Zaproszenie do składania wniosków - COMM-C2/01/13 - Wsparcie strukturalne dla organizacji badających europejską politykę publiczną (ośrodków analitycznych) i dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających na poziomie europejskim - Program "Europa dla obywateli" (2014-2020).

Zaproszenie do składania wniosków - COMM-C2/01/13

Wsparcie strukturalne dla organizacji badających europejską politykę publiczną (ośrodków analitycznych) i dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających na poziomie europejskim - Program "Europa dla obywateli" (2014-2020)

(2013/C 335/03)

(Dz.U.UE C z dnia 16 listopada 2013 r.)

ZASTRZEŻENIE:

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest uzależnione od:

ostatecznego przyjęcia bez znaczących zmian rozporządzenia ustanawiającego program Europa dla obywateli (2014-2020) (zwany dalej "programem") przez władzę prawodawczą,
pozytywnej opinii lub braku sprzeciwu ze strony komitetu określonego w rozporządzeniu ustanawiającym program "Europa dla obywateli",
dostępności środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2014 r. po przyjęciu budżetu na 2014 r. przez władzę budżetową lub zgodnie z systemem tymczasowych dwunastych części.

Program stanowi podstawę prawną niniejszego zaproszenia do składania wniosków.

1.
CELE
1.1.
Ogólne cele programu

Zgodnie z nadrzędnym celem zbliżenia Unii do jej obywateli ogólne cele programu są następujące:

przyczynianie się do lepszego rozumienia zagadnień związanych z Unią, jej historią i różnorodnością przez obywateli Unii,
promowanie obywatelstwa europejskiego oraz poprawa warunków społecznego i demokratycznego zaangażowania na poziomie Unii.
1.2.
Szczegółowe cele programu

Szczegółowe cele programu są następujące:

zwiększenie świadomości w zakresie pamięci, wspólnej historii i wartości oraz celu Unii, którym jest wspieranie pokoju, unijnych wartości i dobrobytu jej narodów, poprzez stymulowanie debaty, refleksji i tworzenia sieci kontaktów,
zachęcanie do demokratycznego i obywatelskiego uczestnictwa obywateli na szczeblu Unii poprzez budowanie ich wiedzy na temat procesu kształtowania polityki Unii i promowanie możliwości społecznego i międzykulturowego zaangażowania oraz wolontariatu na szczeblu Unii.
1.3.
Priorytety tematyczne

Na rok 2014 przyjęte zostały poniższe priorytety tematyczne:

Aspekt 1: Pamięć europejska

Zgodnie z art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej celem Unii jest wspieranie pokoju, jej wartości i dobrobytu jej narodów.

W tym kontekście program "Europa dla obywateli" wspiera organizacje zajmujące się refleksją na temat przyczyn pojawienia się totalitarnych reżimów w historii nowożytnej Europy a także innych decydujących momentów i punktów odniesienia w najnowszej historii Europy. W 2014 r. upamiętnione zostaną w szczególności następujące rocznice historyczne:

100. rocznica rozpoczęcia pierwszej wojny światowej,

25. rocznica upadku muru berlińskiego oraz

10. rocznica rozszerzenia Unii Europejskiej o państwa Europy Środkowej i Wschodniej.

Aspekt 2: Demokratyczne zaangażowanie i uczestnictwo obywatelskie

W dniach 22-25 maja 2014 r. we wszystkich państwach członkowskich przeprowadzone zostaną wybory do Parlamentu Europejskiego. Będą to pierwsze wybory odbywające się na mocy traktatu lizbońskiego, który wzmacnia rolę obywateli UE, jako uczestników życia politycznego, zgodnie z art. 11 TUE.

W tym kontekście program "Europa dla obywateli" w ramach aspektu 2 będzie wspierać organizacje działające na rzecz udziału obywateli w życiu demokratycznym UE, począwszy od demokracji lokalnej po wzmocnienie pozycji obywateli, aby umożliwić im pełne uczestnictwo w polityce UE.

2.
CEL ZAPROSZENIA

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest wybranie organizacji z całej Europy, które poprzez swoje stałe, zwykłe i regularnie prowadzone działania, wnoszą konkretny wkład w realizację celów programu "Europa dla obywateli" określonych w pkt 1.1 i 1.2 powyżej.

Zaproszenie do składania wniosków dotyczy wsparcia strukturalnego, czyli dotacji na działalność, dla organizacji dążących do osiągnięcia celów leżących w ogólnym interesie Unii, podniesienia świadomości europejskiej (aspekt 1) lub zachęcania do demokratycznego i obywatelskiego uczestnictwa (aspekt 2). Jego celem jest współfinansowanie kosztów operacyjnych, które umożliwiają organizacji niezależne funkcjonowanie i realizację różnego rodzaju działań przewidzianych w jej rocznym programie prac. Działania te powinny służyć osiąganiu celów statutowych organizacji i przyczyniać się do rozwoju i wdrażania jednego lub kilku celów programu.

Wsparcie dla organizacji ma formę partnerstw ramowych zawieranych na okres czterech lat (2014-2017) w następstwie niniejszego zaproszenia do składania wniosków. Partnerstwa ramowe są mechanizmami współpracy ustanowionymi pomiędzy określoną organizacją a Agencją Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego 1 .

W ramach wspomnianych partnerstw ramowych, co roku przyznawane będą roczne dotacje na działalność.

3.
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

Wnioski spełniające poniższe kryteria zostaną poddane dogłębnej ocenie.

3.1.
Kryteria formalne

Uwzględniane będą jedynie wnioski złożone w jednym z języków urzędowych UE, z wykorzystaniem oficjalnego formularza wniosku, wypełnionego, podpisanego i przedłożonego w określonym terminie.

Do formularza wniosku należy dołączyć wszelkie inne dokumenty, o których mowa w formularzu wniosku.

Wnioski uznaje się za kwalifikowalne, jeżeli:

a)
spełniają wymogi określone w pkt 4 i 5 niniejszego zaproszenia;
b)
zostały złożone w terminie do dnia 20 grudnia 2013 r. godz. 12.00 (w południe czasu brukselskiego);
c)
zostały złożone na należycie wypełnionym oficjalnym formularzu wniosku (zob. pkt 13);
d)
zostały opatrzone podpisem prawnego przedstawiciela;
e)
mają zrównoważony budżet pod kątem dochodów i wydatków;
f)
spełniają warunki finansowe zaproszenia określone w pkt 5.
3.2.
Kwalifikowalne państwa

Kwalifikują się wnioski złożone przez podmioty prawne mające siedzibę w jednym z następujących państw:

a)
państwa członkowskie UE: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo;
b)
wnioski z innych państw (tzn. państw EFTA, krajów przystępujących, krajów kandydujących oraz potencjalnych krajów kandydujących) są kwalifikowalne pod warunkiem, że w 2014 r. państwa te podpisały protokół ustaleń z Komisją Europejską. W tym przypadku, do dnia 31 grudnia 2014 r., wnioskodawcy z tych państw mogą ubiegać się o partnerstwo ramowe na okres trzech lat od 2015 r. do 2017 r.
3.3.
Kwalifikowalni wnioskodawcy
3.3.1.
Kategorie organizacji

Aby kwalifikować się do partnerstwa ramowego, organizacje muszą należeć do jednej z następujących kategorii:

A.
Organizacje społeczeństwa obywatelskiego działające na rzecz pamięci europejskiej (aspekt 1):

Organizacje prowadzące działania w zakresie refleksji na temat przyczyn pojawienia się totalitarnych reżimów w historii nowożytnej Europy (szczególnie, ale nie wyłącznie, nazizmu, który doprowadził do Holokaustu, faszyzmu, stalinizmu i totalitarnych reżimów komunistycznych) oraz upamiętniające ofiary ich przestępstw.

Organizacje realizujące działania dotyczące innych punktów zwrotnych i punktów odniesienia w najnowszej historii Europy.

Organizacje koncentrujące się na wspólnych wartościach UE: podnoszące świadomość obywateli w odniesieniu do wagi pielęgnowania i upowszechniania w Europie wartości demokratycznych poprzez upamiętnianie sylwetek europejskich osobowości, takich jak ojcowie założyciele Unii Europejskiej i inne osoby, które w znacznym stopniu przyczyniły się do późniejszych etapów konstrukcji europejskiej.

B.
Organizacje społeczeństwa obywatelskiego działające na szczeblu europejskim (aspekt 2):

Organizacje patronackie, sieci i inne organizacje społeczeństwa obywatelskiego, których celem jest zachęcanie do demokratycznego i obywatelskiego zaangażowania obywateli na szczeblu Unii poprzez budowanie wiedzy na temat procesu kształtowania polityki Unii i promowanie możliwości obywatelskiego zaangażowania i wolontariatu na szczeblu Unii.

C.
Organizacje badające europejską politykę publiczną (ośrodki analityczne) (aspekt 1 i 2):

Organizacje te zapewniają związek między badaniami a kształtowaniem polityki na szczeblu europejskim. Pomagają one w znajdowaniu rozwiązań problemów i ułatwiają interakcje między naukowcami, intelektualistami i decydentami. Zaproszenie adresowane jest do ośrodków analitycznych, które skoncentrowane są przede wszystkim na celach i priorytetach programu "Europa dla obywateli", prowadzących działania, które wykraczają poza zwykłe badania i nie są skierowane wyłącznie do grup specjalistów. Dotyczy to obu aspektów.

D.
Platformy organizacji ogólnoeuropejskich (aspekt 2):

Specyfika tych platform polega na tym, że ich członkowie sami są organizacjami patronackimi (platformami) na szczeblu europejskim. Te ogólnoeuropejskie platformy reprezentują bardzo dużą liczbę obywateli europejskich i obejmują szeroki zakres dziedzin polityki.

3.3.2.
Kwalifikowalne organizacje

Aby kwalifikować się do otrzymania dotacji na działalność, organizacje realizujące cele leżące w ogólnym interesie europejskim muszą:

a)
być organizacjami nienastawionymi na zysk;
b)
odgrywać aktywną rolę w dziedzinie obywatelstwa europejskiego (pamięci europejskiej, demokratycznego zaangażowania i uczestnictwa obywatelskiego) zgodnie z ich statutem lub deklaracją misji oraz należeć do jednej z określonych wyżej kategorii;
c)
być ustanowione prawnie i posiadać osobowość prawną od co najmniej czterech lat (w dniu złożenia wniosku) w kwalifikowalnym państwie;
d)
działać w kwalifikowalnym państwie;
e)
obejmować następujący obszar geograficzny:
-
organizacje społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu europejskim (kategoria B) i organizacje społeczeństwa obywatelskiego na rzecz pamięci europejskiej (kategoria A) muszą mieć członków lub prowadzić działalności w przynajmniej 12 kwalifikowalnych państwach,
-
platformy organizacji ogólnoeuropejskich (D) muszą obejmować co najmniej 20 członkowskich organizacji patronackich, z których każda musi mieć członków w przynajmniej 15 państwach członkowskich i które razem muszą obejmować 28 państw członkowskich,
-
organizacje badające europejską politykę publiczną (ośrodki analityczne), aby kwalifikować się nie muszą obejmować szczególnego obszaru geograficznego.

Osoby prywatne i organy publiczne nie kwalifikują się do składania wniosków w ramach niniejszego zaproszenia.

3.4.
Kwalifikowalne dziedziny działalności

Działalność wnioskodawcy musi wnosić konkretny wkład w rozwijanie i realizację ogólnych i szczegółowych celów programu.

Każdy wnioskodawca musi przedstawić:

-
strategiczny program prac na czteroletni okres rozpoczynający się w 2014 r. oraz
-
szczegółowy roczny program prac na dwunastomiesięczny okres rozpoczynający się w 2014 r.

Strategiczny program prac organizacji wnioskodawcy powinien obejmować działalność statutową, w tym konferencje, seminaria, obrady okrągłego stołu, działania w zakresie reprezentacji, komunikacji i waloryzacji, a także inne stałe działania na poziomie europejskim związane z programem "Europa dla obywateli".

3.5.
Okres kwalifikowalności

Umowa ramowa o partnerstwie zawierana jest na okres czterech lat. W odniesieniu do specjalnych rocznych dotacji, okres kwalifikowalności musi odpowiadać rokowi budżetowemu wnioskodawcy, wykazanemu w poświadczeniu rachunków organizacji.

W przypadku wnioskodawców, których rok budżetowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, okres kwalifikowalności rozpoczyna się wraz z początkiem ich roku budżetowego w 2014 r.

4.
KRYTERIA PRZYZNAWANIA WSPARCIA

Do oceny wniosków zostaną zastosowane następujące kryteria przyznawania wsparcia:

-
Spójność z celami programu i danym aspektem programu: 30 %
-
stosowność proponowanego programu prac w odniesieniu do celów programu "Europa dla obywateli";
-
program prac organizacji powinien przyczyniać się do osiągnięcia celów programu "Europa dla obywateli".
-
misja wnioskodawcy musi być zgodna z celami programu "Europa dla obywateli".
-
Jakość planu działania/programu prac: 30 %
-
proponowany program prac musi być właściwy dla osiągnięcia celów organizacji,
-
spójność: powiązanie pomiędzy poszczególnymi celami proponowanych działań oraz dostosowanie proponowanych środków i zasobów do celów,
-
skuteczność: wyniki powinny być uzyskiwane przy umiarkowanych kosztach,
-
w programach prac musi być wyraźnie widoczny wymiar europejski,
-
priorytetowo traktowane są organizacje stosujące nowe metody pracy lub proponujące innowacyjne działania.
-
Rozpowszechnianie: 15 %
-
organizacje otrzymujące dotacje operacyjne muszą podjąć niezbędne działania dla zapewnienia wykorzystania i rozpowszechnienia jego rezultatów,
-
proponowany program prac musi tworzyć efekt mnożnikowy wśród szerszej grupy odbiorców niż bezpośrednio uczestnicząca w działaniach,
-
należy opracować realistyczny i praktyczny plan rozpowszechniania w celu umożliwienia skutecznego transferu i wymiany rezultatów przewidzianych w programie prac.
-
Wpływ i zaangażowanie obywateli: 15 %
-
liczba partnerów, uczestników, inicjatyw politycznych i zaangażowanych państw powinna być na tyle duża, aby zapewnić rzeczywiście europejski zasięg proponowanego programu prac,
-
wpływ: celem programu prac powinno być osiągnięcie założonych celów, zwłaszcza w odniesieniu do konkretnego wkładu w kształtowanie polityki,
-
stabilność: celem proponowanego programu prac powinno być uzyskanie długoterminowych efektów,
-
proponowany program prac powinien zapewnić uczestnikom możliwość aktywnego udziału w działaniach i zaangażowania w podnoszone kwestie,
-
należy dążyć do równowagi pomiędzy grupą obywateli, którzy działają już w organizacjach/instytucjach, a grupą obywateli, którzy nie są jeszcze w ich działalność zaangażowani,
-
organizacje, które obejmują obywateli ze słabiej reprezentowanych grup lub w mniej korzystnym położeniu, będą traktowane priorytetowo.
-
Stopień, w jakim brak dostępu do środków finansowych wstrzymuje realizację programu prac: 10 %
-
w planie prac należy szczegółowo przeanalizować przebieg wydatków oraz wszystkich programów współfinansowania w okresie ostatnich trzech lat,
-
we wnioskach należy wykazać, że inne dostępne źródła finansowania są niewystarczające, by zrealizować program prac,
-
we wnioskach należy wykazać, w jakim stopniu wnioskowana kwota jest niezbędna do realizacji programu prac,
-
we wnioskach należy wykazać, w jakim stopniu realizacja danego programu prac jest niezbędna w tym momencie do osiągnięcia celów lub w jakim stopniu opóźnienie byłoby pod tym względem szkodliwe.
5.
WARUNKI FINANSOWANIA

Dotacje UE zachęcają do prowadzenia działań, które nie byłyby możliwe bez wsparcia Unii, i są oparte na zasadzie współfinansowania. Dotacja UE uzupełnia zaangażowanie finansowe organizacji wnioskodawcy lub wszelkie wsparcie krajowe, regionalne lub prywatne, które może on uzyskać.

Akceptacja wniosku nie oznacza zobowiązania do przyznania dotacji na poziomie wnioskowanym przez beneficjenta. Ponadto w żadnym przypadku przyznana kwota nie może przekroczyć kwoty określonej we wniosku. Przyznanie dotacji nie daje żadnych praw w odniesieniu do kolejnych lat.

Pomoc finansowa Unii nie może przekroczyć 70 % kwalifikowalnych kosztów tymczasowych w odniesieniu do wszystkich kategorii organizacji z wyjątkiem platform organizacji ogólnoeuropejskich (zob. pkt 3.3.1), w odniesieniu do których pułap ustalono na 90 %.

Ponadto maksymalna kwota przyznanej dotacji dla danej kategorii wynosi:

Rodzaj Minimalna kwota Maksymalna kwota Maksymalna stawka współfinansowania
A. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego działające na rzecz pamięci europejskiej (aspekt 1) 60.000 EUR 200.000 EUR 70 %
B. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego działające na szczeblu europejskim (aspekt 2) 60.000 EUR 200.000 EUR 70 %
C. Organizacje badające europejską politykę publiczną (ośrodki analityczne) (aspekty 1 i 2) 60.000 EUR 350.000 EUR 70 %
D. Platformy organizacji ogólnoeuropejskich (aspekt 2) 60.000 EUR 600.000 EUR 90 %

Celem jest wybranie około 8 organizacji w ramach aspektu 1 ("Pamięć europejska") programu "Europa dla obywateli" oraz 26 organizacji w ramach aspektu 2 ("Demokratyczne zaangażowanie i uczestnictwo obywatelskie") tego programu.

5.1.
Warunki umowy

Jeżeli wniosek zostanie zatwierdzony, beneficjent otrzyma decyzję ramową o partnerstwie i decyzję o udzieleniu dotacji albo umowę ramową o partnerstwie i umowę o udzielenie dotacji, w zależności od miejsca, w którym jest on prawnie ustanowiony.

-
Partnerstwo ramowe stanowi formalne zatwierdzenie mechanizmu współpracy długoterminowej pomiędzy Komisją a jej partnerami (zob. pkt 3.1). Może ono mieć formę decyzji ramowej o partnerstwie lub umowy ramowej o partnerstwie.
-
Na podstawie decyzji ramowej o partnerstwie lub umowy ramowej o partnerstwie konkretne roczne dotacje przyznawane są w formie:
-
decyzji o udzieleniu dotacji, która jest jednostronnym aktem, na mocy którego udziela się beneficjentowi dotacji. W przeciwieństwie do umowy o udzielenie dotacji, beneficjent nie musi podpisywać decyzji o udzieleniu dotacji i może rozpocząć działanie niezwłocznie po jej otrzymaniu/notyfikacji. Decyzja o udzieleniu dotacji przyspiesza zatem ten proces. Decyzja o udzieleniu dotacji ma zastosowanie do beneficjentów posiadających siedzibę na terenie UE,
-
umowy o udzielenie dotacji, która musi być podpisana przez beneficjenta i bezzwłocznie odesłana do Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA). EACEA podpisuje umowę jako ostatnia. Umowa o udzielenie dotacji ma zastosowanie w przypadku beneficjentów posiadających siedzibę poza UE.

Model decyzji o udzieleniu dotacji i umowy o udzielenie dotacji będzie dostępny na następującej stronie internetowej: http://eacea.ec.europa.eu/citizenship/index_en.php

Ogólne warunki mające zastosowanie do decyzji o udzieleniu dotacji/umowy o udzielenie dotacji są dostępne w rejestrze dokumentów na stronie internetowej EACEA

http://eacea.ec.europa.eu/index.htm

6.
BUDŻET

Łączny budżet do dyspozycji w ramach czteroletnich partnerstw ramowych (2014-2017) wynosi 27,04 mln EUR. Około jednej trzeciej budżetu przeznaczone zostanie dla organizacji badających europejską politykę publiczną (ośrodków analitycznych).

W 2014 r. całkowity budżet dostępny na konkretne roczne dotacje, które zostaną przyznane na 2014 r., będzie wynosił 6,76 mln EUR. W ramach niniejszego zaproszenia Komisja Europejska zamierza sfinansować około 34 organizacji.

Wsparcie strukturalne zostanie przyznane w ramach pozycji 16.02.01 budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

Komisja Europejska zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.

7.
TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW/PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW

Termin składania wniosków upływa dnia 20 grudnia 2013 r. o godz. 12:00 (w południe czasu brukselskiego).

Szczegółowe informacje dotyczące procedury składania wniosków są dostępne na stronie internetowej: http://eacea.ec.europa.eu/citizenship/index_en.php

Wnioski muszą zostać złożone przy użyciu dostępnych już elektronicznych formularzy wniosku o dotację (eForm). Wszystkie pola danych w elektronicznym formularzu muszą być wypełnione.

Ponadto do elektronicznego formularza należy dołączyć następujące dokumenty:

-
oświadczenie podpisane przez osobę upoważnioną do zawierania w imieniu wnioskodawcy prawnie wiążących zobowiązań,
-
wypełniony formularz budżetowy,
-
wypełniony formularz dla osób prawnych,
-
formularz informacji o rachunku bankowym.

Wnioski przedłożone w formie papierowej pocztą, faksem lub pocztą elektroniczną nie zostaną przyjęte do dalszej oceny.

Komisja Europejska i agencja wykonawcza zastrzegają sobie prawo do zażądania przedstawienia dodatkowych niezbędnych informacji.

Wszystkie dokumenty należy wysłać/przekazać drogą elektroniczną na następujący adres:

http://eacea.ec.europa.eu/citizenship/index_en.php

Rozpatrywane będą wyłącznie wnioski spełniające kryteria kwalifikowalności. W przypadku stwierdzenia, że wniosek nie jest kwalifikowalny, do wnioskodawcy wysłane zostanie pismo ze stosownym uzasadnieniem.

Przed zakończeniem procedury selekcji nie będą udzielane żadne informacje na temat decyzji podjętych w sprawie poszczególnych projektów. Wynik selekcji zostanie opublikowany wiosną 2014 r. na następującej stronie internetowej:

http://eacea.ec.europa.eu/citizenship/funding/2014/index_en.php

Do wnioskodawców wybranych do finansowania zostanie wysłana umowa o udzielenie dotacji/decyzja o udzieleniu dotacji UE. Wnioskodawcy, których wnioski nie zostały wybrane, zostaną poinformowani na piśmie. Wnioski nie będą zwracane wnioskodawcom.

Wykaz dokumentów, które mają być przedstawione przez wnioskodawcę:

1)
wypełniony elektroniczny formularz wniosku o dotację (e-Form);
2)
wypełniony formularz budżetowy (jako załącznik do e-Form);
3)
podpisane oświadczenie (jako załącznik do e-Form);
4)
wypełniony formularz dla osób prawnych (dostępny na stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/legal_entities/legal_entities_en.cfm#en (jako załącznik do e-Form));

5)
formularz informacji o rachunku bankowym (dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/budget/library/contracts_grants/info_contracts/financial_id/fich_sign_ba_gb_en.pdf (jako załącznik do e-Form)).
1 Z zastrzeżeniem przyjęcia decyzji Komisji ponownie ustanawiającej Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego na okres nowego mandatu na lata 2014-2020.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.335.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - COMM-C2/01/13 - Wsparcie strukturalne dla organizacji badających europejską politykę publiczną (ośrodków analitycznych) i dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających na poziomie europejskim - Program "Europa dla obywateli" (2014-2020).
Data aktu: 16/11/2013
Data ogłoszenia: 16/11/2013