______(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
(2) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 1.
(3) Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13.
(4) Wyrok z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawach połączonych C-39/05 P i C-52/05 P, Szwecja i Turco przeciwko Radzie, Zb.Orz. 2008, s. I-4723.
(5) Wyrok z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie C-28/08 P, Komisja przeciwko Bavarian Lager, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(6) Wyrok z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawach połączonych C-92/09 P i C-93/09 P, Volker i Markus Schecke GbR i Hartmut Eifert przeciwko krajowi związkowemu Hesji, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(7) Wyrok z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie C-139/07 P, Komisja przeciwko Technische Glaswerke Ilmenau, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(8) Wyrok z dnia 21 września 2010 r. w sprawach połączonych C-514/07 P, C-528/07 P i C-532/07 P, Szwecja i API przeciwko Komisji, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(9) Wyrok z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie T-233/09, Access Info Europe przeciwko Radzie, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(10) Wyrok z dnia 9 września 2008 r. w sprawie T-403/05, MyTravel przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2008, s. II-2027.
(11) Wyrok z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie C-121/05, Borax Europe przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2009, s. II-27.
(12) Wyrok z dnia 21 października 2010 r. w sprawie T-439/08, Agapiou Joséphidès przeciwko Komisji i EACEA, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(13) Wyrok z dnia 19 stycznia 2010 r. w sprawach połączonych T-355/04 i T-446/04, Co-Frutta przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2010, s. II-1.
(14) Wyrok z dnia 30 stycznia 2008 r. w sprawie C-380/04, Terezakis przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2008, s. II-11.
(15) Wyrok z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie T-111/07, Agrofert Holding przeciwko Komisji, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(16) Wyrok z dnia 9 czerwca 2010 r. w sprawie T-237/05, Éditions Jacob przeciwko Komisji, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(17) Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
(18) Dz.U. C 298 z 30.11.2002, s. 1.
(19) Dz.U. C 46 E z 24.2.2010, s. 80.
(20) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0435.
(21) Dz.U. C 286 E z 22.10.10, s. 12.
(22) 9 % w 2010 r.
(23) 36,1 % bez częściowo ujawnionych dokumentów. W 2010 r. odsetek decyzji odmownych wyniósł 13,3 % (29,1 % bez częściowo ujawnionych dokumentów).
(24) 37 % w 2010 r.
(25) W 2010 r. 33 % dla wniosków wstępnych.
(26) Do innych najważniejszych przyczyn odmowy w 2009 r. zalicza się: w przypadku Parlamentu Europejskiego ochronę prywatności (26 %) i ochronę celu kontroli, dochodzenia lub audytu (15 %); w przypadku Rady (wnioski wstępne) ochronę interesów publicznych w odniesieniu do stosunków międzynarodowych (22,7 %), bezpieczeństwa publicznego (5,6 %) oraz obrony i spraw wojskowych (3,5 %); oraz w przypadku Komisji (wnioski wstępne) ochronę kontroli (27,6 %) i interesów handlowych (13,99 %).
(27) Wyrok z dnia 7 czerwca 2011 r. w sprawie T-471/08, Toland przeciwko Parlamentowi, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(28)Wyrok z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie C-64/05 P, Szwecja przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2007 r., s. I-11389.
(29)Szwecja przeciwko Komisji, par. 76
(30) Wyrok z dnia 13 stycznia 2011 r. w sprawie T-362/08, IFAW przeciwko Komisji, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze Orzeczeń.
(31) Turco, para. 46.
(32) Turco, para. 67.
(33) W wyroku w sprawie Access Info Europe (T-233/09) Sąd potwierdził, że (pkt 69) "Wykonywanie bowiem przez obywateli ich demokratycznych praw zakłada możliwość śledzenia w szczegółach procesu podejmowania decyzji w instytucjach uczestniczących w procedurach prawodawczych oraz posiadanie dostępu do ogółu istotnych informacji".
(34)ClientEarth przeciwko Radzie, sprawa T-452/10.
(35) Skarga 2493/2008/(BB)TS.
(36) Skarga 2560/2007/BEH.
(37) R v Sussex Justices, Ex parte McCarthy ([1924] 1 KB 256, [1923] All ER 233)).
(38) Artykuł 19, "Publiczne prawo do tego, by wiedzieć: Zasady tworzenia przepisów dotyczących wolności informacji", Londyn, 1999 r.; Transparency International, "Stosowanie prawa do informacji jako narzędzia przeciwko korupcji", Berlin, 2006 r.
(39) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
(40) EIOD, "Publiczny dostęp do dokumentów zawierających dane osobowe w oparciu o orzeczenie w sprawie Bavarian Lager", 24 marca 2011 r. (http://www.edps.europa.eu:80/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/EDPS/Publications/Papers/BackgroundP/11-03-24_Bavarian_Lager_EN.pdf) oraz "Publiczny dostęp do dokumentów i ochrona danych", 2005 r. (http://www.edps.europa.eu:80/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/EDPS/Publications/ Papers/BackgroundP/05-07_BP_accesstodocuments_EN.pdf).
(41) Zob. toczącą się sprawę ClientEarth przeciwko Komisji, T-111/11.
(42) Zob. toczące się sprawy ClientEarth i in. przeciwko Komisji, T-120/10, i ClientEarth i in. przeciwko Komisji, T-449/10.
(43) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(44) Sprawa Access Info (T-233/09) pokazała, że stosowana jest praktyka przesyłania decyzji potwierdzających zwykłą pocztą, mimo że potwierdzenie daty otrzymania ma kluczowe znaczenie dla dokonania oceny przestrzegania terminów w związku z wykorzystaniem dalszych (sądowych) środków prawnych. Zob. ust. 20-29.
(45) Art. 7 i 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
(46) Zob. na przykład Ryanair Ltd. przeciwko Komisji (sprawy połączone od T-494/08 do T-500/08 i T-509/08) i Stichting Corporate Europe Observatory przeciwko Komisji (sprawa T-395/10).
(47) Na przykład, od 2009 r. Regulamin Parlamentu (Dz.U. C 212 E z 5.8.2010, s. 145) nie zawiera już wykazu dokumentów PE bezpośrednio dostępnych dla opinii publicznej, lecz obecnie zezwala Prezydium na utworzenie tego typu wykazu (art. 104 ust. 3 Regulaminu).