SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2012, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa
(2013/C 369/02)
(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ WSPÓLNE PRZEDSIĘBIORSTWO SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI
INNE KWESTIE
Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsiębiorstwa.
3 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
9 W przypadku umów o przyznanie dotacji zawartych z partnerami poziom wykorzystania środków na płatności wyniósł zaledwie 60 %.
10 Zob. pkt 24.
11 W 2012 r. średni czas od ogłoszenia zaproszenia do składania wniosków do podpisania umów o przyznanie dotacji wynosił 12 miesięcy.
12 Brakuje informacji o korektach w zestawieniach poniesionych wydatków w następstwie kontroli ex post lub z innych powodów oraz o rejestracji płatności częściowych.
13 Zob. pkt 24 sprawozdania Trybunału za 2011 r.
14 Zob. pkt 25 sprawozdania Trybunału za 2011 r.
15 Sprawozdanie końcowe w sprawie planowania rocznego w zakresie zarządzania dotacjami z dnia 18 lutego 2013 r.
16 W sprawozdaniu Służby Audytu Wewnętrznego zwraca się uwagę, że Wspólnemu Przedsiębiorstwu trudno jest dokonywać poprawnej oceny w tym zakresie, ze względu na fakt, że budżet ZDT przedstawiany jest na poziomie pakietu prac, natomiast Wspólne Przedsiębiorstwo monitoruje realizację działań na poziomie rezultatów.
17 Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
19 Art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) zobowiązuje Komisję do ciągłego i systematycznego monitorowania wdrażania siódmego programu ramowego i jego programów szczegółowych oraz do regularnego składania sprawozdań na temat wyników monitorowania oraz do upowszechniania tych wyników.
20 Art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającego zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (Dz.U. L 391 z 30.12.2006, s. 1) zobowiązuje Komisję do monitorowania realizacji działań pośrednich na podstawie przedstawianych okresowych sprawozdań z postępu prac. W szczególności Komisja zobowiązana jest monitorować realizację planu wykorzystania i upowszechniania nowej wiedzy. Musi także utworzyć i utrzymywać system informacji umożliwiający skuteczne i spójne monitorowanie działań w ramach całego siódmego programu ramowego.
21 Na umowy o przyznanie dotacji dla członków przeznacza się 75 % budżetu operacyjnego CSJU
22 W lipcu 2013 r. CSJU odnotowało dzięki podjętym działaniom poprawę o 100 % w stosunku do stopy z 2012 r. w tym samym miesiącu.