Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych

COM(2013) 106 final - 2013/0063 (COD)

(2013/C 327/15)

(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2013 r.)

Sprawozdawca: Mindaugas MACIULEVIČIUS

Parlament Europejski, w dniu 12 marca 2013 r., oraz Komisja Europejska, w dniu 15 marca 2013 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2, art. 207 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych

COM(2013) 106 final - 2013/0063 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 12 czerwca 2013 r.

Na 491. sesji plenarnej w dniach 10-11 lipca 2013 r. (posiedzenie z 10 lipca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 149 głosami - 3 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

1.
Wnioski i zalecenia
1.1
Komitet z zadowoleniem przyjmuje propozycję dostosowania przepisów do traktatu lizbońskiego, podobnie jak konsekwentnie czynił to w opinii 357/2011 1 i kolejnych opiniach.
1.2
Aby promować wartości UE na całym świecie, EKES wzywa do unowocześnienia wszystkich zasad handlu i zwiększenia ich przejrzystości, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron i przy zapewnieniu spójności z celami WPR.
1.3
Komitet wzywa do zapewnienia skutecznych instrumentów ochrony w celu zapobiegania ewentualnym nadużyciom w przypadkach, gdy umowy o wolnym handlu służą jako droga dostępu do rynku UE dla produktów spożywczych niższej jakości, które są tańsze i łatwiejsze do wyprodukowania.
1.4
Komitet wyraźnie zaleca, aby każdy przyszły system handlu zapobiegał zakłóceniom konkurencji na rynku UE spowodowanym niższymi normami społecznymi i normami z zakresu ochrony środowiska, bezpieczeństwa żywności i dobrostanu zwierząt stosowanymi przez kraje trzecie. Można by to zapewnić poprzez dodatkowe, wyrównawcze elementy ceł przywozowych.
1.5
EKES wzywa do dokonania przeglądu systemu udzielania pozwoleń na przywóz, świadectw refundacji i świadectw uszlachetniania czynnego, a szczególnie ustalania kontyngentów, aby pozostawić wystarczające pole manewru dla małych i średnich producentów.
1.6
Komitet apeluje o wprowadzenie zintegrowanych z systemem celnym narzędzi e-zamówień na potrzeby zarządzania pozwoleniami, kontyngentami i świadectwami. System taki powinien umożliwiać monitorowanie w czasie rzeczywistym dokładnej sytuacji na rynku oraz natychmiastowe reagowanie w przypadku osiągnięcia wielkości lub cen progowych.
1.7
Komitet opowiada się za utrzymaniem w odwodzie systemu refundacji wywozowych, mając na uwadze niemożność przewidzenia obecnie, kiedy znów potrzebna będzie ta siatka bezpieczeństwa.
1.8
Komitet wzywa Komisję do wzmocnienia roli grupy doradczej ds. międzynarodowych aspektów rolnictwa, co pozwoli otrzymywać bezpośrednie informacje od rolników, przetwórców, konsumentów, sektora handlu itp. 2 .
2.
Kontekst
2.1
Proponowane rozporządzenie ma na celu dostosowanie aktualnych zasad handlu mających zastosowanie do przetworzonych produktów rolnych / towarów nieobjętych załącznikiem I, obecnie zawartych w rozporządzeniu nr 1216/2009, oraz wspólnego systemu handlu albuminą jaja i albuminą mleka, ustanowionego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 614/2009, do traktatu lizbońskiego oraz powiązanie ich z myślą o racjonalizacji, harmonizacji i uproszczeniu, aby:
określić delegowane i wykonawcze uprawnienia Komisji oraz ustanowić odpowiednią procedurę przyjęcia stosownych aktów;
dostosować je do nowego rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynków [COM(2011) 626 final] w kontekście dopasowania wspólnej organizacji rynków do traktatu lizbońskiego i WPR po 2013 r.; obecnie jest to przedmiotem długich i wyczerpujących dyskusji na szczeblu Rady i Parlamentu;
uaktualnić te przepisy i określić bardziej przejrzystą i solidną podstawę prawną przepisów wykonawczych;
stworzyć solidne ramy prawne służące zarządzaniu obniżonymi należnościami celnymi przywozowymi i kontyngentami przywozowymi przewidzianymi w umowach o wolnym handlu oraz systemem refundacji wywozowych, a także dostosować tekst do stosowanych obecnie w umowach o wolnym handlu praktyk i refundacji wywozowych.
3.
Uwagi ogólne
3.1
EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji mający na celu uproszczenie, racjonalizację i harmonizację przepisów dotyczących handlu przetworzonymi produktami rolnymi, a w szczególności fakt, że oba rozporządzenia (w sprawie zasad handlu przetworzonymi produktami rolnymi i wspólnej organizacji rynków rolnych) zostaną dostosowane do traktatu lizbońskiego równolegle, ponieważ oba zawierają podobne postanowienia dotyczące zasad przywozu i wywozu produktów rolnych i przetworzonych produktów rolnych (takich jak np. obniżone należności celne przywozowe, dodatkowe należności przywozowe, kontyngenty przywozowe, refundacje wywozowe, pozwolenia na wywóz i świadectwa refundacji).
3.2
Jednocześnie Komitet uważa, że uproszczenie, racjonalizacja i harmonizacja przepisów byłyby doskonałą okazją do unowocześnienia zasad handlu i ogólnie zwiększenia ich przejrzystości, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron celem promowania wartości UE na całym świecie.
3.3
EKES cieszy się, że proponowane rozporządzenie dostosowuje aktualne przepisy do traktatu lizbońskiego bez znaczących zmian, lecz równocześnie wzywa do dogłębnego przeglądu polityki handlowej, aby była ona bardziej spójna z celami wspólnej polityki rolnej, zgodnie z art. 39 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
3.4
EKES wielokrotnie wyrażał swoje poparcie dla umów o wolnym handlu i preferencyjnych zasad handlu, a także wskazywał na znaczenie negocjacji w ramach WTO. Komitet podkreśla jednak, że UE, będąc wiodącym importerem produktów spożywczych na świecie, ma do odegrania zasadniczą rolę, jeżeli chodzi o promowanie własnych wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości żywności, dobrostanu zwierząt, ochrony środowiska i wartości społecznych.
3.5
EKES odnotowuje, że należności celne przywozowe, a szczególnie ich element rolny, powinny zostać uzupełnione dodatkowymi elementami dotyczącymi środowiska, bezpieczeństwa żywności, dobrostanu zwierząt i wymiaru społecznego, które można by wykorzystać jako narzędzie rozpowszechniania wśród krajów trzecich wartości UE w zakresie produkcji żywności. Elementy te można by ograniczyć jedynie wtedy, gdy producent towarów eksportowanych do UE przestrzega tych wartości. W ten sposób dzielenie się naszymi wartościami społecznymi przyczyni się w długiej perspektywie do poprawy odporności i trwałości globalnego systemu produkcji żywności.
3.6
EKES wzywa do zapewnienia skutecznych instrumentów ochrony w celu zapobiegania ewentualnym nadużyciom w przypadkach, gdy umowy o wolnym handlu służą jako droga dostępu do rynku UE dla produktów spożywczych niższej jakości, które są tańsze i łatwiejsze do wyprodukowania.
3.7
Komitet wzywa Komisję do dokonania przeglądu systemu udzielania pozwoleń na przywóz, świadectw refundacji i świadectw uszlachetniania czynnego, a szczególnie ustalania kontyngentów, aby pozostawić wystarczające pole manewru dla małych i średnich producentów oraz zapobiec dominacji kilku podmiotów na rynku.
3.8
Komitet zwraca się do Komisji o wprowadzenie zintegrowanych z systemem celnym narzędzi związanych z e-zamówieniami na potrzeby zarządzania pozwoleniami, kontyngentami i świadectwami, co znacznie obniżyłoby koszty transakcyjne i ograniczyło ryzyko związanie z fizycznym przetwarzaniem dokumentów przez poszczególne podmioty.
3.9
System taki powinien umożliwiać monitorowanie w czasie rzeczywistym dokładnej sytuacji na rynku oraz natychmiastowe reagowanie w przypadku osiągnięcia wielkości lub cen progowych.
3.10
Komitet uważa, że refundacje wywozowe, choć nie są obecnie stosowane, spełniają bardzo istotną funkcję jako siatka bezpieczeństwa w przypadku zaburzeń równowagi rynkowej. Jednocześnie ważne jest utrzymanie systemu w odwodzie zważywszy, że obecnie nie można przewidzieć, kiedy taka siatka bezpieczeństwa będzie znowu potrzebna.
3.11
Komisja musi wzmocnić rolę grupy doradczej ds. międzynarodowych aspektów rolnictwa, aby otrzymywać bezpośrednie informacje od rolników, przetwórców, konsumentów, sektora handlu itp. i tym samym stworzyć cenne forum konsultacji i informacji 3 .

Bruksela, 10 lipca 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE
1 Dz.U. C 107 z 6.4.2011 s. 33-36.
2 Dz.U. C 304 z 10.11.1993, s. 8-10.
3 Dz.U. C 304 z 10.11.1993, s. 8-10.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.327.90

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych.
Data aktu: 10/07/2013
Data ogłoszenia: 12/11/2013