Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego funduszu emerytalnego Europolu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedzią Funduszu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego funduszu emerytalnego Europolu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedzią Funduszu

(2013/C 365/25)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Fundusz emerytalny Europolu (zwany dalej "Funduszem", inaczej "EPF") z siedzibą w Hadze został ustanowiony art. 37 dodatku 6 dawnego regulaminu pracowniczego Europejskiego Urzędu Policji z siedzibą w Hadze (Europolu). Przepisy wykonawcze dotyczące Funduszu zostały ustanowione aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. 1 i zmienione decyzją Rady 2011/400/UE 2 . Celem Funduszu jest finansowanie i wypłacanie świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europol zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę wewnętrznych mechanizmów kontrolnych Funduszu. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Funduszu 3 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 4 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Funduszu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Funduszu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także stosowanie przyjętych przez Radę zasad rachunkowości Funduszu 5 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Zarząd Funduszu i dyrektor Europejskiego Urzędu Policji zatwierdzają roczne sprawozdanie finansowe Funduszu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Funduszu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego dołączają oni oświadczenie, w którym stwierdzają między innymi, czy uzyskali wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Funduszu we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 6 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Funduszu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Funduszu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Funduszu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez Radę.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Funduszu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
Objaśnienie uzupełniające
10. Trybunał zwraca uwagę na przypisy 2.6 i 2.7 do sprawozdania finansowego Funduszu za rok 2012. Zarząd Funduszu przygotował sprawozdanie finansowe przy założeniu kontynuacji działalności. Oczekuje się jednak, że w 2013 r. większość niewypłaconych jeszcze uprawnień emerytalnych zostanie uregulowana poprzez ich przeniesienie do innego programu emerytalnego oraz że do dnia 31 grudnia 2014 r. nie będzie już aktywnych uczestników. Zarząd Funduszu oraz zarząd Europolu wspólnie z Radą analizują obecnie możliwości dotyczące przyszłości Funduszu, z których jedną jest jego likwidacja wkrótce po 31 grudnia 2014 r.
11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

INNE UWAGI

12.
W regulaminie pracowniczym Europolu roczną stopę kapitalizacji składek emerytalnych opłacanych przez urzędników ustalono na 3,5 %. Ponieważ składki opłacane są miesięcznie, a ich wysokość może się różnić w poszczególnych miesiącach, zastosowanie stopy rocznej jest nieprawidłowe i należy przyjąć stopę miesięczną. Nie ma to jednak istotnego wpływu na roczne sprawozdanie finansowe.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 7 października 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK Nr  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie

realizacji / niepodjęte /

brak danych lub nie

dotyczy)

2011 Trybunał odnotował uchybienia w procedurze wyjścia z Funduszu, oferowanej przez Europol swoim pracownikom. Po przekształceniu w agencję europejską w 2010 r. Europol poprosił swoich pracowników, którzy przestali wnosić składki do Funduszu(1), o wyjście z Funduszu poprzez przyjęcie odprawy lub przeniesienie zgromadzonych uprawnień emerytalnych do innego programu emerytalnego (np. do PMO, do krajowego programu emerytalnego, do funduszu prywatnego). Nie wyznaczono jednak terminu na podjęcie decyzji przez pracowników. zrealizowane
2011 Na koniec roku Fundusz posiadał aktywa netto w wysokości 16 mln euro, z czego 15,98 mln euro trzymane było w jednym banku. zrealizowane
2011 Zarząd nie przygotował jeszcze procedur corocznej weryfikacji uprawnień emerytów, obejmującej wykazanie, że emeryt nadal żyje. W 2011 r. na sześć osób, które pobierały wówczas świadczenia emerytalne, a które poproszono o potwierdzenie miejsca swojego zamieszkania, odpowiedziała tylko jedna. zrealizowane
(1) Obecnie podlegających regulaminowi pracowniczemu UE.

ODPOWIEDŹ FUNDUSZU EMERYTALNEGO EUROPOLU

12.
Europol przyjmuje do wiadomości uwagę ETO. Różnicę 1 euro na 10.000 euro potwierdzonych praw emerytalnych (po stronie funduszu emerytalnego Europolu, a nie beneficjentów) uznano za mającą niewielkie znaczenie. Do dnia 31 grudnia 2014 r. ostatni czynny uczestnik ma opuścić fundusz emerytalny Europolu. W związku z powyższym korekty nie zostaną wdrożone, co potwierdził zarząd funduszu emerytalnego Europolu.
1 Dokument nr 5397/99 w rejestrze publicznym Rady: http://register. consilium.europa.eu/
2 Dz.U. L 179 z 7.7.2011, s. 5.
3 Sprawozdanie składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych i informacji dodatkowej.
4 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
5 Zgodnie z aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. ustanawiającym przepisy dotyczące EPF oraz z decyzją Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. zmieniającą ten akt sprawozdanie finansowe przygotowuje się zgodnie z holenderskimi zasadami rachunkowości mającymi zastosowanie do funduszy emerytalnych, a mianowicie z dyrektywą nr 610 holenderskich zasad sprawozdawczości finansowej, oraz z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanymi przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
6 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.365.180

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego funduszu emerytalnego Europolu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedzią Funduszu.
Data aktu: 07/10/2013
Data ogłoszenia: 13/12/2013