Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2013/C 369/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Nanoelektroniki (zwane dalej "Wspólnym Przedsiębiorstwem ENIAC") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. 1 na okres 10 lat.
2.
Nadrzędnym celem Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC jest opracowanie oraz realizacja programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie nanoelektroniki w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych 2 .
3.
Członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC są: Unia Europejska reprezentowana przez Komisję, niektóre z państw członkowskich UE (Belgia, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Niderlandy, Polska, Portugalia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) oraz stowarzyszenie AENEAS występujące jako przedstawiciel przedsiębiorstw i innych podmiotów badawczo-rozwojowych działających w Europie w dziedzinie nanoelektroniki (zwane dalej AENEAS). Inne państwa członkowskie i kraje stowarzyszone, a także każdy inny kraj lub podmiot prawny mogący wnieść znaczący wkład finansowy na rzecz realizacji celów Wspólnego Przedsiębiorstwa mogą zostać członkami Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC.
4.
Maksymalny wkład UE do Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC na pokrycie bieżących kosztów i działalności badawczej w wysokości 450 mln euro jest wypłacany z budżetu siódmego programu ramowego 3 . AENEAS wnosi wkład finansowy do kwoty 30 mln euro na pokrycie bieżących kosztów Wspólnego Przedsiębiorstwa. Państwa członkowskie ENIAC wnoszą wkłady rzeczowe na pokrycie bieżących kosztów (umożliwiając realizację projektów) oraz wnoszą wkłady finansowe w kwocie co najmniej 1,8 razy większej od wkładu Unii Europejskiej. Organizacje uczestniczące w projektach badawczych również wnoszą wkłady rzeczowe, których wartość musi być co najmniej równa sumie wkładów Komisji i państw członkowskich.
5.
Wspólne Przedsiębiorstwo uzyskało niezależność finansową w dniu 26 lipca 2010 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Wspólnego Przedsiębiorstwa we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W dniu 18 listopada 2010 r. decyzją Rady Zarządzającej została przyjęta strategia kontroli ex post Wspólnego Przedsiębiorstwa 9 , która jest kluczowym narzędziem 10 służącym do oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Płatności, których dokonano w 2012 r. na podstawie poświadczeń pokrycia kosztów wydanych przez krajowe organy finansujące (KOF) państw członkowskich, wyniosły 8,2 mln euro, co stanowi 42 % całości płatności operacyjnych.
14. Umowy administracyjne zawarte pomiędzy Wspólnym Przedsiębiorstwem a KOF państw członkowskich stanowią co do zasady, że KOF będą przeprowadzać kontrole w imieniu Wspólnego Przedsiębiorstwa. Strategia kontroli ex post Wspólnego Przedsiębiorstwa w znacznym stopniu polega na przeprowadzanych przez KOF kontrolach zestawień poniesionych wydatków projektowych. Jednak w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej przeprowadziła badanie konsultacyjne zawierające ocenę strategii kontroli ex post Wspólnego Przedsiębiorstwa i strategii kontrolnych państw członkowskich ENIAC, w którym zwróciła uwagę, że należy dokonać przeglądu konstrukcji systemu kontroli ex post i uzupełnić ją w taki sposób, aby odpowiadała swojemu ogólnemu celowi 11 .
- strategia kontroli ex post Wspólnego Przedsiębiorstwa nie obejmuje praktycznych szczegółów na temat jej wdrożenia;
- Wspólne Przedsiębiorstwo i KOF nie zawarły umów szczegółowych, na podstawie których KOF mogłyby przeprowadzać kontrole finansowe.
15. W 2012 r. Wspólne Przedsiębiorstwo przeprowadziło ograniczony przegląd zestawień poniesionych wydatków 12 i na tej podstawie stwierdziło w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności, że poziom błędu w programie wyniósł mniej niż 2 %. Jednak przegląd ten nie obejmował żadnych kontroli i nie przyniósł pewności co do prawidłowości zestawień poniesionych wydatków będących jego przedmiotem. Dostępne przed zakończeniem przeprowadzonej przez Trybunał kontroli (we wrześniu 2013 r.) informacje dotyczące wdrażania strategii kontroli ex post Wspólnego Przedsiębiorstwa nie były wystarczające, aby Trybunał mógł stwierdzić, czy ten kluczowy mechanizm kontroli funkcjonuje skutecznie.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
16. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 13-15 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
17.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

18.
Ostateczny budżet na 2012 r. obejmował środki na zobowiązania i środki na płatności w wysokości odpowiednio 128 mln euro i 42 mln euro. Wskaźniki wykorzystania dostępnych środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 100 % i 52 % 13 . Z kwoty w wysokości 125,5 mln euro środków na zobowiązania dostępnych na działania operacyjne 17,6 mln euro zostało zrealizowanych jako zobowiązanie globalne w ramach pierwszego zaproszenia do składania wniosków z 2012 r., a 107,9 mln euro zostało zrealizowanych jako zobowiązanie globalne w ramach drugiego zaproszenia do składania wniosków z 2012 r. Umowy o przyznanie dotacji w ramach tych dwóch zaproszeń do składania wniosków podpisano na początku 2013 r., a przeciętny czas od ogłoszenia zaproszenia do podpisania umowy wyniósł 12 miesięcy.
19.
W 2012 r. utrzymywały się uchybienia kontroli w zakresie umorzenia niewykorzystanych środków stwierdzone podczas kontroli sprawozdania za rok 2011. Niewykorzystane globalne zobowiązanie w wysokości 2,8 mln euro tytułem działalności operacyjnej na 2010 r. z ostatecznym terminem realizacji na dzień 31 grudnia 2011 r. nie zostało umorzone do końca 2012 r.

Zaproszenia do składania wniosków

20.
Wynikiem zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008, 2009, 2010 i 2011 było zawarcie umów o dotację na łączną kwotę 170,2 mln euro, co stanowi 39 % maksymalnego wkładu UE na działania badawcze Wspólnego Przedsiębiorstwa 14 . W 2012 r. ogłoszono dwa zaproszenia do składania wniosków na kwotę 125,4 mln euro, a w 2013 r. do tej pory ogłoszono dwa zaproszenia na kwotę 39,7 mln euro. Aby w całości wykorzystać dostępny wkład UE w wysokości 440 mln euro, w 2013 r. należałoby ogłosić dodatkowe zaproszenie do składania wniosków z budżetem w wysokości 104,7 mln euro (23,8 %).

INNE KWESTIE

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

21.
W dniu 18 listopada 2010 r. Rada Zarządzająca przyjęła kartę obowiązków Służby Audytu Wewnętrznego Komisji. Nie wprowadzono jednak jeszcze zmian w regulaminie finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do niego przepisów rozporządzenia ramowego 15 dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji.

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

22.
W siódmym programie ramowym (7PR) ustanowiono system monitorowania i sprawozdawczości obejmujący ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań.
23.
W umowach o przyznanie dotacji podpisywanych z beneficjentami Wspólne Przedsiębiorstwo umieszcza szczegółowe postanowienia dotyczące praw własności intelektualnej i rozpowszechniania wyników badań. Realizacja tych postanowień monitorowana jest przez Wspólne Przedsiębiorstwo na poszczególnych etapach finansowanych projektów.
24.
Niemniej jednak sposób składania sprawozdań z tego monitorowania musi zostać jeszcze dopracowany, aby był zgodny z przepisami art. 7 decyzji nr 1982/2006 16 i art. 27 rozporządzenia nr 1906/2006 17 .

Wkład państw członkowskich ENIAC

25.
Statut Wspólnego Przedsiębiorstwa stanowi, że łączna wysokość wkładów finansowych państw członkowskich ENIAC ma być przynajmniej 1,8-krotnie większa od wkładu finansowego UE 18 , natomiast dotacje Wspólnego Przedsiębiorstwa mogą wynieść maksymalnie 16,7 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektów. W przypadku siedmiu pierwszych zaproszeń do składania wniosków wkład finansowy państw członkowskich ENIAC był 1,41-krotnie większy niż wkład finansowy UE (1,55-krotnie większy w 2011 r.).

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

26.
W 2012 r. księgowy Wspólnego Przedsiębiorstwa zatwierdził system finansowy i system rachunkowości (ABAC i SAP). Natomiast procedura, która zapewnia informacje finansowe na temat zarządzania zestawieniami poniesionych wydatków otrzymanych od KOF, nie została jeszcze zatwierdzona.
27.
Od kwietnia 2012 r. Wspólne Przedsiębiorstwo posiada jednostkę kontroli wewnętrznej, jak nakazuje art. 6 ust. 2 jego rozporządzenia ustanawiającego.
28.
W 2012 r. sfinalizowano plan przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej i przeprowadzono jego próby, zakończone powodzeniem.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 22 października 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC (Bruksela)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Wspólnoty w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC.

Kompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa

(rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008)

Zarządzanie

Cele

Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej na rzecz badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) oraz tematu "Technologie informacyjne i komunikacyjne" programu szczegółowego "Współpraca" wdrażającego siódmy program ramowy (2007-2013) Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. W szczególności Wspólne Przedsiębiorstwo:

- definiuje i realizuje program badań na rzecz rozwoju kluczowych kompetencji w zakresie nanoelektroniki w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych;

- wspiera realizację działań wymaganych dla realizacji programu badań (działań badawczo-rozwojowych), zwłaszcza poprzez przyznawanie środków finansowych uczestnikom projektów wybranych na podstawie organizowanych na zasadzie konkursu zaproszeń do składania wniosków;

- promuje partnerstwo publiczno-prywatne, mające na celu mobilizację i połączenie wysiłków wspólnotowych, krajowych i prywatnych, aby zwiększyć łączne nakłady na badania i rozwój w dziedzinie nanoelektroniki oraz ułatwić współpracę sektorów publicznego i prywatnego;

- zapewnia skuteczność i trwałość wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie nanoelektroniki;

- zapewnia synergię i koordynację europejskich wysiłków badawczo-rozwojowych w dziedzinie nanoelektroniki, w tym stopniowe włączanie do Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC powiązanych działań w tej dziedzinie, realizowanych obecnie w ramach międzyrządowych struktur badawczo-rozwojowych (EUREKA).

Organem zarządzającym Wspólnym Przedsiębiorstwem jest Rada Zarządzająca. Dyrektor Wykonawczy zarządza zespołem wykonawczym. Sektor przemysłu reprezentowany jest w Komitecie Przemysłowo-Badawczym i przez stowarzyszenie AENEAS jako członka założyciela. Komisja, reprezentująca Unię, oraz państwa członkowskie wraz z krajami stowarzyszonymi stanowią Radę Władz Publicznych.

Środki udostępnione

Wspólnemu

Przedsiębiorstwu w roku

2012

Budżet

127.996.970,00 EUR na zobowiązania 42.475.500,00 EUR na płatności

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

15 stanowisk w planie zatrudnienia (7 pracowników tymczasowych oraz 8 pracowników kontraktowych), z czego obsadzonych było 15 stanowisk, w tym obejmujących zadania: operacyjne (6); administracyjne (5); mieszane (4).

Produkty i usługi w roku 2012 Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC za 2012 r.: www.eniac.eu
Źródło: informacje przekazane przez Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA ENIAC

13.
-15. Strategia kontroli ex post Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC opiera się na kontrolach ex post dokonywanych przez krajowe organy finansujące, ponieważ jest to jedyne podejście zgodne z zasadą pomocniczości i z trójstronnym systemem finansowania ustanowionym przez prawodawcę. Ponadto, zgodnie z zasadą proporcjonalności, jest to jedyna pewna finansowo metoda, biorąc pod uwagę fakt, że kontrole zapewniają zgodność z każdym z 23 systemów przepisów i zasad stosowanych przez krajowe organy finansujące do uznawania kosztów.
19.
W 2012 r. Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC znacznie zwiększyło kontrolę i całkowicie wyeliminowało błędy dotyczące umarzania środków funkcjonalnych. Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC z żalem przyznaje, że jednego umorzenia środków operacyjnych dokonano po upływie ostatecznego terminu realizacji. Znaleziono główną przyczynę opóźnienia i podjęto działania, mające na celu zapobieżenie powtórzeniu tej sytuacji.
21.
Zmiana ramowego rozporządzenia finansowego należy do kompetencji Komisji, która obecnie dostosowuje obowiązujące ramowe rozporządzenie finansowe do nowego ogólnego rozporządzenia finansowego UE. Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC przyjmie zmienioną wersję rozporządzenia, jak tylko będzie to możliwe.
24.
Decyzja nr 1982/2006/WE i rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1906/2006 ustanawiają szczególne obowiązki Komisji, których nie można automatycznie przenieść na inne podmioty prawne, takie jak Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC. Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC postępuje zgodnie z wszystkimi otrzymanymi dotąd od Komisji wnioskami o udostępnienie informacji i zamierza kontynuować niezbędne działania w celu spełnienia wymogów przepisów ustawowych dotyczących ochrony własności intelektualnej oraz wykorzystania i rozpowszechniania wyników badań.

Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC przyjęło do wiadomości inicjatywę Komisji polegającą na przeprowadzeniu badania nad zmieniającą się rolą własności intelektualnej w branży półprzewodników (SMART 2013/0005) i z pewnością wprowadzi te najlepsze praktyki wynikające z tej inicjatywy, które będą zgodne z jego ramami legislacyjnymi.

25.
Stosunek pomiędzy wkładem UE a wkładem państw członkowskich ENIAC jest automatycznym wynikiem stosowania zasad pomocy państwa (rozporządzenie Komisji nr 800/2008), które ograniczają udział pomocy państwa do określonych rodzajów działań i uczestników. Pokazały to bardzo jasno dwa zaproszenia do składania wniosków w 2012 r. - w przypadku zaproszenia do składania wniosków 2012-1 wkład ENIAC znacznie przekroczył wymaganą kwotę 1,8 raza większą od wkładu UE, podczas gdy w pilotażowym zaproszeniu do składania wniosków 2012-2 wkład pozostał poniżej wymaganej proporcji 1,8.
26.
W 2010 r. księgowy zatwierdził system finansowy i system rachunkowości (ABAC i SAP). W 2012 r. księgowy wykonał w pełni swoje zadanie polegające na zatwierdzaniu systemów rachunkowości i w stosownych przypadkach, zatwierdzaniu systemów ustanowionych przez urzędnika zatwierdzającego, zgodnie z wymogami art. 43 ust.1 lit. e) regulaminu finansowego ENIAC-60-08.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 21).
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsiębiorstwa.
3 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
9 Strategia kontroli ex post stanowi, że Wspólne Przedsiębiorstwo stara się pozyskać wystarczające informacje dotyczące procedur kontroli ex post stosowanych w państwach członkowskich ENIAC, mając na celu przeprowadzenie oceny krajowych procedur pod względem ich adekwatności na potrzeby uzyskania wystarczającej pewności co do prawidłowości i legalności transakcji związanych z projektami Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC.
10 Art. 12 rozporządzenia (WE) nr 72/2008 stanowi, że Wspólne Przedsiębiorstwo "zapewnia należytą ochronę interesów finansowych swoich członków przez przeprowadzanie lub zlecanie odpowiednich kontroli wewnętrznych i zewnętrznych" oraz że "przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u podmiotów otrzymujących publiczne środki finansowe od wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC. Kontrole i audyty mogą być przeprowadzane bezpośrednio przez wspólne przedsiębiorstwo ENIAC lub przez państwa członkowskie ENIAC w jego imieniu".
11 Najważniejsze wnioski z badania konsultacyjnego są następujące:
12 Przeprowadzenie ograniczonego przeglądu polegało na wezwaniu KOF do potwierdzenia próby zestawień poniesionych wydatków.
13 Stosunkowo niski wskaźnik wykonania w zakresie płatności operacyjnych tłumaczy się otrzymaniem z opóźnieniem poświadczeń wystawionych przez organy krajowe oraz opóźnieniami na poziomie państw członkowskich w podpisywaniu krajowych umów o przyznanie dotacji.
14 Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 72/2008 i art. 11 ust. 5 załącznika do niego maksymalna wysokość wkładu UE przeznaczona na koszty bieżące i działania badawcze Wspólnego Przedsiębiorstwa wynosi 450 mln euro, z czego wkład na koszty bieżące nie może przekroczyć 10 mln euro. W przypadku gdy część wkładu na pokrycie kosztów bieżących nie zostanie wykorzystana, może ona zostać przeznaczona na działalność badawczą.
15 Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
16 Art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) zobowiązuje Komisję do ciągłego i systematycznego monitorowania wdrażania siódmego programu ramowego i jego programów szczegółowych oraz do regularnego składania sprawozdań na temat wyników monitorowania oraz do upowszechniania tych wyników.
17 Art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającego zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (Dz.U. L 391 z 30.12.2006, s. 1) zobowiązuje Komisję do monitorowania realizacji działań pośrednich na podstawie przedstawianych okresowych sprawozdań z postępu prac. W szczególności Komisja zobowiązana jest monitorować realizację planu wykorzystania i upowszechniania nowej wiedzy. Musi także utworzyć i utrzymywać system informacji umożliwiający skuteczne i spójne monitorowanie działań w ramach całego siódmego programu ramowego.
18 Art. 11 ust. 6 lit. b) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 72/2008 stanowi: "wkłady finansowe państw członkowskich ENIAC w kwocie o łącznej wysokości przynajmniej 1,8 razy większej od wkładu finansowego Wspólnoty".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.369.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.
Data aktu: 22/10/2013
Data ogłoszenia: 17/12/2013