Przyszłość europejskiego prawa spółek (2012/2669(RSP)).

Przyszłość europejskiego prawa spółek

P7_TA(2012)0259

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie przyszłości europejskiego prawa spółek (2012/2669(RSP))

(2013/C 332 E/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając konsultacje społeczne na temat przyszłości europejskiego prawa spółek rozpoczęte przez Komisję w dniu 20 lutego 2012 r. 1 ,
uwzględniając konferencję "Przyszłość europejskiego prawa spółek" zorganizowaną przez Komisję w dniach 16 i 17 maja 2011 r. 2 ,
uwzględniając sprawozdanie na temat przyszłości europejskiego prawa spółek sporządzone przez grupę refleksji w dniu 5 kwietnia 2011 r. 3 ,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 kwietnia 2011 r. zatytułowany "Akt o jednolitym rynku. Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania. »Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego« " (COM(2011)0206),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 25 października 2011 r. zatytułowany "Inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości społecznej - budowanie ekosystemu sprzyjającego przedsiębiorstwom społecznym w centrum społecznej gospodarki i społecznych innowacji" (COM(2011)0682),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 lipca 2007 r. zatytułowany "Uproszczone otoczenie biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu" (COM(2007)0394),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 maja 2003 r. zatytułowany "Unowocześnienie prawa spółek i wzmocnienie ładu korporacyjnego w Unii Europejskiej - plan przyszłych działań" (COM(2003)0284),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego zatytułowanego Unowocześnienie prawa spółek i wzmocnienie ładu korporacyjnego w Unii Europejskiej - plan działania 4 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 lipca 2006 r. w sprawie ostatnich działań i perspektyw w dziedzinie prawa spółek 5 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2007 r. w sprawie europejskiej spółki prywatnej i czternastej dyrektywy o prawie spółek dotyczącej przenoszenia siedzib spółek 6 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2009 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie transgranicznego przenoszenia siedzib spółek 7 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie aspektów prawa cywilnego, prawa handlowego, prawa rodzinnego oraz międzynarodowego prawa prywatnego w ramach planu działań służącego realizacji programu sztokholmskiego 8 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 2 lutego 2012 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie czternastej dyrektywy w sprawie prawa spółek dotyczącej transgranicznego przenoszenia siedzib spółek 9 ,
uwzględniając pytanie do Komisji z dnia 7 maja 2012 r. w sprawie przyszłości europejskiego prawa spółek (O-000110/2012 - B7-0117/2012),
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że należy dostosować ramy regulacyjne UE dotyczące prawa spółek i ładu korporacyjnego, tak aby odzwierciedlona została narastająca tendencja spółek europejskich do prowadzenia transgranicznej działalności gospodarczej w UE oraz ciągła integracja rynków europejskich;
B.
mając na uwadze, że ogólnym celem jest zapewnienie europejskim przedsiębiorstwom możliwości bardziej efektywnego konkurowania i odnoszenia większych sukcesów w wysoce konkurencyjnym otoczeniu globalnym, a jednocześnie zagwarantowanie odpowiedniej ochrony interesów wierzycieli, udziałowców, członków i pracowników;
C.
zważywszy, że przyjazne otoczenie regulacyjne zachęciłoby przedsiębiorstwa, a w szczególności MŚP do wykorzystania możliwości oferowanych przez jednolity rynek;
D.
mając na uwadze, że jakiekolwiek przyszłe inicjatywy powinny być zgodne z krajowymi zasadami ładu korporacyjnego oraz krajowymi przepisami dotyczącymi zaangażowania pracowników, a jednocześnie należy dążyć do większej elastyczności i swobody wyboru formy prawnej spółki, wewnętrznego podziału kompetencji oraz zrównoważonych strategii spółek;
E.
mając na uwadze, że istnieje niewykorzystany potencjał form prawnych spółek na poziomie europejskim, który powinien być dalej analizowany, rozwijany i wspierany;
F.
mając na uwadze, że należy ułatwić przedsiębiorstwom transgraniczną mobilność;
G.
mając na uwadze, że kryzys finansowy pokazał, iż potrzebne są bardziej klarowne ramy regulacyjne w zakresie ładu korporacyjnego, w których położy się większy nacisk na udział zainteresowanych stron;
1.
z zadowoleniem przyjmuje niedawne prowadzone przez Komisję konsultacje społeczne na temat przyszłości europejskiego prawa spółek, które powinny pomóc w kształtowaniu przyszłych inicjatyw mających na celu uproszczenie środowiska biznesowego dla firm, zmniejszenie zbędnych obciążeń administracyjnych i umożliwienie firmom skutecznego prowadzenia działalności na jednolitym rynku, a jednocześnie zapewnienie należytej ochrony interesów wierzycieli, udziałowców, członków i pracowników;
2.
stoi na stanowisku, że formy spółek europejskich, stanowiące uzupełnienie dotychczasowych form dostępnych na mocy prawa krajowego, oferują znaczny potencjał i powinny być dalej rozwijane i promowane; wzywa Komisję, aby w celu zaspokojenia szczególnych potrzeb MŚP dokładała większych starań o przyjęcie przepisów w sprawie statutu europejskiej spółki prywatnej (SPE) 10 , które w pełni uwzględniałyby interesy wszystkich interesariuszy, aby przezwyciężyć impas w Radzie;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja przeprowadza badanie na temat europejskich towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, jak poinformowała we wspomnianej Inicjatywie na rzecz przedsiębiorczości społecznej 11 , i wzywa do szybkiego złożenia nowego wniosku w sprawie przepisów dotyczących ich statutu;
4.
uważa, że ewentualne reformy drugiej dyrektywy w sprawie prawa spółek 12 powinny skupiać się na dalszych uproszczeniach zamiast wprowadzania alternatywnych systemów akumulacji i utrzymywania kapitału;
5.
z zadowoleniem przyjmuje przegląd dyrektyw o rachunkowości i sugeruje, że Komisja powinna dalej badać możliwości opracowania europejskich standardów rachunkowości, w szczególności pod kątem szczególnych potrzeb MŚP, biorąc pod uwagę tradycyjne wartości zrównoważonego rozwoju, długoterminowego planowania, własności rodzinnej i innych tradycyjnych aspektów MŚP;
6.
uważa, że należy rozważyć wznowienie prac nad piątą dyrektywą w sprawie prawa spółek w zakresie struktury i funkcjonowania spółek akcyjnych;
7.
ponownie zwraca się do Komisji o przedłożenie wniosku ustawodawczego dotyczącego środków opracowanych w celu ułatwienia spółkom transgranicznej mobilności w UE (czternasta dyrektywa w sprawie prawa spółki do transgranicznego transferu siedziby spółki);
8.
przypomina, że w porozumieniu ramowym w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim a Komisją Komisja zobowiązała się do informowania o konkretnych działaniach podjętych w następstwie wszystkich żądań o przedłożenie wniosku zgodnie z art. 225 TFUE w terminie trzech miesięcy od przyjęcia odpowiedniej rezolucji na sesji plenarnej; ubolewa nad tym, że zobowiązanie to nie zostało spełnione w odniesieniu do rezolucji Parlamentu z zaleceniami dotyczącymi czternastej dyrektywy w sprawie prawa spółek; wzywa Komisję, by przestrzegała porozumienia ramowego, składając w przyszłości bardziej szczegółowe sprawozdania dotyczące działań następczych;
9.
proponuje, aby Komisja wznowiła prace nad dziewiątą dyrektywą w sprawie prawa spółek dotyczącą grup spółek w celu zapewnienia ram prawnych dla tej powszechnej formy związków przedsiębiorstw; uważa, że w pełni zharmonizowane prawodawstwo europejskie w zakresie grup spółek nie jest potrzebne, istnieje natomiast potrzeba opracowania zbioru wspólnych reguł, m.in. w zakresie ochrony spółek zależnych i zainteresowanych stron oraz bardziej przejrzystej struktury prawnej i struktury własności;
10.
przypomina, że zgodnie z programem inteligentnych regulacji Komisji prawodawstwo powinno być bardziej przejrzyste i dostępne; uważa, że Komisja powinna skodyfikować europejskie prawo spółek w celu zapewnienia przyjaznego dla użytkownika zestawu przepisów oraz zapewnienia spójności prawa UE; uznaje korzyści związane z wprowadzeniem pojedynczego instrumentu UE w zakresie prawa spółek, ale uważa, że w pierwszej kolejności należy zgrupować dyrektywy dotyczące prawa spółek; proponuje ich podział na kategorie, obejmujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw (np. pierwsza i druga dyrektywa, a także dyrektywy w sprawie rachunkowości i w sprawie badań rocznych sprawozdań finansowych), mobilność (np. trzecia 13 , szósta 14 , dziesiąta 15 , jedenasta 16 i trzynasta 17 dyrektywa oraz przyszła czternasta dyrektywa) oraz europejskie formy prawne spółek (np. spółka europejska, spółdzielnia europejska, europejskie ugrupowanie interesów gospodarczych); podkreśla, że ten projekt kodyfikacji nie powinien oczywiście doprowadzić do zatrzymania koniecznych reform;
11.
uważa, że prawo spółek powinno również uwzględniać kwestie konfliktu przepisów oraz że propozycja środowisk akademickich w tej sprawie 18 mogłaby posłużyć za punkt wyjścia dla dalszych prac nad normami kolizyjnymi w zakresie transgranicznej działalności spółek;
12.
wzywa Komisję do przedstawienia planu działania wskazującego działania, jakie należy podjąć po konsultacjach, który powinien obejmować inicjatywy krótko-, średnio- i długookresowe mające na celu poprawę ram regulacyjnych w zakresie europejskiego prawa spółek; uważa, że inicjatywy krótkookresowe powinny obejmować czternastą dyrektywę w sprawie prawa spółek oraz środki poprawiające europejskie przepisy w dziedzinie ładu korporacyjnego, natomiast inicjatywy średniookresowe powinny się odnosić m.in. do dziewiątej dyrektywy w sprawie prawa spółek, a inicjatywy długookresowe do kodyfikacji europejskiego prawa spółek;
13.
zaznacza, że oczekuje, iż inicjatywy krótkookresowe będą formalnie uwzględnione w programie prac legislacyjnych na rok 2013 oraz że ustalone zostaną docelowe terminy inicjatyw średnio- i długookresowych;
14.
powtarza swoje poprzednie apele skierowane do Komisji, dotyczące analizy problemów związanych z wdrożeniem istniejących przepisów, tak aby wnioski z tych analiz mogły być wzięte pod uwagę przy pracy nad nowymi wnioskami ustawodawczymi;
15.
przypomina, że wszelkie wnioski ustawodawcze przedłożone przez Komisję powinny być oparte na ocenie wpływu uwzględniającej interesy zainteresowanych stron, w tym inwestorów, właścicieli, wierzycieli i pracowników, w pełnej zgodzie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności;
16.
wzywa Komisję do pełnego informowania Parlamentu o wynikach konsultacji na temat przyszłości europejskiego prawa spółek oraz do udzielania szczegółowych wyjaśnień dotyczących decyzji, które podejmie ona w wyniku tych konsultacji;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz parlamentom i rządom państw członkowskich.
4 Dz.U. C 104E z 30.4.2004, s. 714.
5 Dz.U. C 303E z 13.12.2006, s. 114.
6 Dz.U. C 263 E z 16.10.2008, s. 671.
7 Dz.U. C 87 E z 1.4.2010, s. 5.
8 Dz.U. C 99 E z 3.4.2012, s. 19.
9 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0019.
10 COM(2008)0396.
11 COM(2011)0682, s. 10.
12 Dz.U. L 26 z 31.1.1977, s. 1.
13 Dz.U. L 295 z 20.10.1978, s. 36.
14 Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 47.
15 Dz.U. L 310 z 25.11.2005, s. 1.
16 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 36.
17 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 12.
18 H.-J. Sonnenberger (red.), Vorschläge und Berichte zur Reform des europäischen und deutschen internationalen Gesellschaftsrechts - Vorgelegt im Auftrag der zweiten Kommission des Deutschen Rates für Internationales Privat-recht, Spezialkommission Internationales Gesellschaftsrecht, Mohr Siebeck, Tybinga, 2007.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024