Zawiadomienie Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych koncentracji na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 1 (2013/C 366/04)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2013 r.)
1 Informacja zmieniona przez sprostowanie z dnia 15 stycznia 20014 r. (Dz.U.UE.C.13.11.6).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 Dz.U. C 56 z 5.3.2005, s. 32.
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 4064/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 1).
5 Wymagania dotyczące zgłoszenia są określone w załącznikach I i II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("rozporządzenie wykonawcze").
6 Poniższe kategorie stosuje się alternatywnie, a nie łącznie, tj. spełnienie wszystkich kryteriów odnoszących się do którejkolwiek z kategorii wymienionych w pkt 5 lit. a), b), c) lub d), lub też w pkt 6 będzie zasadniczo oznaczać, że zgłoszona koncentracja kwalifikuje się do rozpatrzenia w ramach uproszczonej procedury. Transakcja może spełniać kryteria więcej niż jednej z kategorii opisanych w niniejszym zawiadomieniu. W związku z tym strony zgłaszające mogą przedstawić zgłoszenie transakcji w oparciu o więcej niż jedną kategorię opisaną w niniejszym zawiadomieniu.
7 Wyrażenie "lub" odnosi się do różnorodnych sytuacji, przykładowo:- w przypadku wspólnego nabycia spółki docelowej obrotem, który ma być brany pod uwagę, jest obrót tej spółki docelowej (wspólnego przedsiębiorstwa),
- w przypadku utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa, do którego spółki dominujące wnoszą swoją działalność, obrotem, który ma być brany pod uwagę, jest obrót z wniesionej działalności,
- w przypadku wejścia do istniejącego wspólnego przedsiębiorstwa nowej kontrolującej strony, pod uwagę należy wziąć obrót wspólnego przedsiębiorstwa i obrót z działalności wnoszonej przez nową spółkę dominującą (jeżeli istnieje).
8 Obrót wspólnego przedsiębiorstwa może być określony na podstawie najaktualniejszych skontrolowanych sprawozdań finansowych spółek dominujących lub samego wspólnego przedsiębiorstwa, w zależności od dostępności odrębnych sprawozdań finansowych dotyczących zasobów połączonych we wspólnym przedsiębiorstwie.
9 Całkowita wartość aktywów wspólnego przedsiębiorstwa może zostać określona zgodnie z ostatnimi sporządzonymi i zatwierdzonymi bilansami każdej spółki dominującej. Określenie "aktywa" obejmuje: 1) wszystkie rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które zostaną przeniesione do wspólnego przedsiębiorstwa (przykładem rzeczowych aktywów trwałych są zakłady produkcyjne, hurtownie lub punkty sprzedaży detalicznej oraz zapasy towarów; przykładem aktywów niematerialnych jest własność intelektualna, wartość firmy itp.) oraz 2) kredyt w każdej wysokości lub wszelkie zobowiązania wspólnego przedsiębiorstwa, jakich spółki dominujące wspólnego przedsiębiorstwa zgodziły się udzielić lub zagwarantować. Jeżeli w momencie dokonywania zgłoszenia przenoszone aktywa generują obrót, wówczas ani wartość aktywów, ani wysokość rocznego obrotu nie może przekraczać 100 mln EUR.
10 Zob. obwieszczenie Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji (Dz.U. C 372 z 9.12.1997, s. 5). Wszelkie zawarte w niniejszym zawiadomieniu odniesienia do działalności przedsiębiorstw na rynkach należy rozumieć jako działalność na rynkach wewnątrz terytorium EOG lub rynkach, które obejmują terytorium EOG, ale mogą też wykraczać poza terytorium EOG.
11 W stosunkach wertykalnych zwykle zakłada się, że produkt lub usługa przedsiębiorstwa działającego na rynku wyższego szczebla wnoszą istotną wartość do produktu lub usługi przedsiębiorstwa prowadzącego działalność na rynku niższego szczebla; zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6), pkt 34.
12 Porównaj: przypis 9.
13 Progi dla stosunków horyzontalnych i wertykalnych stosuje się do wszelkich możliwych alternatywnych definicji rynku produktowego i geograficznego, jakie mogą być rozważane w danym przypadku. Ważne jest, aby zastosowane definicje rynku określone w zgłoszeniu były wystarczająco precyzyjne, aby uzasadnić ocenę, że progi te nie zostały przekroczone oraz aby wszystkie możliwe alternatywne definicje rynku zostały wymienione (z uwzględnieniem rynków geograficznych węższych niż rynek krajowy).
14 Porównaj: przypis 10.
15 Porównaj: przypis 12.
16 Wskaźnik HHI oblicza się jako sumę kwadratów indywidualnych udziałów w rynku wszystkich firm na rynku; zob. wytyczne w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), pkt 16. Jednak aby obliczyć zmianę wskaźnika HHI wynikającą z koncentracji, wystarczy od kwadratu sumy udziałów w rynku stron koncentracji (innymi słowy, kwadratu udziału w rynku, jaki ma po koncentracji podmiot powstały w wyniku połączenia) odjąć sumę kwadratów indywidualnych udziałów w rynku stron (ponieważ udziały w rynku wszystkich innych konkurentów pozostają niezmienione, nie mają one wpływu na wynik równania). Innymi słowy, do obliczenia zmiany wskaźnika HHI wystarczą udziały w rynku stron koncentracji, natomiast nie są do tego celu potrzebne informacje na temat udziałów w rynku jakichkolwiek innych konkurentów na rynku.
17 Porównaj: przypis 12.
18 Podobnie jak w przypadku wszystkich innych zgłoszeń Komisja może odwołać skróconą decyzję, jeżeli jest ona oparta na nieprawidłowych informacjach, za które odpowiedzialne jest jedno z zainteresowanych przedsiębiorstw (art. 6 ust. 3 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw).
19 Zob. wytyczne w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5), szczególnie pkt 20.
20 Rynki produktów są ściśle ze sobą związanymi rynkami sąsiadującymi, jeżeli dane produkty są w stosunku do siebie komplementarne lub gdy należą one do grupy produktów, które są zazwyczaj kupowane przez jedną grupę klientów, z tym samym przeznaczeniem końcowym.
21 Zob. wytyczne w sprawie oceny niehoryzontalnych połączeń przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 265 z 18.10.2008, s. 6); w szczególności pkt 25 i sekcja V.
22 Sprawa COMP/M.5141 KLM/Martinair, 17.12.2008, pkt 14-22.
23 Sprawa COMP/M.2908 Deutsche Post/DHL (II), 18.9.2002.
25 Definicja rynków objętych obowiązkiem zgłoszenia znajduje się w pkt 6.2 formularza skróconego CO (załącznik II do rozporządzenia wykonawczego).
26 W świetle najlepszych wzorców Komisja pragnie jednak zachęcić strony do złożenia z wyprzedzeniem wniosku o przydzielenie sprawy zespołowi w ramach DG ds. Konkurencji.
27 Artykuł 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.