OPINIA RADYz dnia 10 grudnia 2013 r.
w sprawie programu partnerstwa gospodarczego przedłożonego przez Francję
(2013/C 368/02)
(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
Program partnerstwa gospodarczego przedłożony Komisji i Radzie przez Francję w dniu 1 października 2013 r. zawiera zbiór reform budżetowych o charakterze strukturalnym, które częściowo odpowiadają celowi skutecznej i trwałej korekty nadmiernego deficytu. W programie partnerstwa gospodarczego przedstawiono kompleksowy przegląd środków przyjętych przed wydaniem zalecenia Rady z dnia 9 lipca 2013 r. Program zawiera też informacje o dodatkowych reformach rozpoczętych do chwili przedłożenia tego dokumentu. Środki te nie są jednak wystarczające, aby skorygować zaburzenia równowagi budżetowej i strukturalnej. Podano także niewiele informacji o reformach planowanych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 9 lipca 2013 r. Zaproponowana przez rząd reforma emerytalna zmniejszy deficyt systemu emerytalnego, ale nie wyeliminuje go całkowicie do 2020 r. W szczególności systemy dla urzędników rządowych i pracowników niektórych przedsiębiorstw państwowych będą prawdopodobnie nadal wykazywać znaczny deficyt w tym okresie, a scenariusz makroekonomiczny, który stanowi podstawę prognoz, wydaje się zbyt optymistyczny. Trwający przegląd wydatków przyniósł dotychczas tylko ograniczone rezultaty. Dopiero przyszłość pokaże, w jakim stopniu przegląd ten przełoży się na konkretne oszczędności. Nie ma także jasności co do tego, czy planowana reforma decentralizacyjna poprawi koordynację między szczeblem lokalnym, regionalnym i krajowym, oraz czy przyniesie ona znaczne oszczędności w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. W programie partnerstwa gospodarczego zamieszczono niewiele informacji o środkach, które służyłyby rozwiązaniu problemu wzrostu publicznych wydatków na opiekę zdrowotną, jaki jest przewidywany w średnim i długim okresie.
Ponadto ostatnie decyzje rządu w kwestiach podatkowych najwyraźniej stoją w sprzeczności z zaleceniem Rady z dnia 9 lipca 2013 r., wywołując stan niepewności co do strategii rządu. Konieczne jest również doprecyzowanie środków wcielających w życie zobowiązanie rządu do obniżenia kosztów pracy. Podsumowując, mimo że już uchwalone reformy należy ocenić pozytywnie, wymagane są dalsze działania korygujące zaburzenia równowagi budżetowej i strukturalnej, aby skutecznie przyczynić się do trwałej korekty nadmiernego deficytu i zapewnić długookresową stabilność finansów publicznych. W związku z tym Francja wezwana jest do przedstawienia w następnym krajowym programie reform i programie stabilności dodatkowych informacji na temat reform zwiększających efektywność wydatków publicznych we wszystkich podsektorach sektora instytucji rządowych i samorządowych, w szczególności reform, które poprawią koordynację między władzami centralnymi i lokalnymi, a tym samym przyczynią się do osiągnięcia dodatkowych oszczędności. Dalszych wyjaśnień wymagają środki zwiększające efektywność kosztową wydatków na opiekę zdrowotną oraz środki, które pozwolą uniknąć zwiększenia deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w wyniku przewidywanego deficytu systemów emerytalnych dla pracowników sektora publicznego. Wymagane są także dodatkowe informacje na temat działań, jakie planuje się w celu dalszego obniżenia kosztów pracy, a także, bardziej ogólnie, o kolejnych reformach strukturalnych, które mają zwiększyć zdolności dostosowawcze gospodarki i pobudzić potencjał wzrostu. Komisja i Rada będą monitorowały wdrożenie reform w kontekście europejskiego semestru.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2013 r.
|
W imieniu Rady |
|
R. ŠADŽIUS |
|
Przewodniczący |