Przyszłość europejskiego prawa spółek (2012/2669(RSP)).

Przyszłość europejskiego prawa spółek

P7_TA(2012)0259

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie przyszłości europejskiego prawa spółek (2012/2669(RSP))

(2013/C 332 E/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając konsultacje społeczne na temat przyszłości europejskiego prawa spółek rozpoczęte przez Komisję w dniu 20 lutego 2012 r. 1 ,
uwzględniając konferencję "Przyszłość europejskiego prawa spółek" zorganizowaną przez Komisję w dniach 16 i 17 maja 2011 r. 2 ,
uwzględniając sprawozdanie na temat przyszłości europejskiego prawa spółek sporządzone przez grupę refleksji w dniu 5 kwietnia 2011 r. 3 ,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 kwietnia 2011 r. zatytułowany "Akt o jednolitym rynku. Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania. »Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego« " (COM(2011)0206),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 25 października 2011 r. zatytułowany "Inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości społecznej - budowanie ekosystemu sprzyjającego przedsiębiorstwom społecznym w centrum społecznej gospodarki i społecznych innowacji" (COM(2011)0682),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 lipca 2007 r. zatytułowany "Uproszczone otoczenie biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu" (COM(2007)0394),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 maja 2003 r. zatytułowany "Unowocześnienie prawa spółek i wzmocnienie ładu korporacyjnego w Unii Europejskiej - plan przyszłych działań" (COM(2003)0284),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego zatytułowanego Unowocześnienie prawa spółek i wzmocnienie ładu korporacyjnego w Unii Europejskiej - plan działania 4 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 lipca 2006 r. w sprawie ostatnich działań i perspektyw w dziedzinie prawa spółek 5 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2007 r. w sprawie europejskiej spółki prywatnej i czternastej dyrektywy o prawie spółek dotyczącej przenoszenia siedzib spółek 6 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2009 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie transgranicznego przenoszenia siedzib spółek 7 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie aspektów prawa cywilnego, prawa handlowego, prawa rodzinnego oraz międzynarodowego prawa prywatnego w ramach planu działań służącego realizacji programu sztokholmskiego 8 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 2 lutego 2012 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie czternastej dyrektywy w sprawie prawa spółek dotyczącej transgranicznego przenoszenia siedzib spółek 9 ,
uwzględniając pytanie do Komisji z dnia 7 maja 2012 r. w sprawie przyszłości europejskiego prawa spółek (O-000110/2012 - B7-0117/2012),
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że należy dostosować ramy regulacyjne UE dotyczące prawa spółek i ładu korporacyjnego, tak aby odzwierciedlona została narastająca tendencja spółek europejskich do prowadzenia transgranicznej działalności gospodarczej w UE oraz ciągła integracja rynków europejskich;
B.
mając na uwadze, że ogólnym celem jest zapewnienie europejskim przedsiębiorstwom możliwości bardziej efektywnego konkurowania i odnoszenia większych sukcesów w wysoce konkurencyjnym otoczeniu globalnym, a jednocześnie zagwarantowanie odpowiedniej ochrony interesów wierzycieli, udziałowców, członków i pracowników;
C.
zważywszy, że przyjazne otoczenie regulacyjne zachęciłoby przedsiębiorstwa, a w szczególności MŚP do wykorzystania możliwości oferowanych przez jednolity rynek;
D.
mając na uwadze, że jakiekolwiek przyszłe inicjatywy powinny być zgodne z krajowymi zasadami ładu korporacyjnego oraz krajowymi przepisami dotyczącymi zaangażowania pracowników, a jednocześnie należy dążyć do większej elastyczności i swobody wyboru formy prawnej spółki, wewnętrznego podziału kompetencji oraz zrównoważonych strategii spółek;
E.
mając na uwadze, że istnieje niewykorzystany potencjał form prawnych spółek na poziomie europejskim, który powinien być dalej analizowany, rozwijany i wspierany;
F.
mając na uwadze, że należy ułatwić przedsiębiorstwom transgraniczną mobilność;
G.
mając na uwadze, że kryzys finansowy pokazał, iż potrzebne są bardziej klarowne ramy regulacyjne w zakresie ładu korporacyjnego, w których położy się większy nacisk na udział zainteresowanych stron;
1.
z zadowoleniem przyjmuje niedawne prowadzone przez Komisję konsultacje społeczne na temat przyszłości europejskiego prawa spółek, które powinny pomóc w kształtowaniu przyszłych inicjatyw mających na celu uproszczenie środowiska biznesowego dla firm, zmniejszenie zbędnych obciążeń administracyjnych i umożliwienie firmom skutecznego prowadzenia działalności na jednolitym rynku, a jednocześnie zapewnienie należytej ochrony interesów wierzycieli, udziałowców, członków i pracowników;
2.
stoi na stanowisku, że formy spółek europejskich, stanowiące uzupełnienie dotychczasowych form dostępnych na mocy prawa krajowego, oferują znaczny potencjał i powinny być dalej rozwijane i promowane; wzywa Komisję, aby w celu zaspokojenia szczególnych potrzeb MŚP dokładała większych starań o przyjęcie przepisów w sprawie statutu europejskiej spółki prywatnej (SPE) 10 , które w pełni uwzględniałyby interesy wszystkich interesariuszy, aby przezwyciężyć impas w Radzie;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja przeprowadza badanie na temat europejskich towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, jak poinformowała we wspomnianej Inicjatywie na rzecz przedsiębiorczości społecznej 11 , i wzywa do szybkiego złożenia nowego wniosku w sprawie przepisów dotyczących ich statutu;
4.
uważa, że ewentualne reformy drugiej dyrektywy w sprawie prawa spółek 12 powinny skupiać się na dalszych uproszczeniach zamiast wprowadzania alternatywnych systemów akumulacji i utrzymywania kapitału;
5.
z zadowoleniem przyjmuje przegląd dyrektyw o rachunkowości i sugeruje, że Komisja powinna dalej badać możliwości opracowania europejskich standardów rachunkowości, w szczególności pod kątem szczególnych potrzeb MŚP, biorąc pod uwagę tradycyjne wartości zrównoważonego rozwoju, długoterminowego planowania, własności rodzinnej i innych tradycyjnych aspektów MŚP;
6.
uważa, że należy rozważyć wznowienie prac nad piątą dyrektywą w sprawie prawa spółek w zakresie struktury i funkcjonowania spółek akcyjnych;
7.
ponownie zwraca się do Komisji o przedłożenie wniosku ustawodawczego dotyczącego środków opracowanych w celu ułatwienia spółkom transgranicznej mobilności w UE (czternasta dyrektywa w sprawie prawa spółki do transgranicznego transferu siedziby spółki);
8.
przypomina, że w porozumieniu ramowym w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim a Komisją Komisja zobowiązała się do informowania o konkretnych działaniach podjętych w następstwie wszystkich żądań o przedłożenie wniosku zgodnie z art. 225 TFUE w terminie trzech miesięcy od przyjęcia odpowiedniej rezolucji na sesji plenarnej; ubolewa nad tym, że zobowiązanie to nie zostało spełnione w odniesieniu do rezolucji Parlamentu z zaleceniami dotyczącymi czternastej dyrektywy w sprawie prawa spółek; wzywa Komisję, by przestrzegała porozumienia ramowego, składając w przyszłości bardziej szczegółowe sprawozdania dotyczące działań następczych;
9.
proponuje, aby Komisja wznowiła prace nad dziewiątą dyrektywą w sprawie prawa spółek dotyczącą grup spółek w celu zapewnienia ram prawnych dla tej powszechnej formy związków przedsiębiorstw; uważa, że w pełni zharmonizowane prawodawstwo europejskie w zakresie grup spółek nie jest potrzebne, istnieje natomiast potrzeba opracowania zbioru wspólnych reguł, m.in. w zakresie ochrony spółek zależnych i zainteresowanych stron oraz bardziej przejrzystej struktury prawnej i struktury własności;
10.
przypomina, że zgodnie z programem inteligentnych regulacji Komisji prawodawstwo powinno być bardziej przejrzyste i dostępne; uważa, że Komisja powinna skodyfikować europejskie prawo spółek w celu zapewnienia przyjaznego dla użytkownika zestawu przepisów oraz zapewnienia spójności prawa UE; uznaje korzyści związane z wprowadzeniem pojedynczego instrumentu UE w zakresie prawa spółek, ale uważa, że w pierwszej kolejności należy zgrupować dyrektywy dotyczące prawa spółek; proponuje ich podział na kategorie, obejmujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw (np. pierwsza i druga dyrektywa, a także dyrektywy w sprawie rachunkowości i w sprawie badań rocznych sprawozdań finansowych), mobilność (np. trzecia 13 , szósta 14 , dziesiąta 15 , jedenasta 16 i trzynasta 17 dyrektywa oraz przyszła czternasta dyrektywa) oraz europejskie formy prawne spółek (np. spółka europejska, spółdzielnia europejska, europejskie ugrupowanie interesów gospodarczych); podkreśla, że ten projekt kodyfikacji nie powinien oczywiście doprowadzić do zatrzymania koniecznych reform;
11.
uważa, że prawo spółek powinno również uwzględniać kwestie konfliktu przepisów oraz że propozycja środowisk akademickich w tej sprawie 18 mogłaby posłużyć za punkt wyjścia dla dalszych prac nad normami kolizyjnymi w zakresie transgranicznej działalności spółek;
12.
wzywa Komisję do przedstawienia planu działania wskazującego działania, jakie należy podjąć po konsultacjach, który powinien obejmować inicjatywy krótko-, średnio- i długookresowe mające na celu poprawę ram regulacyjnych w zakresie europejskiego prawa spółek; uważa, że inicjatywy krótkookresowe powinny obejmować czternastą dyrektywę w sprawie prawa spółek oraz środki poprawiające europejskie przepisy w dziedzinie ładu korporacyjnego, natomiast inicjatywy średniookresowe powinny się odnosić m.in. do dziewiątej dyrektywy w sprawie prawa spółek, a inicjatywy długookresowe do kodyfikacji europejskiego prawa spółek;
13.
zaznacza, że oczekuje, iż inicjatywy krótkookresowe będą formalnie uwzględnione w programie prac legislacyjnych na rok 2013 oraz że ustalone zostaną docelowe terminy inicjatyw średnio- i długookresowych;
14.
powtarza swoje poprzednie apele skierowane do Komisji, dotyczące analizy problemów związanych z wdrożeniem istniejących przepisów, tak aby wnioski z tych analiz mogły być wzięte pod uwagę przy pracy nad nowymi wnioskami ustawodawczymi;
15.
przypomina, że wszelkie wnioski ustawodawcze przedłożone przez Komisję powinny być oparte na ocenie wpływu uwzględniającej interesy zainteresowanych stron, w tym inwestorów, właścicieli, wierzycieli i pracowników, w pełnej zgodzie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności;
16.
wzywa Komisję do pełnego informowania Parlamentu o wynikach konsultacji na temat przyszłości europejskiego prawa spółek oraz do udzielania szczegółowych wyjaśnień dotyczących decyzji, które podejmie ona w wyniku tych konsultacji;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz parlamentom i rządom państw członkowskich.
4 Dz.U. C 104E z 30.4.2004, s. 714.
5 Dz.U. C 303E z 13.12.2006, s. 114.
6 Dz.U. C 263 E z 16.10.2008, s. 671.
7 Dz.U. C 87 E z 1.4.2010, s. 5.
8 Dz.U. C 99 E z 3.4.2012, s. 19.
9 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0019.
10 COM(2008)0396.
11 COM(2011)0682, s. 10.
12 Dz.U. L 26 z 31.1.1977, s. 1.
13 Dz.U. L 295 z 20.10.1978, s. 36.
14 Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 47.
15 Dz.U. L 310 z 25.11.2005, s. 1.
16 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 36.
17 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 12.
18 H.-J. Sonnenberger (red.), Vorschläge und Berichte zur Reform des europäischen und deutschen internationalen Gesellschaftsrechts - Vorgelegt im Auftrag der zweiten Kommission des Deutschen Rates für Internationales Privat-recht, Spezialkommission Internationales Gesellschaftsrecht, Mohr Siebeck, Tybinga, 2007.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.332E.78

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Przyszłość europejskiego prawa spółek (2012/2669(RSP)).
Data aktu: 14/06/2012
Data ogłoszenia: 15/11/2013