POMOC PAŃSTWA - FRANCJAPomoc Państwa SA.14551 (2013/C) (ex 2012/MC)
System zryczałtowanego opodatkowania od tonażu dla przedsiębiorstw żeglugowych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 380/05)
(Dz.U.UE C z dnia 28 grudnia 2013 r.)
Pismem z dnia 6 listopada 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji w sprawie rozpoczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego niektórych aspektów stosowania wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
Commission européenne
Direction générale de la concurrence
Greffe des aides d'État
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA
Decyzją C (2003) 1476 final z dnia 13 maja 2003 r., Komisja zatwierdziła system zryczałtowanego opodatkowania od tonażu dla przedsiębiorstw żeglugowych (dalej zwany "systemem podatku tonażowego").
W latach 2011-2012, Komisja zwróciła się do władz francuskich z wnioskiem o dostarczenie informacji w ramach monitorowania wykonania wyżej wymienionej decyzji.
OPIS ŚRODKA
Francuski system podatku tonażowego wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2003 r. Jest on uregulowany w art. 209-0-B francuskiego kodeksu podatkowego (code général des impôts). Dla przedsiębiorstw żeglugowych, które wybrały ryczałtowy system rozliczania oparty na tonażu, podstawę opodatkowania stosowaną przy obliczaniu należnego podatku od osób prawnych określa się na podstawie tonażu posiadanej przez nie floty za pomocą ryczałtowej skali.
Francuski system podatku tonażowego - zatwierdzony przez Komisję w 2003 r. na podstawie wspólnotowych wytycznych z 1997 r. 1 - nie ustanawia żadnego ogólnego warunku dotyczącego bandery statków. Obowiązywało jednak szczególne ograniczenie dla statków pływających pod banderami państw niebędących członkami UE ani EOG, odnoszące się do działalności prowadzonej na statkach czarterowanych.
W następstwie przyjęcia wytycznych wspólnotowych z 2004 r. 2 , znowelizowana ustawa budżetowa na 2005 r. (ustawa nr 2005-1720 z dnia 30 grudnia 2005 r.) wprowadziła ogólną zasadę dotyczącą bandery i uchyliła szczególne przepisy mające zastosowanie do statków czarterowanych.
OCENA
Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja jest zdania, że zniesienie ograniczeń mających zastosowanie do działalności prowadzonej na czarterowanych statkach pływających pod banderą państw niebędących członkami UE ani EOG nie stanowi korzystnego środka niezbędnego do dostosowania francuskiego systemu podatku tonażowego do nowych zasad wprowadzonych w wytycznych Wspólnoty z 2004 r.
Wręcz przeciwnie, Komisja uważa, że dalsze stosowanie ograniczeń związanych z kwalifikowalnością działalności prowadzonej
na statkach czarterowanych pływających pod banderą państw niebędących członkami UE jest uzasadnione dla osiągnięcia celów wspólnotowych wytycznych z 1997 i 2004 r., czemu dała już wyraz w swojej decyzji w sprawie programu pomocy państwa C 2/08 dotyczącego zmiany irlandzkiego systemu podatku tonażowego 3 .
W związku z tym Komisja uważa, że wprowadzenie w 2005 r. ogólnej zasady dotyczącej bandery w systemie podatku tonażowego nie czyni bezzasadnym przepisu obowiązującego od 2003 r. i ograniczającego działalność prowadzoną na statkach czarterowanych.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika