Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.23098 (C 37/2007) - Aeroporto di Alghero - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej .

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa SA.23098 (C 37/2007) - Aeroporto di Alghero

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 40/03)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2013 r.)

Pismem z dnia 27.06.2012, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Włoską o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja rozszerza formalne postępowanie wyjaśniające, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la Concurrence

Greffe Aides d'Etat

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

I.

 PROCEDURA

Pismem z dnia 22 grudnia 2003 r. Komisja otrzymała skargę od Air One, włoskiego przewoźnika lotniczego, twierdzącego, że operatorzy różnych portów lotniczych we Włoszech, w tym portu lotniczego Alghero, przyznali pomoc niezgodną z prawem przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair w formie kilku umów określających warunki korzystania z włoskich lotnisk. Następnie pismami z dnia 26 października 2006 r. i 10 stycznia 2007 r. skarżący ograniczył swoje zastrzeżenia co do domniemanego przyznania pomocy w ramach umów zawartych pomiędzy operatorem portu lotniczego Alghero, SOGEAAL, i przedsiębiorstwem Ryanair. Komisja przekazała Włochom jawną wersję skargi i kolejne dokumenty uzupełniające, między innymi w dniu 9 lipca 2004 r. Władze włoskie przedstawiły swoje uwagi, między innymi w dniu 5 października 2004 r. i w dniu 5 listopada 2004 r.

Komisja skierowała do Włoch szereg wniosków o udzielenie informacji, w tym datowanych w następujących dniach: 14 marca 2005 r.; 27 czerwca 2006 r.; 30 listopada 2006 r.; 19 lutego 2007 r. Władze włoskie przesłały kilka odpowiedzi, w tym datowanych w następujących dniach: 17 czerwca 2005 r.; 30 czerwca 2005 r.; 17 stycznia 2007 r.; 16 marca 2007 r.; 26 marca 2007 r.

Po zbadaniu informacji dostarczonych przez Włochy Komisja w dniu 12 września 2007 r. wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające określone w art. 108 ust. 2 TFUE. Decyzja została przekazana Włochom w tym samym dniu. Władze włoskie przekazały swoje uwagi na temat decyzji w dniu 14 listopada 2007 r.

Dnia 17 stycznia 2008 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym swoją decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego(1). Sprostowanie do decyzji z dnia 12 września 2007 r. zostało opublikowane w dniu 12 lutego 2008 r.(2).

W dniu 18 lutego 2008 r. Ryanair i SOGEAAL przedstawiły swoje uwagi na temat decyzji Komisji o wszczęciu postępowania wyjaśniającego; przedsiębiorstwo SOGEAAL uzupełniło swoje uwagi pismem z dnia 16 czerwca 2008 r. Uwagi te zostały przekazane przez Komisję władzom włoskim dnia 28 lutego 2008 r.

W dniu 20 czerwca 2008 r. Air One przesłał uzupełnienie do pierwotnej skargi, które następnie przesłano władzom włoskim dnia 10 grudnia 2008 r. Władze włoskie przedstawiły uwagi w dniu 13 lutego 2009 r.

Dodatkowy wniosek o udzielenie informacji został wysłany do władz włoskich w dniu 30 marca 2011 r. Region Sardynii i włoskie ministerstwo transportu udzieliły odpowiedzi odpowiednio w dniu 31 sierpnia 2011 r. i w dniu 9 września 2011 r.

Przedsiębiorstwo Ryanair przedstawiło informacje i dokumenty w trakcie postępowania, w tym 5 marca 2010 r., 22 lipca 2011 r. i 16 kwietnia 2012 r. W dniu 19 października 2011 r. Komisja przekazała uwagi przedsiębiorstwa Ryanair władzom włoskim. W dniu 15 lutego 2012 r. Włochy przedstawiły swoje komentarze odnośnie do uwag przedsiębiorstwa Ryanair.

II.

 OPIS ŚRODKÓW POMOCY

W dniu 12 września 2007 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w oparciu o informacje dostępne na tym etapie. W decyzji z 2007 r. Komisja uznała, że poddane kontroli środki pomocy, w tym rekompensaty i wsparcie finansowe przyznane przedsiębiorstwu SOGEAAL i zwiększenie jego kapitału z jednej strony oraz porozumienia z przewoźnikami lotniczymi obsługującymi połączenia z portem lotniczym Alghero z drugiej strony, mogą zawierać elementy pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE i wyraziła wątpliwości dotyczące zgodności tych potencjalnie niezgodnych z prawem środków pomocy z rynkiem wewnętrznym.

Na podstawie informacji otrzymanych przez Komisję od momentu wszczęcia procedury obecne rozszerzenie postępowania obejmuje:

wszystkie środki na rzecz zarządzającego portem lotniczym przedsiębiorstwa SOGEAAL przyznane od 2000 r., dotyczące w szczególności: (i) zastrzyków kapitałowych i rekompensaty strat poniesionych przez region Sardynii oraz innych publicznych udziałowców; (ii) wkładów finansowych na rzecz osprzętu i prac, wniesionych przez region Sardynii; (iii) finansowania infrastruktury i urządzeń portu lotniczego przez państwo;
wszystkie środki przyznane na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair i jego spółki zależnej AMS, jak również na rzecz innych przedsiębiorstw lotniczych korzystającym z tego portu lotniczego od 2000 r. W szczególności środki te obejmują dotacje w postaci wkładów finansowych przyznanych bezpośrednio z przedsiębiorstwa SOGEAAL bądź przekazanych za jego pośrednictwem w drodze szeregu umów o usługach portu lotniczego i umów o usługach marketingowych zawartych z przedsiębiorstwem Ryanair i innymi przewoźnikami lotniczymi od 2000 r.

III.

 OCENA ŚRODKÓW

Potencjalna pomoc dla operatora portu lotniczego

Komisja ma wątpliwości na obecnym etapie postępowania, czy władze publiczne zachowywały się jak inwestor prywatny w warunkach gospodarki rynkowej, pokrywając straty i odbudowując kapitał operatora lotniska. Ponadto Komisja ma wątpliwości co do tego, czy w przypadku finansowania infrastruktury portu lotniczego państwo i inne organy publiczne działały zgodnie z zasadą prywatnego inwestora. Na podstawie dostępnych informacji Komisja nie może wykluczyć, że wspomniane powyżej środki stanowią środki pomoc państwa.

Jeżeli te dotacje finansowe stanowią pomoc państwa, Komisja wyraża wątpliwości, czy są one zgodne z rynkiem wewnętrznym.

Potencjalna pomoc dla przewoźników lotniczych

Na bieżącym etapie postępowania Komisja wyraża wątpliwości, czy przy zawieraniu umów z przewoźnikami lotniczymi, w szczególności z przedsiębiorstwami Ryanair i AMS oraz z innymi przewoźnikami, w szczególności takimi jak Germanwings, Volare, Meridiana Fly, Alitalia, Air Italy, Bmibaby, Air Vallée, operator portu lotniczego i jego udziałowcy publiczni postępowali zgodnie z zasadą prywatnego inwestora.

Odnośnie do Ryanair i AMS Komisja uważa na obecnym etapie postępowania, że umowy o usługach portu lotniczego i usługach marketingowych muszą być oceniany łącznie, jako że Ryanair i AMS (w przypadku gdy AMS był również zaangażowany) był jednym i tym samym beneficjentem przedmiotowych środków pomocy w chwili zawarcia każdej umowy.

Komisja stwierdza wstępnie, że na podstawie dostępnych informacji nie można wykluczyć, że Ryanair/AMS i inni przewoźnicy lotniczy skorzystali z pomocy państwa, ale uważa, że nie posiada wystarczających informacji, które pozwalałyby jej w pełni przeanalizować tę kwestię.

W celu dokonania oceny omawianej sprawy Komisja uważa na obecnym etapie, na podstawie dostępnych jej informacji, że postępowanie operatora lotniska, SOGEAAL, i jego udziałowców, Sardynii i innych podmiotów publicznych powinno być rozpatrywane łącznie w kontekście ich relacji z przedsiębiorstwem Ryanair i innymi przewoźnikami lotniczymi.

Komisja podaje w wątpliwość zgodność tych ewentualnych środków pomocy z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 każda pomoc niezgodna z prawem podlega odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Decyzja Komisji C37/2007 - Włochy - Air One/Ryanair - Aéroport d 'Alghero, Dz.U. C 12 z 17.1.2008 r., s. 7.

(2) Dz.U. C 38 z 12.2.2008, s. 19.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.40.15

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.23098 (C 37/2007) - Aeroporto di Alghero - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej .
Data aktu: 12/02/2013
Data ogłoszenia: 12/02/2013