrzesień 2012 r. obejmowały 27 % zatwierdzonych zestawień poniesionych wydatków.
Środki z zakresu zapobiegania i wykrywania: Wspólne Przedsiębiorstwo FCH wdrożyło środki mające na celu zapobieganie błędom finansowym w sprawozdawczości kosztów poprzez poprawę świadomości ram regulacyjnych wśród beneficjentów. Dotychczas zorganizowano trzy kampanie informacyjne skierowane do beneficjentów Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH oraz opublikowano przewodnik Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH dotyczący finansów i kontroli. Wzmocniono również prowadzone przez Wspólne Przedsiębiorstwo FCH kontrole ex ante w celu zapewnienia wyższej wykrywalności i skuteczniejszej eliminacji błędów przed zatwierdzeniem zestawień poniesionych wydatków.

Nie kwestionując ustaleń Trybunału, Wspólne Przedsiębiorstwo FCH pragnie zauważyć, że biorąc pod uwagę skuteczność kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsiębiorstwa w zakresie wykrywania błędów, szeroki zakres kontroli ex post, korekty wprowadzone przez Wspólne Przedsiębiorstwo w odniesieniu do 98 % wykrytych błędów i niską wagę płatności okresowych w odniesieniu do całkowitej kwoty płatności, zagrożona kwota (tj. potencjalny niewykryty błąd w zatwierdzonych zestawieniach poniesionych wydatków) jest względnie ograniczona w stosunku do całości dokonanych płatności i całkowitych wydatków operacyjnych poniesionych w 2011 r.

Punkt 19

Wspólne Przedsiębiorstwo FCH ustanowiło procedurę wdrożenia art. 10 ust. 1 pkt 1 i art. 11 swojego regulaminu finansowego, co pozwala mu na wprowadzanie anulowanych środków do budżetu w okresie do trzech następnych lat budżetowych. Dotychczas Wspólne Przedsiębiorstwo FCH nie skorzystało z przewidzianej w art. 10 ust. 1 pkt 2 możliwości przeniesienia na następny rok finansowy (z wyjątkiem C4 i C5), w związku z czym art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 10 ust. 2-7 nie mają zastosowania w tym konkretnym przypadku.

Wspólne Przedsiębiorstwo FCH konsekwentnie stosuje procedurę wdrażania swojego regulaminu finansowego, w szczególności w odniesieniu do odstępstwa przyznanego przez Komisję w celu uwzględnienia potrzeb Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH w tym zakresie.

Punkt 20

Wspólne Przedsiębiorstwo FCH przyznaje, że umorzeń należało dokonać do dnia 31 grudnia 2011 r. oraz że niedociągnięcie to skorygowano w styczniu 2012 r. Dokładniejsze monitorowanie budżetu i zastosowanie procedury na koniec roku powinny zapobiec ponownemu wystąpieniu podobnego niedociągnięcia.

Punkt 22

Kierownictwo Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH opracowało plan działania mający na celu eliminację słabych punktów i według stanu na październik 2012 r. większość przewidzianych w nim działań wdrożono w całości lub w części.

Punkt 23

Dokonano odpowiedniej korekty.

Punkt 24

Saldo gotówkowe Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH wynosiło od 4 mln EUR dnia 1 sierpnia 2011 r. do 60 mln EUR dnia 11 października 2011 r., natomiast bilans zamknięcia na dzień 31 grudnia 2011 r. wynosił 9 mln EUR. Wspólne Przedsiębiorstwo FCH podejmuje wszelkie środki w celu optymalizacji przepływów pieniężnych w granicach określonych umowami finansowymi.

Punkt 26

Regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH zostanie odpowiednio zmodyfikowany w celu uwzględnienia wszystkich niezbędnych zmian wymaganych przez "Modelowe rozporządzenie finansowe dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne" po przyjęciu tego rozporządzenia. Tymczasem, jak zauważył Trybunał w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2010, odnośne role audytora wewnętrznego Komisji i jednostki audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH zostały zdefiniowane i zatwierdzone przez Radę Zarządzającą w marcu 2011 r. "Skoordynowany plan strategiczny kontroli dla audytora wewnętrznego Komisji i jednostki audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH na lata 2011-2013" został zatwierdzony przez Radę w maju 2011 r. i jest realizowany.

______

(1) 11 % uwzględniając płatności okresowe (4,6 mln EUR) i płatności zaliczkowe rozliczone w 2011 r. (1,6 mln EUR).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024