Artykuły 17 i 18 lub zasady krajowe zgodnie z przepisami dotyczącymi transportu i ochrony gotówki oraz innych ładunków przedmiotów wartościowych (Dziennik Urzędowy Republiki Słowackiej nr 96/05, 16/08, 81/08, 86/09 i 17/11) art. 16-20 Artykuł 16 (wartość ochranianego ładunku klasy 1 nie przekracza równowartości 30.000 EUR)
1) Ochraniany ładunek klasy 1 jest transportowany przy udziale dwóch uzbrojonych pracowników ochrony.
2) Transport jest dokonywany w zmodyfikowanym pojeździe z następującym wyposażeniem:
- fizycznie odseparowanymi segmentami pojazdu: pasażerskim i ładunkowym, oddzielonymi za pomocą zamocowanej na stałe, twardej przegrody, która umożliwia przeładowywanie ochranianego ładunku z segmentu pasażerskiego do segmentu ładunkowego,
- segmentem ładunkowym, który nie zawiera żadnych szklanych elementów,
- wykonaną z metalu cienkiego kasą wbudowaną w segmencie ładunkowym, który umożliwia wkładanie do niego ładunku z części pasażerskiej poprzez szczelinę lub otwór,
- urządzeniem alarmowym uruchamiającym się w przypadku wtargnięcia do pojazdu,
- blokadą silnika, która uniemożliwia przemieszczenie pojazdu przez osoby nieuprawnione,
- systemem komunikacyjno-monitorującym.
3) Niezależnie od przepisu zawartego w tiret trzecie poprzedniego ustępu, ochraniany ładunek może być transportowany, jeżeli został technicznie zabezpieczony poprzez umieszczenie go w zmodyfikowanej teczce, worku lub kasecie, które zostały oddzielnie oznaczone, są zbudowane w sposób utrudniający włamanie się do nich, a w przypadku przejęcia przez osoby nieuprawnione emitują sygnały akustyczne, świetlne, elektroniczne lub wydzielają dym. Ładunek jest transportowany w segmencie ładunkowym pojazdu.
4) Niezależnie od przepisu zawartego w ust. 1, ochraniany ładunek może być transportowany przez jednego uzbrojonego pracownika ochrony, jeżeli ochraniany ładunek został zabezpieczony za pomocą certyfikowanego systemu służącego do barwienia lub niszczenia gotówki.
5) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki noszone na wierzchu lub pod ubraniem.
Artykuł 17 (wartość ochranianego ładunku klasy 2 nie przekracza równowartości 200.000 EUR na każdy pojazd transportujący)
1) Ochraniany ładunek klasy 2 jest transportowany przy udziale dwóch uzbrojonych pracowników ochrony.
2) Transport jest dokonywany w zmodyfikowanym pojeździe z następującym wyposażeniem:
- fizycznie odseparowanymi segmentami pojazdu: pasażerskim i ładunkowym, oddzielonymi za pomocą zamocowanej na stałe, twardej przegrody,
- segmentem ładunkowym, który nie zawiera żadnych szklanych elementów,
- wbudowaną w segmencie ładunkowym kasą zbudowaną z kuloodpornej blachy cienkiej, odpornej na wiercenie i cięcie, zamontowaną na podwoziu pojazdu od strony wewnętrznej, która umożliwia wkładanie do niej gotówki z części pasażerskiej poprzez szczelinę lub otwór,
- urządzeniem alarmowym uruchamiającym się w przypadku wtargnięcia do pojazdu,
- blokadą silnika, która uniemożliwia przemieszczenie pojazdu przez osoby nieuprawnione,
- systemem komunikacyjno-monitorującym.
3) Niezależnie od przepisu zawartego w tiret trzecim poprzedniego ustępu, ochraniany ładunek może być transportowany, jeżeli został technicznie zabezpieczony poprzez umieszczenie go w zmodyfikowanej teczce, worku lub kasecie, które zostały oddzielnie oznaczone, są zbudowane w sposób utrudniający włamanie się do nich, a w przypadku przejęcia przez osoby nieuprawnione emitują sygnały akustyczne, świetlne, elektroniczne lub wydzielają dym. Ładunek jest transportowany w segmencie ładunkowym pojazdu.
4) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki noszone na wierzchu lub pod ubraniem.
Artykuł 17a (wartość ochranianego ładunku klasy 3 nie przekracza równowartości 800.000 EUR na każdy pojazd transportujący)
1) Ochraniany ładunek klasy 3 jest transportowany przy udziale co najmniej dwóch uzbrojonych pracowników ochrony.
2) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe z następującym wyposażeniem:
- odrębnymi segmentami przeznaczonymi dla osób transportujących i dla ładunku,
- segmentem dla osób transportujących, zabezpieczonym z czterech stron ochroną przeciwbalistyczną na poziomie M2/C2,
- kuloodpornym segmentem ładunkowym z zewnętrznymi drzwiami, które są zaopatrzone w dodatkowy zamek ze sztabami ryglującymi,
- urządzeniem alarmowym,
- zainstalowanym systemem służącym do zdalnego blokowania pojazdu lub silnika, umożliwiającym jego uruchomienie z centrum kontroli bezpieczeństwa,
- systemem umożliwiającym komunikowanie się wewnątrz samochodu bez otwierania drzwi (telefon łączności wewnętrznej),
- systemem komunikacyjno-monitorującym.
3) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki.
Artykuł 18 (wartość ochranianego ładunku klasy 4 nie przekracza równowartości 4.000.000 EUR na każdy pojazd transportujący)
1) Ochraniany ładunek klasy 4 jest transportowany przy udziale co najmniej trzech uzbrojonych pracowników ochrony.
2) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe z następującym wyposażeniem:
- odrębnymi segmentami przeznaczonymi dla osób transportujących i dla ładunku,
- miejscem dla osób transportujących zabezpieczonym z czterech stron ochroną przeciwbalistyczną na poziomie FB 3,
- segmentem ładunkowym pozbawionym okien i posiadającym zewnętrzne drzwi, które są zaopatrzone w dodatkowy zamek ze sztabami ryglującymi,
- urządzeniem alarmowym,
- zainstalowanym systemem służącym do zdalnego blokowania pojazdu lub silnika, umożliwiającym jego uruchomienie z centrum kontroli bezpieczeństwa,
- systemem umożliwiającym komunikowanie się wewnątrz samochodu bez otwierania drzwi (telefon łączności wewnętrznej),
- systemem komunikacyjno-monitorującym.
3) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki.
Artykuł 19 (wartość ochranianego ładunku klasy 5 nie przekracza równowartości 8.000.000 EUR na każdy pojazd transportujący)
1) Ochraniany ładunek klasy 5 jest transportowany przy udziale co najmniej trzech uzbrojonych pracowników ochrony.
2) Pracownicy ochrony noszą co najmniej następujące elementy ubioru ochronnego:
- kamizelki kuloodporne oraz
- hełmy ochronne.
3) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe z następującym wyposażeniem:
- odrębnymi segmentami przeznaczonymi dla ładunku, kierowcy i pracownika ochrony,
- pojazd musi mieć odporność na uderzenie pocisku na poziomie FB 3 ze wszystkich czterech stron,
- segmentem ładunkowym pozbawionym szklanych elementów, wyposażonym w tylne drzwi i zapewniającym dostęp do ładunku od strony segmentu przeznaczonego dla pracowników transportujących,
- urządzeniem alarmowym,
- systemem umożliwiającym komunikowanie się wewnątrz samochodu bez otwierania drzwi (telefon łączności wewnętrznej),
- systemem nadzoru wizyjnego zlokalizowanym w tylnej części pojazdu, sterowanym z kabiny kierowcy,
- systemem komunikacji,
- systemem nadzoru, który umożliwia nieprzerwane monitorowanie online z centrum kontroli bezpieczeństwa przemieszczania się dostawy, w odstępach czasowych nieprzekraczających jednej minuty, na obszarze, na którym jest zapewniana ta usługa, i który w każdej chwili umożliwia ustalenie dokładnej lokalizacji ochranianego ładunku,
- zainstalowanym systemem służącym do zdalnego blokowania pojazdu lub silnika, który nie może zostać wyłączony lokalnie z pojazdu.
4) Ładunek jest eskortowany przez samochód osobowy z dwoma uzbrojonymi pracownikami ochrony. Eskortujący pojazd musi być wyposażony w sprzęt umożliwiający bezpośrednią komunikacją z centrum kontroli bezpieczeństwa.
Artykuł 20 (wartość ochranianego ładunku klasy 6 przekracza równowartość 8.000.000 EUR na każdy pojazd transportujący)
1) Ochraniany ładunek klasy 6 jest transportowany przy udziale co najmniej trzech uzbrojonych pracowników ochrony.
2) Pracownicy ochrony noszą co najmniej następujące elementy ubioru ochronnego:
- kamizelki kuloodporne oraz
- hełmy ochronne.
3) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe, który posiada wyposażenie określone w ust. 3 poprzedniego artykułu oraz ochronę przeciwbalistyczną przed uderzeniem pocisku na poziomie FB 4.
4) Transport musi być przeprowadzany w eskorcie kuloodpornego pojazdu zapewniającego ochronę przeciwbalistyczną przed uderzeniem pocisku co najmniej na poziomie FB 3 z czterech stron pojazdu, z trzema uzbrojonymi pracownikami ochrony. Eskortujący pojazd musi być wyposażony w urządzenie umożliwiające bezpośrednią komunikację z centrum kontroli bezpieczeństwa.
Procedura uchwalenia rozporządzenia wdrażającego rozporządzenie (UE) nr 1214/2011 jest w toku; rozporządzenie to zawiera pewne szczególne przepisy, które umożliwiają:
- zagranicznym przedsiębiorstwom transportu gotówki, z zastrzeżeniem warunków określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011, transportowanie na terenie Słowenii także innej gotówki (nie tylko gotówki euro) powyżej progu 20 %, określonego w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011,
- zagranicznym przedsiębiorstwom transportu gotówki, z zastrzeżeniem warunków określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011, transportowanie na terenie Słowenii także innych przedmiotów wartościowych (nie tylko gotówki euro lub innej gotówki), które to uregulowanie nie istnieje w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011. Przedmioty wartościowe są to metale szlachetne, kamienie szlachetne, dzieła sztuki, obiekty dziedzictwa kulturowego, cenne dokumenty itp. Obiekt dziedzictwa kulturowego jest to obiekt zaklasyfikowany jako taki zgodnie z regulacjami określającymi kategorie klasyfikacji obiektów dziedzictwa kulturowego; bogactwo narodowe zgodnie z przepisami, które zapewniają ochronę i zachowanie narodowych dóbr kultury, a obiekty muzealne zgodnie z przepisami, które zapewniają ochronę i zachowanie obiektów muzealnych. Jeśli w danych okolicznościach nie jest to możliwe, można stosować zasady krajowe zawarte w art. 22 przepisów dotyczących transportu i ochrony gotówki oraz innych ładunków przedmiotów wartościowych (Dziennik Urzędowy Republiki Słowackiej nr 96/05, 16/08, 81/08, 86/09 i 17/11).
|