POMOC PAŃSTWA - SŁOWACJAPomoc państwa SA.33797 (2013/C) (ex 2013/NN) - Domniemana pomoc na rzecz NCHZ
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 297/06)
(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2013 r.)
Pismem z dnia 2 lipca 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowację o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Register
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32-2-296-1242
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Słowacji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pocztą elektroniczną z dnia 13 października 2011 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą domniemanej, niezgodnej z prawem pomocy udzielonej przedsiębiorstwu Novácké chemické závody, a.s. v konkurze (zwanemu dalej "NCHZ"). W dniu 17 października 2011 r. Komisja przekazała skargę władzom Słowacji wraz z wezwaniem do udzielenia informacji. Następnie kilkakrotnie miała miejsce wymiana informacji między Komisją, skarżącym i władzami Słowacji.
KONTEKST/OPIS ŚRODKÓW
NCHZ było zakładem chemicznym znajdującym się na Słowacji. Zatrudniało około 2 000 pracowników. W 2009 r. Komisja ukarała NCHZ grzywną w wysokości 19,6 mln EUR za udział w kartelu w sektorze węglika wapnia, a następnie przedsiębiorstwo złożyło wniosek o ogłoszenie upadłości.
Miesiąc po tym jak przedsiębiorstwo zostało objęte postępowaniem upadłościowym, Słowacja przyjęła ustawę w sprawie strategicznych przedsiębiorstw (zwaną dalej "ustawą"), która daje państwu prawo pierwokupu strategicznych przedsiębiorstw będących w stanie upadłości, i wymaga, by syndyk masy upadłościowej zapewnił kontynuację działalności takiego strategicznego przedsiębiorstwa w trakcie postępowania. W dniu 2 grudnia 2009 r. rząd uznał NCHZ za strategiczne przedsiębiorstwo zgodnie z ustawą. Ustawa ta wygasła w grudniu 2010 r. NCHZ było jedynym przedsiębiorstwem, wobec którego zastosowano tę ustawę.
Po jej wygaśnięciu komitet wierzycieli, a w konsekwencji zabezpieczeni wierzyciele, podjęli decyzję o kontynuowaniu działalności NCHZ pomimo faktu, że dochody tego przedsiębiorstwa nie pokrywały jego kosztów operacyjnych.
W 2012 r. NCHZ zostało zbyte w drodze przetargu na rzecz czeskiego przedsiębiorstwa Via Chem.
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
NCHZ nie opłacało składek na ubezpieczenie społeczne swoich pracowników ani nie regulowało żadnych innych zobowiązań wobec różnych podmiotów państwowych podczas postępowania upadłościowego. Dług publiczny za lata 2009-2011 wynosi 12,1 mln EUR. Z uwagi na trudności finansowe, z jakimi NCHZ borykało się przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości, wydaje się być jasne, że państwo, umożliwiając NCHZ dalsze działanie, podjęło realne ryzyko akumulacji zobowiązań publicznoprawnych, z których NCHZ może nie być w stanie się wywiązać. Można było zatem uniknąć niespłaconego długu lub przynajmniej znacznie go zmniejszyć poprzez zaprzestanie działalności NCHZ podczas postępowania upadłościowego.
Istnieją również wyraźne przesłanki świadczące o tym, że decyzję wierzycieli o kontynuowaniu działalności przez NCHZ po wygaśnięciu ustawy można przypisać państwu oraz że taka decyzja zapewniła przedsiębiorstwu nienależną, wybiórczą korzyść gospodarczą.
W związku z powyższym Komisja wstępnie uznaje, że NCHZ, mając możliwość kontynuowania swojej działalności, w tym działalności rynkowej, bez konieczności opłacania składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowania innych zobowiązań publicznoprawnych w ciągu stosunkowo długiego okresu, uzyskało korzyść względem swoich konkurentów, której nie mogłoby uzyskać w normalnych warunkach rynkowych.
Komisja ma również dalsze wątpliwości, czy przetarg, w drodze którego NCHZ zostało zbyte, był bezwarunkowy, ponieważ niektórzy oferenci mieli możliwość podniesienia swojej oferty na późniejszym etapie, kiedy wszystkie oferty zostały już przedłożone. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy cena zapłacona za aktywa przedsiębiorstwa przez zwycięzcę przetargu stanowi cenę rynkową, która zapewniała maksymalizację przychodów mających zaspokoić wierzycieli, w tym państwo. Ponadto istnieją silne przesłanki wskazujące na to, że ciągłość gospodarcza między NCHZ i nowym podmiotem nie została przerwana.
Dlatego Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać windykacji od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika