Formy transportu mające zastosowanie w państwach członkowskich strefy euro - Artykuł 13 ust. 5 - Rozporządzenie (UE) nr 1214/2011.

Formy transportu mające zastosowanie w państwach członkowskich strefy euro

Artykuł 13 ust. 5

Rozporządzenie (UE) nr 1214/2011

(2013/C 376/14)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2013 r.)

KOMITET DS. TRANSPORTU GOTÓWKI

W odniesieniu do transportu banknotów państwa członkowskie należące do strefy euro muszą wybrać co najmniej jedną z opcji określonych w art. 14, 15, 16, 17 lub 18 tego rozporządzenia.

W odniesieniu do transportu monet państwa członkowskie należące do strefy euro muszą wybrać co najmniej jedną z opcji określonych w art. 19 i 20 tego rozporządzenia.

Państwa członkowskie strefy euro muszą potwierdzić, że wybrane formy transportu są porównywalne z formami transportu dozwolonymi w przypadku wewnątrzkrajowego transportu gotówki.

Państwo Formy transportu mające zastosowanie do banknotów Formy transportu mające zastosowanie do monet Potwierdzenie porównywalności

z formami transportu dozwolonymi

w przypadku wewnątrzkrajowego transportu gotówki

AT Artykuły 14-18 Artykuły 19-20
BE Artykuły 16 i 18

Belgia zdecydowała, że zastosowanie będzie miał obowiązek określony w art. 13 ust. 4 rozporządzenia.

Artykuł 20 rozporządzenia Opcje określone w art. 16, 18 i 20 rozporządzenia są zbliżone do form transportu dozwolonych w przypadku transportu gotówki w Belgii.

Obowiązek wskazany w art. 13 ust. 4 ma zastosowanie na mocy belgijskiego rozporządzenia w sprawie transportu krajowego.

CY
DE Artykuł 17 Artykuł 19 Tak
EE
EI
EL
ES a) Jeśli chodzi o transport banknotów, zgodnie z przepisami unijnego rozporządzenia dotyczącymi obowiązku wyboru co najmniej jednej z metod opisanych w art. 14-18, metodą dozwoloną zgodnie z naszymi krajowymi przepisami jest metoda opisana w art. 17 unijnego rozporządzenia. b) Jeśli chodzi o monety, metodą dozwoloną zgodnie z naszymi przepisami jest metoda opisana w art. 20 unijnego rozporządzenia. Tak
FI Artykuł 17 Artykuł 20 Tak
FR I. Monety i papier banknotowy do drukowania banknotów muszą być transportowane:

1) w opancerzonych pojazdach przez co najmniej trzy osoby transportujące, włącznie z kierowcą, zgodnie z art. 4;

(Artykuł 4:

I - Opancerzone pojazdy muszą być odpowiednio wyposażone, aby zapewnić bezpieczeństwo osobom transportującym oraz bezpieczeństwo transportowanej gotówki, biżuterii lub metali szlachetnych.

Muszą one być wyposażone co najmniej w:

1) system komunikacyjno-alarmowy połączony z centrum alarmowym przedsiębiorstwa transportu gotówki. Aby zapewnić zatwierdzenie opancerzonych pojazdów do transportu gotówki, które są importowane z innych państw członkowskich lub państw będących stronami Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, sprawozdania z badań i certyfikaty są zatwierdzane, jeżeli zostały sporządzone przez jednostkę zatwierdzoną lub certyfikowaną w tych państwach i gwarantują spełnienie przez opancerzony pojazd warunków technicznych i regulacyjnych, które zapewniają poziom bezpieczeństwa równoważny z niniejszym rozporządzeniem i decyzją, o której mowa w poprzednim akapicie;

2) system zdalnej lokalizacji umożliwiający przedsiębiorstwu stałe monitorowanie lokalizacji pojazdu;

3) kuloodporne kamizelki i maski gazowe - co najmniej po jednej sztuce dla każdej osoby transportującej oraz ewentualnie po jednym dodatkowym egzemplarzu dla każdej innej osoby, która ma prawo znajdować się w pojeździe.

II - Typy pojazdów, opancerzone ściany i okna oraz właściwości innych elementów przyczyniające się do bezpieczeństwa pojazdów opancerzonych podlegają uprzedniemu zatwierdzeniu przez ministra spraw wewnętrznych na podstawie standardów minimalnych, w szczególności odporności, które są ustanawiane przez ministra w decyzji; decyzja ta określa także skład dokumentacji technicznej, która musi być przedstawiana wraz z wnioskiem o zatwierdzenie.

Każda istotna zmiana warunków produkcji pojazdów lub warunków produkcji lub instalacji opancerzonych części konstrukcyjnych, okien i innych elementów, o których mowa w poprzednim akapicie, musi być zatwierdzona.

Zezwolenie może zostać cofnięte, jeżeli materiały, o których mowa w pkt II niniejszego artykułu nie są już wystarczające, aby zapewnić bezpieczeństwo osób transportujących lub transportowanej gotówki.);

2) lub w opancerzonych pojazdach, zgodnie z art. 4, które są wyposażone w urządzenia gwarantujące, że transportowana gotówka może zostać zniszczona w taki sposób, że będzie niezdatna do użytku, zgodnie z warunkami określonymi w art. 8 ust. 1;

(Artykuł 8 ust. 1 określa warunki, które musi spełniać urządzenie neutralizujące przedmioty wartościowe)

Jeżeli pojazdy są wyposażone co najmniej w jedno urządzenie, o którym mowa w poprzednim ustępie, na każdy punkt dostaw/odbiorów, liczba osób transportujących nie może być mniejsza niż dwie, włącznie z kierowcą. Przepisy art. 4 pkt II mogą mieć w tym wypadku zastosowanie tylko do kabiny pojazdu.

Jeżeli pojazdy są wyposażone w mniejszą liczbę powyższych urządzeń niż wynosi liczba punktów dostaw/ odbiorów, liczba osób transportujących nie może być mniejsza niż trzy, włącznie z kierowcą;

3) lub w nieoznakowanych pojazdach przez co najmniej trzy osoby transportujące, włącznie z kierowcą, zgodnie z warunkami zawartymi w art. 7 i 8, pod warunkiem że gotówka jest umieszczona w niszczących urządzeniach i że liczba tych urządzeń jest co najmniej równa liczbie punktów dostaw/odbiorów lub że urządzenia te są wyposażone w system ładowania, który może być otwarty tylko w bezpiecznym miejscu lub na bezpiecznym obszarze.

W celu obsługi urządzeń do wypłaty gotówki znajdujących się na określonych obszarach wiążących się z ryzykiem, gotówka musi być jednak transportowana zgodnie z warunkami określonymi w ust. 1, a urządzenia do wypłaty gotówki muszą być napełniane przez jedną z osób transportujących.

(II - dotyczy biżuterii i metali szlachetnych)

III. Monety i złoto inwestycyjne w rozumieniu art. 298o A podstawowego kodeksu podatkowego muszą być transportowane w opancerzonych pojazdach przez co najmniej trzy osoby transportujące, włącznie z kierowcą, zgodnie z przepisami art. 4.

Na zasadzie odstępstwa od poprzedniego akapitu, wysyłane przez Banque de France ładunki monet obejmujące monety o nominałach 1 i 2 euro o łącznej wartości co najmniej 115.000 EUR muszą być transportowane:

1) w opancerzonych pojazdach, na których nie może znajdować się nazwa przedsiębiorstwa transportu gotówki, przez co najmniej dwóch uzbrojonych i umundurowanych pracowników ochrony, włączając w tę liczbę kierowcę, zgodnie z warunkami określonymi w trzech pierwszych akapitach art. 8;

2) lub, jeśli ładunek nie przekracza łącznie kwoty 500.000 EUR i jeżeli punkty dostaw/odbiorów, za które są odpowiedzialni Banque de France, przedsiębiorstwa transportu gotówki, policja krajowa lub żandarmeria, stanowią bezpieczne miejsca - w częściowo opancerzonych pojazdach, na których nie może znajdować się nazwa przedsiębiorstwa transportu gotówki, przez co najmniej dwóch uzbrojonych i umundurowanych pracowników ochrony, włączając w tę liczbę kierowcę, zgodnie z warunkami określonymi w trzech pierwszych akapitach art. 8;

(Artykuł 8: wszystkie nieoznakowane pojazdy używane do transportu gotówki umieszczonej w urządzeniach,

0 których mowa w art. 2 pkt

1 ust. 3, lub do transportu biżuterii lub metali szlachetnych muszą być wyposażone co najmniej w:

1) system komunikacyjno-alarmowy połączony z centrum alarmowym przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za transport gotówki;

2) system zdalnej lokalizacji umożliwiający przedsiębiorstwu transportu gotówki stałe monitorowanie lokalizacji pojazdu).

Potwierdzenie:

Banknoty: art. 2 jest zgodny z art. 14, 16 i 17 unijnego rozporządzenia.

Krajowe przepisy wymagające zmiany:

w celu zapewnienia zgodności z art. 2 pkt III z art. 19 i 20 unijnego rozporządzenia

IT Artykuły 15, 16, 17 i 18

(W odniesieniu do przepisu DM.269/2010)

Artykuły 19 i 20

(W odniesieniu do przepisu DM.269/2010)

Tak
LU Artykuły 16 i 17

(Pod warunkiem, że projekt ustawy nr 6400 oraz odnośne rozporządzenie wykonawcze Wielkiego Księcia zostaną przyjęte w formie proponowanej przez rząd.)

Artykuł 20

(Pod warunkiem, że projekt ustawy nr 6400 oraz odnośne rozporządzenie wykonawcze Wielkiego Księcia zostaną przyjęte w formie proponowanej przez rząd.)

Tak
MT
NL Artykuły 17 i 18 Artykuł 20 Tak
PT Artykuły 17 i 18 Artykuł 20 Wskazane opcje odpowiadają częściowo krajowym wymogom mającym zastosowanie do transportu przedmiotów wartościowych w Portugalii, chociaż kryterium dotyczące transportowanej kwoty jest ustalone na poziomie co najmniej 10.000 EUR (zarządzenie (Portaria) nr 247/2008 z dnia 27 marca, zmienione zarządzeniem nr 840/2009 z dnia 3 sierpnia 2009 r., obowiązującym do czasu publikacji zarządzenia, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy nr 34/2013 z dnia 16 maja 2013 r.).

Krajowy transport w nieopancerzonych pojazdach jest dozwolony w przypadku przedmiotów wartościowych o wartości poniżej 10.000 EUR.

Stosowanie zatwierdzonych mundurów służbowych i służbowych dowodów tożsamości jest obowiązkowe (art. 29 ustawy nr 34/2013 z dnia 16 maja 2013 r.).

SK Wszystkie warunki określone w art. 14-18 rozporządzenia mają zastosowanie w rozumieniu prawa krajowego Republiki Słowackiej zgodnie z ustawą nr 473/2005, opublikowaną w Zb.U. z dnia 23 września 2005 r., w sprawie świadczenia usług w prywatnym sektorze ochrony oraz zmieniającą niektóre ustawy ("ustawa w sprawie ochrony prywatnej"). Wszystkie warunki określone w art. 19 i 20 rozporządzenia mają zastosowanie w rozumieniu prawa krajowego Republiki Słowackiej zgodnie z ustawą nr 473/2005, opublikowaną w Zb.U. z dnia 23 września 2005 r., w sprawie świadczenia usług w prywatnym sektorze ochrony oraz zmieniającą niektóre ustawy ("ustawa w sprawie ochrony prywatnej"). Częściowa zgodność i różnice dotyczą większej liczebności agentów ochrony i towarzyszących pojazdów. Decydującym kryterium jest kwota 1.660.000 EUR.
SI Artykuły 17 i 18 lub zasady krajowe zgodnie z przepisami dotyczącymi transportu i ochrony gotówki oraz innych ładunków przedmiotów wartościowych (Dziennik Urzędowy Republiki Słowackiej nr 96/05, 16/08, 81/08, 86/09 i 17/11) art. 16-20

Artykuł 16 (wartość ochranianego ładunku klasy 1 nie przekracza równowartości 30.000 EUR)

1) Ochraniany ładunek klasy 1 jest transportowany przy udziale dwóch uzbrojonych pracowników ochrony.

2) Transport jest dokonywany w zmodyfikowanym pojeździe z następującym wyposażeniem:

- fizycznie odseparowanymi segmentami pojazdu: pasażerskim i ładunkowym, oddzielonymi za pomocą zamocowanej na stałe, twardej przegrody, która umożliwia przeładowywanie ochranianego ładunku z segmentu pasażerskiego do segmentu ładunkowego,

- segmentem ładunkowym, który nie zawiera żadnych szklanych elementów,

- wykonaną z metalu cienkiego kasą wbudowaną w segmencie ładunkowym, który umożliwia wkładanie do niego ładunku z części pasażerskiej poprzez szczelinę lub otwór,

- urządzeniem alarmowym uruchamiającym się w przypadku wtargnięcia do pojazdu,

- blokadą silnika, która uniemożliwia przemieszczenie pojazdu przez osoby nieuprawnione,

- systemem komunikacyjno-monitorującym.

3) Niezależnie od przepisu zawartego w tiret trzecie poprzedniego ustępu, ochraniany ładunek może być transportowany, jeżeli został technicznie zabezpieczony poprzez umieszczenie go w zmodyfikowanej teczce, worku lub kasecie, które zostały oddzielnie oznaczone, są zbudowane w sposób utrudniający włamanie się do nich, a w przypadku przejęcia przez osoby nieuprawnione emitują sygnały akustyczne, świetlne, elektroniczne lub wydzielają dym. Ładunek jest transportowany w segmencie ładunkowym pojazdu.

4) Niezależnie od przepisu zawartego w ust. 1, ochraniany ładunek może być transportowany przez jednego uzbrojonego pracownika ochrony, jeżeli ochraniany ładunek został zabezpieczony za pomocą certyfikowanego systemu służącego do barwienia lub niszczenia gotówki.

5) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki noszone na wierzchu lub pod ubraniem.

Artykuł 17 (wartość ochranianego ładunku klasy 2 nie przekracza równowartości 200.000 EUR na każdy pojazd transportujący)

1) Ochraniany ładunek klasy 2 jest transportowany przy udziale dwóch uzbrojonych pracowników ochrony.

2) Transport jest dokonywany w zmodyfikowanym pojeździe z następującym wyposażeniem:

- fizycznie odseparowanymi segmentami pojazdu: pasażerskim i ładunkowym, oddzielonymi za pomocą zamocowanej na stałe, twardej przegrody,

- segmentem ładunkowym, który nie zawiera żadnych szklanych elementów,

- wbudowaną w segmencie ładunkowym kasą zbudowaną z kuloodpornej blachy cienkiej, odpornej na wiercenie i cięcie, zamontowaną na podwoziu pojazdu od strony wewnętrznej, która umożliwia wkładanie do niej gotówki z części pasażerskiej poprzez szczelinę lub otwór,

- urządzeniem alarmowym uruchamiającym się w przypadku wtargnięcia do pojazdu,

- blokadą silnika, która uniemożliwia przemieszczenie pojazdu przez osoby nieuprawnione,

- systemem komunikacyjno-monitorującym.

3) Niezależnie od przepisu zawartego w tiret trzecim poprzedniego ustępu, ochraniany ładunek może być transportowany, jeżeli został technicznie zabezpieczony poprzez umieszczenie go w zmodyfikowanej teczce, worku lub kasecie, które zostały oddzielnie oznaczone, są zbudowane w sposób utrudniający włamanie się do nich, a w przypadku przejęcia przez osoby nieuprawnione emitują sygnały akustyczne, świetlne, elektroniczne lub wydzielają dym. Ładunek jest transportowany w segmencie ładunkowym pojazdu.

4) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki noszone na wierzchu lub pod ubraniem.

Artykuł 17a (wartość ochranianego ładunku klasy 3 nie przekracza równowartości 800.000 EUR na każdy pojazd transportujący)

1) Ochraniany ładunek klasy 3 jest transportowany przy udziale co najmniej dwóch uzbrojonych pracowników ochrony.

2) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe z następującym wyposażeniem:

- odrębnymi segmentami przeznaczonymi dla osób transportujących i dla ładunku,

- segmentem dla osób transportujących, zabezpieczonym z czterech stron ochroną przeciwbalistyczną na poziomie M2/C2,

- kuloodpornym segmentem ładunkowym z zewnętrznymi drzwiami, które są zaopatrzone w dodatkowy zamek ze sztabami ryglującymi,

- urządzeniem alarmowym,

- zainstalowanym systemem służącym do zdalnego blokowania pojazdu lub silnika, umożliwiającym jego uruchomienie z centrum kontroli bezpieczeństwa,

- systemem umożliwiającym komunikowanie się wewnątrz samochodu bez otwierania drzwi (telefon łączności wewnętrznej),

- systemem komunikacyjno-monitorującym.

3) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki.

Artykuł 18 (wartość ochranianego ładunku klasy 4 nie przekracza równowartości 4.000.000 EUR na każdy pojazd transportujący)

1) Ochraniany ładunek klasy 4 jest transportowany przy udziale co najmniej trzech uzbrojonych pracowników ochrony.

2) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe z następującym wyposażeniem:

- odrębnymi segmentami przeznaczonymi dla osób transportujących i dla ładunku,

- miejscem dla osób transportujących zabezpieczonym z czterech stron ochroną przeciwbalistyczną na poziomie FB 3,

- segmentem ładunkowym pozbawionym okien i posiadającym zewnętrzne drzwi, które są zaopatrzone w dodatkowy zamek ze sztabami ryglującymi,

- urządzeniem alarmowym,

- zainstalowanym systemem służącym do zdalnego blokowania pojazdu lub silnika, umożliwiającym jego uruchomienie z centrum kontroli bezpieczeństwa,

- systemem umożliwiającym komunikowanie się wewnątrz samochodu bez otwierania drzwi (telefon łączności wewnętrznej),

- systemem komunikacyjno-monitorującym.

3) Pracownicy ochrony muszą być ubrani w kuloodporne kamizelki.

Artykuł 19 (wartość ochranianego ładunku klasy 5 nie przekracza równowartości 8.000.000 EUR na każdy pojazd transportujący)

1) Ochraniany ładunek klasy 5 jest transportowany przy udziale co najmniej trzech uzbrojonych pracowników ochrony.

2) Pracownicy ochrony noszą co najmniej następujące elementy ubioru ochronnego:

- kamizelki kuloodporne oraz

- hełmy ochronne.

3) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe z następującym wyposażeniem:

- odrębnymi segmentami przeznaczonymi dla ładunku, kierowcy i pracownika ochrony,

- pojazd musi mieć odporność na uderzenie pocisku na poziomie FB 3 ze wszystkich czterech stron,

- segmentem ładunkowym pozbawionym szklanych elementów, wyposażonym w tylne drzwi i zapewniającym dostęp do ładunku od strony segmentu przeznaczonego dla pracowników transportujących,

- urządzeniem alarmowym,

- systemem umożliwiającym komunikowanie się wewnątrz samochodu bez otwierania drzwi (telefon łączności wewnętrznej),

- systemem nadzoru wizyjnego zlokalizowanym w tylnej części pojazdu, sterowanym z kabiny kierowcy,

- systemem komunikacji,

- systemem nadzoru, który umożliwia nieprzerwane monitorowanie online z centrum kontroli bezpieczeństwa przemieszczania się dostawy, w odstępach czasowych nieprzekraczających jednej minuty, na obszarze, na którym jest zapewniana ta usługa, i który w każdej chwili umożliwia ustalenie dokładnej lokalizacji ochranianego ładunku,

- zainstalowanym systemem służącym do zdalnego blokowania pojazdu lub silnika, który nie może zostać wyłączony lokalnie z pojazdu.

4) Ładunek jest eskortowany przez samochód osobowy z dwoma uzbrojonymi pracownikami ochrony. Eskortujący pojazd musi być wyposażony w sprzęt umożliwiający bezpośrednią komunikacją z centrum kontroli bezpieczeństwa.

Artykuł 20 (wartość ochranianego ładunku klasy 6 przekracza równowartość 8.000.000 EUR na każdy pojazd transportujący)

1) Ochraniany ładunek klasy 6 jest transportowany przy udziale co najmniej trzech uzbrojonych pracowników ochrony.

2) Pracownicy ochrony noszą co najmniej następujące elementy ubioru ochronnego:

- kamizelki kuloodporne oraz

- hełmy ochronne.

3) Transport jest dokonywany w kuloodpornym pojeździe, który posiada wyposażenie określone w ust. 3 poprzedniego artykułu oraz ochronę przeciwbalistyczną przed uderzeniem pocisku na poziomie FB 4.

4) Transport musi być przeprowadzany w eskorcie kuloodpornego pojazdu zapewniającego ochronę przeciwbalistyczną przed uderzeniem pocisku co najmniej na poziomie FB 3 z czterech stron pojazdu, z trzema uzbrojonymi pracownikami ochrony. Eskortujący pojazd musi być wyposażony w urządzenie umożliwiające bezpośrednią komunikację z centrum kontroli bezpieczeństwa.

Procedura uchwalenia rozporządzenia wdrażającego rozporządzenie (UE) nr 1214/2011 jest w toku; rozporządzenie to zawiera pewne szczególne przepisy, które umożliwiają:

- zagranicznym przedsiębiorstwom transportu gotówki, z zastrzeżeniem warunków określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011, transportowanie na terenie Słowenii także innej gotówki (nie tylko gotówki euro) powyżej progu 20 %, określonego w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011,

- zagranicznym przedsiębiorstwom transportu gotówki, z zastrzeżeniem warunków określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011, transportowanie na terenie Słowenii także innych przedmiotów wartościowych (nie tylko gotówki euro lub innej gotówki), które to uregulowanie nie istnieje w rozporządzeniu (UE) nr 1214/2011. Przedmioty wartościowe są to metale szlachetne, kamienie szlachetne, dzieła sztuki, obiekty dziedzictwa kulturowego, cenne dokumenty itp. Obiekt dziedzictwa kulturowego jest to obiekt zaklasyfikowany jako taki zgodnie z regulacjami określającymi kategorie klasyfikacji obiektów dziedzictwa kulturowego; bogactwo narodowe zgodnie z przepisami, które zapewniają ochronę i zachowanie narodowych dóbr kultury, a obiekty muzealne zgodnie z przepisami, które zapewniają ochronę i zachowanie obiektów muzealnych. Jeśli w danych okolicznościach nie jest to możliwe, można stosować zasady krajowe zawarte w art. 22 przepisów dotyczących transportu i ochrony gotówki oraz innych ładunków przedmiotów wartościowych (Dziennik Urzędowy Republiki Słowackiej nr 96/05, 16/08, 81/08, 86/09 i 17/11).

Artykuł 20 lub zasady krajowe zgodnie z przepisami dotyczącymi transportu i ochrony gotówki oraz innych ładunków przedmiotów wartościowych (Dziennik Urzędowy Republiki Słowackiej nr 96/05, 16/08, 81/08, 86/09 i 17/11) art. 16-20, opisane dla banknotów Częściowa zgodność. Przepisy krajowe i specjalne warunki opierają się na wartości transportowanych aktywów.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.376.16

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Formy transportu mające zastosowanie w państwach członkowskich strefy euro - Artykuł 13 ust. 5 - Rozporządzenie (UE) nr 1214/2011.
Data aktu: 21/12/2013
Data ogłoszenia: 21/12/2013