Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.34881 (2013/C) (ex 2013/NN) (ex 2012/CP) - Domniemana pomoc państwa dla niemieckich przedsiębiorstw farmaceutycznych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w postaci zwolnienia z obowiązkowych rabatów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa SA.34881 (2013/C) (ex 2013/NN) (ex 2012/CP) - Domniemana pomoc państwa dla niemieckich przedsiębiorstw farmaceutycznych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w postaci zwolnienia z obowiązkowych rabatów

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 297/05)

(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2013 r.)

Pismem z dnia 24 lipca 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32-2-296-1242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

W dniu 24 maja 2012 r. Komisja otrzymała skargę złożoną przez niemieckie przedsiębiorstwo farmaceutyczne, które twierdzi, że zwolnienie z nałożonego na producentów obowiązku udzielenia rabatu na produkty farmaceutyczne, które zostało przyznane jego konkurentom na mocy prawa niemieckiego, stanowi pomoc państwa.

W dniu 8 czerwca 2012 r. Komisja przekazała skargę władzom niemieckim, prosząc o ustosunkowanie się do tej skargi oraz o dostarczenie dodatkowych informacji. Władze niemieckie udzieliły odpowiedzi w dniu 27 lipca 2012 r.

Po otrzymaniu w dniu 24 sierpnia 2012 r. odpowiedzi od władz Niemiec skarżący podtrzymał swoje zarzuty w piśmie z dnia 26 września 2012 r. i przedstawił komentarze do wysuniętych przez władze Niemiec argumentów. W dniu 21 listopada 2012 r. Komisja przekazała władzom niemieckim odpowiedź, którą te skomentowały w piśmie z dnia 13 grudnia 2012 r. Spotkanie ze skarżącym odbyło się w dniu 6 grudnia 2012 r.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Artykuł 4 dyrektywy Rady 89/105/EWG zezwala państwom członkowskim na stosowanie zamrożenia cen w odniesieniu do produktów leczniczych. W wyjątkowych przypadkach przedsiębiorstwo farmaceutyczne może zwrócić się z wnioskiem o przyznanie mu odstępstwa od zamrożenia cen, jeżeli jest to uzasadnione szczególnymi względami (art. 4 ust. 2 dyrektywy 89/105/EWG).

W okresie od dnia 1 sierpnia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. Niemcy nałożyły na producentów niektórych produktów leczniczych wydawanych na receptę obowiązek udzielania rabatu w wysokości 16 % publicznym kasom chorych i prywatnym funduszom ubezpieczenia zdrowotnego.

Stosowne przepisy prawa niemieckiego przewidują odstępstwo od wspomnianego obowiązkowego rabatu w przypadkach, w których ze względu na szczególną sytuację rynkową zastosowanie rabatu zagraża sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i jego akcjonariusza większościowego. Na tej podstawie właściwy urząd federalny przyznał szereg odstępstw.

OCENA ŚRODKA

Zwolnienie producenta z obowiązku stosowania rabatu ma wpływ na zasoby państwowe, jako że przyznane zwolnienie powoduje wzrost cen rzeczywistych, jakie publiczne kasy chorych w Niemczech płacą za takie produkty. Głównym źródłem środków dla publicznych kas chorych jest centralny fundusz zdrowia, który jest częściowo finansowany z wydatków podatkowych.

Chociaż art. 4 ust. 2 dyrektywy 89/105/EWG przewiduje odstępstwo od zamrożenia cen, bezpośrednią podstawą prawną takich zwolnień jest prawo krajowe, a udzielenie zwolnienia przez organ krajowy jest rozpatrywane indywidualnie. Ponadto wyrażenie "szczególne względy" użyte w art. 4 ust. 2 dyrektywy Rady 89/105/EWG pozostawia państwom członkowskim swobodę podejmowania decyzji i w związku z tym uniemożliwia bezpośrednie stosowanie. W związku z powyższym Komisja stwierdza, że środek ten można przypisać Niemcom.

Ponadto zwolnienia z rabatu stanowią selektywną korzyść na rzecz niektórych przedsiębiorstw farmaceutycznych, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów w zakresie, w jakim może ona mieć wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

W związku z powyższym Komisja stwierdza, że na obecnym etapie środek ten stanowi pomoc państwa.

W odniesieniu do ewentualnej zgodności z rynkiem wewnętrznym Komisja zauważa, że - z powodu definicji "szczególnych względów" na mocy prawa niemieckiego -bardzo prawdopodobne jest, że wszyscy beneficjenci są przedsiębiorstwami znajdującymi się w trudnej sytuacji w świetle wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw 1 , co mogłoby w związku z tym stanowić jedyną podstawę prawną dla oceny zgodności. W chwili obecnej Komisja ma wątpliwości, czy środek spełnia prawne wymogi tych wytycznych.

W związku z powyższym Komisja zdecydowała się wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać windykacji od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.297.76

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.34881 (2013/C) (ex 2013/NN) (ex 2012/CP) - Domniemana pomoc państwa dla niemieckich przedsiębiorstw farmaceutycznych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w postaci zwolnienia z obowiązkowych rabatów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 12/10/2013
Data ogłoszenia: 12/10/2013