Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan ochrony zasobów wodnych Europy"COM(2012) 673 final
sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykonania ramowej dyrektywy wodnej (2000/60/WE) "Plany gospodarowania wodami w dorzeczu"
COM(2012) 670 final
komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Sprawozdanie z przeglądu europejskiej polityki w dziedzinie niedoboru wody i susz"
COM(2012) 672 final
(2013/C 327/16)
(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2013 r.)
Sprawozdawca: Georges CINGAL
Współsprawozdawca: An LE NOUAIL-MARLIERE
Dnia 11 listopada 2012 r. Komisja, działając na podstawie art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan ochrony zasobów wodnych Europy"
COM(2012) 673 final.
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 12 czerwca 2013 r.
Na 491. sesji plenarnej w dniach 10-11 lipca 2013 r. (posiedzenie z 10 lipca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 128 do 101 - 17 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:
1. Wnioski i zalecenia
1.1 EKES docenia znaczenie komunikatu Komisji, uważa jednak, że w dokumencie nie zaproponowano dostatecznej liczby zdecydowanych działań, by rozwiązać stwierdzone problemy.
1.2 Wobec tego EKES wnosi, by Komisja uznała konieczność:
- demokratycznego zarządzania wodą, tzn. przyznania każdemu konsumentowi należnego mu miejsca w organach zarządzających danym dorzeczem;
- ustanowienia europejskiej inspekcji wodnej w trosce o równe traktowanie wszystkich regionów;
- imperatywnego uwzględniania substancji mogących stanowić zagrożenie (chemicznych, nanoelementów itd.).
1.3 EKES wyraża zadowolenie z faktu, że Komisja Europejska dąży do włączenia celów dotyczących zasobów wodnych do pozostałych kluczowych obszarów polityki, takich jak WPR, Fundusz Spójności, fundusze strukturalne oraz polityka dotycząca odnawialnych źródeł energii. Jednocześnie stwierdza, że trzeba podjąć jeszcze większe wysiłki, by osiągnąć faktyczną spójność polityki w tych obszarach i znieść zachęty do nadmiernego czerpania z zasobów wodnych, drastycznych zmian koryt rzecznych i do zanieczyszczania wód.
1.4 EKES zachęca Komisję do wyjaśnienia kwestii trwałości tych zasobów. Podczas gdy ramowa dyrektywa wodna 1 nakłada obowiązek wstrzymania się od działań szkodliwych dla zasobów wodnych, można zauważyć, że UE pozwala na prace nad projektami, które mają zapewnić dostawy energii. Istnieje niebezpieczeństwo, że ten marginalny do tej pory problem stanie się zjawiskiem stale powracającym ze względu na pojawienie się projektów mających na celu wydobycie gazów łupkowych. EKES uważa, że zasoby wodne mają pierwszoplanowe znaczenie.
1.5 EKES zaleca, by Komisja zachęcała państwa członkowskie do skrupulatnego wdrożenia art. 9 (zasada zanieczyszczający płaci) ramowej dyrektywy wodnej w trosce o zachowanie dobrego stanu wód.
1.6 EKES wnosi, by Komisja uściśliła znaczenie terminu "stres wodny". W przypadku jego klasycznej definicji (popyt na wodę przekracza dostępne zasoby) powstaje ryzyko, że zbyt często będziemy reagować zbyt późno (wymieranie
lasów itd.). Należy więc, poza definicją minimalnych przepływów ekologicznych, zdefiniować także poziomy ostrzegawcze, których osiągnięcie prowadzi do podjęcia działań zapobiegawczych, zanim zostaną osiągnięte te minimalne poziomy, tak by uniknąć jakiejkolwiek sytuacji krytycznej.
1.7 EKES proponuje, by Komisja za pośrednictwem instrumentów politycznych dotyczących spójności (EFRR, EFS, europejska współpraca terytorialna itd.) zachęcała:
- samorządy terytorialne do wprowadzenia zaawansowanych metod oczyszczania ścieków przemysłowych w oczyszczalniach ścieków;
- podmioty gospodarcze do większego zainteresowania się kwestią odporności posiadanych przez nie zasobów przyrody na zmianę klimatu i odwołania się do naturalnych (gleba, rośliny itd.) mechanizmów ochrony zasobów wodnych, np. dzięki wykorzystaniu wskaźnika jakości gleby C/N (węgiel/azot),
- do podejmowania lepszych inicjatyw (plan działania LIFE itd.).
1.8 EKES zachęca Komisję do upowszechniania najlepszych dostępnych technik (BAT). Zamknięcie obiegu wody jest celem, który w świetle postępów dokonanych np. w przemyśle papierniczym nie wydaje się nierealistyczny. Z drugiej strony EKES uważa, że aby ograniczyć wycieki wody w sieci, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich norm oraz przepisów.
1.9 EKES wnosi, by Komisja zaproponowała instrument prawny mający na celu nałożenie obowiązku stopniowego uwzględniania skuteczności zarządzania zasobami wodnymi pod względem: pomiaru zużycia, transportu, kanalizacji sanitarnych itd. Nie należy ograniczać się jedynie do wykorzystania zasobów wodnych w gospodarstwach domowych. Nie należy też zadowalać się jedynie działaniami dobrowolnymi. Zarządzanie zintegrowane odnosi się do każdego dorzecza.
1.10 EKES zwraca się do Komisji o poszerzenie wykazu zanieczyszczeń (nanoelementów, cząsteczek chemicznych kancerogennych, mutagennych lub toksycznych ze względu na szkodliwy wpływ na rozrodczość), które nie powinny występować w wodach powierzchniowych lub w warstwach wodonośnych, jeśli chce chronić zdrowie obywateli 2 i doprowadzić do opracowania zaleceń dotyczących ponownego wykorzystania oczyszczonych ścieków. EKES wskazuje na znaczenie raportu Europejskiej Agencji Środowiska nr 1/2013 pt. "Late Lessons from Early Warnings", tom II 3 .
1.11 EKES przypomina obawy, które wyraził w związku z umowami wymiany z kompensacją finansową, i zachęca Komisję do zachowania jak największej ostrożności w tej kwestii. Społeczeństwo musi obowiązkowo być powiadomione o wszelkich projektach (konwencja z Aarhus), które muszą także być przedmiotem otwartych debat. EKES zauważa, że system transferów byłby niesprawiedliwy i niekorzystny dla osób w najtrudniejszym położeniu, bez względu na uzyskanie rekompensaty finansowej czy też brak takiej możliwości.
2. Kontekst
2.1 W 2000 r. w ramowej dyrektywie wodnej ustanowiono podstawy prawne ochrony i przywracania zasobów czystej wody w Europie oraz zapewnienia trwale zrównoważonego wykorzystywania tych zasobów. Ogólnym celem dyrektywy jest osiągnięcie w UE do 2015 r. dobrego stanu wszystkich zasobów wodnych: jezior, rzek, strumieni i wód gruntowych.
2.2 Komisja stwierdziła, że władzom często nie udaje się połączyć skuteczności ze sprawiedliwością (logiczne byłoby więc zastosowanie zasady zanieczyszczający płaci i zlikwidowanie kontrproduktywnych i szkodliwych dotacji), co miałoby doprowadzić do zrównoważenia dochodów i wydatków inwestycyjnych.
2.3 14 listopada 2012 r. Komisja opublikowała pakiet planów działania składający się z trzech elementów:
- komunikatu w sprawie planu ochrony zasobów wodnych Europy;
- sprawozdania z przeglądu europejskiej polityki w dziedzinie niedoboru wody i susz;
- sprawozdania w sprawie wykonania ramowej dyrektywy wodnej i planów gospodarowania wodami w dorzeczu.
2.3.1 Ze względu na żywotny charakter tego zasobu zarządzanie nim ma istotne znaczenie dla obywateli UE, a co za tym idzie, jest też wyzwaniem pod względem koniecznej wiedzy fachowej. Same podsumowania ocen technicznych i oceny oddziaływania są dostatecznie ważne, by je rozpowszechniać wśród organizacji społeczeństwa obywatelskiego i udostępnić w różnych językach UE.
2.3.2 Wniosek Komisji wynika z różnych publikacji, zwłaszcza zaś tych, które opracowała Europejska Agencja Środowiska, takich jak poniższe sprawozdania i podsumowania:
- Towards efficient use of water ressources in Europe, report n 1/2012, 68 stron;
- European waters - assessment of status and pressures, report n 8/2012, 96 stron;
- European waters - current status and future challenges, synthesis, 51 stron;
- Water resources in Europe in the context of vulnerability, report n 11/2012, 92 strony.
2.3.3 Przegląd europejskiej polityki w dziedzinie niedoboru wody i susz jest trafną inicjatywą, gdyż popyt na wodę wzrasta, podczas gdy zasoby się nie zwiększają, a co więcej, jak stwierdzono w różnych sprawozdaniach ONZ, granica obszaru występowania suszy przesuwa się na północ.
2.4 Plan działania w zakresie ochrony wód podzielony jest na 25 etapów ujętych w trzy części dotyczące:
- poprawy wdrażania obecnej polityki wodnej UE dzięki pełnemu wykorzystaniu możliwości stwarzanych przez obowiązujące przepisy;
- zwiększenia integracji celów polityki wodnej z innymi powiązanymi obszarami polityki, np. rolnictwem, rybołówstwem, energią odnawialną, transportem oraz Funduszem Spójności i funduszami strukturalnymi;
- uzupełnienia luk w obecnych ramach, zwłaszcza w zakresie rozwiązań potrzebnych do zwiększenia efektywności wodnej.
2.5 Harmonogram wdrażania planu działania w zakresie ochrony wód jest ściśle związany z unijną strategią "Europa 2020", a zwłaszcza z planem działań na rzecz efektywnego korzystania z zasobów, w ramach którego plan ochrony wód stanowi główny etap dotyczący wody.
2.6 22 września 2010 r. EKES opublikował sprawozdanie informacyjne "Godziwa praca i rozwój zrównoważony w regionie Morza Śródziemnego, ze szczególnym uwzględnieniem sektorów wody słodkiej, wody morskiej oraz sektora sanitarnego", przyjęte przez Sekcję REX, które zostało przedstawione podczas Szczytu Rad Społeczno-Gospodarczych Regionu Eurośródziemnomorskiego w listopadzie 2010 r. Omówiono w nim problematykę dotyczącą wysychania obszarów położonych wokół Morza Śródziemnego, jego skutków społecznych oraz warunków finansowania związanych z tym projektów. 15 czerwca 2011 r. Komitet odpowiedział na wniosek prezydencji węgierskiej opinią rozpoznawczą "Włączenie polityki wodnej do innych polityk europejskich" 4 . 23 maja 2012 r. przyjął opinię w sprawie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej 5 . 13 grudnia 2012 r. przyjął opinię dotyczącą partnerstwa innowacyjnego w zakresie wody 6 . Proponujemy zapoznanie się także z opiniami w sprawie strategii tematycznej w dziedzinie ochrony gleby 7 oraz w sprawie siódmego programu działań na rzecz środowiska naturalnego 8 .
3. Uwagi ogólne
3.1 Podobnie jak Komisja, Komitet uważa, że ramowa dyrektywa wodna jest właściwym instrumentem służącym osiągnięciu dobrego stanu wody w Europie pod względem ekologicznym. Niemniej jednak nie sposób osiągnąć tego celu, jeśli bazami danych nie będą zarządzały niezależne organy, a wdrażanie dyrektywy nie będzie rygorystycznie egzekwowane. Do 2015 roku 47 % zasobów wody nie osiągnie dobrego stanu, mimo że w planie działania ocenia się postępy dokonane w dziedzinie gospodarki wodnej i przedstawia pewne propozycje do realizacji do roku 2020.
3.2 Niektóre państwa członkowskie ociągają się z wdrożeniem art. 9 ramowej dyrektywy wodnej, mimo że została ona przyjęta w 2000 r., a to z kolei powoduje opóźnienia w osiągnięciu dobrego stanu wody. Zdaniem EKES-u podmioty odpowiedzialne za gospodarkę wodną muszą zawsze i wszędzie kierować się zasadą zanieczyszczający płaci przy ustalaniu cen wody i stawek za jej odprowadzenie; Komitet zaleca, by plan miał zastosowanie zarówno do regionów z niedoborami, jak i nadwyżkami wody.
3.2.1 Komitet ubolewa nad tym, że państwa członkowskie opóźniają wdrożenie ramowej dyrektywy wodnej i pozbawiają obywateli korzyści płynących z dostępu do wody lepszej jakości. Bezwzględnie popiera również zamiar Komisji, by narzucić przestrzeganie ramowej dyrektywy wodnej wszystkim państwom członkowskim.
3.3 EKES wyraża jednak zaniepokojenie tym, że Komisja nie proponuje wystarczającej liczby nowatorskich środków poprawy skuteczności gospodarki wodnej. Oczekuje się, że do 2030 r. poziom niezaspokojenia popytu może sięgnąć 40 %, co oznacza, że niedobory zaopatrzenia dotyczyć będą większości państw członkowskich. Podejście Komisji niesie w sobie istotne niebezpieczeństwo, gdyż opiera się wyłącznie na istniejących narzędziach i poza dyrektywą w sprawie ekoprojektu nie proponuje polityki zarządzania poszczególnymi produktami, by zaspokoić konsumpcyjne potrzeby gospodarstw domowych, przedsiębiorstw (w tym kamieniołomów) i gospodarstw rolnych. W tej sytuacji można się obawiać, że jeszcze więcej cieków wodnych wyschnie lub zostanie zanieczyszczonych. EKES obawia się, że opłaty uiszczane przez obywateli w dalszym ciągu przeznaczane są na subwencjonowanie systemów produkcji niewpisujących się w zasady zrównoważonego rozwoju. Zintegrowane gospodarowanie zasobami wodnymi stanowi jedynie ogólne hasło; należy sprecyzować warunki jego zastosowania do wszystkich dorzeczy.
3.4 Komitet z zadowoleniem przyjmuje środki ochrony ekosystemów i popiera działania na rzecz ochrony naturalnych warstw wodonośnych. To działanie niesie korzyści w zakresie uodpornienia gatunków i ekosystemów na zmiany klimatu, zwłaszcza jeśli towarzyszą mu odpowiednie środki w ramach wspólnej polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich. Niestety Komisja nie podkreśliła dostatecznie powiązań między wodą a klimatem. Należy określić środki zatrzymywania wód opadowych w glebie i ich przesączania się do wód gruntowych.
4. Uwagi szczegółowe
4.1 Woda ma zasadnicze znaczenie, jako że jest dobrem niezbędnym dla ludzi i ekosystemów, a także wspólnym dziedzictwem całej ludzkości.
4.2 Polityka dotycząca wody i kanalizacji musi wpisywać się w zasady zrównoważonego rozwoju, co pozwoli na to, by zasoby wody zaspokajały obecne potrzeby populacji i zostały zachowane na potrzeby przyszłych pokoleń. Zarówno w Europie, jak i na świecie wiele osób nie ma dostępu do tego podstawowego zasobu. Uznanie przez ONZ dostępu do wystarczającej
ilości wody pitnej i do kanalizacji za powszechne prawo umożliwi milionowi osób w Europie bez dostępu do pitnej, czystej wody po przystępnej cenie i kilku milionom obywateli europejskich pozbawionych systemu kanalizacji skorzystanie z prawa podstawowego 9 .
4.3 W tym celu EKES wzywa Komisję, by zaproponowała akt prawny, który sankcjonowałby dostęp do wody i kanalizacji jako prawo człowieka w takim sensie, jaki nadaje mu ONZ, oraz by propagowała zaopatrzenie w wodę i dostęp do kanalizacji jako usługi użyteczności publicznej o zasadniczym znaczeniu dla wszystkich. Prawo europejskie powinno nakładać na rządy wymóg zagwarantowania i dostarczania ludności kanalizacji i wystarczającej ilości czystej wody zdatnej do picia. EKES zaleca, aby:
- instytucje europejskie i państwa członkowskie zostały zobowiązane do zapewnienia wszystkim mieszkańcom Europy korzystania z ich prawa do wody i kanalizacji;
- zaopatrzenie w wodę i gospodarka zasobami wodnymi nie podlegały jedynie "prawom rynku wewnętrznego", a usługi związane z wodą nie podlegały liberalizacji i były wyłączone z zakresu dyrektywy w sprawie udzielania koncesji 10 ;
- UE zintensyfikowała starania o realizację powszechnego dostępu do wody i kanalizacji na swoim terytorium.
4.4 Dostęp do wody jest prawem podstawowym, które jest ściśle związane ze świadczeniem usług związanych z wodą oraz ze sposobem naliczania opłat za wodę. W tym kontekście EKES odnotowuje przeprowadzaną obecnie procedurę badania rynku wody we Francji, którą Komisja rozpoczęła w styczniu 2012 r. Trzy pilotażowe grupy międzynarodowe na światowym rynku wody są grupami francuskimi. Komitet popiera zasięg tej formalnej procedury w sprawie porozumień ograniczających konkurencję i nadużywania pozycji dominującej, która jest następstwem dochodzeń prowadzonych w tych trzech przedsiębiorstwach wiosną 2010 r. Powinna ona pozwolić Komisji określić, czy te trzy przedsiębiorstwa "w uzgodnieniu z Zawodową Federacją Przedsiębiorstw Wodociągowych (FP2E)" koordynowały swoje poczynania na francuskim rynku wody i ścieków wbrew antymonopolowym przepisom UE, oraz dowiedzieć się, czy ustalały miedzy sobą elementy wchodzące w skład stawek widniejących na rachunkach wystawianych ostatecznym odbiorcom. EKES oczekuje publikacji wyników tych badań z nieukrywaną niecierpliwością.
4.5 Przenoszenie jednej części wód do innej wymaga znacznych inwestycji i może się wiązać z dużym ryzykiem dla środowiska naturalnego; nie zachęca do oszczędnego korzystania z zasobów; wzmaga nierówność, jako że to najbogatsze pod względem ekonomicznym podmioty będą mogły sobie pozwolić na zapłacenie wyższej ceny za ten rzadki zasób.
4.6 W komunikacie sugeruje się jedynie wykorzystanie najlepszych dostępnych technik do zmniejszenia wycieków z sieci. Należałoby zająć się tą problematyką, określając standardy i lepsze przepisy dla każdego dorzecza. Określenie standardów okazało się użyteczne do poprawy jakości usług i wydajności. Komisja mogłaby pomyśleć o opracowaniu planu zmniejszenia wycieków.
4.7 Podczas planowania projektu infrastrukturalnego zmieniającego system wodny projektodawca musi koniecznie przestrzegać celów dotyczących zachowania różnorodności biologicznej. EKES przypomina, że w imię irygacji poświęcono wiele obszarów wodno-błotnych objętych konwencją ramsarską. Komitet podkreśla, że w planie nie przewidziano naprawy poczynionych wcześniej szkód, a proponowane środki są niewystarczające, ponieważ nie chodzi tu o przepławki lub windy dla ryb. Możemy tylko żałować, że w planie nie napisano wyraźnie, że należy bezwzględnie chronić górne części dorzeczy i małe zbiorniki (sadzawki, stawy, torfowiska).
Bruksela, 10 lipca 2013 r.
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Henri MALOSSE |